دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زندگینامه زیباترین بازیگر و مانکن آمریکایی قرن بیستم

مرلین مونرو بازیگر و مانکن مشهور آمریکایی

زندگینامه زیباترین بازیگر و مانکن آمریکایی قرن بیستم
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نورما جین مورتنسون با اسم مستعار مریلین مونرو در یکم ژوئن۱۹۲۶ در لس آنجلس متولد شد. وی دوران کودکی پر از تنشی را به همراه داشت، پدرش پیش از تولدش خانه را ترک کرده بود و مادرش به دلیل مشکلات روحی در تیمارستان بستری بود به همین جهت مونرو از همان زمان...

نورما جین مورتنسون با اسم مستعار مریلین مونرو در یکم ژوئن۱۹۲۶ در لس آنجلس متولد شد. وی دوران کودکی پر از تنشی را به همراه داشت، پدرش پیش از تولدش خانه را ترک کرده بود و مادرش به دلیل مشکلات روحی در تیمارستان بستری بود به همین جهت مونرو از همان زمان به پرورشگاه سپرده شد.

زندگینامه مرلین مونرو ، مانکن و بازیگر مشهور امریکایی

مرلین مونرو بازیگر مشهور آمریکایی

یکی از عکسهای معروف مرلین مونرو در واشنگتن

مونرو برای رهایی از وضعیت نابسامانش در ۱۶ سالگی مجبور به ازدواج با فردی به نام کریس مک کی شد. اما این ازدواج سرانجامی نداشت و بعد از ۴ سال با توافق به طلاق منجر شد. مونرو بعد از طلاقش برای به دست آوردن مخارج زندگی در یک کارخانه اسلحه سازی مشغول به کار شد. در آنجا عکاس ارتش ایالت متحده امریکا که مجذوب چهره مونرو می شود با عکاسی از وی، تصویر مونرو را روی جلد مجله رسمی ارتش به نام Yank چاپ می کند. از سال ۱۹۴۵ به بعد مونرو کم کم به عنوان مدل عکاسی به چهره ای شناخته شده تبدیل می شود.

مرلین مونرو

معرفی مرلین مونرو سر یکی از سکانسهای فیلمبرداری

شروع کار مریلین

مونرو قراردادی را با یک آژانس مد در هالیوود امضا کرد و کم کم راه رفتن روی سکو مد و ژست گرفتن در مقابل دوربین را فراگرفت. مونرو مشاوری را برای کارهای خود استخدام کرد و به پیشنهاد مشاورش موهای تیره اش را به رنگ بلوند درآورد. در این زمان بود که اسم مریلین مونرو را برای خود انتخاب کرد که مریلین برگرفته از نام هنری مریلین میلر رقصنده و خواننده مشهور تئاتر برادوی و مونر را از نام فامیلی مادرش انتخاب کرد.

عکس مدل و بازیگر معروف مرلین مونرو

عکس مدل و بازیگر معروف مرلین مونرو

در سال ۱۹۵۳ مونر با بازی در فیلم <چگونه می توان با یک میلیونر ازدواج کرد> درخشید. همچنین وی با صدای خود چندین ترانه خواند که در سینمای هالیوود این ترانه ها به جا ماند.در سال 1956 مرلین مونرو ستاره سینما اعلام کرد پس از دو شکست در زندگی زناشویی می‌خواهد با آرتور میلر، نویسنده مشهور ازدواج کند. مونرو آنقدر تحت تاثیر میلر قرار گرفته بود که پس از ازدواج به دین یهود درآمد و مراسم ازدواج خود را هم به سنت یهودی برگزار کرد. با این حال زندگی این زوج چندان طولانی نشد و اختلافات آنها پس از 5 سال منجر به جدایی شان شد. گفته می شود میلر پس از ازدواج در نقش هایی که مونرو قبول می کرد دخالت می کرد و برخی مواقع سناریو را تغییر می داد.

عکس مدل و بازیگر معروف مرلین مونرو
جسد مرلین مونرو بعد از خودکشی

مونرو دچار مشکلات روحی شد، سه بار سقط جنین کرد و به قرص های ضد افسردگی اعتیاد پیدا کرد. در نهایت هم بعد از پنج سال از میلر جدا شد. و از همان زمان به آیین یهودیت پیوست اما این ازدواج هم تنها ۶ سال به طول انجامید.مونرو با توجه به زندگی پرفراز و نشیبی که داشت از نظر روانی در وضعیت مناسبی به سر نمیبرد. روان پزشکان بیماری دو قطبی را برای او تشخیص داده بودند. او گاهی دچار افسردگی شدید و گاهی شاد و خوشحال بود.

این مطلب را نیز بخوانید :

دیلی میل: رابرت کندی قاتل مرلین مونرو بازیگر آمریکایی است

مجسمه مریلین مونرو
مجسمه مریلین مونرو بازیگر دهه 1950در میدان شیکاگوی آمریکا

آخرین حضور درخشان مریلین

آخرین حضور درخشان مریلین در انظار عمومی در تولد رئیس جمهور امریکا؛ جان اف کندی،بود که بر روی صحنه رفت و ترانه تولدت مبارک،آقای رئیس جمهور را اجرا کرد. این مراسم در ۱۹ می ۱۹۶۲ در سالن مدیسون اسکوئر گاردن برگزار شد.

مرلین مونرو در صحنه‌ای از فیلم شاهزاده و مانکن
مرلین مونرو در صحنه‌ای از فیلم شاهزاده و مانکن

مریلین مونرو از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۶۱ در ۳۰ فیلم سینمایی بازی کرده‌است :

  • عاشق‌پیشه - (۱۹۴۹)
  • جنگل آسفالت - (۱۹۵۰)
  • همه چیز درباره ایو - (۱۹۵۰)
  • برخورد در شب - (۱۹۵۲)
  • چگونه می‌توان با یک میلیونر ازدواج کرد - (۱۹۵۳)
  • نیاگارا - (۱۹۵۳)
  • آقایان موطلایی‌ها را بیشتر دوست دارند - (۱۹۵۳)
  • رودخانه بدون بازگشت - (۱۹۵۴)
  • خارش هفت‌ساله - (۱۹۵۵)
  • ایستگاه اتوبوس - (۱۹۵۵)
  • شاهزاده و مانکن - (۱۹۵۷)
  • بعضی‌ها داغشو دوست دارن - (۱۹۵۹)
  • بیا عشق بورزیم - (۱۹۶۰)
  • ناجورها - (۱۹۶۱)
آرامگاه مریلین مونرو در گورستان وست‌وود
آرامگاه مریلین مونرو در گورستان وست‌وود

وی در تاریخ ۵ اوت سال ۱۹۶۲ در گذشت، علت مرگ وی مصرف بیش از اندازه داروهای خواب آور اعلام شد. بسیاری از پزشکان علت مرگ را خودکشی اعلام کردند اما هنوز هم دلیل مرگ وی و مجموعه حوادث اسرارآمیزی که منجر به مرگ او شد همواره بحث برانگیز و در هاله ای از ابهام است. مریلین مونر در ۸ اوت ۱۹۶۲ در یکی از آرامگاه های معروف شهر لس آنجلس به خاک سپرده شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits