دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مصاحبه با الکس فرگوسن؛ مرد تمام نشدنی
0
زمان مطالعه: 12 دقیقه
 الکس فرگوسن از منچستریونایتد یکی از مربیان بزرگ جهان است. در دوره ی مربیگری اش که تقریبا بیش از 3 دهه به طول انجامید، اوجام قهرمانان اروپا(1999 با من

الکس فرگوسن از منچستریونایتد یکی از مربیان بزرگ جهان است. در دوره ی مربیگری اش که تقریبا بیش از 3 دهه به طول انجامید، اوجام قهرمانان اروپا(1999 با من


الکس فرگوسن از منچستریونایتد یکی از مربیان بزرگ جهان است. در دوره ی مربیگری اش که تقریبا بیش از 3 دهه به طول انجامید، اوجام قهرمانان اروپا(1999 با منچستریونایتد) دو جام برندگان جام اروپا(1983 با آبردین اسکاتلند و 1991 با منچستریونایتد) سوپرجام اروپا(1983؛1991) و جام بین قاره ای (1991) را فتح کرده است. الکس همچنین مربی سال 1999 یوفا شد. در سطح ملی او 3 قهرمانی اسکاتلند؛ 4 قهرمانی جام حذفی اسکاتلند و یک قهرمانی جام اتحادیه اسکاتلند را بدست آورده است. او مربیگری تیم اسکاتلند در جام جهانی 1986 را بر عهده داشت و با سرمربیگری منچستریونایتد از 1986 تاکنون؛ بادوام ترین مربی در لیگ انگلیس است. به علاوه الکس که برای خدماتش به فوتبال بریتانیا به پادشاهی رسید؛ یک عضو با ارزش و دائم گروههای فنی یوفا و مجمع مربیان باشگاههای حرفه ای است. به تازگی؛ او ریاست افتخاری گردهمایی مربیان یوفا؛ طرحی که خدمات فنی برای مربیان تمرین دهنده فراهم می کند را بدست گرفت.
مصاحبه ی اندی راکسبورو با الکس فرگوسن


ویژگی اصلی که یک مربی سطح ممتاز نیاز دارد چیست؟

من درباره ی آن زیاد فکر کرده ام و دلایل زیادی وجود دارند. به مرور زمان که به عنوان مربی پیشرفت کردم؛ فهمیدم که مشاهده یک عامل حیاتی بود. راهنمایی کردن و تماشا در یک زمان مشکل است. اگر شما بیش از حد درگیر راهنمایی تیم شوید چیزهای زیادی را از دست می دهید. من شروع کردم به اینکه چیزهای بیشتری را به کمکم واگذار کنم و خودم گهگاهی عقب بایستم. مشاهده قطعاً یک موضوع مهم برای حصول اطمینان از کیفیت بالاست و اینکه شما از یک جلسه ی تمرینی؛ آنچه را می خواهید بدست بیاورید.

دوم؛ من فکر می کنم شما به پشتکار نیاز دارید زیرا امروزه مربیگری در سطح ممتاز یک شغل آسان نیست. اگر شما صبح دوشنبه؛ پس از یک شکست؛ در جلسه ی تمرینی فاقد این ویژگی پشتکار باشید؛ این امر بازیکنان را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین صبح دوشنبه؛ شما دلگرم خواهید بود؛ شما آماده اید؛ باید اشتیاق نشان دهید. من همچنین فکر می کنم که یک مربی به خلاقیت نیاز دارد. وقتی افراد از شما می پرسند که بهترین هدف شما به عنوان مربی کدام بود؛ شما می خواهید یک هدف کامل را که شما را تحت تأثیر قرار داد تعیین کنید. تنظیم جلسه ی تمرینی و بازیکنانی که آن هدف را اجرا کنند در کنترل خلاقیت شماست.

سپس آنها طبق عادت آن را انجام می دهند. من به خاطر می آورم که به عنوان یک مربی جوان بازی پرس را در مناطق مهمی از زمین که در آن زمان ها غیر عادی بود؛ به بازیکنانم تعلیم می دادم. بنابراین؛ شما این خلاقیت را در ذهن بازیکنان قرار می دهید و او می تواند آن را به سطح دیگری منتقل کند؛ زیرا اومی داند که هردوی شما می خواهید چیزها را امتحان کنید. شما یک عکس العمل زنجیره ای ایجاد می کنید که بازیکنان متفکر تولید می کند و توسعه ی این امر شگفت انگیز است.

مصاحبه ی اندی راکسبورو با الکس فرگوسن


همچنین داشتن ارتباط ساده مهم است. شما جلسات تمرینی را می بینید که در آن مربی همیشه در حال صحبت کردن است و پیام منتقل نمی شود-کلمات در باد گم می شوند. صحبت ها را ساده و مختصر اما صریح انجام دهید. آنچه پس از یک جلسه ی تمرینی هستید را به طور کامل روشن کنید. به خاطر می آورم وقتی بازیکن بودیم؛ می ایستادیم و می خواستیم درباره ی تمرین صحبت کنیم و مربی صحبت های مختلفی می کرد. صحبت کردن زیاد یک خطر بزرگ برای یک مربی است.

شما چطور به عنوان یک مربی پیشرفت کردید؟

خب؛ من شاگرد یک ابزارساز بودم و در 22سالگی این شانس را پیدا کردم که یک بازیکن تمام وقت شوم. من تصمیم گرفتم تا این ریسک را بپذیرم؛ اما من مصمم بودم که شکست نخورم؛ بنابراین خواستم تا همه چیز را درباره ی بازی یاد بگیرم. من وقتی 23ساله بودم به مدرسه ی مربیگری اسکاتلند رفتم. در سال اول درجه ی B را گرفتم و سپس به درجه ی کامل خود رسیدم. من تصمیم گرفتم وقتی بازیگری ام تمام شد؛ برای مربی شدن آماده باشم. آرزوهای من فقط بر مربی یا مدیر شدن متمرکز نبود؛ اما من حتماً می خواستم در فوتبال بمانم و برای آن آماده باشم. من همه ی کتابهای مربیگری را می خواندم-نه اینکه من هرچیزی را که می خواندم کپی می کردم بلکه من کنجکاو و تشنه ی اطلاعات بودم. من خوشبخت بودم که دوره های اتحادیه فوتبال اسکاتلند بسیار کاربردی بودند و مربیان آن حرفه ای وممتاز بودند.

مصاحبه ی اندی راکسبورو با الکس فرگوسن


توصیه شما به یک مربی جوان چیست؟

اکثر مربیان جوان؛ بازیکن بوده اند و از جانب آژانس ها و مربیان حمایت و محافظت می شوند. اکثر بازیکنان در یک محیط مطلوب زندگی می کنند. بله؛ شما برای اینکه

یک بازیکن ممتاز باشید باید فداکاری کنید. اما اشتباه نکنید. وقتی شما شما یک مربی می شوید فداکاری بزرگتری باید انجام دهید؛ زیرا شما باید تمام روزتان را بگذارید. مربیان فقط با تیم خودشان کار نمی کنند بلکه به همه جا مسافرت می کنند تا بازیکنان و یا رقیبانشان را تماشا کنند. وقتی شما وارد این بازی می شوید؛ باید بسیار سخت کار کنید-شما و خانواده تان باید فدا شوید.

مصاحبه ی اندی راکسبورو با الکس فرگوسن


شما به یک اخلاق کاری ذاتی نیاز دارید. یک مربی واقعاً خوب کسی است که از کار کردن خوشحال باشد و باور کنید که سخت کار کردن در مربیگری در کل عمرتان؛ آسان نیست. محرک؛ اشتیاق و احساس باید درون شما باشد زیرا بازیکنان نیاز دارند که تشخیص دهند شما در کارتان دقت می کنید و البته هدف این است که بازیکنان نیز همراه شما دقت کنند. اگر مربیان جوان این ویژگیهایی که به آن اشاره کردم و توانایی لازم را دااشته باشند؛ پس برای موفقیت شانس دارند. یک نکته ی پایانی؛ آنها باید پله پله رشد کنند؛ من دقیقاً از پایین ترین سطح شروع کردم و راهم را به سوی بالا ساختم. اما فراموش نکنید که هرکس در طول این مسیر به مقداری وقت نیاز دارد.

امروزه بزرگترین مشکلی که مربیان با آن روبرو هستند چیست؟

امروزه؛ بازیکنی وجود دارد که شما باید با او رفتار کنید. به عنوان مربی؛ تنها چیزی که شما دارید کنترل است. شما نمی توانید مسئولیت جلسات تمرینی را به بازیکنان بدهید. باید در تمرینات و در کل تیم یک نظم قوی برقرار باشد. قوانین ساده باید اعمال شوند مثل نگه داشتن وقت؛ تمرکز بر تمرین و مثل اینها.

البته یک چیز دیگر فشار نتیجه است. وقتی من وارد این عرصه شدم؛ فشارهای رسانه ای کمتر از حال حاضر بود. پس از شکست هیچ یک از آژانس ها یا افراد طرف قرارداد برنمی گردند. ما بیشتر و بیشتر با توان بازیکنان مواجه می شویم. من در همه ی اینها رشد کرده ام اما یک مربی جوان باید بداند که به طور مستقیم به این مسائل قدم می گذارد.

مصاحبه ی اندی راکسبورو با الکس فرگوسن


آنها باید راهی برای کنترل همه ی این فشارها پیدا کنند. همچنین؛ اگر شما یک رییس یا هیئت مدیره ی خوب داشته باشید؛ شما خوش شانس هستید. وگرنه؛ شما باید این وضعیت را نیز کنترل کنید. شما باید روسایتان و انتظارات آنها را بشناسید. برخی مدیران و رییسان وجود دارند که انتظار دارند هر روز یک عنوان را برنده شوید. توصیه ی اصلی من به یک مربی جوان این است که بر شغلش متمرکز شود. همه ی

عوامل محیطی را فراموش کنید؛ در سیاست درگیر نشوید و بر کارتان و بر تیمتان متمرکز شوید زیرا بازیکنان بهترین سلاحی هستند که شما دارید.

مصاحبه ی اندی راکسبورو با الکس فرگوسن


آیا شما به استفاده از تکنولوژی در کمک به مربیان اعتقاد دارید؟

بله؛ من از ابزار های مختلف تکنولوژی اطلاعات استفاده می کنم زیرا همه ی اطلاعاتی که درباره ی حریفان لازم دارم و اطلاعات دیگر را به سرعت در اختیارم قرار می دهد. در قدیم؛ شما باید به دقت نت برداری می کردید. و برای من؛ خواندن نت ها در جلسات تیم یا دادن آنها به بازیکنان غیر ممکن بود. ما اکنون در منچستر یونایتد تحلیل های ویدیویی را بسیار خوب انجام می دهیم. ما دو نفر را به صورت تمام وقت مأمور این کار کرده ایم.

مصاحبه ی اندی راکسبورو با الکس فرگوسن


بسیاری از مربیان ممتاز یک کادر گسترده و بزرگ دارند؛ آیا شما به این کار معتقدید؟

از جنبه ی کادر فنی؛ در طول این سالها؛ خیلی چیزها پیشرفت کرده است. وقتی من اولین بار به منچستر رفتم؛ فقط یک کادر هشت نفره در باشگاه داشتم. ما یک پزشک تمام وقت نداشتیم. امروزه یک پزشک بینایی سنج داریم که همه ی درمان های چشم را انجام می دهد. (آن خانم در بازگشت اسکولز به شرایط طبیعی پس از تار شدن بینایی اش؛ کار مهمی انجام داد). ما یک پزشک تمام وقت؛ 5 فیزیوتراپ؛ یک مربی بدنساز و یک مربی کنترل وزن داریم. من هرگز با یک گروه پشتیبان به این بزرگی کار نکرده بودم. هرچه شما با تجربه تر می شوید؛ یاد می گیرید که تقسیم وظایف را بهتر انجام دهید. شما نمی توانید همه ی کارها را در یک باشگاه بزرگ؛ خودتان انجام دهید. برای مثال؛ درباره ی نوجوانان من آن را به دست یک آدم مناسب سپردم و فقط آنچه اتفاق می افتد را نظارت می کنم-برای من مقدور نیست که خودم را مثل گذشته غرق در کار نوجوانان کنم.

مصاحبه ی اندی راکسبورو با الکس فرگوسن


غیر از خودتان ؛ امروزه چه کسانی الگوهای نقش در مربیگری هستند؟

من به مربیانی نگاه می کنم که کار سختی دارند و آن را به خوبی انجام می دهند. به مربیانی نگاه می کنم که با باشگاههای مختلف قهرمان شده اند. به خاطر اینکه ایتالیا سال ها از نظر موفقیت پیشاپیش بقیه کشورها بوده است؛ من به شخصی مثل مارچلو (لیپی) که جام جهانی؛ جام قهرمانان اروپا و عناوین مختلفی را در ایتالیا فتح کرده است؛ نگاه می کنم. به طور فوق

العاده او دقیقاً از پایین ترین سطح شروع و پیشرفت کرد. همچنین او در طول زمان موفق شده است. فابیو(کاپلو) هم همینطور است؛ او در رم؛ آث میلان و رئال مادرید و تیم های دیگر موفق بوده است. این اساتید الگوهای خوبی برای مربیان جوان هستند و اگر آن مربیان جوان تا الان 15 سال مربیگری کرده باشند؛ آنچه را می گویم درک خواهند کرد- باقی ماندن در بطن کار آسان نیست. این کار نیازمند سلامتی؛ استقامت زیاد(شما باید مراقب خودتان باشید) و کمی شانس است. ممکن است یک مربی جوان بگوید " چطور من به سطح لیپی برسم؟ حتی اگر بتوانم؛ چند سال طول خواهد کشید؟ "

مصاحبه ی اندی راکسبورو با الکس فرگوسن


اما نمونه های خوبی از مربیان جوان هستند که به سرعت به سطح حرفه ای رسیده اند. به رافا(بنیتز) که به عنوان مربی نوجوانان رئال مادرید شروع کرد؛ به والنسیا رفت و سپس در لیورپول جام قهرمانان اروپا را برد؛ نگاه کنید. سپس به خوزه مورینیو نگاه کنید که به عنوان مترجم وارد سطح حرفه ای شد؛ اما او یک آرزو داشت و تشنه ی شنیدن و یاد گرفتن بود. او جام یوفا و جام قهرمانان را فتح کرد. این مثال ها آنچه که قابل دستیابی است را به مربیان جوان نشان می دهد. شما دو مثال خوب دیگر از مربیان جوان در فوتبال امروزی دارید؛ مارکو فان باستن(که به عنوان سرمربی تیم ملی هلند کارش را آغاز کرد) و فرانک ریکارد(کسی که جام قهرمانان اروپا را با بارسلونا فتح کرد). اما من دوست دارم به مربیانی فکر کنم که زمان را سپری کردند و با باشگاههای مختلف؛ باشگاههایی که چالش های مختلف دارند؛ موفق شده اند. اینها مربیانی هستند که ما باید به آنها احترام بگذاریم. به آنچه آنها انجام داده اند دقت کنید؛ زیرا قهرمانی و پیروز شدن در این حرفه؛ آسان نیست.

آیا مربیگری یک شغل خوب است؟

من فکر می کنم که آن به اندازه ای که ما انتظار داریم؛ حرفه ی خوبی است؛ به شرط اینکه یک فرایند دائماً در حال تغییر در کارمان وجود داشته باشد. اما اینکه یک مربی 4بازی را ببازد و سپس بیکار شود؛ جالب نیست- این امر برای صنعت فوتبال خوب نیست مخصوصاً اگر به مربی زمان کافی برای تولید داده نشود. من آرزو می کنم که مدیران باشگاهها و حامیان مالی به اندازه ی مربیان صبر داشته باشند. البته ما یک چیز غیر طبیعی می خواهیم. آن بازی عاطفی است و گاهی انتظارات بیش از حد بالا هستند. این امر همیشه وجود داشته است و تغییری نخواهد کرد. برای بسیاری از حامیان؛ کل زندگی با باشگاه فوتبال آمیخته است و این ارتباط روانی بسیار قوی است. بنابراین شما درک می کنید که باختن 4مسابقه قابل تحمل نیست. به همین خاطر مربی مدام تغییر می کند. شواهدی وجود ندارد که تغییر مداوم مربی موفقیت بیاورد. مربیانی مثل فابیو؛ مارچلو؛ آرسن(ونگر) و من نظری مخالف داریم و معتقدیم که تداوم می تواند باعث موفقیت شود. و نیز شما وقتی مدتی طولانی در یک باشگاه باشید؛ رابطه ی بین مربی و بازیکتن قویتر می شود.

مصاحبه ی اندی راکسبورو با الکس فرگوسن


به عنوان رییس افتخاری همایش مربیان یوفا؛ آیا برای مربیان تمرین دهنده پیامی دارید؟

من فقط می توانم به زمانی که مرد جوانی بودم و علاقه ی شدیدی به یادگیری داشتم فکر کنم. آن اشتیاق به دانستن را هرگز از دست ندادم. برای مثال؛ من یک بحث طولانی درباره ی تاکتیک های ایتالیا در جام جهانی با لیپی داشتم. من فکر می کردم که بازی نهایی از نظر تاکتیکی جالب بود؛ او فکر می کرد بازی نیمه نهایی مقابل آلمان بهتر بود؛ و با توجه به بررسی ها او درست می گفت. نکته ی مهم این است که ما کنجکاو بودیم و بحث می کردیم. گذشته از اشتیاق به یادگیری؛ پیام من به همه ی مربیان تمرین دهنده از جمله مربیان حاضر در همایش مربیان یوفا این است که پشتکار داشته باشند. همه ی ما روزهای بد داشته ایم. من برخی روزهای بد داشته ام اما به اوج برگشته ام. وقتی من در آبردین بودم؛ ما یک فینال را باختیم و من دوشنبه به بازیکنان گفتم این آخرین باری است که ما بازی فینال را می باز یم-و همانطور شد. شما باید این محرک حیاتی را داشته باشید و بر ناامیدی غلبه کنید. امروزه بازیکنان وقتی می بازند؛ احساسی مشابه با مربی ندارند-بنابراین مربی باید با این موقعیت برخورد مناسبی داشته باشد. مربیان اغلب فکر می کنند که تنها هستند؛ اما آنها در موقعیتی مشابه با تعداد زیادی از مربیان هستند؛ این نکته مهم است بنابراین؛ با اساتید مربیگری در ارتباط باشید زیرا ما همه در یک قایق هستیم.

مصاحبه ی اندی راکسبورو با الکس فرگوسن


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits