دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنیر لبنه چیست، چه خواصی برای بدن دارد و چطور تهیه می شود؟

طرز تهیه پنیر لبنه در منزل + ارزش غذایی این پنیر برای سلامت بدن

پنیر لبنه چیست، چه خواصی برای بدن دارد و چطور تهیه می شود؟
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پنیر لبنه یک محصول لبنی محبوب است که بدلیل طعم قوی و بافت نرم، هزاران سال است که مردم از مصرف آن لذت می‌برند. این محصول اغلب در غذاهای خاورمینه‌ای یافت می‌شود و همچنین می‌توان آن را به عنوان یک چاشنی، کره، پیش‌غذا یا دسر استفاده کرد.

خواص پنیر لبنه و طرز تهیه پنیر لبنه در خانه

پنیر لبنه یک محصول لبنی محبوب است که طعم غنی و بافت سبک دارد. بشر هزاران سال است که از طعم این پنیر برای بهبود مزه غذاها استفاده می کند. لبنه را غالباً در غذاهای خاورمیانه می توانید پیدا کنید. البته برای تهیه شیرینی یا دسر نیز می توانید از لبنه کم نمک استفاده کنید.

لاکتوز این محصول کم است اما از نظر باکتری های مفید، پروتئین و کلسیم بسیار غنی است. در این مقاله از مجله دلگرم به بررسی ارزش غذایی، فواید و معرفی غذاهایی که می توانید با این محصول درست کنید می پردازیم همچنین روش تهیه لبنه را نیز توضیح خواهیم داد.

پنیر لبنه چیست و چه خواصی دارد؟

  • پنیر لبنه نوعی پنیر نرم است که توسط مخمر و ماست تولید می شود. بعد از اضافه کردن مخمر به ماست، آب پنیر گرفته می شود تا محصول غلیظ تری حاصل شود.
  • این محصول لبنی غالباً از کشت مخمر در محصولاتی مانند کفیر، ماست یونانی یا ماست پروبیوتیک تهیه می شود که همگی سرشار از باکتری های مفیدی هستند و می توانند به بهینه سازی سلامت روده کمک کنند.
  • این پنیر معمولا همراه با لیمو یا چاشنی های گیاهی دیگر مصرف می شود تا طعم پنیر زیاد تغییر نکند.
  • پنیر لبنه ماده ای بسیار محبوب است که بیشتر در دستور غذاهای خاورمیانه ای می توانید آن را پیدا کنید. البته در ایران لبنه را مانند دیگر پنیرها در وعده صبحانه و همراه با نان و گردو استفاده می کنند اما غذاهای خاورمیانه ای زیادی وجود دارد که از این پنیر درست می شوند.
  • به غیر پنیر لبنه بسته بندی شده و کارخانه ای می توانید این ماده را به کمک چند ماده اولیه ساده در خانه نیز تهیه کنید.
  • پنیر لبنه منبع خوبی از چندین ریز مغذی و درشت مغذی است
  • هر وعده پنیر لبنه حاوی مقادیر خوبی از پروتئین و چربی، به علاوه ریز مغذی هایی مانند کلسیم و ویتامین A است. این محصول لبنی مانند دیگر محصولات فرآوری شده، سدیم نسبتاً زیادی دارد. در هر اونس (۲۸ گرم) از این نوع پنیر ۵۳۰ میلی گرم سدیم وجود دارد.
  • این مقدار سدیم معادل ۲۳٪ از میزان سدیمی است که یک فرد سالم باید در روز استفاده کند.

یک اونس (۲۸ گرم) پنیر لبنه حاوی ارزش غذایی زیر است:

  1. کالری: ۸۰
  2. پروتئین: ۵ گرم
  3. چربی: ۶ گرم
  4. سدیم: ۵۳۰ میلی گرم ۲۳٪ از نیاز روزانه بدن
  5. کلسیم: ۱۴٪ از نیاز روزانه بدن
  6. ویتامین آ: ۶٪ از نیاز روزانه بدن
  7. آهن: ۲٪ از نیاز روزانه بدن

لبنه همچنین مقدار کمی از چندین ویتامین و ماده معدنی دیگر از جمله فسفر، پتاسیم و منیزیم را در خود جای داده است. میزان پروتئین آن می تواند مزایای بسیاری برای بدن داشته باشد

  • مانند سایر انواع پنیر، لبنه نیز کم کالری است و حاوی پروتئین فراوان می باشد. به طوری که در هر یک اونس (۲۸ گرم) از این پنیر ۵ گرم پروتئین وجود دارد.
  • پروتئین برای بسیاری از بخش های بدن از عملکرد سیستم ایمنی گرفته تا ترمیم بافت ها و … ضروری است.
  • مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد پروتئین تامین شده از محصولات لبنی می تواند توده عضلانی بدن را در حین کاهش وزن حفظ کند، از سلامت سیستم متابولیک حمایت کند، قند خون را کنترل کند و از تراکم استخوان محافظت کند.
  • برخی تحقیقات نیز نشان داده اند که اضافه کردن محصولات لبنی پر از پروتئین به رژیم غذایی روزانه می تواند برای کنترل وزن بسیار مفید باشد.
  • در یک مطالعه که ۸،۵۱۶ بزرگسال سالم در آن شرکت کرده بودن مشخص شد که افزایش مصرف ماست با کاهش خطر ابتلا به اضافه وزن یا چاقی همراه است.
  • پیروی از یک رژیم غذایی پر از پروتئین می تواند احساس سلامتی را ارتقاء داده و سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. این رژیم به سوزاندن کالری بیشتر در طول روز کمک می کند و حاوی باکتری های مفید است که برای ارتقاء سلامت روده ضروری هستند
  • پنیر لبنه منبع خوبی از پروبیوتیک هاست. پروبیوتیک ها نوعی باکتری مفید هستند که از سلامت روده حمایت می کنند.
  • پروبیوتیک ها خواص زیادی برای بدن دارند. در یک بررسی مشخص شد که پروبیوتیک ها می توانند در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری های گوارشی از جمله اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و عفونت کلستریدیوم دیفیسیلسیل موثر باشند.
  • پروبیوتیک ها همچنین ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کرده و مدت زمان بروز برخی از انواع بیماری ها و عفونت ها را کاهش دهند.

طرز تهیه پنیر لبنه در منزل + ارزش غذایی این پنیر برای سلامت بدن

اضافه کردن پنیر لبنه به رژیم غذایی کار ساده ای است

لبنه علاوه بر این که بسیار مغذی است بسیار پر کاربرد نیز می باشد و اضافه کردن آن به رژیم غذایی کار ساده ای است. می توانید این محصول را مانند خامه درون مخلوط سبزیجات تفت داده شده بریزید و یا روی نان بمالید و به صورت ساده استفاده کنید.

از این گذشته بعضی اوقات این محصول را همراه با موادی مانند عسل، گردو و میوه های تازه مخلوط کرده و دسر تهیه می کنند. این ترکیب یک صبحانه پر از پروتئین و مغذی است.

می توانید از این پنیر توپ های کوچکی درست کرده و درون دانه کنجد بغلتانید و به عنوان پیش غذا از آن استفاده کنید.

عوارض جانبی و احتمالی مصرف پنیر لبنه

  • درست است که این محصول طبیعی است و مصرف آن برای اکثر افراد ضرری ندارد اما برخی از افراد باید با احتیاط از این نوع پنیر استفاده کنند.
  • همانطور که گفتیم لبنه سدیم زیادی دارد. به طوری که در هر ۱ اونس (۲۸ گرم) از این محصول تقریبا ۲۳ درصد از نیاز روزانه بدن به سدیم، نمک وجود دارد.
  • مطالعات نشان داده اند که قطع مصرف سدیم یکی از موثرترین راه های کاهش فشار خون است. به خصوص برای کسانی که سابقه این بیماری را دارند.
  • علاوه بر این مصرف زیاد سدیم ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد. به علاوه پنیر لبنی برای گیاهخواران، کسانی که به لبنیات حساسیت دارند یا کسانی که ممکن است به کازئین حساس باشند مناسب نیست.
  • کازئین یکی از پروتئین های موجود در محصولات لبنی ​​است. برای این افراد پنیرهای غیر لبنی مانند پنیر بادام، توفو و … ممکن است جایگزین بهتری باشد.

چطور می توانیم در خانه پنیر لبنه تهیه کنیم؟

  1. بسیاری از کارخانه های تولید کننده محصولات لبنی، پنیر لبنه نیز تولید می کنند. اما اگر می خواهید لبنه خانگی داشته باشید باید طبق دستور زیر آن را تهیه کنید.
  2. درون یک کاسه تقریبا بزرگ یک صافی بگذارید و دورن صافی نیز چند لایه پارچه تنظیف قرار دهید.
  3. برای تهیه هر ۱ فنجان (۲۲۴ گرم) پنیر لبنه، یک چهارم قاشق چایخوری آب لیمو و یک پیچ نمک به همراه ۱۲ اونس (۳۴۰ گرم) ماست یونانی ساده نیاز دارید.
  4. مخلوط این مواد را دورن صافی که تهیه کرده اید بریزید و کاسه را ۱۲ تا ۲۴ ساعت دورن یخچال بگذارید. هر چقدر این زمان طولانی تر باشد، محصول نهایی غلیظ تر می شود.
  5. اگر می خواهید این محصول را برای پخت و پز و در کنار سالادها و غذاها استفاده کنید، پس از قوام آمدن پنیر، آن را در مقداری روغن زیتون و چاشنی های مورد علاقه خود بخوابانید و بعد از چند روز آن را در کنار سبزیجات تازه یا پیتا سرد سرو کنید.

بیشتر بخوانید :

طرز تهیه پنیر پیتزا در خانه به ۲ روش اصولی + عکس

دستور تهیه پنیر برشته شمالی مرحله به مرحله

نکته پایانی

پنیر لبنه به دلیل بافت سبک و طعم بی نظیری که دارد در بیشتر غذاهای خاورمیانه ای از آن استفاده می شود. این پنیر همه کاره لاکتوز کمی داشته و دارای مقدار زیادی پروبیوتیک، پروتئین و کلسیم است. این پنیر یک جایگزین ساده و مغذی برای پنیرهای معمولی است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits