دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول درست کردن زرشک پلو و تهیه زرشک و زعفرانش
80
زمان مطالعه: 6 دقیقه
زرشک پلو با مرغ غذای محبوبی هست که پای ثابت بیشتر مهمانی ها و مجالسه. نه تنها به دلیل طعم خوبی که داره، بلکه به دلیل آسانی تهیه اون در مقدار زیاد، در مهمانی ها میتونه گزینه بسیار مناسبی باشد.

اصول درست کردن زرشک پلو و تهیه زرشک و زعفرانش ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

اصول درست کردن زرشک پلو


یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی‌ها زرشک پلو است. با وجود این خوشمزگی اغلب خانم‌ها بر این باورند که طبخ آن بسیار راحت است در صورتی که برای تهیه و طبخ غذا باید به مواد اولیه آن دقت کنید. هرچه برنج این غذا مرغوب‌تر باشد، خوشمزه‌تر خواهد شد.

زرشک از میوه‌هایی است که در دو نقطه ایران بیش از هر جای دیگری پرورش می‌یابد؛ زرشک قرمز در جنوب خراسان فراوان است و زرشک سیاه در کرمانشاه.


به همین دلیل زرشک‌ پلو در مناطقی مانند خراسان طبخ و به سایر نقاط کشور معرفی شده است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که روش طبخ زرشک پلو بسیار ساده است در حالی که رعایت نکته‌های ظریفی در آن لازم و نشانه حرفه‌ای بودن آشپز است:

  • 1 - برای اینکه زرشک پلوی تان طعم بهتری داشته باشد، قبل از طبخ، تکه‌های مرغ را در روغن سرخ و بعد از طلایی شدنشان، به آنها پیاز و ادویه و آب اضافه کنید.

  • 2 - پیازی که به مرغ اضافه می‌شود باید درسته باشد به همین دلیل پیازهای کوچک را انتخاب کنید و 2 تا 3 عدد از آنها را در ظرف‌ حاوی مرغ بیندازید.

  • 3 - ادویه‌های مورد نیاز برای طبخ مرغ فقط زردچوبه و کمی نمک است. مرغی که برای زرشک پلو استفاده می‌شود باید زردرنگ باشد، به همین دلیل افزودن زعفران و رب گوجه‌فرنگی را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنم.

  • 4 - مرغ باید آبدار باشد، البته آب غلیظ‌ شده. آب مرغ را باید در کاسه‌ای جدا از مرغ سرو کرد.

  • 5 - روغنی که برای سرخ کردن زرشک استفاده می‌کنید باید تازه باشد و البته کره برای این کار بهتر است.

  • 6 - شکر را باید به زرشک در حال حرارت دیدن افزود زیرا هم باعث می‌شود زرشک‌ها روی برنج بچسبند، هم غذا طعم ترش و شیرین پیدا کند.

  • 7 - زرشک را باید روی حرارت ملایم تفت داد زیرا حرارت دیدن بیش از اندازه آن باعث خشک شدنش می‌شود و هنگام خوردن زرشک پلو به دندان‌ها می‌چسبد.

  • 8 - برای آنکه زعفران خوب رنگ بدهد، آن را در ‌هاون سنگی یا چوبی آسیاب کنید نه در دستگاه آسیاب برقی زیرا با این کار عطر و بوی خود را از دست خواهد داد.

  • 9 - برای آنکه زعفران کاملا رنگ بدهد، کره را قبل از اینکه کاملا آب شود با زرشک، زعفران و شکر در تابه‌ای بریزید و وقتی کمی حرارت دید، نصف استکان آب به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید. نگذارید زعفران روی حرارت زیاد بماند زیرا این کار عطر این ادویه را کم خواهد کرد.

  • 10 - برخی خانم‌ها زعفران به اصطلاح آب‌کرده را در ظرفی در بسته در یخچال نگهداری می‌کنند. این کار کاملا اشتباه است و باعث می‌شود این ادویه عطر و طعم خود را از دست بدهد و برای افزودن به غذا مناسب نباشد.

  • 11 - بهترین نوشیدنی همراه زرشک پلو یک لیوان دوغ، شربت گلاب یا بهارنارنج است که به شما پیشنهاد می‌کنم.

  • 12 - برای زیباتر شدن زرشک پلو، پس از سرو آن روی زرشک‌ها یک قاشق غذاخوری خلال پسته نیز بریزید. رنگ سبز آن در کنار قرمزی زرشک، ظاهر زیبایی به زرشک‌پلو خواهد داد.

سه راه تفت دادن زرشک

دو عدد پیاز متوسط را ریز رنده کنید و در روغن سرخ‌کردنی بریزید و بگذارید طلایی شود. پس از طلایی شدن، زرشک‌های شسته را به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید و زیر آن را خاموش کنید.

راه دیگر این است که زرشک را در روغن ریخته و به نسبت زرشک یک یا دو عدد هویج را رنده ریز کرده و همراه با زرشک‌ها تفت دهید.

روش سومی هم هست که طی آن زرشک را درون روغن می‌ریزید و اندازه یک قاشق غذاخوری آب سرد به آن اضافه می‌کنید و مقداری شکر و زعفران هم روی زرشک‌ها می‌ریزید و می‌گذارید تا یک ربع بماند بعد آن را کمی تفت می‌دهید. در هر صورت یادتان باشد زرشک نیاز به سرخ‌شدن زیاد ندارد. همین که زرشک کمی پف کرد آماده شده است.

مقداری برنج داخل زرشک سرخ‌شده بریزید و با آن مخلوط کرده و موقع‌کشیدن برنج از این زرشک و پلو برای تزئین استفاده کنید.


دم کردن زعفران

زعفران جزو مواد معطر می باشد که در صورت عدم نگه داری درست طعم و مزه و بوی آن تغییر خواهد کرد. برای نگهدار ی زعفران خشک آن را در ظروف شیشه ای و یا فلزی دربسته قرار داده و در محیط خشک و متعادل نگهداری کنید. هنگام مصرف زعفران را پودر نموده و دم کنید.

برای پودر کردن زعفران آن را درون یک هاون کوچک ریخته و نرم کنید . و در یک ظرف نشکن نصف استکان آب جوش ریخته و یک قاشق مرباخوری زعفران پودر شده اضافه کرده و به مدت نیم ساعت روی کتری در حال جوش قرار دهید.


نکات ضروری در مورد درست کردن زرشک پلو

  1. هر چه قدر زعفران پودری تر شده و آب جوشیده تر باشد زعفران پر رنگتری خواهیم داشت.
  2. در مواردی که زعفران مرطوب باشد برای پودر کردن میتونید از یک حبه کوچک قند و یا آن درون یک ظرف داغ ریخته و به صورت خالی کمی تفت دهید تا خشک شود. البته مدت حرارت دهی نباید تا حدی باشد که زعفران بسوزد.
  3. زعفران دم کرده را میتوانید به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید ولی بیشتر از این مدت حالت لزجی پیدا کرده و خاصیت خود را از دست میدهد.
  4. برای اینکه بوی زعفران محفوظ بماند بهتر است هنگام دم کردن آن را پودر نمایید.
  5. بسته به موارد استفاده میتوانید زعفران را در شیر داغ هم دم کنید.
  6. حالا من خودم یه تجربه هم دارم از یه کسی یاد گرفتم ..زعفران رو با یه تیکه کوچیک یخ دم کردم جالب شده بود..امتحان کنید.

بیشتر بخوانید :

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ آسان و خوشمزه+عکس تزیین زرشک پلو

دستور پخت زرشک پلو با مرغ و دور چین بامیه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (80 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits