دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه خورش ترش واش غذای محلی گیلان
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خورش ترش واش یکی از غذاهای لذیذ و خوشمزه شمالی است. در ادامه قصد داریم دستور پخت آن را به شما عزیزان آموزش دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

دستور پخت خورش ترش واش

ترش واش خورش یا خورش آبکی یکی از خوشمزه ترین خورشت های استان گیلان است. این غذا درون ظرفی به نام گمج پخته می شود. گمج ظرفی سفالی مخصوص گیلانی هاست که در آن انواع خورش مانند فسنجان، باقلاقاتق و غذاهای محبوب گیلانی ها در آن پخته می شود.

غذا در گمج به راحتی و آرامی پخته می شود و طعم بی نظیری به غذا می دهد. این ظرف در زمان های قدیم بسیار پر کاربرد بوده است و امروزه نیز از این ظرف همچنان استفاده می کنند.

نام این غذا از نام گیاهی که در آن ریخته می شود گرفته شده است. ترش واش یا شبدر ترشک یک گونه گیاهی است که از خانواده سرده شبدر ترشک گرفته شده است.

این سبزی دارای طعم ترشی است. پاک کردن این سبزی سختی های خاص خورد را دارد ولی چون مردم خونگرم شمال بر این عقیده اند که این غذا خوشمزگی خاص خود را دارد پس سختی های آن را به جان می خرند.

مواد اصلی این غذا مرغ، بادمجان و سبزی های مخصوص شمال است. در بادمجان مقدار قابل توجهی اسیدکلروژنیک یافت می‌شود که یک آنتی‌اکسیدان قوی برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد به شمار می‌رود.

این ترکیب سبب کاهش کلسترول بد خون می‌شود و در بدن نقش یک آنتی بیوتیک و آنتی‌ ویروس قوی را ایفا می‌کند. اگر می خواهید از خواص بادمجان بهره مند شوید بهتر است آن را به صورت بخارپز یا کبابی مصرف کنید و از خوردن بادمجان سرخ کرده بپرهیزید.

یکی از خواص بادمجان کمک به کاهش فشار خون است. در میان املاح معدنی تشکیل‌دهنده بادمجان تقریبا هیچ نمکی پیدا نمی‌شود. در واقع در هر فنجان بادمجان پخته شده فقط یک میلی‌گرم نمک وجود دارد که مقدار بسیار ناچیزی است.

افزایش نمک در رژیم غذایی سبب بالارفتن فشار خون و بروز مشکلات قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی می‌شود.

طرز تهیه ترش واش مازندرانی

آموزش پخت ترش واش

نحوه پخت ترش واش خورش

مواد لازم جهت تهیه خورش ترش واش برای 4 نفر:

  • مرغ: نیم کیلو
  • بادمجان: 4 عدد
  • گوجه فرنگی: 4 عدد
  • پیاز: 1 عدد
  • سبزی محلی (چوچاق، نعنا، کوتکوتو، ترش واش): به میزان لازم
  • سبزی (گشنیز، ترشک، سیر، برگ چغندر): به میزان لازم
  • رب آلوچه: 2 قاشق غذاخوری
  • رب انار (ملس): 2 قاشق غذاخوری
  • نمک: به میزان لازم
  • فلفل: به میزان لازم
  • زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه خورش ترش واش:

ابتدا بادمجان‌ها را پوست کنده و در آب و نمک غلیظ قرار می‌دهیم. سپس سبزی را خرد کرده و با مقداری روغن آن را سرخ می‌کنیم و پیاز را روی سبزی رنده کرده و مخلوط می‌کنیم (به همراه آب پیاز).

سپس نمک و زردچوبه را هم اضافه کرده و آن را مخلوط می‌کنیم تا ته نگیرد. مرغ را جداگانه سرخ می‌کنیم و به سبزی اضافه می‌ کنیم و سپس بادمجان‌ ها را از آب نمک درآورده و همان طور درسته سرخ می‌کنیم و به غذا اضافه می‌کنیم.

اگر سبزی مخصوص را نداشتید به جای آن از سبزی‌ هایی که دارید بریزید و سعی کنید از نوع معطر بیشتر استفاده کنید.

رب را در نصف لیوان آب جوش حل کرده و به خورش اضافه می‌کنیم و کمی هم می‌ زنیم و سپس 2 لیوان دیگر آب جوش به غذا اضافه کرده و وقتی غذا جوش خورد حرارت را کم می‌کنیم تا پخته شود.

گوجه فرنگی‌ها را به دو نیم قسمت کرده و در روغن سرخ می‌کنیم. وقتی خورش تقریباً 45 دقیقه پخت و بادمجان‌ها کاملاً له شدند، گوجه‌ها را اضافه می‌کنیم و بعد از 15 دقیقه خورش را برای سرو با پلو آماده می‌کنیم.

طرز تهیه غذای محلی شمالی

نکات خوشمزه شدن خورش ترش واش

فوت و فن های پخت خورش ترش واش

  1. اگر بادمجان‌ های شما له نشدند خورش را آن قدر هم بزنید تا له شوند.
  2. اگر سبزی مخصوص را نداشتید به جای آن از سبزی‌ هایی که دارید بریزید و سعی کنید از نوع معطر بیشتر استفاده کنید.
  3. سبزی خورش ترش واش شامل ترش واش، کاکوتی، چوچاق، گشنیز، نعناع، برگ چغندر و سیر همراه این سبزی ها چرخ شود و سرخ شوند و استفاده شوند.
  4. میزان ترش واش به بقیه ی سبزی ها دو به یک یا حتی سه به یک هم استفاده می کنند که این کاملا سلیقه ای است و مخصوص استان گیلان است.
  5. سبزی ترش واش را می توانید سرخ کنید و بسته بندی کنید و داخل فریزر نگهداری کنید و هنگام پخت خورش ترش واش استفاده کنید.
  6. برای پخت خورش ترش واش می توانید به جای رب انار از رب آلوچه یا آب نارنج استفاده کنید.

طرز تهیه خورشت اناربیج بسیار خوش طعم و ایده آل

طرز تهیه کال کباب غذای محبوب و اصیل شمالی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits