دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تهیه 2 مدل خمیر فوندانت در منزل + فیلم آموزش گل رز با خمیر
23
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خمیر فوندانت یکی از جدیدترین موادی است که به کمک آن کیک و کاپ کیک را تزیین می کنند. در ادامه شما را با نحوه تهیه این خمیر جالب آشنا خواهیم کرد. با ما باشید.

طرز تهیه خمیر فوندانت برای تزیین کیک

فوندانت یک خمیر خوراکی هست که از گلوکز خوراکی، گلیسیرین خوراکی، پودر قند، آب، پودر ژلاتین و روغن تهیه می شود. این خمیر هم به صورت خانگی تهیه می شود و هم بصورت صنعتی و کارخانه ای.

این نوع خمیر را با رنگ های خوراکی به رنگ های مختلف درمی آورند تا ظاهر زیبایی پیدا کند و بتوان شکل های مختلفی را روی کیک ایجاد کرد. خمیر فوندانت بهترین مواد برای تزیین کیک به شمار می رود. شما عزیزان با این خمیر می توانید شکل هایی که با خامه و ژله نمی توان درست کرد را درست کنید.

شاید در ابتدا بگویید که درست کردن این خمیر کار ساده ای نیست. اما ما این کار را برای شما آسان کرده ایم. فقط کافیست تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

بهترین دستور خمیر فوندانت

مواد لازم جهت تهیه خمیر فوندانت:

  • پودر ژلاتین 1 و نیم قاشق غذاخوری
  • آب 1/4 پیمانه
  • گلیسیرین خوراکی 1 قاشق غذاخوری
  • گلوکز نصف پیمانه
  • کره 30 گرم
  • پودر شکر 900 گرم تا 1 کیلو گرم
  • اسانس مایع دلخواه چند قطره

خمیر فوندانت خانگی

آموزش ساخت خمیر فوندانت در خانه

طرز تهیه خمیر فوندانت کره ای:

ابتدا پور شکر را الک می کنیم و در ظرف مناسب و گودی می ریزیم و فعلا کنار می گذاریم. سپس، قابلمه یا کتری را تا نیمه آب می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید. حالا 1/4 آب را که در مواد اولیه ذکر شد در ظرفی می ریزیم.

پودر ژلاتین را روی آب می پاشیم. حدودا 5 دقیقه صبر می کنیم تا حالت اسفنجی پیدا کنهد، بعد ظرف را روی ظرف آب در حال جوشیدن قرار می دهیم یا به اصطلاح بن ماری می کنیم. ژلاتین کم کم شروع به حل شدن می کند. مرتب هم بزنید تا کاملاً شفاف و بی رنگ شود و ذوب شود.

حالا گلوگز را اضافه می کنیم و همچنان به هم می زنیم تا گلوکز هم کاملا محلول شود. بعد از شفاف شدن ژلاتین و گلوکز، کره را اضافه می کنیم و به هم زدن ادامه می دهیم تا محلول یکدست و روانی داشته باشیم.

در این مرحله از تهیه خمیر فوندانت وقتی همه مواد کاملا مخلوط شدند و یکدست شدند، ظرف را از روی حرارت بر می داریم و گلیسیرین خوراکی را اضافه می کنیم و بعد اسانس مورد نظر را اضافه می کنیم. توجه داشته باشید که اسانس بی رنگ باشد تا خمیر رنگی نشود. می توانید از وانیل یا اسانس های میوه ای استفاده کنید.

محلول آماده شده را در مرکز پودر شکر به یکباره بریزید در حالیکه محلول هنوز از حرارت نیفتاده باشد چون در این صورت خمیرتان رشته رشته می شود و انسجام کافی را پیدا نخواهد کرد. سپس با یک قاشق چوبی شروع به مخلوط کردن می کنیم تا کمی منسجم شود.

بعد از اینکه مواد به خورد هم رفت و کمی منسجم شد، قاشق را کنار می گذاریم. کف دستمان را کمی به گلیسیرین آغشته می کنیم و با دست شروع به ورز دادن می کنیم.

به یاد داشته باشین هیچ وقت خمیر فوندانت را با کف دست ورز ندهید. چون حرارت دشمن فوندانت هست و کف دست حرارت را به خمیر منتقل می کند و خمیر حالت خودش را از دست می دهد و فرم نمی گیرد.

بعد از اینکه 900 گرم پودر شکر را اضافه کردید ولی خمیر هنوز چسبناک بود، شما مجازید کم کم یک مقدار دیگر پودر شکر را روی خمیر الک کنید و باز ورز بدهید تا خمیر کاملاً منسجم شود.

اما این نکته را به یاد داشته باشید که هیچ وقت بیش از حد پودر شکر را اضافه نکنید چون باعث خشکی و انعطاف ناپذیری خمیر می شود.

روی سطح کار پودر قند بپاشید و خمیر را روی آن ورز بدهید. فوندانت هنوز هم کمی نرم خواهد بود ولی از همین الان قابل استفاده است.

ولی برای اینکه خمیر قابلیت بهتری برای اجرا داشته باشد، به مدت یک شب به آن استراحت می دهیم تا به اصطلاح جا بیفتد. برای همین منظور خمیر را داخل سلفون بپیچید و در ظرف در بسته نگه دارید.

خمیر فوندانت خانگی

خمیر فوندانت چیست ؟

چند نکته برای خمیر فوندانت

  • مقدار زیاد شکر و حرارت ایجاد شده در زمان تهیه فوندانت باعث می شود که مواد فوندانت فاسد نشود. پس نگران باقی ماندن خمیر بعد از اتمام کار نباشید.
  • لطفاً اندازه های مواد را دقیق انجام دهید تا نتیجه مطلوب تری داشته باشید.
  • برای رنگ کردن خمیر از رنگ های ژله ای استفاده کنید.
  • به یاد داشته باشین درست کردن خمیر فوندانت کمی صبر و حوصله می خواهد، همیشه یک روز قبل از مونتاژ کردن روی کیک، کاپ کیک یا کوکی ها آن را تهیه کنید.
  • موقعی که خواستید خمیر را با وردنه باز کنید ممکن است سفت بودن خمیر کار را برایتان سخت کند. برای این کار خمیرتان را اندازه چند ثانیه (بستگی به بزرگی و کوچکی خمیر دارد از زمان کم شروع کنید و اگر دیدید باز هم نیاز دارد زمان را افزایش بدهید) داخل مکروفر بگذارید و قدرت ۱۰۰٪ بهش بدهید (اگر خمیر چسبنده شد با کمی پودر قند ورز بدهید).
  • همیشه موقعی که خواستید خمیر را با وردنه باز کنید روی میز کارتان پودر قند بپاشید. از چسبندگی خمیر به سطح کار جلوگیری می کند.
  • با ترکیب رنگ ها می توانید به رنگ مورد نظرتان برسید مثلا برای اینکه رنگ طوسی را درست کنید از دو رنگ بنفش و زرد استفاده کنید.
  • برای اینکه خمیر خشک نشود آنها را داخل نایلون فریزر قرار بدهید و داخل یخچال بگذارید. اگر مدت طولانی تری می خواهید نگه دارید، می توانید خمیرها را داخل فریزر بگذارید و هر وقت خواستید استفاده کنید، خمیر را داخل ماکروفر بگذارید تا نرم شود.

خمیر فوندانت

خمیر فوندانت با مارشمالو

طرز تهیه خمیر فوندانت با مارشمالو

مواد لازم برای تهیه خمیر فوندانت با مارشمالو:

  • مارشمالو نیم کیلو
  • پودر شکر یک کیلو
  • روغن به مقدار لازم
  • آب دو تا پنج قاشق غذاخوری

طرز تهیه فوندانت با مارشمالو:

مارشمالو همان آبنبات های نرمی است که در بچگی خورده ایم و در دهان آب می شوند. اگر از مارشمالوهای رنگی استفاده کنیم خمیرمان رنگی می شود. مارشمالوها را در ظرفی می ریزیم و به همراهش دو سه قاشق آب هم میریزیم و در مایکروویو قرار می دهیم.

اگر هم مایکروویو ندارید می توانید این کار را به روش بن ماری انجام دهید (با گرمای غیر مستقیم روی بخار آب ذوبش کنید.) بعد از هر سی ثانیه هم میزنیم و باز در مایکروویو می گذاریم. تا دو سه دقیقه این کار را تکرار می کنیم و بعد پودر شکر را اضافه می کنیم.

انقدر هم میزنیم و ورز می دهیم تا به شکل خمیر درآید. این را هم یادتان باشد که خیلی چسبنده است و روغن برای چرب کردن دستان است. هم سطح کاری را که روی آن خمیرتان را ورز می دهید و هم دستتان و هم قاشقی که می خواهید باهاش هم بزنید را کاملا چرب کنید.

این طرز تهیه خمیر فوندانت بود. به همین آسانی. با رنگ های خوراکی می توانید رنگش کنید.

آموزش ساخت گل رز با خمیر فوندانت برای کیک


امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید و این خمیر پرکاربرد را در منزل درست کنید. سپاس از همراهی شما عزیزان.

گردآوری توسط مجله اینترنتی دلگرم

نیلوفر گلی فروشانی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (23 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits