دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دم کردنی های فصل سرد
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
دم کردنی های فصل سرد:با شروع فصل سرما نوشیدنی‌های گرم آرامش خاصی به بدن می‌دهند. چای، همان برگ‌های سبز و براق که بعدا تبدیل به چای سبز، قرمز و سیاه می‌شوند، نوشیدنی داغ اغلب ما ایرانی‌هاست اما تنها چیزی نیست که می‌توانیم درروزهای سرد پاییز و زمستان...

نوشیدنی‌های گرم مخصوص فصل سرد

با شروع فصل سرما نوشیدنی‌های گرم آرامش خاصی به بدن می‌دهند. چای، همان برگ‌های سبز و براق که بعدا تبدیل به چای سبز، قرمز و سیاه می‌شوند، نوشیدنی داغ اغلب ما ایرانی‌هاست اما تنها چیزی نیست که می‌توانیم درروزهای سرد پاییز و زمستان بنوشیم.با دلگرم همراه باشید تا با این نوشیدنی های گرم مناسب فصل سرما آشنا شوید.

نوشیدنی های مناسب در فصل سرما

نوشیدنی های مناسب در فصل سرما

دم‌کردنی‌های فصل سرد

گل، ساقه، برگ و همه قسمت‌های گیاه در دم‌نوش‌های فصلی سرما مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در موارد کمی از ریشه‌ گیاه برای درمان استفاده می‌شود. نوشیدنی‌ها به دو طریق، دم‌کردنی یا جوشیدنی تهیه می‌شوند. اگر بخواهیم دارویی با اثر قوی داشته باشیم، گیاه را می‌جوشانیم.

نوشیدنی های مناسب در فصل سرما

معجون معجزه‌آسا در فصل سرما

زنجبیل را می‌توان در شیر به همراه عسل و دارچین جوشاند. این ترکیب برای افرادی که دچار درد آرتروز و ورم مفاصل هستند، بسیار مفید است. این نوشیدنی را می‌توان به عنوان صبحانه و با چند تکه نان صرف کرد. اگر این معجون معجزه‌آسا به مدت ۴۰ روز استفاده شود، دردهای زانو به طور کامل برطرف می‌شوند.

گل بنفشه؛ تسکین سرفه‌های خشک

گل بنفشه را به صورت دم‌نوش درست می‌کنند. این گل مزه بسیار خوبی دارد و به صورت شربت دارویی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. به این دم‌نوش‌ می‌توان گل سرخ هم اضافه کرد. گل بنفشه در درمان سرفه‌های خشک بسیار مناسب است.

گل نیلوفر؛ برای رهایی از خشکی پوست

به افرادی که پوست‌شان در فصل‌های سرد سال دچار حساسیت و خشکی می‌شود، مصرف دم‌نوش گل نیلوفر را توصیه می‌کنیم. دم‌کرده این گل در رفع خشکی پوست بسیار موثر است.

گل گاوزبان؛ یک گیاه جوشیدنی

گل گاوزبان گلی است که اگر بخواهید به قدر کافی تاثیرگذار باشد باید نیم‌ساعت جوشانده شود و بعد از آن به مدت یک ساعت هم دم بکشد. دم‌نوش این گل با ترکیب لیموعمانی استفاده می‌شود.

زنجبیل؛ بخاری سیار

یکی از نوشیدنی‌های مهمی که برای افراد سرماخورده تجویز می‌شود، دم‌نوش زنجبیل است. زنجبیل تازه را به میزان یک قاشق غذاخوری در طرفی مناسب رنده کنید. سپس با آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و داخل صافی ریخته و تفاله آن را بگیرید. این دم‌نوش بدن را به یک بخاری سیار تبدیل کرده و از ویروس های سرماخوردگی در امان می‌دارد. زنجبیل به نوعی یک پیشگیری کننده قوی برای سرماخوردگی است. از این نوشیدنی در مناطق خیلی سرد یا برای افرادی که بدن‌شان ایمنی کمتری دارد، استفاده می‌شود.

اگر سرما خوردگی زود سراغتان می‌آید

نوشیدنی چای آویشن هم‌زمان با آغاز فصل پاییز نه تنها می‌تواند مقاوت بدن را در برابر ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزای فصلی افزایش دهد، بلکه روند بهبود سرماخوردگی را سرعت می‌بخشد. این دم‌نوش تسکین دهنده سرفه و برطرف کننده تنگی نفس است. در برخی از متون طب سنتی به خواص نوشیدن دم‌نوش آویشن برای کنترل میزان قند خون به عنوان یک درمان جانبی اشاره شده است.

چهار گل معروف

گل گاوزبان، گل بنفشه، گل ختمی و گل سرخ از معروف‌ترین گل‌های دم کردنی هستند که با تاثیرگذاری زیادی در رتبه اول قرار می‌گیرند. دم‌نوش چهار گل در مواردی مانند یبوست، سوزش چشم، خشکی بینی، آنژین‌های چرکی، گلودرد و بدن‌درد مورد استفاده قرار می‌گیرد و از چهارگل‌های معروف می‌توان هم به عنوان جوشیدنی و هم به عنوان دم کردنی استفاده کرد.

نعناع؛ سرباز بدن

نعناع گیاهی است که در هر خانه یافت می‌شود و می‌توان معجونی مخصوص سرماخوردگی‌های زمستان از آن تهیه کرد. دم‌نوش نعناع سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در رفع گلودرد و گرفتگی بینی موثر است. این دم‌نوش ضد نفخ است و در رفع دردهای شکمی که با خوردن مواد غذایی سرد در فصل زمستان ایجاد می‌شود، تاثیر بسیار دارد دم‌نوش نعناع بهبود دهنده حالت تهوع و تب‌بر است.

یک قاشق غذاخوری نعنای خشک را با یک لیوان آب جوش دم کرده و بعد آن را صاف کنید. سپس دوباره این دم‌نوش را به همراه برش‌های لیموترش، چوب دارچین و چند برش از زنجبیل و نبات دم کرده و فرصت دهید به خوبی دم بکشد. بهتر است این دم‌نوش را قبل از شام بنوشید. دم‌نوش‌ نعناع انرژی فوق‌العاده‌ای در بدن ایجاد کرده و به گردش درمی‌آورد.

گلپر بنوشید

اغلب ما گلپر را به عنوان ادویه همراه با باقلای پخته به کار می‌بریم اما این دانه پهن و معطر می‌تواند دم‌نوش پرخاصیتی باشد. نوشیدنی گلپر طبیعت گرم و خشک دارد و به طرز شگفت‌انگیزی حافظه، قوای جنسی و قلب و عروق را تقویت می‌کند.

دم کرده گلپر اشتهاآور است. به هضم غذا کمک می‌کند، ضد صرع است، کبد را پاکسازی می‌کند و در درمان تنبلی معده، جوش و دمل‌ هم بسیار موثر است. گفتنی است تداوم مصرف این دم‌نوش بهبود عملکرد صفرا و چربی‌سوزی را به همراه دارد. برای تهیه این دم‌نوش، یک قاشق مرباخوری گلپر را در یک لیوان آب جوش ریخته و سر لیوان را بپوشانید. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا آب جوش به رنگ زرد درآید.

زمان نوشیدن دم‌نوش

زمان نقش مهمی در تاثیر گذاری این دم‌نوش‌ها روی بدن دارد. برای خوردن دم‌نوش‌های چهارگل بهترین زمان عصر است؛ چرا که بیشتر بیماری‌های فصل سرما در شب به اوج خود می‌رسند. سرفه، تب و آبریزش بینی در شب بیشتر نمایان شده و به اوج خود می رسند.

دکتر صانعی معتقد است کره ماه جاذبه‌ای مانند جزر و مد در بدن انسان ایجاد می‌کند و بیماری‌هایی که در بدن رسوب کرده اما در طول روز خاموش هستند؛ شب‌هنگام به بالاترین نقطه از تاثیرگذاری روی بدن می رسند. بیشتر دم‌نوش‌ها باید تا ۵ بعد از ظهر خورده شده باشد.

كدو حلوایی

برای سرماخوردگی های ساده در فصل سرد، كدو حلوایی یك درمان مناسب است كه می تواند به صورت بخار پز به همراه كمی پودر نبات و دارچین مصرف شود. كدو حلوایی منبع مناسب ویتامین E، C و بتاكاروتن است كه همه آنها خاصیت آنتی اكسیدانی دارند.

شیرین بیان

مصرف ریشه گیاه شیرین بیان یكی از داروهای مناسب برای درمان سرفه های ناشی از سرماخوردگی است. توصیه می شود مقدار اندكی از ریشه شیرین بیان با اندكی آب جوشانده، سپس آن را با كمی عسل مخلوط كرده و نوشید. (البته تعیین میزان مصرف شیرین بیان باید با نظر پزشك انجام شود، زیرا زیاده روی در مصرف گیاه شیرین بیان عوارضی جدی را به دنبال دارد)

جوشانده

از دیگر داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی، جوشانده گیاهان اسطوخودوس، پونه، نعناع و آویشن می باشد. برای تهیه جوشانده این گیاهان بهتر است میزان مساوی از هر گیاه را در ظرفی ریخته و دو لیوان آب به آن اضافه كنید. پس از جوشیدن آن را در چندین نوبت بنوشید.

آش

مصرف آش های ساده مثل اسپیدبا (اسفیدباج) برای بهبود حال افراد در این مرحله از سرماخوردگی می تواند مناسب باشد كه به راحتی با استفاده از برنج، جعفری و گشنیز، كمی تره و شنبلیله، بال و گردن مرغ، كمی روغن زیتون، مقدار كمی نمك، زردچوبه یا زعفران، زیره و در صورت تمایل مقداری كدو آماده می شود.

درمان سرفه

جهت كنترل سرفه های خشك، می توان یك قاشق غذاخوری به دانه را در یك لیوان آب خیساند تا حالت ژله ای پیدا كند و هر چند ساعت یكبار، یك قاشق غذاخوری از آن را میل كنید. دانه های به را در دهان نگهدارید و لعاب آن را قورت دهید.بهتر است در فصول سرد و به خصوص در موارد شك به بیماری سرماخوردگی از مصرف نوشیدنی های سرد اجتناب كرد.

نوشیدن یك تا دو لیوان دم كرده دارچین در طول روز سیستم دفاعی بدن را نسبت به ابتلا به سرماخوردگی و زكام مقاوم و ایمن می كند. در ضمن در نزله سرد (سرماخوردگی طول كشیده با ترشحات غلیظ و لزج، كه به سختی از مجاری تنفسی جدا می شود و می تواند بیشتر به رنگ سفید و كمتر به رنگ های زرد و سبز و تیره باشد) نیز از بهترین دمنوش ها است.

در این مرحله از بیماری، طب ایرانی پیش از هر چیز برای رقیق كردن و دفع اخلاط غلیظ بدن دست به كار می شود. بدین منظور، از بیمار خواسته می شود كه سر خود را بپوشاند و حتی آن را با كمك حوله ای كه گرم شده، گرم نگاه دارد. استفاده از بخور تركیبی از گیاهان دارویی شوید، بابونه، بومادران و آویشن و مرزنجوش برای درمان نزله سرد بسیار مفید و مناسب است.

همچنین نوشیدن یك فنجان از جوشانده صاف شده از این تركیب، هر چند ساعت یكبار، نیز به بیماران مبتلا به نزله سرد توصیه می شود. در كنار این موارد استفاده از غذاهای سبك از قبیل حریره سبوس گندم (تهیه شده از آب، سبوس گندم، نشاسته، كتیرا، روغن بادام و شكر و همچنین مصرف مغز بادام، روغن بادام شیرین و كره گاو) نیز توصیه می شود. همین طور نوشیدن جوشانده ای كه از گیاهانی چون زوفا، ریشه شیرین بیان و انجیر تهیه شده باشد، برای نرم كردن سینه مبتلایان به نزله سرد كه خلط های غلیظ دارند، مفید است.

نوشیدنی های مناسب در فصل سرما

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits