دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص بلغور جو
30
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خواص بلغور جو:فایده ی بلغور جو دو سر برای آشنایی بیشتر با خواص بلغور جو دو سر با دلگرم همراه باشید.

فایده ی بلغور جو دو سر

برای آشنایی بیشتر با خواص بلغور جو دو سر با دلگرم همراه باشید.

فواید بلغور جو دو سر

فواید بلغور جو دو سر

در مورد جو

جو گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن بسته به انواع مختلف آن تا یک متر می‌رسد. این ماده غذایی دارای خواص دارویی فراوانی است که به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.جو دو سر (Oat) یا بلغور جو دو سر ، با نام علمی (Avena sativa) ، غله ای رژیمی است که سلطان فیبر غلات محسوب می شود و کاملاً با جو معمولی (Barley) متفاوت است. نام فارسی جو دو سر ، یولاف است.

جو دو سر منبع خوبی از انرژی ، مواد مغذی و فیبر و به ویژه پروتئین برای انسان ، مخصوصاً کودکان و ورزشکاران و افرادی است که می خواهند لاغر شوند. مصرف روزانه یک کاسه بلغور جو دو سر ، انرژی و استقامت مورد نیاز بدن در طول روز را تامین می کند.

برگ‌های آن متناوب و باریک و دراز و به رنگ سبز تیره است. جو از نظر کاشت به دو دسته تقسیم می‌شود، جو بهاره و جو پائیزه.

جو بهاره در بهار کشت می‌شود و احتیاج به سرمای زمستان ندارد و قبل از زمستان دانه می‌دهد در حالی که جو پائیزه در پائیز کشت می‌شود و محتاج سرمای زمستان است.خاستگاه واقعی جو هنوز ناشناخته است. اما بسیاری از محققین، خاستگاه این گیاه را کوه‌های زاگرس در غرب ایران، آناتولی جنوبی و فلسطین می‌دانند.

بر پایه نظریه والیوف، مبداء جوی ریشک دار و غلاف دار، کشور اتیوپی و شمال آفریقا و مبداء نوع بدون ریشک، ریشک کوتاه و کلاهک دار، آسیای جنوب شرقی، به ویژه چین، ژاپن و تبت است.جو برای تعداد زیادی از مردمان نواحی سردسیر و خشک (به ویژه خاور میانه و شمال آفریقا) منبع غذایی مهمی به شمار می‌رود. البته امروزه بیشتر برای خوراک دام و تهیهٔ فراورده‌های تخمیری از این گیاه استفاده می‌کنند.

در خصوص واکنش به دما، سه نوع جو موجود است: نوع بهاره که به سرما حساس بوده و بنابراین در بهار کاشته می‌شود.نوع پاییزه که در فصل پاییز کاشته می‌شود و تا فرا رسیدن فصل بهار، سنبله تولید نمی‌کند.

نوع حد واسط که نسبت به سرما مقاومت کمتری داشته و در نقاط نسبتاً گرمسیر در هر دو فصل بهار و پاییز کشت می‌شود. جوی بهاره و پاییزه را نمی‌توان همچون گندم بهاره و پاییزه که تفاوت دانه آنها کاملاً مشخص است، تشخیص داد.

جوی پاییزه در بسیاری از نواحی نیمه خشک که بارندگی آنها غالباً در فصول گرم سال (بهار و تابستان) انجام می‌شود، تقریباً ۱۰ تا ۱۴ روز زودتر از گندم پاییزه کاشته می‌شود. جوی بهاره را هم تا آنجا که امکان دارد باید زودتر کاشت.

البته جو نسبت به سرمای بهاره (دمای زیر صفر) نسبت به گندم حساس تر است. کشت زودتر جوی بهاره سبب می‌شود که محصول جو قبل از فرا رسیدن ایام گرم و خشک، برسد.تأخیر در کشت جو سبب لاغری دانه، عملکرد پایین و... می‌شود.

فواید بلغور جو دو سر

خواص دارویی جو دوسر

  • درمان ضعف عمومی

جوشانده دانه های بدون سبوس یولاف در شیر که به آن یک زرده تخم مرغ اضافه شده باشد داروی بسیار مناسبی برای درمان ضعف مفرط ناشی از بیماری ها و همچنین تقویت کودکان و افراد مسن می باشد.

  • درمان یبوست و بواسیر

جوشانده آرد و دانه های جو دو سر که صبح ناشتا به مقدار 2 تا 3 فنجان به مدت 2 تا 3 روز مصرف می شود اثر ملین داشته، یبوست را از بین می برد و از طرف دیگر بواسیر را نیز درمان می نماید.

  • درمان سنگ کلیه

جوشانده 20 گرم دانه جو دو سر سبوس دار اثر مدر داشته و در درمان سنگ کلیه، انواع ناراحتی های کلیه، عدم دفع ادرار، آب آوردن انساج و ... به کار می رود.

  • التیام زخمی

برای التیام زخم های کهنه و شدید می توان از خمیر آرد جو دو سر مخلوط با مخمر آب جو استفاده نمود.

و دیگرخواص درمانی جو دوسر

  • برای رفع یبوست جوی دوسر را بو داده آرد کنند مانند قهوه بجوشانید روزی 2 الی 3 استکان به مدت 3 روز صبح ناشتا میل شود.
  • برای درمان نقرس 20 گرم جو را در 5 لیوان آب جوشانده روزی 4 لیوان میل شود.
  • برای درمان آب آوردن انساج
  • جهت درمان سرفه ، ورم حلق و حنجره و اخلاط خونی
  • برای تقویت کودکان و افراد کهنسال و بیمارانی که دوره نقاهت را می‎گذارنند اگر جو را در آبگوشت یا شیر جوشانده میل کنند غذایی مقوی است البته جو پوست گرفته نباشد.
  • برای درمان کمردرد، درد پهلو و قولنج‎ها، جوی دوسر را با سرکه پخته به صورت ضماد در محل درد بگذارید.
  • برای رفع خستگی پاها، سرمازدگی و تاول زخم‎ها با جوشانده غلیظ کاه جو پاشویه کنید.
  • فواید جو دوسر در رژیم لاغری

به عقیده ی متخصصان تغذیه مصرف منظم سبوس جو دوسر به لاغری کمک می کند. اگر می پرسید چرا باید بگوییم که این ماده ی غذایی جلوی اشتها را می گیرد و باعث سیری طولانی مدتی می شود. سبوس جو دوسر سرشار از فیبرهای محلول در آب و فیبر پکتین است و می دانید که فیبرها به لاغری کمک زیادی می کنند.

اگر در طول صرف غذا از این ماده ی غذایی میل کنید و آب کافی بنوشید فیبرهای موجود در آن داخل معده حجیم شده و به سرعت احساس سیری ایجاد می کنند.

از این ها گذشته سبوس جو دوسر اجازه ی انباشته شدن کالری ها در روده را نمی دهد. سبوس خاصیت چسبندگی بالایی دارد و برای همین به مواد مغذی و کالری های اطراف خود می چسبد. در نتیجه اجازه نمی دهد که کالری ها وارد خون بشوند و آن ها را از طریق مدفوع از بدن خارج می کند.

غله جو به خاطر داشتن فیبر رژیمی فراوان، به هضم غذا کمک بسیار خوبی می‌کند. این ماده غذایی با تحریک باکتری‌های مفید در روده خطر ابتلا به هموروئید و سرطان روده را کاهش می‌دهد. جو حاوی یک ماده پایین آورنده کلسترول، به نام "اسید پروپیونیک " است که توسط فیبر نامحلول موجود در خود تولید می‌شود.

جو برای سلامت قلب نیز دارای خواص فراوانی است. این ماده غذایی از آن‌جا که سطح کلسترول را کاهش می‌دهد، موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و نارسایی‌های قلبی نیز می‌شود.

جو سرشار از ماده معدنی منیزیم است و کمبود منیزیم نیز باعث افزایش مقاومت سلول به انسولین شده و به بالا رفتن قند خون و در نتیجه دیابت منجر می‌شود.

فواید بلغور جو دو سر

تفاوت سبوس جو دو سر با بلغور جو دو سر

بلغور از دانه ی جو دو سر درست می شود و سرشار از کالری و گلوسیدها بوده و فیبر کمی دارد. سبوس از پوشش فیبردار جو دوسر حاصل می شود که سرشار از بتا گلوکان است و این فیبر اصلی ترین و مهم ترین فیبر موجود در آن است.

تمام خواصی که در این مطلب ذکر شد متعلق به سبوس جو دوسر می باشد نه بلغور جو دو سر. علاوه بر این سبوس جو دو سر سرشار از پروتئین است. می توانید از این ماده ی غذایی در تهیه ی کیک، بیسکویت، مافین، خمیر پیتزا و غیره استفاده کنید.

فواید بلغور جو دو سر

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (30 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits