دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دستور پخت املت اسفناج یک وعده کامل هیجان‌انگیز
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دستور پخت املت اسفناج یک وعده کامل هیجان‌انگیز-دستور پخت املت اسفناج -طرز تهیه املت اسفناج-املت اسفناج فوری-طرز تهیه املت اسفناج فوری

اسفناج جزو آن دسته از مواد غذایی است که چندان مورد توجه بسیاری از ما قرار نگرفته است.

شاید بتوانیم روزهایی را به یاد آوریم که بسیاری از مادربزرگ‌های ما از این سبزی در تهیه غذای خانواده استفاده می‌کردند، اما متأسفانه کم‌کم از تأثیر این سبزی در برنامه غذایی ما کاسته شده و هنوز نتوانسته جایگاه خود را در سبد غذایی خانوار بیابد.

دستور پخت املت اسفناج

این غذای ساده مانند کتلت و کوکو یک وعده غذایی کامل است و علاوه بر صبحانه، به عنوان شام یا عصرانه نیز سرو می‌شود. شما می‌توانید املت اسفناج را به صورت رول، کتلت و یا ساده تهیه و میل کنید.

دستور پخت املت اسفناج

یک پیمانه اسفناج حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A است که نه‌تنها برای برخی از بخش‌های بدن همانند پوسته‌های مخاطی و دستگاه تنفسی و روده‌ای بسیار سودمند است، بلکه یکی از مواد ضروری برای گلبول‌های سفید خون برای مقابله با عفونت‌هاست.

دستور پخت املت اسفناج


همچنین دو آنتی‌اکسیدان لوتئین و زآگزانتین به میزان زیاد در اسفناج موجود است که از چشم در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) که به دلیل افزایش سن در برخی سالمندان روی می‌دهد، محافظت می‌کند.

دستور پخت املت اسفناج


علاوه بر این اگر می‌خواهید پوست شادابی داشته باشید، این غذا، یک وعده مفید برای شما خواهد بود چراکه حجم زیاد ویتامین A موجود در اسفناج به سلامت پوست کمک کرده و رطوبت مورد نیاز آن را تأمین می‌کند. به این شکل، این ماده برای مقابله با پسوریازیس، آکنه و حتی چین و چروک پوست نیز سودمند خواهد بود.

دستور پخت املت اسفناج


موادی که به آن‌ها نیاز دارید:


آرد گندم: ۹۰ گرم یا سه‌چهارم پیمانه
تخم‌مرغ: یک عدد
ماست: دوسوم پیمانه
برگ تازه اسفناج (آب‌پز و نرم): ۵۰۰ گرم
آب و روغن: مقداری
جوز هندی رنده‌شده، نمک و فلفل: به میزان لازم

دستور پخت املت اسفناج

مواد لازم داخل املت:


روغن مایع: یک قاشق سوپ‌خوری
پیازچه: سه عدد
خامه: یک پیمانه
ماست شیرین: سه قاشق سوپ خوری
پنیر پیتزای رنده‌شده: مقداری
تخم‌مرغ: دو عدد
جعفری خردشده یا جعفری خشک: دو قاشق غذاخوری

دستور پخت املت اسفناج


طرز تهیه:


آرد را الک کرده و با مقداری نمک مخلوط کنید. در ظرف دیگری تخم‌مرغ، ماست و آب و روغن را با هم مخلوط کنید؛ سپس مخلوط آرد و نمک را کم‌کم به آن اضافه کرده و هم بزنید.


پوره اسفناج (اسفناج کوبیده شده) را به همراه فلفل و جوز هندی به این مواد اضافه کنید.به این ترتیب، مایه املت آماده می‌شود.

دستور پخت املت اسفناج

برای درست‌کردن مواد داخل این املت، روغن را در تابه نچسبی ریخته و پیازچه را در آن کمی تفت دهید؛ پس از آن در ظرف دیگری خامه، ماست شیرین و نیمی از پنیر پیتزا را با هم مخلوط کرده و سپس تخم‌مرغ زده‌شده را همراه جعفری خردشده به آن اضافه کنید. حالا این مخلوط را با نمک و فلفل قرمز، مزه‌دار کنید.

کمی روغن در تابه گرد کوچک و نچسبی بریزید و روی شعله اجاق‌گاز داغ کنید. باتوجه به اندازه تابه چند قاشق سوپ‌خوری از مایه املت را در روغن داغ بریزید و تابه را کمی تکان دهید تا لایه‌ای از مایه در کف ظرف پخش شود.


حرارت دادن را تا ۳ دقیقه یا تا زمانی که حباب‌هایی در مرکز املت ظاهر شود، ادامه دهید. حالا آن را برگردانده و روی دیگر را نیز ۲۰ دقیقه سرخ کنید. پس از آن، املت را به بشقابی منتقل کرده و با لایه‌ای از فویل آلومینیوم روی آن را بپوشانید تا گرم بماند. سپس بقیه املت‌ها را به همین ترتیب درست کنید.

دستور پخت املت اسفناج


و مرحله نهایی:


حالا مواد داخل املت را داخل نیمه‌ای از هرکدام از املت‌ها ریخته و نیمه خالی آن را روی مواد برگردانده و دوباره یک‌بار دیگر تا کنید. این کار را درمورد همه املت‌ها انجام دهید؛ سپس یک عدد پیرکس گود را چرب کرده و املت‌ها را کف آن بچینید و بقیه پنیر پیتزا را روی آنها بریزید.


می‌توانید املت‌ها را برای ۴۵ تا ۵۵ ثانیه در مایکروفر بگذارید و سپس میل کنید.

دستور پخت املت اسفناج

خواص اسفناج در این املت خوشمزه :


1-فیبر زیادی دارد

اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. یک پیمانه اسفناج حدود 20 درصد فیبر دارد که مانع یبوست است و به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر موجود در این سبزی، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می‌تواند مانع از پرخوری شود.


2-با سرطان مبارزه می‌کند

پژوهش‌ها نشان داده فلاوونوئید موجود در اسفناج، تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی در معده و پوست را کاهش داده و همچنین سبب کاهش چشمگیر خطر ابتلای افراد به سرطان پروستات می‌شود.

3-خاصیت ضدالتهابی دارد

نئوگزانتین و ویولاگزانتین از جمله مواد ضدالتهاب موجود در اسفناج است که نقش مهمی در کنترل التهابات ایفا می‌کند. این مواد به وفور در اسفناج یافت می‌شود.


4-حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است

ویتامین C و E، بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همگی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای مقابله با پوکی استخوان، گرفتگی رگ‌ها و فشار خون بالاست.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits