دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چای سفید چیست ؟ ۲۷ خاصیت بی نظیر چای سفید کدامند ؟
9
زمان مطالعه: 8 دقیقه
چای سفید یکی از ظریف‌ترین و لطیف‌ترین انواع چای‌ در جهان است که طعمی ملایم و شیرین دارد. خواص چای سفید را با هم مرور میکنیم

چای سفید چیست؟

چای سفید نوعی از چای متراکم است که مانند بسیاری از چای و دمنوش‌ها از کشور چین برخاسته است. معمولا این نوع چای در اول فصل بهار چیده شده و دست چین‌های اول چای به عنوان ماده خام در تهیه چای متراکم استفاده می‌شود.

بر خلاف نام آن، چاي سفيد خشك به زنگ سبز تيره (متمايل به سياه) است و بوي نسبتا تندي دارد. مقدار کافئین چای سفید بسیار پایین است و طعم میوه‌ای مطلوب و عطر خاص خود را دارد.

بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه Kingston در سال 2009 انجام شده مشخص شده که چای سفید مانند چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و می‌تواند از خطر حمله قلبی و سرطان جلوگیری کند.

این روزها چای سفید نه تنها در شرق بلکه در تمامی دنیا به خصوص برای افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند هواخواهان بسیاری دارد

divider

خواص چای سفید

1. درمان خشکی چشم و شب کوری

چای سفید سرشار از ویتامین A است که میتواند به از بین بردن خشکی چشم کمک کند و باعث درمان شب کوری گردد.

2. ترمیم DNA از خواص چای سفید

برای فردی که در معرض تابش اشعه رادیو اکتیو قرارگرفته نوشیدن چای سفید تاثیر اشعه را کم میکند و به ترمیم DNA کمک میکند.

3. کاهش وزن

خواص چای سفبد مطالعات نشان می‌دهد که مصرف چای سفید ممکن است از آیدیوژنز(Adipogenesis) جلوگیری کند، که روند تشکیل سلول های چربی است و می‌تواند چرخه زندگی این سلول‌های چربی را به عنوان آدیپوسیت‌ها کنترل کند.

چای سفید به طور موثری به افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه به سوزاندن کالری‌های اضافه در طول روز کمک می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.

4. خواص ضد سرطان چای سفید

مطالعات نشان داده که چای سفید هم در درمان و هم در بهبود سرطان کمک میکند ، چای سفید با داشتن آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها در کند کردن سرعت رشد سلول های سرطانی کمک میکند. چای سفید بیشتر از دیگر سرطان ها روی سرطان معده، روده بزرگ و پروستات موثر بوده است.به دلیل اینکه ضد اکسیدان است ضد سرطان میباشد، این خاصیت چای سفید یکی از خاصیت هایی است که در عصر حاضر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

5. محافظت از پوست

خواص چای سفید یکی از مزایای شناخته شده ی چای سفید توانایی آن برای محافظت از پوست در مقابل آسیب هایی است که رادیکالهای آزاد به آن وارد میکنند. رادیکالهای آزادی که به علت استرس و قرار گرفتن در مدت طولانی تحت اشعه آفتاب ایجاد شده اند توسط چای سفید میتوانند کاهش پیدا کنند. و همینطور آنتی اکسیدان دارد که باعث جلوگیری از چین و چروک پوست میشود .

6. بسیار مفید برای سلامت قلب

خواص چای سفید چای سفید بسیار برای قلب مفید است در واقع میتواند خون را رقیق کند و از افزایش کلسترول خون برای رسیدن به حد خطرناک جلوگیری کند، نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای سفید در روز احتمال حمله قلبی را به مقدار قابل توجهی کاهش میدهد.

7. کنترل دیابت از خواص چای سفید

مطالعات بیشتری نیاز است که ثابت کند چای سفید به کاهش قند خون افراد دیابتی کمک میکند با اینکه مشاهده هایی نشان داده اند چای سفید منجر به کنترل قند خون افراد دیابتی میشود در صورتیکه با دارچین میل شود.

8. تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص چای سفید چای سفید حاوی مقدار زیادی catechin است که یک ضد باکتری قوی است و بدن را در برابر بیماری های محیطی حفظ میکند. چای سفید دارای خاصیت ضد التهابی است که به کاهش درد در بدن کمک میکند.

خاصیت ضدباکتری و ضدویروسی چای سفید بدن را در برابر بیماری‌های رایج فصل‌های سرد قوی و ایمن می‌کند.

9. تقویت استخوان از خواص چای سفید

مانند دیگر انواع چای به تقویت استخوان کمک میکند و برای مبارزه با بیماری های استخوان که با افزایش سن ایجاد میشوند مناسب است. خوب است بدانیم که چای سفید کمک به مقاومت دندان و لثه نیز میکند.

نوشیدن چای سفید به افزایش تراکم استخوانی کمک می‌کند و میزان شکستگی‌های استخوانی و ابتلا به بیماری‌های مفصلی استخوانی را به حداقل می‌رساند.

10. ضد پیری

چای سفید به دلیل اینکه منبعی خوب از آنتی اکسیدان است ضد پیری شناخته شده و به همین دلیل چای است ضد پیری.

11. به خواستگارتان از این چای بدهید

خواص چای سفید چای سفید یکی از دمنوش‌های طبیعی و خوش طعمی است که ژاپنی‌ها در مراسم خواستگاری و مراسم چای خود از آن استفاده می‌کنند. نوشیدن چای سفید یکی از مهم‌ترین‌ اتفاق‌هایی است که در مراسم خواستگاری برخی کشورهای مشرق زمین مثل ژاپن دیده می‌شود.

خانواده دختر برای مدیریت بهتر مراسم خواستگاری و برای افزایش آرامش و ریلکسی اعضای خانواده خود و خانواده خواستگار در شب خواستگاری دمنوش چای سفید سرو می‌کنند. این چای از آنجا که آرامش‌بخشی منحصربه فردی دارد می‌تواند استرس و اضطراب خواستگار و عروس را در شب خواستگاری از بین ببرد و شب به یادماندنی و پرخاطره‌ای را برای آنها به همراه داشته باشد.

12. مبارزه با سکته قلبی از خواص چای سفید

افرادی که چای سفید در رژیم و برنامه غذایی روزانه‌شان وجود داشته باشد کمتر درمعرض سکته‌های قلبی و مغزی هستند.

13. محافظ دندان

فلوراید موجود در دمنوش تهیه شده از چای سفید مانع از خرابی دندان‌ها و مهم‌تر از آن مانع از رشد پلاک‌های دندانی و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

14. رفع سردرد

خواص چای سفید یک درمان خوب برای بیماری‌های شایع است. مصرف چای سفید برای کسانی که از آنفولانزا و سرماخوردگی رنج می‌برند، بسیار مفید است.

15. کنترل فشار خون از خواص چای سفید

این چای به طور طبیعی فشار خون را پایین می‌آورد و به شما کمک می‌کند تا در برابرعوارض جانبی داروهای کاهنده فشار خون در امان باشید. همچنین به شما کمک می‌کند که فشار خونتان را به وسیله کاهش وزنتان به طور طبیعی نیز کاهش دهید

از دیگر خواص چای سفید

16. خواص چای سفید به درمان سرطان معده ، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات کمک می‌کند

17. خواص چای سفید چای سفید حاوی ویتامین های بی‌1، بی2، بی6، ویتامین ث، ویتامین کا، کاروتن (منبع ارزشمندی برای ویتامین آ)، اسید فولیک و مواد معدنی (منگنز، پتاسیم، روی، فلور) می‌باشد.

18. از خواص دیگر چای سفید می‌توان به کاهش کلسترول، اشاره کرد.

19. خواص چای سفید پوست را جوان کرده و از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند

20 خواص چای سفید حافظه را تقویت میکند

21. خواص چای سفید برای رفع سیاهی دور چشم مفید است

22. خواص چای سفید به کم کردن علائم سندروم قاعدگی کمک میکند

23. خواص چای سفید درمان پف زیر چشم

24. خواص چای سفید کم کردن چربی خون

25. خواص چای سفید درمان کم کاری تیروئید

26. خواص چای سفید مفید برای جنین و مادر در دوران بارداری (به میزلن تجویز شده پزشک)

27. خواص چای سفید به روند درمان آکنه کمک شایانی خواهد کرد

divider

ارزش تغذیه‌ای چای سفید

چای سفید حاوی مواد مغذی و خواص ضد میکروبی است که بدن را در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می کند. حاوی تانن‌ها، فلوراید و فلاونوئیدها مانند کاتچین‌ها و پلی فنل‌ها است. اینها مسئولیت مزایای بهداشتی مختلفی را که چای سفید ارائه می دهد، مسئول می‌داند.

چگونه چای سفید دم کنیم؟

برای تهیه چای سفید نباید به شیوه چای معمولی یا دیگر دمنوش‌ها اقدام کنید. تهیه این چای آداب ویژه‌ای دارد و بی‌دقتی در تهیه این چای سفید تمام خواص آن را از بین می‌برد و اثربخشی آن را کم می‌کند. برای تهیه چای سفید به شیوه درمانگران طب سنتی ایران کافی است یک قاشق غذاخوری سرپر از چای سفید را با یک لیوان آب که دمای آن از دمای آب جوش کمتر باشد به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید.

برای این منظور باید آب را جوش بیاورید و اجازه دهید چند دقیقه بماند تا از دمای ۱۰۰ درجه کمتر شود. این شیوه بهترین شیوه دم کردن و آماده کردن چای سفید است. اما ژاپنی‌ها به شیوه دیگری چای سفید دم می‌کنند. آنها چای سبز را درون قوری که دمای آبش زیر جوش است، می‌ریزند و قوری را روی میز می‌گذارند و آن را با پارچه‌ای می‌پوشانند. بعد از ۱۰ دقیقه چای سفید آنها آماده است. چینی‌ها این چای را درون فلاکس دم می‌کنند.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits