دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خاصیت سیر و خواص باورنکردنی سیر
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خاصیت سیر و خواص باورنکردنی سیر-خاصیت سیر و خاصیت مهم سیر و خواص مهم سیر و خواص سیر و فواید سیر و فایده سیر و سیر و سیر کهنه و خواص سیر کهنه و خواص درمانی سیر و خواص داروئی سیر و خواص داروئی سیر کهنه و خواص درمانی سیر کهنه و سیر ترشی

خاصیت سیر و خواص باورنکردنی سیر

خاصیت سیر و خواص باورنکردنی سیر

از آنجاییکه که انسان به خواص درمانی سیر از پنج قرن قبل از میلاد مسیح پی برده است و سیر یک تاریخچه بسیار کهن دارد تصمیم گرفتم توجه شما را در این مقاله به تعدادی از خواص شناخته شده سیر جلب نمایم سیر یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که مصرف دارویی داشته و از داروهای مهم مصر باستان است بیش از 300 گونه سیر در سراسر جهان رشد کرده است سیر آمریکایی با رنگ سفید، پوست کاغذی، عطر و طعم زیاد یکی از شایعترین انواع سیر است سیر ایتالیایی و مکزیکی دارای رنگ صورتی تا بنفش و طعم خفیفی دارد

خاصیت سیر و خواص باورنکردنی سیر

خواص سیر


آلیسین ماده موثره سیر است
سیر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن
روغن سیر برای محافظت از قلب خوب است
سیر یک آنتی اکسیدان قوی است
سیر در پیشگیری از سرطان
سیر ریسک بیماریهای قلبی را کاهش می دهد
سیر داروی سرماخوردگی، آنفولانزا و انگل است
سیر ضد قارچ است
سیر کلسترول خون کاهش می دهد
سیر بر روی رشد مو موثر است
سیر آکنه را پاک می کند
سیر در پسوریازیس موثر است
سیر سبب کاهش وزن می شود
درمان خارش پای ورزشکاران با سیر
سیر پشه را از شما دور می کند
سیر در زخم های سرد موثر است
سیر به مانند یک چسب طبیعی کار می کند
پاک کردن یخ پیاده رو ها با سیر
سیر سبب حفاظت از گیاهان می شود
گرفتن ماهی با سیر
سایر کاربردهای سیر
روزانه چقدر سیر بخوریم؟
عوارض جانبی سیر
روش از بین بردن بوی سیر

خاصیت سیر و خواص باورنکردنی سیر


خواص سیر

قرص سیر دارای پودر سیر خشک شده است که خواص آن شبیه سیر تازه است بیشتر فراورده های سیر در جهان به صورت خشک است ترکیبات سیر و مکانیسم اثر سیر تا حد زیادی پیچیده است. وقتی پوست سیر کنده می شود و خرد می شود یعنی به مجرد اینکه سیر له می شود و در معرض هوا قرار گیرد. تغییراتی در آن بوجود می آید زیرا مواد اصلی و موثره سیر نسبت به حرارت حساس هستند حرارت زیاد خواص سیر را از بین می برد لذا مواد موثره سیر در غذاهای پخته و سرخ شده کمتر از سیر تازه است بوی سیر مربوط به مواد گوگردی سیر است که در حرارت بالای 60 درجه مواد گوگردی متصاعد می شود.


آلیسین ماده موثره سیر است

سیر یک گیاه دارویی است که علاوه بر بالا بردن عطر و طعم مواد غذایی در درمان بیماریها استفاده می شود جزء فعال سیر ترکیب گوگرددار به نام آلیسین است آلیسین یک ماده شیمیایی است که در سیر له شده، خرد شده و یا جویده شده وجود دارد آلیسین بسیار قدرتمند به عنوان یک آنتی بیوتیک است که به مهار توانایی رشد و تکثیر میکروب کمک می کند و خاصیت ضد ویروسی، قارچی، باکتریایی و آنتی اکسیدانی دارد. 1میلی گرم از آن دارای قدرت برابر 15 واحد استاندارد پنیسیلین اثر دارد. در طول تاریخ تمدن از سیر در درمان بیماریهایی مانند ( تصلب شرایین، سکته مغزی، سرطان، اختلالات ایمنی، پیری مغز، ورم مفاصل و آب مروارید استفاده می شده است. سیر دارای ترکیبات ( ساپونین، روی، سلنیوم، پلی فنل، آرژینین ) می باشد و علاوه برآن منبع خوبی از ویتامین B6 و ویتامین C می باشد. سیر را می توان در دمای مناسب خشک کرد و در تمام طول سال از آن استفاده کرد.


سیر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن

سیرتقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و برای قرن ها به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماریهای تنفسی استفاده می شود خاصیت درمانی سیر قبل از آنتی بیوتیک های مصنوعی کشف شد در واقع سیر یک داروی انتخابی برای درمان عفونت است و این به علت ترکیبات آلیسین ( SULFHYDRYL ) و انواع دیگر ترکیبات گوگردی است اضافه کردن سیر به رژیم غذایی یا مصرف مکمل سیر یک راه عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از بیماری است.

خاصیت سیر و خواص باورنکردنی سیر

سیر، علاوه بر اینکه طعم دهنده خوبی برای انواع غذا‌ها محسوب می‌شود دارای خواص درمانی مفیدی نیز هست.

خاصیت سیر و خواص باورنکردنی سیر

سه مورد از خواص درمانی سیر عبارتند از:

۱-سرماخوردگی را درمان می‌کند

به عقیده پژوهشگران امکان ابتلا به سرماخوردگی معمولی در افرادی که روزانه مقداری سیر مصرف می‌کنند بسیار کمتر از سایر اشخاص است.

تحقیقات انجام شده بیانگر این واقعیت است که مصرف روزانه سیر حاوی «آلیسین» (بخش خالص سیر که گفته می‌شود عامل بیولوژیکی فعال و مهم سیر است) خطر سرماخوردگی را تا نصف کاهش می‌دهد.

سیر خام دارای فیتوکمیکال‌هایی است که می‌توانند به از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا کمک کنند.

خاصیت سیر و خواص باورنکردنی سیر

۲-سطح کلسترول را کاهش می‌دهد

طی نتایج حاصله بیش از ۱۲ تحقیق منتشره، اشکال مختلف سیر (خام، پخته، سرخ شده و.....) سطح کلسترول را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورند.

از این رو، ‌می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که سیر درمانگر خوبی برای فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی است.

کاهش فشارخون بالا با مصرف سیر کهنه

محققان طی تحقیقات خود اعلام کردند سیر عامل مهمی برای کاهش چربی‌ها محسوب شده و مکمل‌های سیر نیز نقش مهمی را در درمان کلسترول بالا ایفا می‌کنند، به طوری که میزان کلسترول کل را طی ۴ هفته تا میزان ۱۲ درصد کاهش ‌می‌دهند.

۳-مقاومت بدن را بالا می‌برد

طی بررسی‌های دقیق صورت گرفته، سیر منبع خوبی از انرژی بوده که موجب تقویت نیروی جسمی شده و استقامت بدن را افزایش می‌دهد.

اگر روزانه به مقدار کم، سیر بخورید در درازمدت شاهد افزایش استقامت و نیروی بدنی خود خواهید شد.

خاصیت سیر و خواص باورنکردنی سیر

سیر در پیشگیری از سرطان

بعضی از مردم برای جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان روده، سرطان رکتوم، سرطان معده، سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان مثانه و سرطان ریه از سیر استفاده می کنند. تحقیقات نشان داده است که آلیسین موجود در سیر خاصیت ضد سرطانی دارد بعد از خوردن سیر یک واکنش شیمیایی روی می دهد که تومورها را از بین می برد یک مطالعه در کارولینای شمالی نشان داد کسانیکه سیر خام یا پخته مصرف می کردند خطر سرطان کولورکتال در آنها از 10 به 50 درصد کاهش یافت و خطر ابتلا به سرطان معده به نصف کسانیکه سیر نخورده بودند کاهش یافت. ژرمانیوم یک ماده ضد سرطان است که در سیر بیش از هر ماده دیگر وجود دارد. مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه یک حبه سیر می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. 75 درصد از مقالات منتشر شده در باره سرطان، خاصیت ضد سرطانی سیر را گزارش کرده اند.


سیر ریسک بیماریهای قلبی را کاهش می دهد

مهمترین ارزش سیر در پیشگیری و درمان بیماریهای قلبی عروقی اثر ضد تصلب شرایین آن است در یک مطالعه ثابت شد که اثر تصلب زدایی لیپوپروتئین ها با چگالی کم را کاهش می دهد. سیر افزایش سفتی و سختی شرایین وابسته به سن را کاهش می دهد یک مطالعه در دانشگاه پزشکی کورنل نیویورک نشان داد ترکیبات موجود در سیر ممکن است نقش مهمی در حفظ سیستم قلبی عروقی داشته و سیر کلسترول بد ( LDL ) و فشار خون را کاهش می دهد یک مطالع دیگر نشان داد سیر سبب کاهش فشار خون حدود (11 میلی متر در کاهش فشار خون سیستولیک و 5 میلیمتر کاهش فشار خون دیاستولیک ) می شود.

سیر همچنین یک رقیق کننده خون است و می تواند با کاهش لخته شدن خون از سکته مغزی و ترومبوز جلوگیری کند. خاصیت فیبرینولیتیک سیر در بیماران مبتلا به بیماریهای ایسکمی قلب نشان داد که اثر فیبرینولیتیک به میزان 72 – 85 درصد افزایش یافته و موجب کاهش غلظت فیبرینوژن سرم می شود به طور کلی سیر می تواند فعالیت فیبرینولیتیک سرم را در انسان افزایش دهد.

خاصیت سیر و خواص باورنکردنی سیر

سیر ضد قارچ است

این ماده غذایی دارای خاصیت ضد قارچی می باشد که بر روی مخمرها فوق العاده موثر است بر روی برفک دهان نیز موثر است.


کاهش کلسترول خون

سیر دارای اثر کم کننده کلسترول خون است که این اثر در مطالعات بر روی حیوانات و روی بیماران مبتلا به فشار خون بالا ثابت شده است و این اثر مربوط به ماده دی الیل دی سولفید که حاصل تجزیه آلیسین است می باشد کاهش چربی های خون در مطالعاتی که بر روی حیوانات تحت درمان با رژیم غذایی محتوی پودر سیر یا روغن سیر یا آلیسین انجام گرفته به خوبی ثابت شده است سیر باعث کاهش کلسترول، تری گلیسرید، لیپوپروتئینهای با چگالی کم ( LDL ) و افزایش میزان ( HDL ) می شود. همراه کردن سیر با یک غذای پر چرب مانع جذب چربی می شود و سبب می شود غلظت چربی در خون بالا نرود. مصرف روزانه یک حبه سیر سطح کلسترول LDL را حدود 10 درصد کاهش می دهد.

خاصیت سیر و خواص باورنکردنی سیر


سیر بر روی رشد مو موثر است

سیر به دلیل سطح بالای آلیسین در درمان ریزش مو موثر است ماساژ حبه سیر ورقه شده بر روی پوست سر سبب جلوگیری از ریزش مو می شود. ولی برای کسانیکه به سیر حساسیت دارند مناسب نیست و نباید استفاده کنند.


سیر آکنه را پاک می کند

سیر یک درمان طبیعی برای دور کردن لکه های نا خوشایند صورت است مالش میخک سیر ورقه شده بر روی جوش برای درمان موضعی موثر است.


سیر در پسوریازیس موثر است

از آنجاییکه سیر خاصیت ضد التهابی دارد در تسکین پسوریازیس موثر است کمی روغن سیر را روی منطقه آسیب دیده با پوست صاف و بدون راش بمالید.


سیر سبب کاهش وزن می شود

یک مطالعه بر روی موش ها ثابت کردن خوردن یک رژیم غذایی غنی از سیر ممکن است سبب کاهش وزن شود و ذخایر چربی بدن را کاهش می دهد.


درمان خارش پای ورزشکاران با سیر

به علت خواص ضد قارچی سیر می توان سبب خلاص شدن از شر خارش پا ی ورزشکاران شد پای خود را در یک حمام آب گرم همراه با سیر خرد شده درآن خیس کنید.

خاصیت سیر و خواص باورنکردنی سیر


سیر پشه را از شما دور می کند

در هند از روغن سیر، وازلین و موم برای دفع طبیعی حشرات استفاده می شود.


سیر در زخم های سرد موثر است

سیر در زخم های سرد موثر است گذاشتن کمی از سیر خرد شده بر روی زخم سرد به علت خواص ضد التهابی سبب کاهش درد و تورم می شود


سیر به مانند یک چسب طبیعی کار می کند

از سیر می توان برای رفع ترک های مویی در شیشه استفاده کرد.


پاک کردن یخ پیاده رو ها با سیر

ترکیب نمک و سیر برای حذف یخ از جاده استفاده می شود.


سیر سبب حفاظت از گیاهان می شود

از یک افت کش طبیعی با سیر ، روغن های معدنی، آب و صابون در یک بطری اسپری بعنوان یک آفت کش در گیاهان استفاده می شود.


گرفتن ماهی با سیر

بوی سیر ماهی را بخود جذب می کند لذا طعمه را به بوی سیرخرد شده آغشته کنید . و به عنوان طعمه استفاده کنید.


سایر کاربردهای سیر

کاربرد های دیگر سیر عبارتند از: درمان ( تب، سرفه، سردرد، معده درد، گرفتگی سینوس، نقرس، رماتیسم، بواسیر، آسم، برونشیت، تنگی نفس، افت فشار خون، قند خون پایین، قند خون بالا، استرس و خستگی، دیابت، آرتروز، تب یونجه ( رینیت آلرژیک )، اسهال مسافرتی، فشار خون بالا)، حفظ عملکرد کبد سالم و اثر مارگزیدگی استفاده می شود

گردآوري توسط : مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits