دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی میزان کالری انواع سبزیجات
2
زمان مطالعه: 15 دقیقه
سبزیجات از جمله مواد غذایی بسیار پرکاربرد و پرخاصیت هستند که مصرف آن ها برای بدن لازم و ضروری می باشد. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا شما را با کالری انواع سبزیجات آشنا کنیم.

کالری سبزیجات خوشمزه

کالری سبزیجات موضوع مورد بحث ماست. سبزیجات انواع مختلفی دارد که هم به صورت خام و هم به صورت پخته و در غذاها استفاده می شود.

1. کالری لبو یا چغندر

لبو به عنوان یکی از سالم‌ ترین سبزیجات طرفداران خود را دارد. لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است که طبخ شده و یکی از انواع مختلف چغندر است که بیشتر آن‌ها به خاطر ریشه خوراکی‌ شان پرورش داده می‌شود. لبو گذشته از این‌ که خوراکی دلپذیری است، یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز هست.

هر 100 گرم لبو پخته شده حاوی 44 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری لبو کلیک کنید.


2. کالری جعفری

جعفری یکی از سبزی‌های پر استفاده به خصوص در آشپزی است. از این سبزی هم به صورت خشک‌ شده و هم به صورت تازه در طبخ غذاها استفاده می‌شود. این سبزی به خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در آن به شیوه‌ های مختلف به حفظ سلامتی کمک می‌کند.

هر 100 گرم جعفری تازه و خام حاوی 36 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری جعفری کلیک کنید.


3. کالری کرفس

کرفس گیاهی با نام علمی Apium graveolens است. کرفس که عموماً اندازه گیاه آن می‌ تواند تا یک متر هم افزایش یابد. این گیاه در کتاب‌های تاریخی نیز به عنوان یک گیاه خوراکی نام برده شده است. کرفس متعلق به خانواده چتریان است. عموماً از ساقه‌ های این گیاه برای خوردن و درست کردن خورشت استفاده می‌شود.

هر 100 گرم کرفس پخته شده حاوی 18 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری کرفس کلیک کنید.


4. کالری سیر

سیر به طور کلی به عنوان یک طعم دهنده در پخت و پز استفاده می شود، اما در طول تاریخ و در حال حاضر به عنوان یک داروی عالی مورد استفاده قرار می گیرد. برای پیشگیری و درمان طیف گسترده ای از شرایط و بیماری ها می توان از سیر استفاده کرد.

هر 100 گرم سیر خام حاوی 149 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری سیر کلیک کنید.


5. کالری کلم قمری یا کلم سنگ

کلم قمری یا کلم سنگ یکی از ترکیباتی است که در آش های فصل زمستان به کار میرود و دوست قدیمی مادر بزرگ ها و مادرها در آشپزخانه می باشد.کلم سنگ یک سبزی زیر خاکی و غده ای است که خاصیت زیادی دارد و از ارزش غذایی خوبی بهره می برد. این کلم همانند اعضای دیگر خانواده اش ماده مغذی مفیدی است.

هر 100 گرم کلم سنگ پخته شده بدون نمک حاوی 29 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری کلم قمری کلیک کنید.


6. کالری آووکادو

آووکادو و یا گلابی تمساح نام درخت و میوهٔ آن درخت است. این درخت در مناطق گرم و استوایی می‌ روید و میوه‌ ای سبز رنگ با هسته‌ای درشت دارد. آووکادو (پرسی آمریکانا) درختی است که میوهٔ آن در گونهٔ گیاهان گل‌دار طبقه‌بندی می‌شود.

هر 100 گرم آووکادو حاوی 190 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری آووکادو کلیک کنید.


7. کالری کدو حلوایی یا کدو تنبل

کدو تنبل که به آن کدو حلوایی نیز گفته می شود پوست کلفت و نارنجی دارد که سلامتی را تنظیم می کند کدو حلوایی منبع فوق العاده ی از بتاکاروتن است که برای سلامتی بینایی و پروستات مفید است.

کدو تنبل گیاهی یک ساله و خزنده است. برگ های این گیاه به شکل قلب، پهن و پوشیده از کرک های ریز می باشد. ریشه این گیاه باریک، بلند، کمی شیرین و خوردن جوشانده آن مستی آور است. میوه کدو تنبل بزرگ و نارنجی رنگ بوده و شکلی گرد دارد.

هر 100 گرم کدو حلوایی پخته شده بدون نمک حاوی 40 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری کدو حلوایی کلیک کنید.


8. کالری کلم پیچ سفید

کلم پیچ یک رقم سبز از سبزی‌ های برگ سبز از گونه Brassica oleracea است که همچنین شامل بروکلی، گل‌ کلم، کولارد سبز، کلم بروکسل و کلم قمری می‌ باشد.

در حالی‌ که بسیاری از مردم این سبزی‌ ها را به‌ عنوان گونه‌ های مختلف، با طعم‌ های مختلف و کاربردهای مختلفی در آشپزی می‌ دانند، آن‌ ها در واقع همه‌ گونه‌های یکسان هستند که به هفت گروه اصلی ارقام تقسیم ‌شده‌ اند.

هر 100 گرم کلم پیچ سفید حاوی 22 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری کلم پیچ سفید کلیک کنید.


9. کالری کلم قرمز یا کلم بنفش

کلم قرمز یک سبزی مغذی و خوشمزه است که در سراسر جهان طرفداران فراوانی دارد. این کلم نه تنها برای بدن مفید است، بلکه می‌تواند به عنوان چاشنی طعم خوبی به غذاهای مختلف دهد. کلم قرمز که به آن کلم بنفش نیز گفته می‌شود، از خانوادۀ کَلَمیان است و در مناطق مختلف اروپای شمالی، آمریکا و قسمت‌هایی از چین یافت می شود.

هر 100 گرم کلم قرمز حاوی 29 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری کلم قرمز کلیک کنید.


10. کالری سیب زمینی

سیب زمینی یک ماده خوراکی بسیار خوشمزه می باشد که سرشار از بتاکاروتن است و وقتی که پخته شود به راحتی جذب بدن می شود. ساقه و برگ های سیب زمینی دارای سمی بنام سولانین می باشد که نباید آن را مصرف نمود.

هر 100 گرم سیب زمینی سرخ کرده حاوی 292 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری سیب زمینی کلیک کنید.


11. کالری هویج

هویج از جمله مواد خوراکی است که ریشه گیاهی محسوب می‌ شود و دارای خواص سلامتی زیادی برای بدن است. هویج تازه، ترد، خوشمزه و مغذی است. همچنین هویج دارای منابع غنی از بتاکاروتن، فیبر، ویتامین K، پتاسیم و آنتی اکسیدان های مختلف است.

هر 100 گرم هویج حاوی 41 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری هویج کلیک کنید.


12. کالری زیتون

زیتون علی‌ رغم اندازه‌ی کوچکش، سرشار از ویتامین E و سایر آنتی‌ اکسیدان‌های مفید است. خواص زیتون تنها به این دو مورد محدود نمی‌ شود. مطالعات گوناگون، فواید زیتون و تأثیر مثبت آن را بر سلامت قلب نشان داده‌ اند.

هر 100 گرم زیتون دارای 115 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری زیتون کلیک کنید.


13. کالری فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه‌ ای قرمز، به عبارتی فلفل دلمه‌ ای سبز رسیده است. فلفل دلمه‌ ای سبز رنگ زمانی خیلی رسیده می گردد به رنگ قرمز تبدیل می‌ شود که رسیده‌ تر، شیرین‌ تر و با طعمی ملایم‌ تر می باشد. ویتامین C و کاروتنوئیدها در شرایط رسیده اکثر می باشند.

هر 100 گرم فلفل دلمه ای قرمز خام 31 کالری دارد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری فلفل دلمه ای قرمز کلیک کنید.


14. کالری پیازچه

پیازچه سرشار از ویتامین آ و ث است. قسمت سفید رنگ آن سرشار از کلسیم نیز می باشد. ترکیباتی که باعث ایجاد بوی تند پیازچه می شوند، به عنوان اصلی ترین علل خواص آن نیز تلقی می گردند.

هر 100 گرم پیازچه حاوی 27 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری پیازچه کلیک کنید.


15. کالری پیاز

یکی از بهترین نوع سبزیجات که هم در حالت خام می توان مورد مصرف قرار داد و هم آن را می توان در پخت و پز به کار گرفت و از خواص اش بهره گرفت، پیاز است. محققان می گویند مردان باید بیشتر پیاز بخورند و بسیار زیاد بر خواص پیاز برای مردان تاکید دارند.

هر 100 گرم پیاز خام حاوی 40 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری پیاز کلیک کنید.


16. کالری اسفناج

اسفناج (Spinacia oleracea) یک سبزی برگدار است که ریشه پرورش آن به ایران باز می گردد. این گیاه با مواد مغذی و آنتی اکسیدان های زیادی غنی شده است. خوردن اسفناج ممکن است به سلامت چشم، کاهش استرس اکسیداتیو، کمک به جلوگیری از سرطان و کاهش فشار خون کمک کند.

هر 100 گرم اسفناج خام حاوی 23 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری اسفناج کلیک کنید.


17. کالری ریواس

ریواس گیاهی است که از اردیبهشت تا اواخر خرداد در میوه فروشی‌ها می‌توان آن را پیدا کرد و خواص درمانی زیادی هم دارد. کمپوت و مربای ریواس، خنک، ملین و ضد انگل است.

هر پیمانه ریواس (85 گرم) حاوی 29 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری ریواس کلیک کنید.


18. کالری بامیه

بامیه از جمله سبزیجاتی است که طرفداران زیادی دارد. این مواد غذایی خوشمزه خواص بسیاری داشته و به گونه های متنوعی می توان از آن استفاده نمود.

هر 100 گرم بامیه پخته شده بدون نمک حاوی 22 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری بامیه کلیک کنید.


19. کالری تربچه

تربچه دوستدار واقعی سلامت دستگاه گوارش است. به خاطر اینکه می‌تواند ترشح صفرا را افزایش دهد. همین موضوع هم باعث سم‌زدایی و تمیزی کبد و کلا بدن می‌شود. ترکیبات موجود در تربچه همچنین باعث تخلیه‌ی صفرا به سمت اثنی‌ عشر می‌شوند که همین کار باعث بهبود عملکرد کیسه‌ ی صفرا می‌شود.

هر 100 گرم تربچه حاوی 16 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری تربچه کلیک کنید.


20. کالری شلغم

شلغم بر خلاف دیگر سبزی‌ ها، ریشه گیاه است و رنگ‌های مختلفی در پوسته خود دارد که ترکیبی از سفید، بنفش و سبز است. برگ‌های این گیاه بیرون از خاک دارای بریدگی‌های فراوان است و معمولاً با همین مشخصه شناخته می‌شود.

هر 100 گرم شلغم پخته با نمک حاوی 22 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری شلغم کلیک کنید.


21. کالری فلفل دلمه ای سبز

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که در انواع سالاد خود از رنگ های متفاوت استفاده می کنید فلفل دلمه ای با رنگ سبز خود یکی از گزینه های بسیار مفید برای انواع سالاد و غذاهای خوش رنگ است. اما این ماده غذایی سرشار از خواص است.

هر 100 گرم فلفل دلمه ای سبز پخته شده حاوی 314 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری فلفل دلمه ای سبز کلیک کنید.


22. کالری کدو سبز

کدو سبز جز مواد غذایی است که علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد حاوی میزان زیادی آب می باشد. کدو را می توان هم به صورت خام یا آب پز خورد یا به صورت پخته شده مثل بورانی اما بهترین نوع مصرف آن خام است.

هر 100 گرم کدو سبز پخته شده بدون نمک حاوی 15 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری کدو سبز کلیک کنید.


23. کالری گشنیز

گشنیز گیاهی است که به‌ طور گسترده در جهان به‌ عنوان ادویه و چاشنی یا برای تزئین بشقاب غذا از آن استفاده می‌ شود. نام علمی آن، کوریاندروم ساتیوُم ال (Coriandrum sativum L) است. برگ‌ های گشنیز عطر خوش و آشنایی دارند و معمولا به‌ صورت خام یا خشک‌ شده در آشپزی استفاده می‌ شوند.

هر 100 گرم گشنیز خام حاوی 23 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری گشنیز کلیک کنید.


24. کالری موسیر

موسیر از گونه پیاز است. آن ها شباهت بسیار زیادی به ساختار سیر دارند و معمولا به شکل خوشه ای رشد می کنند. این سبزی شناخته شده، با عنوان علمی Allium cepa var. aggregatum معروف می باشد و به نظر می رسد بومی خاورمیانه است و بعد احتمالا توسط جنگ های صلیبی توسط تهاجم به فلسطین به اروپا وارد شده است.

هر عدد موسیر (43 گرم) حاوی 31 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری موسیر کلیک کنید.


25. کالری خیار

خیار سرشار از مواد مغذی مختلف مانند لیگنان‌ها و فلاوونوئیدها می‌ باشد. این ترکیبات خواص آنتی‌ اکسیدانی، ضد التهابی و ضدسرطانی دارند.

هر 100 گرم خیار دارای 15 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری خیار کلیک کنید.


26. کالری فلفل سبز

فلفل سبز به عنوان جزء اصلی رژیم غذایی آمریکایی و هندی شناخته شده است؛ ماده مغذی سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند کپسایسین، ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین ب، ویتامین E و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، پتاسیم.

هر 100 گرم فلفل سبز حاوی 40 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری فلفل سبز کلیک کنید.


27. کالری کلم بروکسل

اگرچه بیشتر افراد مصرف کلم بروکسل را به خاطر طعم آن دوست ندارند اما این ماده مزایای بسیاری برای سلامتی بدن دارد. کلم بروکسل به طرز شگفت انگیزی حاوی مقادیر بالایی از پروتئین است و مصرف آن می‌تواند ویتامین C و K بدن را تامین نماید.

هر پیمانه کلم بروکسل حاوی 38 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری کلم بروکسل کلیک کنید.


28. کالری بادمجان

بادمجان که یک گیاه بومی هندی است، از نظر فنی میوه محسوب می شود اما متعلق به تیره ای به نام بادنجانیان است. در غذاهای آسیایی، مدیترانه ای و خاورمیانه ای زیاد از این ماده استفاده می شود. بادمجان خام زیاد خوشمزه نیست. اما هنگامی که به صورت کباب شده یا سرخ شده استفاده می شود، طرفداران زیادی پیدا می کند.

هر ۱۰۰ گرم بادمجان ۲۵ کالری دارد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری بادمجان کلیک کنید.


29. کالری کلم بروکلی

کلم بروکلی از انواع سبزی‌ها و متعلق به خانواده کلم است. قدمت محبوبیت و استفاده روز افزون از بروکلی در ایران به چند سال قبل باز می‌گردد. این سبزی مقوی دارای خواص سلامتی فراوانی برای انسان است که باعث می‌شود، نتوان به راحتی از آن غافل شد.

هر 100 گرم کلم بروکلی حاوی 35 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری کلم بروکلی کلیک کنید.


30. کالری گوجه فرنگی

گوجه فرنگی علاوه بر اینکه رنگ و شکل زیبایی دارد بسیار خوشمزه و پرخاصیت است. البته برخی از افراد هم ممکن است به آن حساسیت داشته باشند.

هر 100 گرم گوجه فرنگی خام دارای 18 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری گوجه فرنگی کلیک کنید.


31. کالری جوانه گندم

جوانه گندم جزء آن دسته از مواد غذایی است که متاسفانه خانواده‌ ها به میزان کافی از آن استفاده نمی‌ کنند. این در حالی است که جوانه گندم سرشار از ویتامین‌ ها و املاح معدنی ضروری برای بدن مانند ویتامین A است.

هر 100 گرم جوانه گندم دارای 225 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری جوانه گندم کلیک کنید.


32. کالری فلفل دلمه ای زرد

با اینکه فلفل دلمه ای سبز رنگ متداول ترین نوع فلفل دلمه ای در قفسه مغازه ها می باشد؛ اما نوع زرد آن محتوای مقدار بیشتری از انواع ویتامین ها است. فلفل دلمه ای زرد منبع بسیار خوبی از ویتامین ث است.

هر 100 گرم فلفل دلمه ای زرد حاوی 27 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری فلفل دلمه ای زرد کلیک کنید.


33. کالری ذرت

ذرت در فهرست سبزیجات نشاسته ای قرار می گیرد. این بدان معنی است که کربوهیدرات در ذرت و سایر سبزیجات نشاسته ای سه برابر بیشتر از سبزیجات غیر نشاسته ای است. میزان کربوهیدرات زیاد در این ماده، انرژی را در قالب قندهای طبیعی و نشاسته های پیچیده فراهم می کند.

هر ۱۰۰ گرم ذرت خام ۸۶ کالری دارد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری ذرت کلیک کنید.


34. کالری گندم

گندم از رایج ترین دانه های غلات است که در همه دنیا به صورت روزانه مصرف می شود. این گیاه گونه های مختلفی دارد، گندمی که نان را با آن می پزند یا همان گندم معمولی رایج ترین نوع آن است. از آرد گندم برای تولید نان و ماکارونی، رشته فرنگی، سمولینا و بلغور استفاده می شود.

هر 100 گرم گندم دارای 340 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری گندم کلیک کنید.


35. کالری گل کلم

گل کلم از جمله سبزیجات خوشمزه و دارای مواد مغذی، ویتامین و ترکیبات منحصر به‌ فردی است که منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و سرطان می‌شود. علاوه بر ویتامین، گل کلم غنی از فیبر است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

هر 100 گرم گل کلم خام حاوی 25 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری گل کلم کلیک کنید.


36. کالری کاهو

کاهو یکی از پرمصرف ترین سبزیجات دنیاست که تاریخ کهنی دارد. این سبزی انواع مختلفی دارد ولی رایج ترین آن ها کاهوی معمولی ایرانی و کاهوی پیچ است که کاهوی ایرانی از ارزش غذایی بیشتری برخوردار است.

هر 100 گرم کاهو حاوی 18 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری کاهو کلیک کنید.


37. کالری فلفل قرمز

فلفل قرمز میوه گیاهی به نام کپسیکوم است که به دلیل طعم تندی که دارد در سراسر جهان به عنوان ادویه و طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. از فلفل قرمز در صنایع غذایی مثل انواع غذاهای اصلی، پیش غذاها، ترشی جات و … استفاده می شود.

هر 100 گرم فلفل قرمز خام حاوی 40 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری فلفل قرمز کلیک کنید.


38. کالری قارچ

مصرف قارچ به دوران باستان بازمی‌گردد. قارچ‌ های خوراکی در مراکز باستان‌ شناختی با قدمت نزدیک به ۱۳٬۰۰۰ در شیلی یافت شده‌اند؛ اما اولین شواهد قابل‌ اعتماد درباره مصرف قارچ به چند صدسال پیش از میلاد در چین بازمی‌گردد.

چینی‌ ها قارچ‌ ها را به‌ عنوان دارو و همچنین برای غذا با ارزش می‌ دانند. رومیان و یونانیان باستان، به‌ ویژه افراد طبقات اجتماعی بالا از قارچ‌ ها برای مصارف آشپزی استفاده می‌ کردند.

هر 100 گرم قارچ حاوی 22 کالری می باشد.

برای آشنایی بیشتر روی کالری قارچ کلیک کنید.


بیشتر بخوانید:

خواص سبزیجات مختلف و فواید سبزیجات پخته

سبزیجات چاق کننده کدامند؟ لیست 20 سبزی و میوه که باعث اضافه وزن ...

مصرف سبزیجات و کاهش خطر سکته!

سبزیجات جادویی که باعث بلند شدن قد می شوند!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits