دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کلم کیل چیست ؟ ۱۰ خاصیت باورنکردنی کلم کیل کدامند ؟
29
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کلم کیل در سال‌های اخیر به خاطر منافع تغذیه‌ای فراوانش توجه زیادی را به خود جلب کرده است، و یکی از به اصطلاح «ابرغذاها» شمرده می‌شود.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با کلم کیل و خواص کلم کیل بیشتر آشنا شوید

بدون شک با انواع مختلفی از کلم ها آشنایی دارید مانند گل کلم، بروکلی، بروکسل، کلم قمری، کلم برگ و غیره. کلم ها خانواده ی بزرگی دارند و سرشار از خواصی هستند که نمی‌شود بی تفاوت از کنارشان گذشت.

یکی دیگر از اعضای این خانواده کلم کیل Kale هست که به لاغری، سم زدایی از بدن و مقابله با پوکی استخوان کمک زیادی می‌کند اما جزو کلم‌های ناشناخته محسوب می‌شود.

divider

کلم کیل چیست؟

کلم کیل شبیه کلم های شناخته شده ای که تاکنون دیده اید نیست. این گیاه نوعی بروکلی است که برگ‌های پهن و البته ضخیم و پیچ در پیچی دارد. برگ‌های آن سبز تیره هستند که در بخش های انتهایی چین خورده اند و حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی بسیار بالایی می باشند. اگر توانستید این کلم را خریداری کنید حتما آن را در برنامه ی روزانه داشته باشید تا به نحوه ی استفاده و طعم آن عادت کنید و از خواص بی‌شمار آن بهره مند شوید.

1. از خواص کلم کیل ضد گرسنگی

افرادی که دغدغه ی تناسب اندام دارند و می خواهد از شر چند کیلو اضافه وزن شان خلاص شوند می‌توانند با وسواس بیشتری دنبال کلم کیل باشند. این کلم سرشار از فیبرهای غذایی است که خیلی زود شما را سیر می‌کند. بعد از خوردن این نوع کلم بدون شک صدای شکم به این زودی ها در نمی آید و شما را به سمت یخچال و دنبال مواد شیرین نمی برد. به عقیده ی محققان کلم کیل بسیار کم کالری و سرشار از مواد مغذی است.

2. کلم کیل دارای ویتامین C

یک تکه کلم کیل به اندازه یک فنجان شیر حاوی کلسیم است، و از یک پرتقال ویتامین C بیشتری دارد؛ همچنین حاوی مواد معدنی مهم، از جمله مس، پتاسیم، آهن، منگنز و فسفر است.

3. کلم کیل سم زدای بدن

کلم کیل را یک سم زدای تازه و فوق العاده بدانید. یعنی این که یک ماده ی غذایی علاوه بر تامین مواد مغذی بدن تان، آن را از شر سموم انباشته شده نیز خلاص می‌کند. این کلم حاوی یک آنتی‌اکسیدان قوی است که دستگاه گوارش را از سموم انباشته شده پاکسازی می‌کند.

4. از خواص کلم کیل ضدسرطان

کلم کیل نیز همانند دیگر اعضای خانواده اش خواص ضدسرطانی دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان ها و ضدالتهاب های قوی می‌باشد. البته توجه داشته باشید که نمی‌شود به عنوان مثال یک وعده کلم کیل خورد اما بقیه ی روز را در فست فود و کافی شاپ و غیره به سراغ مواد غذایی چرب و شیرین و غیرسالم رفت و انتظار داشت که این نوع کلم یا هر ماده ی غذایی مفید دیگر معجزه کند. بهتر است چهارچوب تغذیه ی سالم را رعایت کنید و مواد غذایی سالم‌تر را در برنامه ی غذایی تان بگنجانید.

5. کلم کیل دارای امگا 3

کلم کیل منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا-۳ است، و همچنین حاوی فیبرهای پایین‌آورنده کلسترول و کاروتنوئیدها و فلاوونوئیدهای ضدسرطان است.

6. از خواص کلم کیل دارای ویتامین A و k

یک فنجان کلم کیل خرد شده ۲۰۶ درصد نیاز روزانه به ویتامین A و ۶۸۴ درصد نیاز به ویتامین K را دارا است.

7. خواص کلم کیل درمان پوکی استخوان

مصرف کلم کیل برای افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند فوق العاده است. به خاطر اینکه کیل سرشار از کلسیم می‌باشد و به این ترتیب باعث تقویت بافت استخوانی می‌شود. از آنجایی که کیل حاوی میزان زیادی ویتامین K نیز هست تاثیر بیشتری در پیشگیری از ضعف و پوکی استخوان دارد. در واقع کلم کیل یک ماده ی غذایی فوق العاده برای پیشگیری از شکستگی استخوان‌هاست.

8. کلم کیل حاوی آنتی‌اکسیدان

کلم کیل حاوی آنتی‌اکسیدانی قوی به نام لوتئین است که باعث تقویت قوه ی بینایی می‌شود. این آنتی‌اکسیدان برای سلامتی چشم‌ها بسیار مفید است و خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولای چشم را کاهش می‌دهد.

9. از خواص کلم کیل تقویت چشم‌

کلم کیل به دلیل داشتن ویتامین آ برای تقویت چشم ها موثر میباشد.

10. کلم کیل حاوی مس

کلم کیل همچنین حاوی مس بوده که دوستدار سلامت پوست است. این ماده معدنی تولید ملانین ( رنگدانه ای برای محافظت از پوست در برابر خورشید ) را افزایش داده و همانند ویتامین C به ساخت کلاژن کمک می کند. همچنین مس التهاب را کنترل کرده و ممکن است خواص ضدالتهابی برای پوست داشته باشد، آنزیم های وابسته به مس نیز در بهبود زخم ها ایفای نقش می کنند. هر فنجان از کلم کیل خام ۱۰۰۴ میکروگرم مس دارد که بیشتر از ۹۰۰ میکروگرم نیاز روزانه توصیه شده به این ماده معدنی است.

نگهداری و سرو کردن کلم کیل

کلم کیل را می‌تواند در کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌دار تا پنج روز در یخچال نگهداری کرد.

از جمله شیوه‌های مطلوب برای سرو کردن کلم کیل افزودن آن به سوپ، بشقاب تخم‌مرغ‌، سالادها حتی برای روی پیتزا است. کلم کیل را می‌توان له کرد و با گردو و سرکه بالزامیک تفت داد، یا با پاستا، دانه کاج و روغن زیتون تفت داد.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (29 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

MOHMMAD ALI kHAJEHno | ۳ سال پیش
ازشماروی کلم کیل خیلی متشکرم.(دلگرم)
0
0

hits