دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص حیرت انگیز پودر سفیده تخم مرغ را میدانید ؟
96
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پودر سفیده تخم مرغ: این ماده خوراکی دارای امکاناتی مثل حجم کم ٬ ویژگی نگهداری بالا و راحتی برای جابجایی می باشد که می توانید آن را به راحتی و به صورت روزانه جایگزین تخم مرغ تازه کنید

با مجله دلگرم همراه باشید و با خواص پودر سفیده تخم مرغ بیشتر آشنا شوید

پودر سفیده تخم مرغ دارای امکاناتی مثل حجم کم ٬ ویژگی نگهداری بالا و راحتی برای جابجایی می باشد که می توانید آن را به راحتی و به صورت روزانه جایگزین تخم مرغ تازه کنید و در محدودیت های زمانی طولانی تری مجبور به تهیه پودر تخم مرغ خواهید شد.

divider

خواص پودر سفیده تخم مرغ

  1. سفیده تخم‌مرغ یک منبع عالی سرشار از پروتئین، موادمعدنی و ویتامین‌های مختلف است.
  2. پودر سفیده ی تخم مرغ یکی از با کیفیت ‌ترین انواع منابع پروتئینی جهت ساخت بافت های ماهیچه‌ ای مورد علاقه بدنسازان است و همچنین از منابع غنی ویتامینی محسوب می ‌شود.
  3. از نظر ارزش بیولوژیکی ، بالاترین ارزش را پروتئین سفیده تخم مرغ دارد . بعد از آن شیر، ماست و پنیر قرار دارد و پروتئین گوشت ها بعد از این در گروه قرار دارد .
  4. سفیده تخم‌مرغ حاوی مقدار بیشتری پروتئین اما تقریباً فاقد چربی و کلسترول است درحالی‌که زرده تخم‌مرغ مقدار پروتئین کمتر اما چربی و کلسترول بیشتری دارد.
  5. پروتئین پودر سفیده ی تخم مرغ به راحتی جذب ماهیچه‌ ها می ‌شود
  6. تخم‌مرغ فاقد قند است
  7. کسانی که چربی خو‌ن بالایی دارند باید از مصرف زرده تخم مرغ پرهیز کنند. زرده تخم مرغ منبع چربی است اما سفیده آن منبع پروتئین است و مصرف سفیده آن مشکلی ایجاد نمی‌ نماید.
  8. هر سفیده حاوی حدود ۶ گرم پروتئین خالص که به راحتی جذب بدن می‌شود و تمام ۸ اسید آمینه اساسی موردنیاز بدن شامل «والین»، «لوسین»، «ایزولوسین»، «لیزین»، «میتونین»، «فنیل‌آلانین»، «ترئونین» و «تریپتوفان» است.
  9. در سفیده تخم‌مرغ ویتامین‌های k، E، A، B12 و ریبوفلاوین و اسیدفولیک نیز به وفور وجود دارد که همه اینها برای ساخت و تقویت ماهیچه‌های بدن ضروری هستند.
  10. برخلاف زرده که از نظر داشتن لیپید یا چربی غنی است سفیدهٔ تخم مرغ تقریباً فاقد چربی است و کربوهیدرات کمتر از یک درصد آن را تشکیل می‌دهد.

پروتئین موجود در پودر سفیده ی تخم مرغ

در پودر سفیده ی تخم مرغ حدودا ۸۵ درصد پروتئین دارد که مهم ترین پروتئین های آن عبارت هستند از:

اوآلبومین (Ovalbumin )
کونالبومین (Conalbumin)
اووموکوئید (Ovomucoid)
اووموسین (Ovomucin)
لیزوزیم (Lysozyme)

پروتئین ها باعث تنظیم PH خون می شوند و به عبارت دیگر حیات انسان نسبت به نوسان PH حساس است و می تواند منجر به مرگ شود .

بدن ما دارای سیستم های متفاوتی است که نقش آنها برقراری تعادل هنگام نوسانات PH می باشد . پروتئین ها هم عامل اسیدی و هم عامل بازی دارند ( یعنی نقش دوگانه دارند ) . هنگامی که PH خون به طرف اسیدی می رود پروتئین خاصیت بازی از خود نشان می دهد و هنگامی که PH خون به طرف بازی می رود پروتئین خاصیت اسیدی ایفا می کند و همیشه تعادل را برقرار می کند

مزیتهای استفاده از پودر تخم مرغ

  • حجم کم ٬ قابلیت نگهداری بالا و سهولت جابجایی این امکان را فراهم می سازد که بجای نیاز به خرید روزانه تخم مرغ تازه با تناوبهای زمانی طولانی تر اقدام به خرید پودر سفیده تخم مرغ نمود.پودر تخم مرغ را می توان به سادگی و سریع در فرمولاسیون تولید محصولات بکار برد که این امر باعث سهولت و افزایش سرعت تولید می شود.
  • سهولت استفاده از پودر سفیده تخم مرغ باعث کاهش هزینه های حمل و نقل ٬ کارگری و تجهیزات مربوط به نگهداری ٬ شستشو شکستن جداسازی و غیره . . . می گردد.
  • خواص کاربردی زرده و سفیده تخم مرغ متفاوت بوده و تولید کنندگان در صورت استفاده از پودر تخم مرغ امکان انتخاب هر کدام از این دو ماده را به تنهائی داشته و با مشکل مصرف فراوردهای مکمل مواجه نخواهند بود.
  • میزان ترکیبات غذائی پودر تخم مرغ دارای یکنواختی و ثبات بیشتری نسبت به تخم مرغ تازه بوده که باعث سهولت در محاسبات فرمولاسیون محصولات می گردد.
  • پوسته تخم مرغ حاوی تعداد زیادی باکتریهای بیماریزا از جمله سالمونلا است که حتی محتویات تخم مرغ سالم نیز نسبت به آنها مصون نیست و استفاده از تخم مرغ تازه در صنایع غذائی با خطر انتقال آلودگی همراه می باشد . پودر های تخم مرغ در شرایط کاملا بهداشتی و با بکارگیری تکنولوژی مدرن روز ومطابق بااستانداردهای جهانی تهیه گردیده وعاری ازهرگونه آلودگی می باشد واستفاده ازآنها احتمال آلودگی محصول رابه حداقل می رساند.
  • کنترل کیفیت تخم مرغ خریداری شده ازلحاظ سلامت ودرصد ترکیبات ٬ نحوه شستشو ٬ شکستن و جداسازی تخم مرغ از وظایف مهم و مشکل مسئولین کنترل کیفی در واحدهای تولیدی به منظور حفظ سلامت و یکنواختی محصول است که جایگزین کردن پودر تخم مرغ می تواند باعث سهولت کار و آسودگی خیال مصرف کنندگان گردد
  • دفع ضایعات حاصل از تخم مرغ ( پوسته ٬ تخم مرغهای شکسته ٬ تخم مرغهای فاسد ٬ ) و فروش کارتن و شانه بجای مانده به بهای ناچیز از یکدیگر مشکلات مصرف کنندگان تخم مرغ تازه است که با جایگزین شدن پودر مرتفع می گردد.

divider

در این رابطه بخوانید: خاصیت زرده تخم مرغ چیست؟ سفیده بهتر است یا زرده؟

divider

نحوه تولید پودر سفیده تخم مرغ

ابتدا تخم مرغ ها به صورت مکانیزه شست و شو می شوند و پس از جداسازی تخم مرغ های معیوب، تخم مرغ های سالم توسط دستگاه Egg Breaker (تخم مرغ شکن) شکسته شده و سفیده و زرده و پوست از هم جدا می شود.

در مرحله بعدی زرده و سفیده به صورت ترکیبی یا تک تک به منظور همگن سازی به دستگاه Centrifuge منتقل می شوند.

پس از مرحله همگن سازی، عمل پاستوریزاسیون انجام می گیرد.

بعد از آن از دستگاه اسپری درایر برای تبدیل مایع به پودر استفاده می شود.

سپس وارد مرحله خنک کردن و بسته بندی شده و در شرایط خلأ در کیسه ها یا قوطی های دلخواه بسته بندی می شوند.

این پودر بیشتر در صنایع غذایی و کارخانجات کلوچه و شیرینی پزی و همچنین محصولات گوشتی استفاده می شود.

Egg whites پودر سفیده تخم مرغ

divider

در این رابطه نیز بدانید : بررسی فواید و مضرات سفیده تخم مرغ و زرده تخم مرغ،کدام بهتر است؟

divider

خواص پودر سفیده تخم مرغ برای بدن سازان

سفیده ی تخم مرغ یکی از با کیفیت ‌ترین انواع منابع پروتئینی جهت ساخت بافت های ماهیچه‌ ای مورد علاقه بدنسازان است و همچنین از منابع غنی ویتامینی محسوب می ‌شود.

بدنسازانی که از سفیده ی تخم مرغ در رژیم غذایی خود بهره نمی‌ گیرند در واقع موقعیت بسیار ممتازی را از دست می ‌دهند، زیرا سفیده ی تخم مرغ علی رغم غنی بودن از خالص‌ ترین نوع پروتئین، دارای میزان ناچیزی از کربوهیدرات ‌ها، چربی و کلسترول است.

پروتئین سفیده ی تخم مرغ به راحتی جذب ماهیچه‌ ها می ‌شود و هر سفیده بدون زرده در حدود 6/3 گرم پروتئین خالص دارد که حاوی تمامی 8 اسید آمینه ی اساسی مورد نیاز بدن شامل والین، لوسین، ایزولوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین و تریپتوفان است و ویتامین‌ های A, E, K, B12, ریبوفلاوین و اسید فولیک نیز به وفور در سفیده تخم مرغ یافت می ‌شود که در ساخت ماهیچه‌ ها نقشی اساسی بر عهده دارند.


موارد مصرف پودرهای تخم مرغ

  1. کیک ٬ کلوچه و بیسکوئیت : ایجاد بافت ٬ طعم و رنگ بهتر همراه با افزایش ارزش غذائی و ماندگاری
  2. فرآوردهای گوشتی : افزایش قدرت جذب آب ٬ بهبود خواص ظاهری و فیزیکی محصول
  3. ماکارونی : ماکارونی تخم مرغی در حین پخت دارای لعاب کمتر و افزایش حجم بیشتری است
  4. سس سازی : خواص امولسیفایری پودر تخم مرغ باعث یکنواختی بافت در سس می شود
  5. بستنی : حفظ استحکام بافت بستنی در دمای معمولی و ظاهر بهتر بستنی پس از ذوب و طعم بهتر
  6. گز سازی : پودر سفیده تخم مرغ با تولید کف فراوان موجب افزایش حجم و ارزش غذایی گز می شود
  7. مکمل های ورزشی و غذاهای رژیمی : پروتئین پودر سفیده تخم مرغ با داشتن کلیه اسیدهای آمینه ضروری٬ یک پایه پروتئینی عالی در تهیه این محصولات است

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (96 رای)  

    ۵ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    حسین | ۵ سال پیش
    سلام خسته نباشید میخاستم بدونم پودر سفیده بهتره یا خوده سفیده منظورم از نظر خالص بودن و زودتر جذب شدنه؟
    0
    0
    حسین | ۵ سال پیش
    سلام میخاستم ببینم این پودر بهتره یا خوده سفیده تخم مرغ چون بدنسازی میرم میخام بدونم این بهتر و خالص تره و زودتر جذب میشه یا اون؟ ممنون میشم جواب بدید
    0
    3
    رها | ۵ سال پیش
    سلام پودر سفیده تخم مرغ چقدر انقضاء داره کجا باید نگهداری بشه
    0
    0
    مامان یاسین | ۵ سال پیش
    سلام من خیلی شنیدم که کیک خونگی رو خوشمزه میکنه از کجا باید تهیه کنم؟
    0
    0
    پاسخ ها:
    Mona | ۵ سال پیش
    از شیرینی فروشی های معتبر میتونید تهیه کنید ... من از شیرینی فروشی خوشه در تهران از میدان شهدا تهیه میکنم
    0
    1
    
    hits