دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چای ماسالا و خواص اعجاب انگیز این نوشیدنی بی نظیر
38
زمان مطالعه: 11 دقیقه
چای ماسالا نوعی نوشیدنی شیرین و تنداست که از ترکیب چای سیاه، زنجبیل و برخی ادویه‌های دیگر درست می‌شود. چای ماسالا دارای خواص زیادی است و در این مطلب در مورد خواص این چای برای سلامتی، لاغری و سرماخوردگی توضحیاتی می دهیم

چای ماسالا

با مجله دلگرم همراه باشید تا با خواص و فواید چای ماسالا بیشتر آشنا شوید

چای ماسالا که با نام چای مصالح هم شناخته شده است نوعی چای هندی است که از ترکیب چای سیاه با شیر و ادویه جات مختلف مانند دارچین، بادیان ختایی، رازیانه، فلفل سیاه، جوز هندی و میخک درست می شود.

چای ماسالا از ترکیب چای سیاه، زنجبیل و برخی ادویه‌های دیگر درست می‌شود. معروف‌ترین ادویه‌ای که در این چای استفاده می‌شود، شامل هل، دارچین، رازیانه و فلفل سیاه است. همچنین گاهی‌اوقات از بادیان خَتایی یا انیسون ستاره‌ای، دانه‌ی گشنیز و فلفل قرمز برای افزودن یک طعم متفاوت استفاده می‌شود.

در تهیه‌ی چای ماسالا هم از آب گرم و هم شیر گرم استفاده می‌شود. همچنین برخی افراد ترجیح می‌دهند که چای را به‌صورت شیرین بنوشند.

چای ماسالا دارای خواص زیادی است و در این مقاله از مجله دلگرم در مورد خواص چای ماسالا برای سلامتی، لاغری و سرماخوردگی و ..... توضحیاتی می دهیم.

چای ماسالا

چای ماسالا چیست ؟

چای ماسالا یک چای سنتی است که در هند سرو می‌شود. در تهیه این چای از چای سیاه، شیر و انواع ادویه‌ها استفاده می‌شود. این چای سنتی که انواع بسیار مختلفی دارد برای سلامتی بدن نیز بسیار مفید است

چای ماسالا به ۵۰۰۰ هزار سال (یا ۹۰۰۰ هزار سال) پیش در آسیای جنوبی بازمی‌گردد. زمانی که پادشاهان این چای را به عنوان نوشیدنی که خاصیت دارویی درمانی داشت استفاده می‌کردند. در آن زمان چای ماسالا هم به صورت سرد و هم گرم سرو می‌شد و از انواع ادویه‌ها در تهیه آن استفاده می‌شد. در واقع طرز تهیه آن در مناطق مختلف متفاوت بود.

در سال ۱۸۳۵ وقتی که بریتانیا شروع به کشت چای سیاه در ایالت آسام (شمال شرقی کشور هندوستان) کرد، صنعت چای در هندوستان رشد چشمگیری پیدا کرد و تنوع در تهیه چای نیز آغاز شد.

چای ماسالا که امروزه ما آن را می‌شناسیم در همین دوران به وجود آمد. در حال حاضر این چای در قسمتهای زیادی در دنیا شناخته شده‌است و تنوع زیادی در طرز تهیه آن وجود دارد تقریباً می‌توان گفت که دستورالعمل ثابتی برای تهیه این چای وجود ندارد ولی چای، شیر و ادویه زنجبیل در تمام دستورالعمل‌ها به کار گرفته شده‌است. اخیراً چای ماسالا در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفداران بسیار ریادی پیدا کرده‌است

مطالعات انجام‌شده بر روی حیوانات نشان‌دهنده‌ی تأثیر فلفل سیاه بر افزایش آنزیم‌های دستگاه گوارش و تسریع فرایند هضم غذا است. البته همین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که میزان فلفل استفاده‌شده حدود پنج برابر بیشتر از میزانی است که یک انسان در روز مصرف می‌کند. بنابراین، هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی در این مورد نظر داد و برای اثبات این ادعا نیاز به پژوهش‌های بیشتری است.

خواص چای ماسالا

خواص چای ماسالا

1. لاغری و کاهش وزن از خواص چای ماسالا

چرا این چای خاصیت کاهش وزن دارد؟

  1. دارچین: دارچین در سطح گلوکز بدن تاثیر دارد و به همین دلیل در بسیاری از درمان های خانگی به کار برده می شود. علاوه بر این، خاصیت آنتی باکتریال و ضد التهابش، آن را به ادویه ای بدون ضرر برای کمک به سلامت سوخت و ساز بدن تبدیل می کند.
  2. میخک: به غیر از معطر کردن چای، به تنظیم حرکات روده و سطح کلسترول و گلوکز کمک می کند.
  3. فلفل سیاه: به بالا بردن سرعت کاهش وزن کمک می کند چرا که حاوی پیپریرین است که برای تنظیم سوخت و ساز بدن شناخته شده است و به مبارزه با چربی های انباشته بدن کمک می کند.
  4. دانه رازیانه: رازیانه یا بادیان نه تنها به سم زدایی از بدن کمک می کند، منبع غنی از فیبر هم هست که باعث می شود به مدت طولانی تری حس کنید سیر هستید. این دو ویژگی، هر دو به روند کاهش وزن کمک می کند.
  5. هل: این ادویه خوب قدیمی مزایایی برای کاهش وزن دارد. این چاشنی معطر به تنظیم گوارش و مبارزه با نفخ معده کمک می کند. هل حاوی ملاتونین، یک ماده مغذی است که به فرآیند چربی سوزی در بدن ما کمک می کند.

همه چاشنی ها و ادویه هایی که گفته شد برای خاصیت چربی سوزی شان و همچنین مزایای متعددی که برای سلامتی دارند شناخته شده اند.

یک نکته مهم

به یاد داشته باشید هیچ نوع شکر و شیرینی حتی عسل را به چاییتان اضافه نکنید چرا که هر دو آنها کالری بالایی دارند.

وقتی افراد به میزان وزنشان دقت دارند معمولا با در نظر گرفتن این نکته که عسل سالم تر است از آن به جای شکر استفاده می کنند.

در حالی که بر خلاف باور عموم، یک قاشق چای خوری عسل حاوی 64 کالری در مقایسه با یک قاشق چای خوری شکر با 49 کالری است.

عادت به اینکه از یک فنجان چای ماسالا بدون هیچ شیرین کننده ای لذت ببرید قطعا در طولانی مدت بازده بیشتری دارد.

2. از خواص چای ماسالا درمان سرماخوردگی

چای ماسالا به دلیل داشتن دارچین و میخک می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و از ابتلای فرد به سرماخوردگی و آنفلوانزا، گرفتگی بینی و عفونت جلوگیری کند.

3.درمان فشار خون، کلسترول و قلب از خواص چای ماسالا

دارچین یکی از مواد تشکیل دهنده چای ماسالا است که می تواند باعث کاهش فشار خون شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را هم کاهش دهد.

چای سیاه و دارچین به کار رفته می توانند کلسترول را کنترل کنند و از وقوع حملات قلبی و عروقی جلوگیری کند.

4. مبارزه با دیابت و قند خون از خواص چای ماسالا

دارچین و زنجبیل موجود در چای ماسالا مفاومت به انسولین و سطح خون ناشتا را در افراد مبتلا به قند خون می تواند کاهش دهد. افراد مبتلا به دیابت چای ماسالایی را که با شکر تهیه می شود مصرف نکنند.

کاهش مقاومت‌به‌انسولین موجب می‌شود بدن شما از انسولین برای حمل شکر در خون و انتقال آن به سلول‌ها استفاده کند و همین مسئله موجب کاهش قندخون می‌شود.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف دو گرم زنجبیل در روز در افراد مبتلا به دیابت نوع دو موجب کاهش ۱۲ درصدی قندخون در این افراد می‌شود.

براساس مطالعات انجام‌شده، میزان مصرف مؤثر زنجبیل و دارچین در حدود یک تا شش گرم در روز است. این مقدار خیلی بیشتر از میزان مصرف‌شده در بسته‌های چای ماسالای خریداری‌شده از فروشگاه یا تهیه‌شده در کافه‌هاست

5. تقویت معده و دستگاه گوارش از خواص چای ماسالا

زنجبیل موجود در این چای می تواند حالت تهوع را در دوران بارداری کمتر کند. دارچین، هل و میخک موجود در چای خواص ضد باکتریاییی دارند که می توانند از عفونت معده و زخم معده جلوگیری کنند.

فلفل سیاه موجود در این چای باعث افزایش آنزیم های گوارشی می شوند و به بهود هضم غذا، درمان نفخ و سلامت دستاه گوارش کمک می کنند.

6. جلوگیری از سرطان از خواص چای ماسالا

دارچین دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است، زنجبیل و هل در چای ماسالا باعث پیشگیری از آسیب دی ان ای می شوند و از ابتلا به انواع سرطان ها جلوگیری می کنند.

7. تأثیر مفید چای ماسالا بر تهوع

چای ماسالا حاوی زنجبیل است که ضدتهوعی بسیار قوی محسوب می‌شود. زنجبیل موجب کاهش تهوع دوران بارداری نیز می‌شود. درواقع، بررسی مطالعات انجام‌شده بر روی ۱۲۷۸ زن باردار نشان می‌دهد که مصرف یک تا ۱۵ گرم زنجبیل در روز به‌طور چشمگیری میزان تهوع را کاهش می‌دهد که این میزان معمولا در یک فنجان چای ماسالا موجود است. این نوشیدنی حاوی دارچین، میخک و هل نیز هست که خاصیت ضدباکتریایی دارند و مانع از بروز عفونت‌های باکتریایی دستگاه گوارش می‌شوند.

فلفل سیاه یکی دیگر از ادویه‌هایی است که خاصیت ضدباکتریایی دارد و معمولا در تهیه‌ی این چای استفاده می‌شود.

8. درمان درد قاعدگی و پریود از خواص چای ماسالا

نوشیدن چای ماسالا قبل از قاعدگی، بخصوص در زنانی که از سندرم پیش از قاعدگی شدید رنج می برند بسیار مفید است زیرا اثر آرام بخشی روی اعصاب و عضلات دارد و گرفتگی های عضلانی در این دوران را برطرف می کند.

9. از فواید چای ماسالا انرژی بخش

کافئین موجود در چای ماسالا خاصیت انرژی بخشی دارد. جالب است بدانید ادویه جات به کار رفته در این نوشیدنی پرخاصیت باعث شده عوارض جانبی کافئین موجود در آن نسبت به سایر انواع چای تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

10. رفع سیاهی و پف دور چشم با چای ماسالا

گردش خون ضعیف و نامطلوب از عوامل ایجاد خشکی پوست و سیاهی و پف دور چشم است، دارچین و میخک موجود در چای ماسالا به افزایش گردش خون در نواحی گردن و صورت کمک می کند و تاثیر عالی در صاف و جوان شدن پوست دارد.

11. چای ماسالا ضد آفتاب طبیعی

چای ماسالا خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد که علاوه بر کاهش علائم پیری، از پوست در برابر اشعه مضر خورشد محافظت کرده و به تولید و رشد سلول های جدید کمک می کند.

چای ماسالا

عوارض جانبی و مضرات چای ماسالا

  1. از آن جایی که این چای حاوی مقادیری کافئین است مصرف زیاد آن ممکن است با عوارضی همچون اضطراب، بی خوابی، میگرن و فشار خون بالا همراه باشد، توصیه می شود بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنید.
  2. مصرف چای ماسالا ممکن است با داروهایی همچون کوآمیدین، هپارین، کلوپیدوگرل و همچنین داروهای ضد التهاب غیر استروییدی مانند NSAID ها مانند ایبوپروفن و ادویل تداخل داشته باشد.
  3. افرادی که دچار عارضه عدم تحمل لاکتوز هستند بهتر است از شیرهای گیاهی مانند شیر نارگیل یا آب به جای شیر گاو در چای ماسالا استفاده کنند.
  4. زنجبیل موجود در چای ماسالا ممکن است باعث کاهش شدید فشار خون یا قند خون شده و با داروهای کاهنده فشار خون و قند خون تداخل داشته باشد.

طبع چای ماسالا

طبیعت چای ماسالا گرم می باشد. امروزه چای ماسالا به صورت چای ماسالا کیسه ای و پودر چای ماسالا در بازار عرضه می شود.

چای ماسالا از 5000 سال پیش در آسیای جنوبی و به ویژه هند استفاده شده است و در نسخه ی سنتی آن چای سیاه، شیر و زنجبیل مواد اصلی را تشکیل می دهند.

تلفن مرکز پخش چای ماسالا: 09215001802 تی تی سا کافی

چای ماسالا

ارزش غذایی چای ماسالا

  • کالری : 80
  • چربی : 1 گرم
  • قند : 16 گرم
  • کربوهیدرات : 17 گرم
  • پروتئین : 5 گرم

نکته پایانی درباره چای ماسالا

چای ماسالا نوشیدنی‌ای معطر است که برای سلامت قلب مفید است و موجب کاهش قندخون، هضم بهتر غذا و کاهش وزن می‌شود.

اگرچه، بسیاری از خواص و فواید ذکرشده برای این نوشیدنی به‌لحاظ علمی نیز اثبات شده است، باید توجه داشت که تمام خواص این چای مربوط به ادویه‌های به‌کاررفته در آن است.

حتما برای یک بار هم که شده این نوشیدنی خوشمزه و خوش‌عطر را امتحان کنید. و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید .

توجه داشته باشید نوشیدن یک چای نسبتا تلخ فواید و خواص بیشتری در مقایسه با چای ماسالای شیرین‌‌شده دارد.

درباره چای ماسالا بیشتر بخوانید:

طرز تهیه چای ماسالا / چای ماسالا را باید چگونه درست کرد؟

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (38 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

علی دهقان | ۱ ماه پیش
ایا چای ماسالا برای غلظت خون خوبه؟
0
0
علی گودرزی | ۵ سال پیش
لامصبا چای ماسالا رو کردن کیلو خدا تومن کی جرات داره بخره.شما بخور واس ماهم تعریف کن
2
1
علی گله | ۵ سال پیش
همه میگین خوبه خب بابا چه جوری تهیه اش کنم
1
0
پاسخ کارشناس:
با سلام چای ماسالا را می توانید هم از قهوه فروشی ها هم از عطاری ها تهیه کنید یا با این شماره تماس بگیرید : 42556102-031
گل اندام | ۵ سال پیش
ولی ماسالا رو چه بخری چه خودت درست کنس عالیه
من ی بار خوردم دیگه طرفدارشم.
0
0
امیر حسین | ۵ سال پیش
عاآاااااالی بخصوص تو این فصل. به همتون توصیه میکنم
0
0

hits