دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۱ خاصیت شگفت انگیز ید
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خواص ید برای بدن، ید 11 خاصیت دارویی و درمانی برای بدن دارد ،ید را در چه مواد غذایی میتوان پیدا کرد؟ تمامی سوالات شما در مورد ید در این مقاله پاسخ داده می شود

خواص سلامتی ید شامل بهبود متابولیسم،حفظ سطح انرژی،سلامت مو،رشد جنین،ایمنی قوی و جلوگیری از کم کاری تیروئید می باشد. سایر خواص شامل درمان بیماری های فیبروکیستیک، جلوگیری از سرطان، تسهیل آپوپتوز، حذف سموم و درمان گواتر است.

ید فلزی ضروری است که بدن به آن نیاز دارد و شانس ابتلا به سرطان تیروئید را کاهش می دهد. این مقاله دلگرم در مورد 11 خاصیت شگفت انگیز ید توضیحاتی به شما می دهد.

ید سنگین ترین هالوژن های پایدار و یک عنصر شیمیایی است. که دارای بسیاری از اکسیداسیونها و آنژیون های پروتئادی است. ید در فرم جامد خود غنی نیست، این یک فلز رادیویی در دنیای شیمیایی است. بزرگترین تولید کننده ید، ژاپن و شیلی است. این مواد مغذی معدنی هستند که برای غدد تیروئید و برای تولید هورمون های مناسب ضروری هستند. کمبود ید می تواند باعث ایجاد سرطان تیروئید شود.

منابع غذایی ید

فهرستی که منابع غذایی ید را نشان می دهد عبارت است از :

  1. سبزیجات
  2. زغال اخته
  3. عسل
  4. توت فرنگی های ارگانیک
  5. پنیر ارگانیک
  6. سیب زمینی ارگانیک
  7. اژدها
  8. سولفات
  9. نمک صورتی هیمالیا
  10. لوبیا
  11. آلو خشک

11خاصیت شگفت انگیز ید


1. متابولیسم سالم

ید عملکرد تیروئید را تقویت می کند چون دو هورمون، تیروکسین و تریوتی تریرونین تولید می کند که هر دو بر میزان متابولیسم پایه تأثیر می گذارند و مواد مغذی را به طور مناسب جذب بدن کرده و همچنین به بهبود چرخه خواب کمک می کند. ترشحات غده تیروئید تاثیر مستقیمی روی سلامت شناختی و رفتاری دارد..

2. نگهداری سطح انرژی

ید با حفظ میزان متابولیسم بدن، نقش مهمی در شکستن چربی ها و کربوهیدرات های پیچیده ای دارد. متابولیسم شما کمک می کند تا انرژی بدن را با جذب مواد مغذی موثر حفظ کنید در حالی که در عین حال حفظ چربی را از بین می برد. چربی ها اغلب بدن و ذهن را آرام می کنند و در اینجا ید باعث می شود که سطح انرژی کافی باشد.

3. مراقبت از پوست و مو

همانطور که یک اسکراب نمک خوب می تواند برای پوست شما عالی باشد، استفاده از ید برای پوست محدود به این نیست. کمبود ید با ریزش مو مرتبط است - ید باعث تقویت فولیکول های موی شما و افزایش رشد مو می شود. علاوه بر این، ید می تواند به بازسازی سلول های پوست کمک می کند.

4. رشد جنین

کرتینیزم و تولد نوزادان در میان زنان که با کمبود ید تشخیص داده می شوند، این کمبود مرتبط با فشار خون بالا است که به شدت بر حس شنوایی و سایر توانایی های رشد کودک تاثیر می گذارد. کودک می تواند کمبود ید داشته باشد و ممکن است دچار تغییر شکل شود.

ضرورت ید به گونه ای است که کمبود آن می تواند باعث ناباروری در زنان شود. انتظار می رود زنان نیاز مدام به ید داشته باشند زیرا هر روز توسط بدن مورد استفاده قرار می گیرند و به بخشی از غذای جنین تبدیل می شوند.

5.سیستم ایمنی قوی

ید باعث می شود رادیکال های آزاد هیدروکسیل را از بین ببرد و آنتی اکسیدان ها را در بدن تقویت کند.مصرف کافی آنتی اکسیدان ها منجر به مکانیسم قوی تری در سیستم دفاعی زنان می شود.مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان داد که مصرف ید اثرات رادیکال های آزاد را از بین می برد.

آیا از خواص ید برای سلامتی بدن اطلاعاتی دارید

6.پیشگیری از بیماری از هیپوتیروئیدی

کمبود آن می تواند علت بسیاری از عملکرد های غیر طبیعی در بدن باشد، کم کاری تیروئید یکی از آن هاست. این وضعیت فعالیت غده تیروئید را تحت تاثیر قرار داده و به طور قابل توجهی باعث کاهش آن می شود که این منجر به عملکرد متابولیکی ناکافی شده و می تواند بسیاری از فرآیندهای احیا کننده و جذب دیگر بدن را کند کند.

هیپوتیروئیدی منجر به افزایش غیر قابل کنترل وزن نیز می شود، زیرا بدن دیگر چربی ها را به درستی تجزیه نمی کند و به جای آن آنها را جمع می کند. هیپوتیروئیدیسم باعث ایجاد خستگی شدید، خشکی پوست می شود و فعالیت مغز را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

7. درمان بیماری های فیبروکیستیک

مطالعه ای که روی اثرات مولکول های ید بر روی رشد فیبروکیستیک انجام شده اثرات این فلز را در جلوگیری از چنین رشدی اثبات کرده است. ید باعث تحریکاتی شده که از کیستیک بودن پستان و تورم آن جلوگیری می کند.

8. پیشگیری از سرطان

ید به شدت با کاهش سرطان تیروئید ارتباط دارد. همچنین اثر مشابهی بر تمام رشد و سلولهای سرطانی دارد. مشاهدات نشان می دهد که کاهش رشد سرطانی بعد از تزریق به داخل آنها وجود دارد. این خواص ضد سرطان زایی را حفظ می کند که بر همه سرطان های منفی شامل سرطان سینه تاثیر می گذارد...

9. تسهیل آپوپتوز

آپوپتوزیس مرگ سلولی برنامه ریزی شده است. این بخشی از روند بازسازی بدن است. از طریق این فرآیند، بدن قادر به ایجاد سلول های سرطانی و سایر سلول های آسیب دیده می شود. این به شدت به ترشح هورمون کافی از غده تیروئید مرتبط است.

10. حذف سموم

ید کمک می کند تا ناخالصی ها و مواد شیمیایی مضر از بدن مانند سرب، جیوه و دیگر سموم بیولوژیکی مضر را از بین ببرد. ید دارای خواص ضد باکتریایی است و هلیکوباکتر پیلوری را هدف قرار می دهد، که باعث ایجاد سرطان معده می شود.

11. درمان گواتر

با توجه به این نکته که کمبود ید باعث ایجاد گواتر در بسیاری از بیماران می شود، مصرف بیش از حد ید می تواند باعث ایجاد اختلاف شود. اضافه کردن تخم مرغ، جلبک دریایی، و نمک تقویت شده با ید و ماهی به رژیم غذایی خود می تواند به کاهش علائم گواتر کمک کند. این منابع ید جزو رژیم غذایی افراد مبتلا به گواتر در طول تاریخ بوده است..

ید بر پایه های اصلی بدن تاثیر می گذارد؛ کمبود ید می تواند دردهای بیش از حد بسیاری از بیماری های مزمن را برطرف کند و از این رو غذاهای توصیه شده برای سلامت بدن را بخورند...

خاصیت ید در بدن

کاربر گرامی اگر نظر و پیشنهادی در این زمینه دارید لطفا دیدگاه خود در زیر همین صفحه با ما و دیگران کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید .

ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم

معصومه راهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits