دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با هلیله سیاه و ۷ خاصیت اعجاب انگیز این گیاه درمانی
104
زمان مطالعه: 6 دقیقه
هلیله سیاه (Myrobalan) جزو گیاهان مقدس طب سنتی است که از آن به عنوان اکسیر طول عمر یاد می شود. از جمله خواص مهم هلیله سیاه تقویت حافظه است.

خواص هلیله سیاه چیست؟

هلیله سیاه (Myrobalan)، گیاهی معروف به اکسیر طول عمر و بومی کشور هند است که برای درمان بیماری‌های متعدد از آن استفاده می‌شود.
هلیله سیاه طبیعت گرم و خشک دارد و درخت آن تقریباً طولش سه الی چهار متر است در آغاز بهار برگ می دهد برگ های آن بیضی کشیده نوک تیز است.
گل های درخت اوایل اردیبهشت به چشم میخورند،گل‌هایی کوچک به رنگ صورتی مایل به سفید که تا اوایل خرداد بر شاخه‌ها مانده و سپس تبدیل به میوه می‌شوند.

1. هلیه سیاه برای تقویت حافظه

در بسیاری از موارد مشکل کندی حافظه در بین خصوصا قشر جوان ناشی خلط غالبه. برای برطرف شدن این خلط از دستگاه گوارش میتونید این داروی گیاهی رو به کار ببرید و مثل گذشته به حافظه قوی داشته باشید و علاوه بر اون از خواب آلودگی هم رهایی پیدا کنید.

روش مصرف هلیله سیاه برای تقویت حافظه

برای استفاده از این درمان میتونید مقداری از اون رو بطور روزانه و ناشتا بجوید، دقت کنید اگه طبعتون گرمه همونطور که از بازار تهیه میکنید استفاده کنید و اگه طبعتون سرده پیش از استفاده روی شعله گاز تفت بدید تا طبعش گرم بشه. علت و درمان خارش و حساسیت پوستی فصلی در طب سنتی حساسیت های پوستی که فصلی هستند،

خواص هلیله سیاه

2. رفع تیرگی دور چشم و جلوگیری از سفید شدن مو

خوردن هلیله بطور مداوم برای برطرف کردن سیاهی دور چشم مؤثره و مانع از سفید شدن موها میشه. به این صورت که با تمیز کردن دستگاه گوارش از خلط های غالب و یا باکتریها و مشکلاتی از این دست، به جذب بهتر و بیشتر مواد غذایی در بدن کمک میکنه و ضعف های جسمی برطرف میشه و با پاکسازی روده و کمتر و آسونتر شدن کارش فشار کمتری روی بدن میاد و از پیری جلوگیری میشه.

روش مصرف هلیله سیاه برای برطرف کردن سیاهی دور چشم

برای برطرف کردن سیاهی دور چشم هلیله سیاه رو با کف دریا مخلوط کنید و با گلاب به صورت خمیر در بیارید. برای استفاده ابتدا پوست دور چشم رو با صابون بشویید بعد خمیر رو اطراف چشم به مدت ۱۵ دقیقه بذارید و برای جلوگیری از سفیدی مو به مدت یک سال روزی یک عدد هلیله بکوبید و با مقدای آب میل کنید یا این که روزی یک عدد داخل دهان بذارید و بمکید. برای جمع شدن پوست یک قاشق چایخوری پودر هلیله سیاه رو در ۳۰ سی‌سی گلاب حل کنید و حدود یک ساعت بذارید بمونه سپس خوب هم بزنید صاف کنید و به پوست بمالید.

3. درمان بسیاری از بیماریهای معده و روده با هلیله سیاه

هلیله سیاه برای تقویت معده مفید و موثره و در سیستم گوارشی باعث هضم بهتر و سریعتر غذا میشه. از نفخ هم جلوگیری میکنه و اجازه نمیده سردی طبع غذا در حین هضم برای شما مشکل ایجاد کنه و با طبع گرم و خشکی که (نوع تفت داده اون) داره طبع غذاهای ما که غالبا سرده رو خنثی میکنه.

روش مصرف هلیله برای سوزش سر دل

همچنین مصرف هلیله سیاه در کاهش اسید و سوزش سر دل مفید عمل میکنه برای درمان سوء هاضمه تا چهل شب، هر شب یک عدد هلیله بخورید که باعث درمانش میشه به این صورت که با مصرف هلیله سیاه بعد از غذا، اسید معده رو خنثی میشه و مانع از آسیب زدن به دیواره های معده میشه در این مورد هم در مورد طبع خودتون دقت کنید و بعد از هلیله ی تفت داده یا هلیله ی بازاری استفاده کنید.

فواید هلیله سیاه

4. خواص هلیله سیاه برای لاغری

یکی از گیاهان مفید برای درمان بیماریها که خاصیت لاغر کنندگی داشته و نام آن به همراه چند گیاه دیگر در زمره مواد چربی سوز و ضد چاقی مطرح است هلیله سیاه است. در طب سنتی اسلامی از هلیله سیاه، به عنوان کاهنده وزن بدن، پاکسازی و تصفیه خون، چربی‌سوزی و لاغر کننده یاد شده است که به طور کلی به سوخت و ساز بهتر چربی‌ها کمک می کنند.
هلیله سیاه طبع سرد و خشک دارد. برخی خواص دارویی این گیاه علاوه بر لاغری، تقویت حافظه، تقویت کبد، تقویت چشم، جلوگیری و رفع سفیدی مو، رفع بوی بد دهان، درمان اسهال و بسیاری ناراحتی‌های دیگر است.

5. هلیله سیاه برای یبوست

هلیله سیاه دارویی موثر و اثبات شده برای درمان یبوست میباشد .

روش مصرف هلیله سیاه برای یبوست

یبوست های مزمن دائم را می توانید با مصرف چهل شب بدون وقفه بر طرف کنید برای این منظور باید هلیله سیاه ریز و سفت را تمیز کرده دویست گرم آن را کوبیده بعد هر شب به مدت چهل شب پنج گرم آن را روی زبان بریزید بالای آن آب میل کنید اگر درست و بدون وقفه اجرا شود نتیجه حتمی خواهد بود.

6. هلیله سیاه برای اسهال

برای بند آوردن اسهال آن را کمی برشته کنید آن طور که سوخته شود سپس کوبیده یک قاشق سوپ خوری روی زبان ریخته روی آن آب گرم میل کنید.

7. بوی بد دهان

چنانچه بدبویی دهان دارید و نتوانسته اید آن را علاج کنید می توانید به طور دائم یک دانه کوچک هلیله در دهان بمکید به مدت یک هفته.

خاصیت و روش مصرف هلیله سیاه

روش مصرف هلیه سیاه برای رفع بوی بد دهان

جویدن هر شب هلیله سیاه بیماری آسم را تا حدودی کاهش می دهد

روش مصرف هلیله سیاه برای لاغری

از مهمترین خواص هلیله سیاه برای لاغری تقویت معده، درمان سستی معده، درمان یبوست و کوچک کردن شکم است. در واقع، مصرف هلیله سیاه موجب کارکرد صحیح معده می‌شود. در اینجا براساس مکانیسم اثر هلیله برای لاغری، روشهای مصرف ان آورده شده است:

مصرف هلیله سیاه : یکی از راه‌های مصرف هلیله سیاه برای لاغری استفاده از آن برای کاهش چربی‌های شکم و پهلو است. به این منظور، باید به مدت چهل شب هر شب یک عدد هلیله را نیم کوب کرده و شب اول یک عدد از آن را میل کنید و به ترتیب، شب‌های بعد یک دانه اضافه شود تا روز چهلم می شود چهل عدد. بعد از شب چهلم یک عدد کم شد و تا آنکه بر گردید به یک عدد که مجموعا هشتاد روز ادامه دارد.

حتماً بخوانید:
خواص دارویی و درمانی روغن هلیله سیاه

خواص دارویی و درمانی روغن هلیله سیاه

خواص درمانی و روش مصرف هلیله سیاه :هلیله سیاه خون را صاف میکند، باعث تقویت چشم می شود، برطرف کننده موی سپید است و تنبلی روده را برطرف میکند.

فواید هلیله سیاه در طب سنتی و اسلامی

هر کس روزی یک عدد هلیله سیاه بخورد، عقلش زیاد می شود
برای درمان صدای گوش باید روزی یک عدد هلیله سیاه بخورید
برای درمان مالیخولیا به مدت 20 روز یک عدد هلیله سیاه مصرف شود
هلیله سیاه برای پاکسازی کلیه ها و درمان عفونت ادراری مفید می باشد

عوارض و مضرات هلیله سیاه چیست؟

دوران بارداری و شیردهی : در طب آیورودا استفاده از این گیاه برای زنان باردار و شیرده منع شده است.
اسهال : مصرف بیش از حد پودر هلیله سیاه ممکن است باعث اسهال و مشکلات گوارشی مثل نفخ و گاز بیش از حد شود.
در طب آیورودا مصرف هلیله سیاه در دوران قاعدگی، افرادی که از خستگی رنج می برند و افراد خیلی لاغر توصیه نمی شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (104 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits