دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص شگفت انگیز چای ترش + ویدیو آموزش ماسک چای ترش
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مصرف چای ترش به کاهش فشار خون بالا و کلسترول بد، هضم و جذب بهتر، تقویت سیستم ایمنی بدن و التیام عفونت ها کمک شایانی می کند. این چای بی نظیر انواع بیماری های کبدی را برطرف کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. در ضمن، سرعت سوخت و ساز بدن را...

با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا با خواص چای ترش بیشتر آشنا شوید

چای ترش دارای کالری کم بوده و فاقد کافئین است. برای آشنایی بیشتر با چای ترش و فواید آن برای سلامتی بدن، برخی از مهم ترین خواص این چای در این مقاله بیان شده است.

چای ترش از طریق جوشاندن کاسبرگ گیاه جامائیکا به دست می‌آید. این نوشیدنی در سرتاسر دنیا محبوبیت بالایی دارد و به‌عنوان یک نوشیدنی با خواص درمانی شناخته می‌شود. چای این گیاه رنگ قرمز و طعم ترش دارد. به خاطر همین طعم با نام چای ترش شناخته می‌‌شود. چای ترش را می‌توان گرم یا خنک مصرف کرد. چای ترش کالری پایینی دارد و کافئین ندارد.

کنترل فشار خون

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۰۸ از سوی انجمن قلب آمریکا منتشر شد، مصرف چای ترش می‌تواند فشار خون را در بزرگسالانی که در مرحله‌ی پیش پرفشاری خون یا پرفشاری خون خفیف قرار دارند، کاهش دهد. همچنین در این گزارش آمده است یک‌سوم بزرگسالان در آمریکا از فشار خون بالا رنج می‌برند. چای ترش به کنترل فشار خون بالا و محافظت از قلب کمک می‌کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند و افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مفید باشد.

کاهش کلسترول

چای ترش خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد و به واسطه‌ی این خاصیت به کاهش کلسترول بد (LDL) خون کمک می‌کند، در نتیجه می‌تواند به محافظت قلب و عروق در مقابل بیماری‌ها و آسیب‌ها کمک کند. چای ترش با کاهش چربی و قند خون می‌تواند برای کسانی که از اختلالات قند خون مانند دیابت رنج می‌برند هم سودمند باشد. بر اساس مطالعه‌ای که روی بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم صورت گرفت، مشاهده شد مصرف چای ترش با کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید، به کنترل این بیماری ناخوانده کمک می‌کند.

محافظت از کبد

بر اساس تحقیقات خواص آنتی‌اکسیدانی چای ترش به درمان بیماری‌های کبد کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها با خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد موجود در بافت‌ها و سلول‌ها از بدن‌ محافظت می‌کنند، در نتیجه می‌توان گفت چای ترش با کمک به حفظ سلامتی بسیاری ار اندام‌ها باعث افزایش طول عمر فرد می‌شود.

خواص ضدسرطانی

چای ترش حاوی ماده‌ای به نام «پروتوکاتکویک اسید» است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدتوموری دارد. بر اساس مطالعه‌ی صورت گرفته در دپارتمان بیوشیمی دانشگاه پزشکی چانگ شان تایوان، چای ترش با داشتن ماده‌ای به نام «آپوپتوز» روند رشد سلول‌های سرطانی را آهسته می‌کند.

خواص ضدالتهابی و ضدباکتری

چای ترش سرشار از اسید آسکوربیک یا همان ویتامین c است. وجود این ویتامین برای تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن به فعالیت بیشتر ضروری است. همچنین چای ترش برای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی خود نیز شناخته شده است؛ بنابراین از ابتلای شما به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند. چای ترش با خاصیت خنک‌کنندگی خود در کاهش تب نیز مؤثر است.

تقویت کننده دستگاه گوارش

مصرف چای ترش میزان اوره و حرکات روده را افزایش می دهد. از آنجایی که این چای ادرارآوراست، می توان از آن برای رفع یبوست استفاده کرد.

در نتیجه، وزن کاهش یافته و همچنین عملکرد سیستم گوارش بهتر خواهد شد. در ضمن، خطر ابتلا به سرطان روده نیز کاهش می یابد.

دردهای قاعدگی

چای ترش در کاهش دردهای قاعدگی و گرفتگی عضلات مؤثر است. این نوشیدنی به تنظیم هورمون‌های بدن نیز کمک می‌کند. در نتیجه از شدت سایر علائم قاعدگی مانند حالات روحی ناپایدار، افسردگی و پرخوری می‌کاهد.

خواص ضدافسردگی

چای ترش محتوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند فلاوونوئیدهاست که خاصیت ضدافسردگی دارند. مصرف چای ترش به استراحت دستگاه عصبی کمک می‌کند و با ایجاد حالت آرامش در بدن و ذهن، از شدت اضطراب و افسردگی فرد می‌کاهد.

ضد باکتری و عفونت های ویروسی

چای ترش دارای ترکیبات اسید اسکوربیک یا همان ویتامین C می باشد. این ماده برای تقویت سیستم دفاعی بدن حیاتی است.

بدین ترتیب، چای ترش خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی قابل ملاحظه ای داشته و می تواند مانع بروز سرماخوردگی و یا گلودرد در افراد بشود.

کمک به هضم غذا

بسیاری از افراد چای ترش را برای خاصیت هضم‌کنندگی‌اش می‌نوشند. چای ترش به حرکات روده کمک می‌کند و ادرارآور است. همچنین به درمان یبوست، کاهش وزن، سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از سرطان روده‌ی بزرگ کمک می‌کند.

جوان سازی پوست صورت

چای ترش خواص آنتی اکسیدانی داشته و چون سرشار از ویتامین C می باشد باعث کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود.

پاک سازی پوست صورت

چای ترش دارای سورفکتانت های طبیعی بوده و به عنوان یک اسکراب و پاک کننده طبیعی پوست صورت باعث پاکسازی پوست صورت و از بین بردن سلول های مرده پوست می شود.

ویدیو آموزش ماسک چای ترش


رفع عطش

چای ترش برای رفع تشنگی و عطش مانند نوشابه‌های ورزشی عمل می‌کند. برای این هدف معمولا چای ترش به شکل سرد مصرف می‌شود. چای ترش به سرعت دمای بدن را پایین می‌آورد و شما را خنک می‌کند. همچنین با خواص درمانی‌اش، مایعات اضافی و سموم را از بدن‌ دفع کرده و باعث می‌شود بهترین عملکرد را داشته باشید.

کاهش وزن

چای ترش در کاهش وزن مؤثر است. اگر شما غذاهای سرشار از کربوهیدرات مصرف کنید، قند و نشاسته‌ی موجود در آنها موجب افزایش وزن‌ خواهد شد. تحقیقات نشان داده‌اند مصرف چای ترش جذب نشاسته و گلوکز را کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شود. چای ترش ترشح آنزیم آمیلاز را مهار می‌کند. این آنزیم باعث جذب نشاسته و گلوکز در بدن‌ می‌شود؛ بنابراین چای ترش با کاهش جذب نشاسته و گلوکز به کاهش وزن کمک می‌کند. از این رو چای ترش در بسیاری از محصولات کاهش وزن استفاده می‌شود.

موارد هشدار در مورد چای ترش

از آنجایی که چای ترش فشار خون را پایین می آورد، مصرف آن به افرادی که فشار خون پایین دارند، توصیه نمی شود.

مصرف آن برای زنان باردار مناسب نیست.

در برخی افراد موجب واکنش های حساسیتی مانند چشم های قرمز و یا تب می شود که بهتر است این افراد چای ترش مصرف نکنند.

طبع چای ترش

طبع چای ترش سرد و خشک می باشد. چای ترش حاوی مقادیر بالایی ویتامین D، ویتامین C، ویتامین A، آهن، کلسیم، پتاسیم، اسید سیتریک و آنتی اکسیدان ها و آنتوسیانین می باشد.

چای ترش، رنگ قرمز و طعم ترش دارد و در سراسر جهان در تابستان و زمستان به عنوان یک نوشیدنی سرد و گرم کم کالری و بدون کافئین استفاده می شود.

طرز تهیه دمنوش و چای ترش گرم

در یک فنجان آب جوش مقداری برگ های خشک شده گل جامائیکا (چای ترش) بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا رنگ قرمز آن در بیاید. برای شیرین شدن مقداری عسل طبیعی یا استویا به آن اضافه کنید و در صورت تمایل تکه ای زنجبیل، دارچین یا نعناع در آن بیندازید و میل کنید.

طرز تهیه چای ترش سرد

گل های جامائیکا را به یک لیوان بزرگ آب سرد اضافه کنید و بگذارید 12-14 ساعت بماند تا عصاره آن در بیاید، چای ترش شما آماده است، درون آن عسل یا استویا و تکه های یخ بریزید و میل کنید.

میزان مصرف چای ترش

در صورت مصرف گل خشک تنها 10 گرم دمنوش در روز و در صورت مصرف عصاره 100 میلی‌گرم در روز مصرف شود.

در شرایط عادی بهترین میزان مصرف چای ترش تنها یک فنجان در روز می باشد.

ارزش غذایی چای ترش (100 گرم)

  • کالری : 37
  • قند : 6 گرم
  • پروتئین : 0.4 گرم
  • کربوهیدرات : 7 گرم
  • چربی : 0.7 گرم
  • فیبر : 0.3 گرم

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits