دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چای سبز / عوارض چای سبز چیست؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
چای سبز یکی از نوشیدنی‌هایی است که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که با داشتن آنتی‌اکسیدان یک نوشیدنی ضد سرطان به حساب آمده و به علت کمک به چربی سوزی به نوعی، چای لاغری محسوب می‌شود. اما حتی چای سبز هم می‌تواند عوارض یا به عبارتی نیمه...

با مجله دلگرم همراه باشید تا با عوارض چای سبز بیشتر آشنا شوید

چای سبز یکی از نوشیدنی هایی است که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. هر چند بسیاری از متخصصان خواص بسیاری برای این نوشیدنی برشمرده اند و افراد را به مصرف آن ترغیب می کنند، با این وجود، اسراف در شرب این نوشیدنی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

مشکلات معده

کافئین می‌تواند شایع‌ترین عامل بروز این مشکلات باشد. اگر چه مقدار کافئین چای سبز کم‌تر از انواع دیگر چای است، اما باز هم می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. زیرا کافئین میزان اسید درگیر در فرآیند گوارش را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند درد یا حالت تهوع ایجاد کند.

اختلالات خونریزی

از مضرات چای سبز این است که کافئین موجود در چای سبز می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. به همین دلیل است که اگر شما اختلال خونریزی دارید باید از مصرف آن پرهیز کنید.

کمبود آهن و کم‌خونی

مطابق با یک مطالعه‌ی تایوانی، از مضرات چای سبز این است که مصرف بیش از حد چای سبز می‌تواند به کم‌خونی فقر آهن منجر شود. مهم‌تر این‌که، مصرف چای سبز پس از غذای غنی از آهن سبب می‌شود که ترکیبات اصلی چای به آهن متصل شوند. اگر این اتفاق بیفتد، چای سبز توانایی خود را به عنوان یک آنتی‌اکسیدان از دست می‌دهد.

تشنج

از مضرات چای سبز این است که بر اساس یک مطالعه، عصاره‌ی چای سبز به طور قابل‌ توجهی باعث تشدید ریسک ابتلا به تشنج در موش‌های تحت آزمایش شد. چای همیشه مدت زمان تشنج را افزایش داده بود.

سردرد

باز هم، به دلیل وجود کافئین، چای سبز ممکن است سبب بروز سردرد خفیف تا شدید شود. سردرد همچنین می‌تواند ناشی از کمبود آهن باشد و همان‌طور که قبلا دیدیم، می‌تواند از طریق مصرف بیش از حد چای سبز اتفاق بیفتد.

سرگیجه

چای سبز به غیر از سردرد، می‌تواند باعث سرگیجه هم بشود. و مطابق با مطالعات صورت گرفته، حداکثر دوز مناسب چای سبز برای انسان ۹.۹ گرم در روز است که تقریبا با ۲۴ فنجان از این نوشیدنی در روز برابر است. نکته‌ی مهمی‌که باید یادآوری کنیم این است که اگر چه عصاره چای سبز در بیش از ۱۰۰ مکمل گیاهی بدون نسخه در دسترس است، اما استفاده از آن به عنوان درمان هر اختلالی به طور کامل توسط FDA تایید نمی‌شود.

وزوز گوش

با توجه به انجمن وزوز گوش امریکا، نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند، باعث تشدید وزوز گوش می‌شوند. چای سبز، به عنوان یکی از منابع کافئین، می‌تواند منجر به بروز این اختلال شود.

بی‌خوابی

یکی دیگر از اثرات نامطلوب چای سبز ایجاد مشکل در خواب است. با محدود کردن مصرف چای سبز می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید، زیرا دوز تاثیرگذار کافئین موجود در چای سبز برای تاثیر روی کیفیت خواب، روزانه ۱۰ تا ۱۴ گرم است.

آلرژی پوستی

شایع‌ترین آلرژی‌های مرتبط با مصرف چای سبز عبارتند از اگزما و کهیر. فرد همچنین ممکن است در صورت، لب‌ها، زبان یا گلو احساس سوزش را تجربه کند.

ضربان قلب نامنظم

باز هم تقصیر کافئین است. کافئین باعث تحریک قلب نیز می‌شود. این ماده موجب می‌شود سرعت ضربان قلب شما به سرعت افزایش یابد، و در نتیجه موجب ضربان قلب تند و نامنظم می‌شود – یک بیماری به نام تاکی‌کاردی (تندتپشی). این اختلال می‌تواند سبب شود که احساس کنید انگار قلب‌تان در قفسه‌ی سینه می‌کوبد. در واقع ضربان قلب را بیش‌تر از حد معمول احساس می‌کنید. این اختلال که تپش قلب نیز نامیده می‌شود حتی می‌تواند باعث ایجاد درد در قفسه سینه یا آنژین صدری شود. تغییر ضربان قلب طبیعی شما، می‌تواند یک تهدید جدی برای سلامتی‌تان باشد.

استفراغ

مطابق با یک مطالعه که در هند انجام شد، از مضرات چای سبز این است که پلی‌فنول موجود در چای سبز می‌تواند باعث استرس اکسیداتیو شود. مصرف بیش از حد کافئین، از جمله کافئین موجود در چای سبز، باعث تهوع و استفراغ می‌شود.

اسهال

در صورتی که مصرف چای سبز را به تازگی شروع کرده باشید، اسهال نیز ممکن است رخ دهد. مدفوع شل می‌تواند یکی از عوارض جانبی خفیف این نوشیدنی باشد (به علت کافئین موجود در آن)، که در نهایت بعد از آن‌که به چای عادت کردید، رفع می‌شود.

اسهال همچنین می‌تواند با مصرف بیش از حد چای سبز اتفاق بیفتد. یک راه برای متوقف کردن اسهال این است که مصرف چای را کاهش دهیم. راه دیگر این است که اطمینان حاصل کنید که چای سبز را با معده‌ی خالی ننوشید

انقباضات عضلانی

مصرف کافئین بیش از حد با بروز اسپاسم و فشردگی عضلانی مرتبط است. و افراد مبتلا به ریتم غیر طبیعی سینوس باید مصرف کافئین را محدود کنند.

همچنین گفته می‌شود که کافئین با سندرم پای بی‌قرار ارتباط دارد. اگر مبتلا به این اختلال در حد خفیف تا متوسط هستید، بهتر است به میزان مصرف چای سبزتان (یا کافئین) دقت کنید

عوارض چای سبز

سوزش سر دل

چای سبز اسیدی است، و از این رو می‌تواند باعث تحریک پوشش مری و ایجاد ریفلاکس اسید یا سوزش سر دل شود. اگر یک فرد در معرض سوزش سر دل (یا ریفلاکس اسید) باشد، این اختلال می‌تواند بدتر شود.

دیابت

مطالعات که از چای سبز، عصاره‌ی آن و کاتچین (ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی اصلی چای سبز) استفاده کرده‌اند، نتایج ناامیدکننده‌ای را در درمان دیابت نوع ۲ نشان دادند. زمانی که درباره‌ی تاثیر این چای روی حفاظت از افراد سالم در برابر این بیماری، مطالعاتی صورت گرفت، نتایج مشابهی به‌دست آمد

فشار خون بالا

فلاونوئیدهای موجود در چای سبز که از فواید آن برای سلامتی به شدت تعریف می‌شود (که واقعا هم تاثیر مثبتی روی سلامتی دارند) توسط بدن به سرعت جذب می‌شوند. این امر، همراه با کافئین موجود در چای، ممکن است منجر به افزایش ناگهانی (اما موقت) فشار خون شود

پوکی استخوان

ثابت شده‌است که کافئین جذب کلسیم را مهار می‌کند. در عین حال می‌تواند میزان دفع کلسیم را در بدن افزایش دهد. این امر منجر به کم شدن سطوح کلسیم در استخوان‌ها می‌شود، گرچه تنها به طور موقتی این اتفاق رخ می‌دهد. اما با مصرف گسترده‌ی این چای، این تاثیر می‌تواند به بیماری‌های استخوانی نظیر پوکی استخوان منجر شود.

تکرر ادرار

کافئین موجود در چای سبز همچنین به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور) طبیعی عمل می‌کند. مطابق با گزارش‌ها، مصرف چای سبز به صورت ۵ فنجان در روز (یا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز) می‌تواند یک راه‌حل باشد.

باروری

یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف چای سبز به طور مکرر می‌تواند قدرت باروری را کاهش دهد. در این مطالعه، جنین‌ها و لاروهای تحت دوزهای پایین‌تر چای سبز رشد کم‌تری داشتند. همچنین توانایی آنها برای تولید جنین کاهش یافت.

چای سبز برای زنان باردار

از آن‌جایی که چای سبز حاوی کافئین است و به این دلیل که کافئین یک دیورتیک (ادرارآور) است، مصرف آن در دوران بارداری باید محدود شود. دلیل چنین توصیه‌ای این است که کافئین ممکن است بر میزان آب بدن تاثیر بگذارد. کافی بودن آب بدن، چنان‌چه می‌دانیم، در دوران بارداری بسیار مهم است و مصرف دیورتیک‌هایی مانند کافئین می‌تواند سبب بروز مشکل شود. از دست دادن بیش از حد آب بدن (دهیدراته شدن) می‌تواند منجر به از بین رفتن تعادل الکترولیت در بدن شود.

تداخل دارویی

  • افدرین
  • کلوزاپین
  • لیتیم
  • مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز
  • فنیل پروپانول آمین
  • آنتی‌بیوتیک‌ها

مصرف چه میزان چای سبز بدون خطر است؟

دوز ایده‌آل چای سبز ۳ تا ۵ فنجان در روز است که تقریبا برابر با ۱۲۰۰ میلی‌لیتر است (یا ۲۵۰ میلی‌گرم کاتچین). هرگز چای سبز را با معده‌ی خالی مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث سمی شدن کبد شود.

طریقه دم کردن چای سبز و میزان مصرف روزانه

برای دم کردن چای سبز به ازای هر فنجان آب یک قاشق مرباخوری چای سبز استفاده می‌شود. آب به هیچ عنوان نباید در حال جوشیدن باشد. چای سبز را توی فنجان یا قوری می‌ریزیم و در آنرا می‌گذاریم (روی حرارت نباشد)، بعد از 5 دقیقه صاف می‌کنیم. اگر از نوع کیسه‌ایی استفاده می‌کنید کیسه را دربیارید و وقتی سرد شد روی چشم کمپرس کنید که برای رفع خستگی چشم مفیده است.

اگرچه عوارض چای سبز در صورت مصرف بیش از حد خود را نشان می‌دهد، اما فواید این نوع چای بسیار زیاد است. بنابراین مصرف روزانه 3 تا 4 فنجان چای سبز را به شما توصیه می‌کنیم. چای سبز بر خلاف چای سیاه و قهوه برای کلیه افراد با هر چهار گروه خونی مفید و مناسب می‌باشد و به عنوان جایگزینی مناسب برای چای سیاه و قهوه توصیه می‌شود.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits