دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۸ خاصیت باورنکردنی دانه های چیا برای درمان دیابت
17
زمان مطالعه: 6 دقیقه
احتمالا تمام شما با دانه های چیا آشنا هستید،شاید از آن به عنوان یک نوشیدنی سرد استفاده کنید.و یا به عنوان سس بر روی کباب ، برنج و... اضافه کنید . به علاوه شما می توانید آن را مستقیم بخورید .

ارزش غذایی دانه های چیا :

دانه های چیا غنی از فیبر هستند و دارای چربی های امگا 3 ،پروتئین و ویتامین و مواد معدنی می باشند.به همین دلیل دانه های چیا برای سلامتی مفید است.

اطلاعات تغذیه ای در هر اونس (حدود 28 گرم ) است:

خصوصیتمقدار مواد غذایی
کالری137
کربوهیدرات12.3 گرم
پروتئین4.4 گرم
چربی8.6 گرم
فیبر10.6 گرم
منگنز0.6 میلی گرم
فسفر265 میلی گرم
کلسیم177 میلی گرم
روی1 میلی گرم
مس0 میلی گرم
پتاسیم44.8 میلی گرم

دانه های چیا شامل اسید های چرب ضروری ، آلفالینولین و اسید لینولئیک ، موین ، ویتامین A، استرانتیوم ، ویتامین B ، ویتامین E و مواد معدنی شامل گوگرد ، آهن ، ید ، منیزیم ، منگنز ، نیاسین و تیامین و آنتی اکسیدان ها می باشند.

محتویات تغذیه ای از دانه های چیا غنی از امگا 3، پروتئین، کربوهیدرات، آنتی اکسیدان ها، پتاسیم، فیبر و غیره است. این مواد مغذی خوب باعث می شود که دانه های چی خوب مصرف شود.

18 خاصیت دانه چیا :

  1. اختلالات متابولیکی باعث افزایش تری گلیسیرید ، یا کلسترول HDL کم می شود. دیس لیپیدمی بیماری هایی است که با چربی بیش از حد خون مانند چربی اشباع، کلسترول و ترانس چربی همراه است. علت ثانویه دیس لیپیدمی دیابت می باشد.
  2. مقاومت انسولین یکی از عواملی است که در پیشرفت دیابت علاوه بر اختلالات متابولیکی نقش اساسی دارد. دانه های چیا غنی از آلفا لینولنیک و فیبر است.
  3. پیشگیری از چاقی . علاوه بر رژیم غذایی ،دانه های چیا می تواند به کاهش بافت چربی کمک کند این موضوع باعث ایجاد چربی شکم شود. دانه های چیا برای متابولیسم بدن بسیار مفید هستند، بنابراین می توانند از چاقی جلوگیری کند.
  4. کنترل قند خون خبر خوب برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، زیرا یک روش سنتی برای کنترل قند خون وجود دارد. طبق اعلام موسسه بهداشت و سلامت هاروارد، برخی نتایج تحقیقات نشان داد که احتمالا در دانه های چیا برای کنترل سطح قند خون مفید است. دانه های چیا ظاهرا می توانند به کنترل قند خون در دیابت نوع 2 کمک کند.
  5. مدیریت وزن . حفظ وزن بدن برای افراد دیابتی بسیار مهم است.چربی بیش از حد بدن قند خون را افزایش می دهد و دیابت را بدتر می کند. بنابراین برای شما مهم است که برای کمک به بهبود کنترل قند خون، وزنتان را از بین ببرید. دانه های چیا به افزایش وزن کمک می کنند چون پروتئین و فیبر زیاد است. این دو ماده کمک می کند تا گرسنگی خود را کنترل کنید.
  6. بهبود قند خون ترکیبات و مواد تغذیه محتوای دانه های چیا سبب بهبود سیستم آنتی اکسیدانی بدن، بهبود قند خون و تحمل انسولین به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا می شود.
  7. کاهش التهاب ناشی از دیابت مقدار بالای امگا 3 و فیبر رژیمی در چیا برای مبارزه با التهاب به خصوص در افراد دیابتی بسیار مفید است.
  8. سطح بالای آنتی اکسیدانی ، آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن بسیار مهم هستند و بدن را از هر نوع بیماری نجات می دهند. دانه های چیا با آنتی اکسیدان هایی که می توانند چربی های حساس بدن را حفظ کنند، کامل شده اند.
  9. بهبود سیستم گوارش فیبر رژیمی در دانه های چیا می تواند به بهبود تنظیم حرکات روده کمک کند. علاوه بر این، می تواند روند سیستم گوارش را کاهش داده و سطح قند خون را پایدار نگه دارد.
  10. کاهش چربی . چربی اطراف شکم به باعث بروز بیماری هایی مثل دیابت میشود. با مصرف دانه های چیا می توانید چربی های اطراف شکم را کمتر کنید.
  11. کاهش ویتامین C ،واکنش پذیری پروتئین نشانه ای از التهاب در دیابت نوع 2 است.
  12. غنی از امگا3 این ماده در بدن انسان تولید نمیشود و باید از طریق رژیم غذایی به دست آورد.امگا 3 در دانه های چیا به وفور یافت می شود.
  13. کاهش وزن : دانه های چیا می تواند اشتها و گرسنگی را کاهش دهد و باعث کاهش وزن افراد دیابتی شود.
  14. درمان دیابت نوع 2: تحقیقات نشان دادند که افرادی که دانه های چیا مصرف می کنند زودتر از سایر بیماران درمان می شوند.
  15. فشار خون سیستولیک را کاهش میدهد
  16. برای دیورتیکولوز مناسب است
  17. کلسترول را کاهش داده و درمان بیماری های قلبی و عروقی مفید است.
  18. خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

دانه چیا

درمان با دانه چیا :

علیرغم خواص مختلف دانه های چیا برای پیشگیری و درمان دیابت، برخی به این ماده غذایی حساسیت داشته پس بهتر است در مورد موارد احتیاط نیز با شما صحبت کنیم :

سرطان پروستات :

مصرف دانه های چیا با برخی از عوارض جانبی همراه است. یکی از موارد منع مصرف سرطان پروستات است. دلیل آن این است که دانه های چیا حاوی مقدار زیادی اسید آلفا لینولنیک هستند. اگر دانه های چیا به مقدار زیادی در رژیم غذایی به کار رود ممکن است احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. این پیشنهاد برای کسانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند یا خطر ابتلا به این بیماری را دارند بهتر است استفاده نشود.

ناراحتی معده :

با توجه به محتوای بالای فیبر، گاهی اوقات برخی افراد ممکن است احساس ناراحتی معده را تجربه کنند دانه های چیا نیز دارای فیبر بسیار بالایی است .بهتر است در مصرف آن دقت شود.

تری گلیسیرید :

تری گلیسیرید نوعی چربی است که در خون وجود دارد. برخی سطح تری گلیسیرید بالاتری دارند. کسانی که تری گلیسیرید بالایی دارند نباید دانه های چیا مصرف کنند، زیرا می توانند سطح تری گلیسیرید را افزایش دهند. ا

مشکلات بلع :

کارشناسان برای افراد مبتلا به سابقه مشکل بلع توصیه می کنند در مصرف دانه های چیا احتیاط کنند و نباید دانه های چیا را به صورت خشک و خام مصرف کنند.

divider

بیشتر بخوانید :

حقایق شگفت انگیز دانه های چیا برای کاهش وزن و افزایش متابولیسم

فواید بی نظیر دانه چیا را میدانید؟!

کاربر گرامی اگر نظر و پیشنهادی در این زمینه دارید لطفا دیدگاه خود در زیر همین صفحه با ما و دیگران کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید .

ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم

معصومه راهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (17 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits