دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خاصیت های بی نظیر تخم کتان برای سلامتی بدن

۱۵ خاصیت دارویی و درمانی تخم کتان

خاصیت های بی نظیر تخم کتان برای سلامتی بدن
7
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تخم کتان - خواص و فواید تخم کتان در مراقبت از پوست و سلامت مو - سلامت دستگاه گوارش: دانه تخمه کتان، منبع خوب پروتئین و انرژی می باشد.

تخم کتان و فواید آن برای سلامتی

مواد مغذی قدرتمند در دانه‌های تخمه کتان با بسیاری از بیماری ها ، از جمله بیماری های قلبی عروقی، التهاب، آرتریت، آلرژی، آسم و دیابت مبارزه میکند. خطر ابتلا به سرطان های مختلف را کاهش می دهد و باروری سالم را در زنان بهبود می بخشد. همچنین در حفظ سلامتی چشم، پوست و مو مفید است.

دانه های تخم کتان، دانه های روغنی کوچک، قهوه ای یا طلایی رنگ هستند. مزایای سلامتی این دانه ها آنها را بخشی از غذاهای سنتی آسیا، امریکا و آفریقا ساخته است. دانه‌های کتان را به صورت خام می توان خورد، اما خاصیت جوانه آن و یا پودر دانه کتان به همراه یک وعده غذایی خوشمزه، بیشتر است.جذب مواد مغذی دانه کتان هنگامی که جوانه زده و یا آسیاب شده باشند، بسیار راحت‌تر است. از این دانه‌ها، روغن دانه کتان تهیه می شود که هضم آن بسیار آسان است. علاوه براین، ارزش غذایی و مزایای سلامتی این دانه‌ها از ارزش غذایی سایر غلات بیشتر است.

تخم کتان

15مزیت شگفت انگیز دانه کتان

بسیاری از مزایای دانه کتان سلامت و کیفیت رژیم غذایی‌تان را بهبود می دهد. برخی از آنها عبارتند از:

1- مصرف کالری را محدود می کند

دانه‌های کتان، بخش مهم بسیاری از برنامه‌های رژیم غذایی هستند، زیرا سطح قند خون را کنترل می کنند و به علت وجود فیبر ، معده را پر نگه می دارند و از مصرف بیش از حد کالری و پرخوری جلوگیری می کنند.

2-مراقبت از پوست

روغن دانه کتان پوست های التهابی را درمان می‌کند، مثلا در درمان آکنه، اگزما و روزاسه( بیماری پوستی که باعث قرمزی و تورم می شود)مفید است. کاربرد موضعی این روغن در درمان آفتاب سوختگی حایز اهمیت است.

3-مراقبت از مو

روغن دانه کتان در درمان شکنندگی مو و ناخن موثر است. همچنین در درمان سوزش پوست ناشی از اگزما موثر است.

فواید تخم کتان

4- جلوگیری از سرطان

فتوشیمیایی فراوان موجود در دانه‌های کتان به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند و عامل اصلی جلوگیری و مبارزه با سرطان هستند. همچنین، این منبع غنی از ترکیبات لیگنان است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و به مواد شیمیایی تبدیل می شوند و هورمون ها را در بدن متعادل می سازند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد لیگنان‌ها در باروری سالم مفید هستند، از علائم یائسگی جلوگیری می‌کنند و از اثرات دیابت نوع 2 مقابله می‌کنند. همچنین،اثبات شده است که اسید چرب امگا 3 موجود در تخم کتان خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ را کاهش می دهد.

5- سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

دانه کتان غنی از فیبر است، و شامل هر دو فیبر محلول و نامحلول است. در حالی که فیبر محلول به حفظ عملکرد مناسب دستگاه گوارش کمک می کند، فیبر نامحلول با کاهش سطح LDL (کلسترول بد)، درحفظ سلامتی قلب نقش حیاتی دارد. این ویژگی همچنین در حفظ سطح قند خون طبیعی افراد مبتلا به دیابت مفید است.

6- سلامت عمومی را بهبود می بخشد

دانه‌های کتان غنی از بسیاری از ویتامین های ب کمپلکس و ویتامین E و همچنین سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و آهن است. ویتامین E برای سلامتی پوست و استخوان ضروری است. پتاسیم در عملکرد صحیح سلول‌های عصبی نقش دارد و آهن جزء حیاتی گلبول های قرمز و بسیاری از آنزیم هایی است که بر کل متابولیسم بدن تاثیر می گذارند.

7- دانه کتان، منبع خوب پروتئین

دانه کتان، یک منبع غنی از پروتئین های رژیمی است که دارای اسید آمینه ضروری بالا است و میزان پروتئینی که بدن ما روزانه به آن نیاز دارد را فراهم می کند.

مزیت تخم کتان

8- جلوگیری از بیماریهای قلبی عروقی

دانه‌های کتان غنی از سی گلیکوزید است. دانه کتان سرشار از ترکیبات شیمیایی طبیعی به نام پلی فنول است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. این ترکیبات پلی فنولیک باعث جلوگیری از پراکسیداسیون لیپید، تجمع پلاکتها و نفوذ پذیری مویرگی و شکنندگی می شود، بنابراین از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

9- دانه کتان، مبارزه با التهاب

دانه کتان، یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا 3 است و در لیست مواد مغذی، تنها روغن ماهی از آن پیشی گرفته است. اسید چرب امگا 3 عامل فعالی برای مبارزه با التهاب در بدن هستند. التهاب یکی از دلایل اصلی بیماری های قلبی، آسم، آلرژی، دیابت و حتی برخی از سرطان ها است.

مزایای سلامتی دانه های کتان:

  • کاهش خطر سرطان و بیماری های قلبی عروقی
  • کمک به حفظ سطح قند خون نرمال
  • کمک به حفظ سلامت پوست و استخوان
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کمک به کاهش التهاب در بدن
  • روش درمانی خوب برای سلامتی چشم و کلیه
  • موثر در حفظ سیستم باروری سالم
  • -تقویت سیستم ایمنی

10-تقویت سیستم ایمنی بدن

اسید آلفا لینولنیک(اسید چرب) و لیگنان هایی که در دانه‌های کتان یافت می شوند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و از بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید(رماتیسم مفصلی)، پسوریازیس(بیماری پوستی مزمن) وبیماری خودایمنی لوپوس جلوگیری میکنند

11-علائم پیش از یائسگی را کاهش می دهد

با توجه به خواص استروژنی لیگنان‌ موجود در دانه‌های کتان، می‌توان از آن به عنوان گزینه‌ای در درمان جایگزینی هورمونی استفاده کرد.

فواید دارویی تخم کتان

12- جلوگیری از پوکی استخوان

با توجه به خواص استروژنی دانه کتان، لیگنان‌های موجود در دانه‌های کتان خطر ابتلا به پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی را در زنان یائسه کاهش می‌دهند.

13- کاهش اختلال تخمدان

مصرف منظم دانه کتان نشان داده که دانه کتان مانع تغییر چرخه قاعدگی شده و باعث کاهش اختلال تخمدان می شود.

14-کاهش خشکی چشم

مصرف دانه کتان می‌تواند سندرم خشکی چشم را کاهش دهد. همچنین، اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند خطر دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد(یک بیماری چشمی که ناشی از اعصاب آسیب دیده چشم است).

15-حفظ سلامت کلیه

دانه کتان میزان التهاب کلیه را در نفریت کاهش میدهد.

احتیاط در مصرف تخم کتان

محققان معتقدند علی رغم فواید بسیار زیادی که در تخم کتان مشاهده و اثبات شده، اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد از آنجایی که تخم کتان ممکن است عملکردی شبیه به هورمون استروژن داشته باشد لذا این نگرانی وجود دارد که مصرف دانه کتان در افراد مبتلا به بیماریهای مرتبط با هورمونها، سبب تشدید این بیماری‌ها شود؛ برخی از این بیماری‌ها عبارتند از سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز و فیبرهای رحمی و تخمدان پلی کیستیک.

افرادی که دارای روده التهابی و تحریک پذیر می باشند، باید از خوردن تخم کتان اجتناب کنند.همچنین زنان باردار و مادران شیرده نباید تخم کتان مصرف کنند. در برخی موارد واکنش آلرژیک و یا تنگی تنفس یا افت فشار نیز دیده شده. اگر تخم کتان را به عنوان یک دارو مصرف می‌کنید، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید و همیشه در مصرف هر چیزی میانه رو باشید.

ترجمه و گرد آوری
سهیلا مقصودی
بخش سلامت مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits