دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص و فواید توت فرنگی به همراه عکس
0
زمان مطالعه: 24 دقیقه
توت فرنگی با نام علمی FRAGARIA VESCA ، گیاهی است از خانواده گل سرخ ( ROSACACEAE ) که در دو نوع ساقه راست و خوابیده یافت می شود. گل‌ های آن منظم و سفید رنگ می باشند.

تاریخچه توت فرنگی

خواص توت فرنگی

توت فرنگی با نام علمی FRAGARIA VESCA ، گیاهی است از خانواده گل سرخ ( ROSACACEAE ) که در دو نوع ساقه راست و خوابیده یافت می شود. گل‌ های آن منظم و سفید رنگ می باشند. بوته اش کوتاه و دارای برگهایی درشت و ساقه هایی باریک و خزنده است که روی زمین می خوابد و ریشه می دواند.

قسمت خوراکی توت فرنگی نهنج گل آن است که به مرور بزرگ شده و به آن اصطلاحاً میوه توت فرنگی می گویند. توت فرنگی، میوه ای شبیه توت است ولی کمی درشت تر، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. این میوه به صورت خودرو در بعضی نواحی شمالی ایران رشد یافته و طی سالیان اخیر به دلیل خوش طعمی‌ و بازار فراوان آن، میوه اش را به طور مصنوعی پرورش می‌دهند‌. از گذشته تمام قسمت‌های این گیاه مصرف دارویی داشته است. قسمت هایی که از بوته توت فرنگی مورد استفاده قرار می گیرند، عبارت از میوه ، برگ و ریشه می باشد.

توت فرنگی، که به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی بود و خواص و فواید درمانی زیادی دارد. توت فرنگی میوه ای محبوب بوده و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین می باشد. در ادامه این مقاله خواص گوناگون این میوه دوست داشتنی را مورد بررسی قرار میدهیم.


خواص توت فرنگی برای تقویت حافظه

اگر می خواهید حافظه خود را تقویت کند، کمی توت فرنگی به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. این میوه پر از فیستین است که مسیرهای سیگنال دهنده را تحریک نموده و به بهبود حافظه کمک می کند. طبق تحقیقی که در مجله عصب شناسی منتشر شده، مصرف ۲ یا چند توت فرنگی در هفته کمک می کند که زوال حافظه در زنان مسن به تعویق بیفتد.

خواص توت فرنگی : تقویت دستگاه ایمنی

توت فرنگی بخاطر وجود ویتامین ث باعث می شود که دستگاه ایمنی تقویت شود و بدنتان در مقابل عفونت ها مصون بماند. یک فنجان توت فرنگی حاوی ۱۰۰ درصد نیاز روزانه ویتامین ث است. پس سعی کنید در فصل توت فرنگی به اندازه کافی از این میوه بخورید.

توت فرنگی : پوست

خواص توت فرنگی

توت فرنگی بسته ای از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ث است که روند پیری را کند می کند و پوستتان را به مدت طولانی تری سالم و بدون چروک نگه می دارد. توت فرنگی منبعی طبیعی از اسید سالیسیلیک، یعنی ماده مشهور مبارزه کننده با آکنه، است و می توان با توت فرنگی ماسک صورت خانگی درست کرد.

خاصیت توت فرنگی برای سلامت استخوان ها

یکی از مهمترین دلایل برای خوردن توت فرنگی این است که این میوه برای استخوان هایتان بسیار مفید است. زیرا توت فرنگی سرشار از پتاسیم، منگنز و مواد معدنی دیگری است که به رشد استخوان و سالم نگه داشتن آن کمک می کند. بنابراین توت فرنگی برای کودکان بسیار خوب است.

خواص توت فرنگی : کاهش وزن

از آنجائیکه توت فرنگی کالری کمی دارد (یک فنجان توت فرنگی فقط ۵۳ کالری دارد) به کاهش وزن کمک می کند. توت فرنگی فیبر زیادی دارد که به مدت طولانی تری شما را سیر نگه می دارد و اگر قبل از غذا آن را میل کنید باعث می شود که کمتر غذا بخورید. به علاوه ویتامین ث موجود در آن متابولیسم بدنتان را تسریع می کند و باعث می شود که بدن سریعتر کالری بسوزاند.

خواص توت فرنگی : جلوگیری از ریزش مو

توت فرنگی حاوی فولیک اسید، الاجیک اسید، ویتامین ب۵ و ویتامین ب۶ است که نمی گذارند موها نازک شوند و بریزند. به علاوه مواد معدنی مانند منیزیم و مس به جلوگیری از رشد قارچ و شوره سر کمک می کنند. ماسک های مو که در خانه با توت فرنگی درست می کنید نیز برایتان موهایتان عالی هستند.

فواید توت فرنگی برای بیماری قلبی

مصرف منظم آنتوسیانین نوعی فلانوئید که در خانواده توت ها موجود است، خطر حمله قلبی را تا ۳۲ درصد در زنان جوان و میانسال کاهش میدهد. همچنین کوئرستین، نوعی دیگری فلانوئید که در توت فرنگی موجود است، یک ضدالتهاب طبیعی بوده و تصلب شریان را کاهش داده و در تحقیقاتی که برروی حیوان ها انجام شد، آسیب ناشی از کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داد. همچنین ممکن است کوئرستین خواص ضدسرطانی نیز داشته باشد، با اینحال تحقیق بیشتری در اینباره لازم می باشد. نتنها پتاسیم و فیبر موجود در توت فرنگی برای قلب مفید است، بلکه تحقیقات نشان داده است که توت فرنگی باعث کاهش نوعی آمینواسید که به لایه داخلی رگ ها آسیب می رساند، می شود.

فواید توت فرنگی در سکته مغزی

آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی و همچنین پتاسیم بالای درون توت فرنگی باعث کاهش خطر لخته های خون خطرناک در مغز که باعث سکته مغزی می شوند، کمک می نمایند.

خواص توت فرنگی , خواص توت فرنگی کاهش وزن , خواص درمانی توت فرنگی


فواید توت فرنگی برای سرطان

همانطور که در بالا گفته شد، توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هایی بوده که در برابر رادیکال های آزاد عمل کرده، رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و باعث کاهش التهاب بدن می شود.

خواص توت فرنگی : فشارخون

درمان با توت فرنگی

به دلیل پتاسیم بالا در توت فرنگی، این میوه پرطرفدار برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، توصیه می شود. پتاسیم به خنثی کردن اثر سدیم در بدن کمک می نماید. مصرف کم پتاسیم همانقدر برای فشارخون بالا بداست که مصرف بالای سدیم برای فشار خون بالا بد می باشد.

خواص توت فرنگی : یبوست

مصرف خوراکی هاییکه پر از فیبر و آب هستند به کاهش یبوست و اجابت مزاج راحت کمک می نمایند.

خواص توت فرنگی : دیابت

توت فرنگی قندی پایین و میزان فیبری بالا داشته و هردو این فاکتور ها به حفظ تعادل قندخون کمک می نماید. توت فرنگی یکی از خوراکی های مناسب برای افراد دیابتی می باشد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن ۳۷ توت فرنگی در روز می تواند بطرز چشم گیری عوارض دیابت همچون نارسایی کلیه و نوروپاتی محیطی را کاهش دهد.

توت فرنگی برای بارداری

دریافت میزان کافی اسید فولیک برای زنان باردار لازم می باشد و توت فرنگی حاوی مقادیر مناسبی فولیک اسید است.

افسردگی

فولیک اسید موجود در توت فرنگی برای افسردگی نیز می تواند مفید باشد.

خواص توت فرنگی : حافظه کوتاه مدت

مواد موجود در توت فرنگی نشان داده اند که می توانند باعث بهبود حافظه کوتاه مدت شوند.

مصرف خواص توت فرنگی در زمان بارداری

توت فرنگی از انواع مواد غذایی کم کالری و سرشار از فیبر و ویتامین های مفید در دوران بارداری است. مصرف نصف فنجان از این ماده غذایی در روز ۱۰۰ درصد از میزان موردنیاز بدن به ویتامین ث را تامین می کند. این در حالی است که ویتامین ث، ریزمغذی موثر در شکل گیری اندام های جنین و حفظ سلامت مادر محسوب می شود.

توت فرنگی


ویتامین کا، ۵ B،۲ B،۶ B، پتاسیم، مس، منیزیم و امگا۳ ازجمله مواد موجود در توت فرنگی است. مطابق با تحقیقات انجام شده، قرار دادن این ماده غذایی در رژیم روزانه دوران بارداری، خطر تولد نوزادان نارس و سقط جنین را کاهش می دهد. این ماده غذایی حاوی مقادیر فراوانی اسید فولیک بوده و مصرف آن در دوران بارداری بر حفظ سلامت جنین موثر است.
مصرف توت فرنگی در دوران بارداری، توصیه متخصصان به زنان باردار کمتر از ۲۵ سال برای کاهش خطر سقط جنین یا تولد نوزاد ناقص است. فولیک اسید موجود در توت فرنگی نقش مهمی در شکل گیری اندام های جنین مانند قلب و مغز داشته و آنتی اکسیدان های موجود در دانه های قرمزرنگ آن مانند فلاونوئید و آنتوسیانین در افزایش قدرت دفاعی بدن مادر و زایمان راحت موثر هستند.

خواص توت فرنگی : رژیم های لاغری

توت فرنگی به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ها می باشند باعث افزایش سوخت وساز و همچنین کاهش اشتها در بدن می شوند و همین امر کمک بزرگی به سوختن چربی های اضافی در بدن می کند.

خواص توت فرنگی برای پوست و مو

توت فرنگی دارای مقدار زیادی اسید سالیسیلیک است که می تواند پوست شما را از شر سلول های مرده خلاص کندو در نتیجه باعث صافی پوست و کوچک شدن منافذ پوستی می شود و رنگ چهره را باز می کند. این میوه یک لایه بردار خیلی ملایم است که می تواند تمام کثیفی ها و ناخالصی ها را از روی پوست بردارد و در نتیجه اگر روی پوست شما التهاب یا قرمزی وجود داشته باشد آن را از بین می برد و در نتیجه توت فرنگی می تواند یک ماسک پاک کننده عالی برای تمیز کردن و نرم کردن صورت شما باشد.


خواص توت فرنگی در یک نگاه

– جوشانده برگ توت فرنگی برای استسقاء مفید است (هر چهار ساعت ۱ قاشق مرباخوری).
– خوردن توت فرنگی بعضی از ویروس‌ها را از بین می‌برد.
– توت فرنگی از سرطان جلوگیری می نماید.
– توت فرنگی باعث کاهش کلسترول خون می‌شود.
– کسانی که سرطان دارند سعی کنند توت فرنگی را در برنامه غذایی خود بگذارید.
– خوردن توت فرنگی با کمی عسل یبوست را از بین می‌برد.
– توت فرنگی دارای ویتامین‌های A و B و C می‌باشد.
– در توت فرنگی مقدار زیادی آهن ، ید و آهک وجود دارد.
– برای مبتلایان به نقرس قبل از غذا توت فرنگی بخورند.
– کسانی که سل دارند و یا روماتیسم و اشخاص ضعیف و کم خون می‌توانند از توت فرنگی استفاده کنند یک ساعت قبل از غذا.
– وجود ویتامین A در توت فرنگی عامل نمو و تولید انساج می‌باشد.
– توت فرنگی برای خانمهای حامله بسیار مفید است.
– توت فرنگی درمان کننده تأثر و هیجانات می‌باشد.
– خوردن توت فرنگی فرد را از ابتلاء به مرض قند مصون می‌‎دارد.
– کسانی که از درد مفاصل می‌نالند خوب است که یک ساعت قبل از غذا ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم توت فرنگی بخورند.
– افراط در خوردن توت فرنگی ممکن است ایجاد تب کند.
– کسانی که بیماری حساسیت دارند با احتیاط مصرف کنند.

فواید توت فرنگی

– افرادی که آسم دارند همچنین کم بخورند.
– از ماسک توت فرنگی برای شفافیت پوست می‌توان استفاده کرد.
– توت فرنگی یک میوه خوب برای کسانی که دوره نقاهت را می گذرانند می‌باشد و توصیه می‌شود که استفاده کنند.
– استفاده زیاد توت فرنگی ممکن است باعث ایجاد کهیر شود.
– از خشک شده برگ و ریشه توت فرنگی می‌توان مانند گرد دندان جهت پاک کردن دندان و لثه استفاده نمود.
– ماسک خوب : مخلوطی از توت فرنگی و شیر و کمی گلاب برای صورت.
– کسانی که خونریزی لثه دارند توت فرنگی را به حالت مزمزه بخورند.
– توت فرنگی برای رشد مو، ناخن و تقویت چشم مفید است.
– توت فرنگی عمل خون سازی را در بدن تقویت می‌کند و کم خونی را برطرف می‌نماید.
– به خاطر دارا بودن ویتامینهای A و C و کلسیم و فسفر باعث رشد و نمو کودکان و نوجوانان و استحکام دندان‌ها می‌شود. برای این منظور باید روزانه به مقدار ۳۰۰ گرم توت فرنگی میل نمایند.
– توت فرنگی ترمیم کننده استخوان‌های شکسته است.
– ماسک توت فرنگی : لک‌های صورت را از بین می‌برد.
– توت فرنگی چاق کننده نیست لذا افراد چاق با خیال راحت میل نمایند.
– بهترین روش خوردن توت فرنگی این است که آنها را کاملاً بشویید سپس به مدت یک ساعت در شربت قند قرار دهید و آن گاه مجدداً بشویید و میل نمایید در این صورت ممکن است کمتر به میکروب و انگل آلوده باشد.
– کسانی که سنگ کلیه دارند ۲۰ تا ۵۰ گرم برگ توت فرنگی را در یک لیتر آب بجوشانند و به مقدار دلخواه مصرف نمایند.
– کسانی که پسر می‌خواهند اگر در ماه‌های اول حاملگی توت فرنگی بخورند نوزاد پسر خواهد بود.
– کسانی که سوزاک هستند از شربت توت فرنگی زیاد استفاده کنند.
– کسانی که درد مفاصل دارند بهتر است در فواصل بین دو غذا هر دفعه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم توت فرنگی میل نمایند.
– جوشانده ریشه و برگ توت فرنگی برای تصلب شرائین مفید است ۱۰ تا ۱۵ گرم در ۱۵۰ سی سی آب.
– اگر صبح ناشتا ابتدا یک استکان آب جوش و ۵۰۰ گرم توت فرنگی تا ظهر بخورند و چیز دیگری نخورند کرم‌های روده آنها دفع خواهد شد.
– افرادی که کم خون هستند ۲۵۰ گرم توت فرنگی با کمی شکر و آبلیمو مخلوط نموده و میل نمایند.
– کسانی که کلیه‌های آنها عفونت دارد و یا مثانه آنها دچار اشکال است از جوشانده برگ و ریشه توت فرنگی استفاده نمایند (۳۰ گرم در یک لیتر آب به مدت ۵ دقیقه جوشیده می‌شود).
– کسانی که فشار خون دارند از جوشانده ریشه و برگ توت فرنگی استفاده کنند.
– اگر توت فرنگی را محلول کرده و صورت را بشوییم چین و چروک پوست را از بین می‌برد.
– در حالیکه توت فرنگی برای افراد چاق مضر نیست ولی لاغرها را چاق می‌کند.

– توت فرنگی در پیشگیری از سرطان مری مفید است
– پزشکان آمریکایی می ‌گویند توت فرنگی در پیشگیری از سرطان مری مفید است. این پزشکان تاکید کردند مصرف توت فرنگی منجمد و خشک شده به میزان زیادی از تشکیل و رشد تومورهای مری در افرادی که دارای بافت‌ های پیش سرطانی هستند، جلوگیری می‌ کند.

– توت فرنگی سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد. یک واحد توت فرنگی معادل ۸ عدد است که ۵۰ کالری انرژی دارد. توت فرنگی مانند سایر توت ها مثل شاه توت، توت سفید، تمشک و... پاک کننده روده و مثانه است. تحقیقات اخیر نشان داده است، دریافت روزانه یک واحد توت فرنگی باعث افزایش قابل توجهی در مقدار فولات خون شده و نیز فشار خون بالا را کاهش می دهد.

– فولات، مقدار هموسیستئین خون را کاهش می دهد. هموسیستئین اسید آمینه ای است که در مقادیر زیاد باعث مسدود شدن رگهای خونی می شود. همچنین توت فرنگی دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها مثل الاژیک اسید و آنتوسیانین(رنگدانه قرمز) است که در پیشگیری از بیماری های قلبی موثرند. این مطالعات اهمیت مصرف توت فرنگی را در برنامه غذایی بعنوان عامل بهبود عملکرد سیستم قلبی-عروقی نشان می دهد. همچنین مطالعات قبلی نشان داده بود که باعث بهبود عملکرد حافظه و کنترل آرتریت روماتوئید( التهاب مفاصل) می شود.

– توت فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها می باشد که این مواد مغذی باعث می شوند توت فرنگی بعنوان یک جایگزین شیرین، باعث افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود. همچنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر می باشد. از مواد موثر مهم آن می توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد.

– دم کرده برگ توت فرنگی در زیاد کردن ادرار و شیر بانوان مفید است.

– دم کرده برگ توت فرنگی یا میوه توت فرنگی می تواند نقرس و سنگ های مثانه را معالجه کند.

– مصرف این میوه علاوه بر وجود انواع ویتامین، املاح و آب که هر کدام اثرات خود را بر بدن اعمال می کنند دارای خاصیت تقویت کننده، ملین و خنک کننده نیز می باشد.

– توت فرنگی از تصلب شرائین جلوگیری می نماید.

– توت فرنگی اشتها آور است و ادرار را زیاد می کند.

– توت فرنگی به علت داشتن آهن و ویتامین C در خونسازی بدن مؤثر است.

– توت فرنگی به علت دارابودن مقادیر کافی کلسیم و فسفر، در رشد و نمو کودکان و نوجوانان ، استحکام دندان ها و ترمیم شکستگی استخوان ها بسیار مؤثر است.

– توت ‌فرنگی حاوی موادی چون فسفر، کلسیم، منیزم، پتاسیم و مقداری آهن و هیدرات ۲ کربن بوده و در بدن تولید انرژی کرده و خستگی را برطرف می‌کند.

– توت فرنگی به دلیل داشتن ویتامین C ، در درمان بیماری لثه مؤثر بوده و به هضم غذا کمک زیادی می‌کند.

– املاح معدنی موجود در توت فرنگی خاصیت مسهلی به آن بخشیده است، زیرا این املاح عضلات روده را به انبساط و انقباض وادار می کند و به همین جهت توت فرنگی برای درمان یبوست مؤثر است.

– اگر توت فرنگی را له کنید و در آب بریزید، نوشابه ای به دست می آید که برای درمان تب هایی که با بیماریهای التهابی همراه می باشد، بسیار مفید است.

– دانشجویان و افرادی که تمرینات فکری می‌کنند، بهتر است حتما توت فرنگی میل کنند چرا که خوردن این میوه باعث تامین فسفر مورد نیاز مغزشان میشود.

– همچنین، توت فرنگی به علت داشتن ویتامین B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب، هیجان و سستی مؤثرست.

– توت فرنگی نقش مهمی در خونسازی بدن دارد و از خاصیت ضدعفونی کننده‌ای برخوردارست. علاوه بر اینها خوردن توت فرنگی باعث پاک شدن خون از مواد مضر و زاید مثل اوره، اسیداوریک و چربی می‌شود و نیز درمان کننده نقرس است.

– ویتامین A موجود در توت فرنگی باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم می‌شود.

– شیره ی توت فرنگی ضد عفونی کننده میکروب ابرت که تولید تب حصبه را می نماید می باشد. وقتی که توت فرنگی را قطعه قطعه کردید، شیره آن بیرون آمد میکروب حصیه را می کشد.اگرتوت فرنگی را بصورت محلول برای شستن صورت مصرف کنند ، چین و چروک پوست را صاف کرده ، برق و جلای خاصی به چهره می بخشد.
– جوشانده برگهای توت فرنگی با شیرین بیان آسم را تخفیف و تسکین می دهد و ریشه آن به مقدار بیست گرم در یک لیتر آب برای اسهال کودکان مفید است .

– خوردن این میوه ترشی خون را از بین میبرد و محیط بدن را قلیایی می کند .
– توت فرنگی مقوی قلب بوده ، التهاب صفرا را خاموش می کند و بهترین صفرابر است.برای مرض قند ، خارش بدن وتنگی نفس و سرفه های خشک مفید بوده و بواسیر را درمان میکند و شباهت زیادی به تمشک دارد.

– توت فرنگی سرشار از ویتامینهای ب، ث، قند، سلولز، مواد چربی و البومی ن.وید ودارای اهن ،اهک ، فسفر،منیزیم،پتاسیم،سدیم،سیلیس ،ید وبرم می باشد.
ظریف ترین میوه هاست.مقوی ، خنک ، ادرار آور و تصفیه کننده خون می باشد.پیش از غذا بخورید اشتها اور است.مواد قندی ان از نوع لولوز استکه برای اشخاصی که بیماری قند دارند بسار خوب است . یک قاشق سوپ خوری توت فرنگی جنگلی را اگر در مقداری خامه تازه مخلوط کنید، برای اشخاصی که مرض قند دارند دسری عالی خواهد بود.

فواید توت فرنگی

– توت فرنگی دارای موادی است که املاح معدنی را زیادکرده بدن را تقویت می کند.مصرف ان برای اشخاصی که ضعیفند یا مسلول مفید است.این بیماران اگر به مقدار کافی هر روز توت فرنگی مصرف کنند، علاوه بر جذب املاح معدنی مقدار لازم ویتامین ث را نیز مصرف خواهند کرد و این ویتامین در توت فرنگی به مقدار کافی وجود دارد.اگر سیلیس در بدن کم باشد، شخص مبتلا به سرطان وتصلب شرایین میگردد.به همین جهت برای جلوگیری از این دو مرض باید در فصل توت فرنگی به مقدار کافی آن را خورد تا رفع کمبود این ماده حیاتی را از بدن کردهشخص مبتلا به امراض مهلک نشود.


– املاح معدنی توت فرنگی ، خاصیت مسهلی به ان بخشیده زیرا این املاح عضلات و روده ها را به انبساط و انقباض وادار می کند و به همین جهت هم ان را برای کسانی که به یبوست مبتلا هستند تجویز می کنند .توت فرنگی به مقدار زیادی اسید سالسیلیک در خود در خود نهفته دارد که بر روی کبد کیسه مثانه و کلیه ها ومفاصل عمل قابل توجهی دارد .به همین علت است که ان را برای بیمارانی که مبتلا به رماتیسم ، نقرس ، سنگ کلیه ، مسمومیت ، درد کبد و یا کسانی که صفراوی ودموی می باشند تجویز می نمایند.
– برای رفع کرم روده صبح ناشتا باید نیم کیلو توت فرنگی خورد وتا ظهر هیچ چیز دیگر نخورد .
– توت فرنگی این خاصیت را دارد که می تواند رسوب دندانها را پاک کند.

– این میوه مغذی و پرفایده چربی خوب خون را افزایش داده، فشارخون را پایین می آورد و به شما برای محافظت در برابر سرطان کمک می نماید.

– این میوه جزو ۲۰ میوه پر از آنتی اکسیدان بوده و منبعی خوب برای تامین پتاسیم و کلسیم می باشد. فقط ۸ عدد توت فرنگی، ویتامین C ای بیشتر از ۱ پرتقال دارند. در ادامه به بررسی خواص و فواید این میوه خوشمزه و پرطرفدار می پردازیم.

– توت فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها می باشد .
– توت فرنگی بعنوان یک جایگزین شیرین، باعث افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود. همچنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر می باشد. از مواد موثر مهم آن می توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد.
– توت فرنگی سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد.
– یک واحد توت فرنگی معادل ۸ عدد است که ۵۰ کالری انرژی دارد.
– توت فرنگی مانند سایر توت ها مثل شاه توت، توت سفید، تمشک و... پاک کننده روده و مثانه است.
– تحقیقات اخیر نشان داده است، دریافت روزانه یک واحد توت فرنگی باعث افزایش قابل توجهی در مقدار فولات خون شده و نیز فشار خون بالا را کاهش می دهد .
– مصرف این میوه علاوه بر وجود انواع ویتامین، املاح و آب که هر کدام اثرات خود را بر بدن اعمال می کنند دارای خاصیت تقویت کننده، ملین و خنک کننده نیز می باشد.
– توت فرنگی از تصلب شرائین جلوگیری می نماید.
– توت فرنگی اشتها آور است و ادرار را زیاد می کند.
– املاح معدنی موجود در توت فرنگی خاصیت مسهلی به آن بخشیده است، زیرا این املاح عضلات روده را به انبساط و انقباض وادار می کند و به همین جهت توت فرنگی برای درمان یبوست مؤثر است.
– اگر توت فرنگی را له کنید و در آب بریزید، نوشابه ای به دست می آید که برای درمان تب هایی که با بیماریهای التهابی همراه می باشد، بسیار مفید است.
– توت فرنگی به علت داشتن آهن و ویتامین C در خونسازی بدن مؤثر است.
– توت فرنگی به علت دارابودن مقادیر کافی کلسیم و فسفر، در رشد و نمو کودکان و نوجوانان ، استحکام دندان ها و ترمیم شکستگی استخوان ها بسیار مؤثر است.
– توت ‌فرنگی حاوی موادی چون فسفر، کلسیم، منیزم، پتاسیم و مقداری آهن و هیدرات ۲ کربن بوده و در بدن تولید انرژی کرده و خستگی را برطرف می‌کند.
– توت فرنگی به دلیل داشتن ویتامین C ، در درمان بیماری لثه مؤثر بوده و به هضم غذا کمک زیادی می‌کند.
– دانشجویان و افرادی که تمرینات فکری می‌کنند، بهتر است حتما توت فرنگی میل کنند چرا که خوردن این میوه باعث تامین فسفر مورد نیاز مغزشان میشود.
– توت فرنگی به علت داشتن ویتامین B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب، هیجان و سستی مؤثرست.
– توت فرنگی نقش مهمی در خونسازی بدن دارد و از خاصیت ضدعفونی کننده‌ای برخوردارست. علاوه بر اینها خوردن توت فرنگی باعث پاک شدن خون از مواد مضر و زاید مثل اوره، اسیداوریک و چربی می‌شود و نیز درمان کننده نقرس است.
– ویتامین A موجود در توت باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم می‌شود.
– برای بیماریهای سنگ مثانه و نقرس مفید است ، همچنین باعث رفع تب می شود. با آنکه دارای قند است اما برای بیماران دیابتی مضر نیست ، باعث طول عمر می شود از سکته جلوگیری می کند و دارای ویتامینهای C، B فسفر ، آهک،منیزیم ، پتاسیم ،سدیم ، قند آهن ، ید و... است .
– خوردن توت فرنگی بعضی از ویروس‌ها را از بین می‌برد.
– توت فرنگی باعث کاهش کلسترول خون می‌شود.
– خوردن توت فرنگی با کمی عسل یبوست را از بین می‌برد.
– مبتلایان به نقرس قبل از غذا توت فرنگی بخورند.
– کسانی که سل دارند و یا روماتیسم و اشخاص ضعیف و کم خون می‌توانند از توت فرنگی استفاده کنند یک ساعت قبل از غذا.
– وجود ویتامین A در توت فرنگی عامل نمو و تولید انساج می‌باشد.
– توت فرنگی درمان کننده تأثر و هیجانات می‌باشد.
– خوردن توت فرنگی فرد را از ابتلاء به مرض قند مصون می‌‎دارد.
– کسانی که از درد مفاصل می‌نالند خوب است که یک ساعت قبل از غذا ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم توت فرنگی بخورند.
– از ماسک توت فرنگی برای شفافیت پوست می‌توان استفاده کرد.
– توت فرنگی یک میوه خوب برای کسانی که دوره نقاهت را می گذرانند می‌باشد و توصیه می‌شود که استفاده کنند.
– به خاطر دارا بودن ویتامینهای A و C و کلسیم و فسفر باعث رشد و نمو کودکان و نوجوانان و استحکام دندان‌ها می‌شود.
– توت فرنگی ترمیم کننده استخوان‌های شکسته است.
– کسانی که خونریزی لثه دارند توت فرنگی را به حالت مزمزه بخورند.
توت فرنگی برای رشد مو، ناخن و تقویت چشم مفید است.
– مصرف توت فرنگی به واسطه مقادیر بالای ویتامین ث ، در دوره شیردهی مفید است .

مضرات توت فرنگی

– استفاده زیاد توت فرنگی ممکن است باعث ایجاد کهیر شود.
– افراط در خوردن توت فرنگی ممکن است ایجاد تب کند.
– این میوه نیز مانند بسیاری از مواد غذایی آلرژی‌ زا، در افراد حساس، ایجاد آلرژی می ‌کند و از علایم آن می‌ توان به اگزما، دانه‌ های قرمز روی پوست، سردرد، آبریزش بینی، ریزش اشک، سرگیجه و حتی اختلالات گوارشی (مانند استفراغ) اشاره کرد که در این موارد توصیه می ‌شود بی هیچ شکی این میوه مصرف نشود، به خصوص در کودکان زیر یک سال.
– همچنین در افراد مبتلا به ناراحتی‌ های پوستی، ممکن است مشکل پوستی‌ شان را تشدید کند.
– توت فرنگی به علت داشتن اسید سالسیلیک، در بعضی اشخاص، کبد و مثانه را تحریک کرده و جوش‌ هایی شبیه کهیر ایجاد می ‌کند. از این رو، افراد باید به واکنش‌های بدن‌شان بعد از مصرف این میوه دقت کنند.
– کسانی که معده‌ای حساس دارند، یا مبتلا به بیماری آسم هستند، بهتر است از خوردن توت‌فرنگی پرهیز کنند، زیرا ممکن است بیماری ‌شان را تشدید کند.

نکات و خطرات در مصرف توت فرنگی

– توت فرنگی یکی از میوه هایی است که مقادیر زیادی سم و آفت کش برروی آن استفاده می شود. برای اطمینان از سالم بودن میوه ای که میخورید از انواع ارگانیک آن استفاده نمایید. اگر قادر به خرید محصولات ارگانیک نیستید، مصرف توت فرنگی را ترک نکنید چراکه هنوز هم خاصیتی بسیار بیشتر از خطراتش در پی دارد.

– بتابلاکر ها، داروهایی هستند که برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عموما تجویز شده و باعث بالا رفتن سطح پتاسیم خون می شوند. میوه ها و خوراکی های حاوی پتاسیم زیاد میبایست به اندازه و مناسب مصرف شوند. مصرف مقادیر بالای پتاسیم می تواند برای افرادیکه کلیه شان بخوبی عمل نمی کند، مضر باشد.

– توت فرنگ سنگین است و کسانی که معده حساس دارند باید کمی انگور فرنگی به ان افزوده و بعد ان را میل نمایند.زیرا انگور فرنگی دارای اسید پکتیک است و این اسید ترشح عصیر معدی را زیاد کرده ، در نتیجه عمل هضم را اسان میسازد.

– توت فرنگی را در آب نشوئید، زیرا این عمل سبب می شود که عطر لطیف این میوه ناپدید گردد.زراعت و کشت توت فرنگی احتیاج زیادی به کود انسانی دارد و این کود جنان چه می دانید پر از میکروبهای مختلف است که گاهی میکروب خطر ناک حصبه تیفوئید نیز به وسیله همین کود به میوه چسبیده ، با خوردن آن شخص مبتلا به این بیماری مهلک می گردد.در این مورد باید توت فرنگی را در اب استرلیزه کاملا شستشو داد و بعد ان را قطعه قطعه کرده مدت یک ربع ضد عفونی کرده و بعد کاملا شست و اب کشید.سپس توت فرنگی را که مصون از میکروب است با خیال راحت مصرف نمود.

خواص برگ توت فرنگی

– دم کرده برگ توت فرنگی برای اسهال مفید است.
– از جوشانده ۲۰ گرم برگ توت فرنگی در یک لیتر آب می‌توان جهت رفع اسهال خونی استفاده کرد (هر چهار ساعت ۲ قاشق سوپ‌خوری).
– برای ناراحتی مجاری ادرار از دم کرده برگ توت فرنگی با کمی دارچین استفاده می‌شود.
– برگ توت فرنگی + دارچین و خیلی کم وانیل یک چای فرح‌آور و مدر می‌باشد.
– جوشانده ۲۰ تا ۳۰ گرم برگ توت فرنگی در یک لیتر آب برای سنگ کلیه مفید است (روش استفاده روزی ۴ استکان).
– از جوشانده ۲۰ گرم برگ توت فرنگی در یک لیتر آب می‌توان جهت رفع اسهال خونی استفاده کرد (هر چهار ساعت ۲ قاشق سوپ‌خوری).
– جوشانده برگ توت فرنگی مدر می‌باشد (هر چهار ساعت ۳ قاشق مرباخوری).
– جوشانده برگ توت فرنگی برای استسقاء مفید است (هر چهار ساعت ۱ قاشق مرباخوری).
– دم کرده برگ توت فرنگی در زیاد کردن ادرار و شیر بانوان مفید است.
– دم کرده برگ توت فرنگی یا میوه توت فرنگی می تواند نقرس و سنگ های مثانه را معالجه کند.

روش شست و شوی توت فرنگی

از آنجا که سطح توت ‌فرنگی دارای خلل و فرج فراوانی است و پوست یکنواختی ندارد، سموم دفع آفاتی که برای پرورش این میوه به کار برده می ‌شود، به راحتی در آن نفوذ کرده و باقی می ‌ماند و به راحتی نیز از آن خارج نمی ‌شود. از این رو، شستن این میوه با آب خالی نمی‌ تواند سموم را از روی آن پاک کند و بهترین روش این است که توت‌ فرنگی‌ را با آب‌ استرلیزه‌، شستشو داد تا توت‌ فرنگی‌ مصون‌ از هر گونه‌ میکروب‌ شود.
همچنین باید نیم‌ ساعت‌ قبل‌ از مصرف‌ آن‌ را بشویید، زیرا دراین‌ مدت‌ مقدار کمی‌ از عطر آن‌ از بین‌ می‌رود ولی‌ اگر مدت‌ بیشتری‌ بگذرد، عطر آن‌ به‌ کلی‌ ناپدید می‌شود.
بهتر است‌ قبل‌ از شستن‌، دستمال‌ نازکی‌ را تر کنید و توت‌ فرنگی‌ را در آن‌ بریزید، تا گرد و خاک‌ توت‌ فرنگی‌ گرفته‌ شود.

فواید توت فرنگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits