دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خاصیت مفید خرمالوی خوشمزه
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خاصیت مفید خرمالوی خوشمزه-آشپزی, خواص مواد غذایی, خاصیت خرمالو, خواص خرمالو, نکات مهم آشپزی, آموزش غدا با خرمالو, خواص دارویی خرمالو, خواص درماني خرمالو

خاصیت مفید خرمالوی خوشمزه، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

خاصیت مفید خرمالوی خوشمزه

خاصیت مفید خرمالوی خوشمزه

در غرب به خرمالو زردآلوی ژاپنی یا سیب آسیایی هم گفته می‌شود. این میوه شبیه یک گوجه‌فرنگی بزرگ با پوست صاف و نرم می‌باشد. خرمالو یک میوه‌ی چینی است و میوه‌ی ملی کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها هم محسوب می‌شود. در این کشورها خرمالو در وسعت زیادی کشت و مصرف می‌شود.

درخت خرمالو یک درخت تزیینی زیبا می‌باشد که به راحتی قابل کشت است. رشد این درخت کم است و ارتفاع آن به زحمت از ۵ تا ۱۰ متر تجاوز می‌کند. درخت خرمالو عاشق آب و هوای مدیترانه‌ای است اما سرمای زیاد را هم دوست دارد.

خرمالو در قرن نوزدهم میلادی پا به اروپا گذاشت. امروزه این میوه نه تنها در ژاپن و ویتنام کشت می‌شود بلکه در برزیل، ایران، لبنان، اسپانیا، ایتالیا، تونس، الجزایر و حتی آمریکا نیز کاشته می‌شود. باید بدانید که حدود ۳۰۰۰ گونه‌ی مختلف از این میوه وجود دارد.

خاصیت مفید خرمالوی خوشمزه

فواید میوه خرمالو برای سلامتی

این میوه کم کالری است و نیز چربی کمی دارد، اما خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت - غنی فیبر غذایی است. خرمالو حاوی ترکیبات مفیدی از قبیل فیتوکمیکال هایی چون فلاوونوئیدها و آنتی اکسیدان هایی چون کاتچین و گالوکاتچین و نیز ترکیبات ضدتورمی مهمی است.

کاتچین ها دارای خواص ضدعفونت، ضدالتهاب و ضدهموراژی (از خونریزی شریان های خونی کوچک جلوگیری می کند) می باشند. خرمالوهای تازه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی مثل بتاکاروتن، لیکوپن، لوتئین، زآگزانتین و کریپتوگزانتین هستند. این ترکیبات به عنوان محافظت کننده در مقابل رادیکال های آزاد عمل می کنند.

خرمالو سرشار از ویتامین C

میزان ویتامین C موجود در این میوه قابل توجه است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. اگر در فصل سرما لثه‌هایتان خونریزی می‌کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد. باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است. البته توجه داشته باشید هر چه خرمالو رسیده‌تر و شیرین‌تر باشد میزان ویتامین C آن نیز کمتر می‌شود.

خرمالو منبع بتاکاروتن و لیکوپن

خرمالو سرشار از کاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A و همچنین لیکوپن است. این دو آنتی‌اکسیدان قوی باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان شده و شما را در برابر بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها ایمن می‌کند.

رنگ نارنجی خرمالو ناشی از همین آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است. برای همین هم خرمالو مانند همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات نارنجی برای سلامتی چشم‌ها و حافظت از شبکیه چشم مفید است. از این گذشته بتاکاروتن موجود در آن، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود.

خرمالو و فیبرهایش

خرمالو منبع خوب فیبرهای غذایی محسوب می‌شود و حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر پکتین می‌باشد. اگر از یبوست رنج می‌برید می‌توانید به این میوه اعتماد کنید.

فیبرهای موجود در آن باعث دفع راحت و رفع یبوست می‌شود. برای این کار توصیه می‌کنیم که روزانه دو مرتبه خرمالو میل کنید. توجه داشته باشید که این میوه حاوی آهن بوده و سدیم کمی دارد.

خرمالو سرشار از ویتامین A، بتاکاروتن و همچنین مقدار قابل توجهی ویتامین های B1، B2، B3 و ویتامین C است. این میوه همچنین مواد معدنی مختلف مورد نیاز بدن را مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم دارد؛ به همین جهت برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید شناخته شده است.


همچنین خرمالو یک میوه اسیدی است. و دارای اسیدهای مالیک -تارتاریک و اسید سیتریک است. این اسید ها باعث جذب بهتر آهن و روی در بدن می شود و از بدن در برابر بیماریهایی مانندسرطان محافظت می کند.

خاصیت مفید خرمالوی خوشمزه


مصرف این میوه با معده خالی توصیه نمی شود و بهتر است به عنوان دسر بعد از غذا مصرف شود زیرا اسید معده را زیاد تر کرده و به هضم غذا کمک می کند.
خرمالو کالری زیادی دارد بنابراین در مصرفش نباید زیاده روی کرد.
طبع خرمالو گرم است بنابراین از این لحاظ نیز باید محتاط بود.
مربا و مارمالاد و ترشی و همچنین خشک شده ان در اجیل طرفداران زیادی دارد.
هم چنین خشک شده آن را در آجیل ها می توان مصرف کرد.
اگرچه خرمالو خواص بسیار زیادی دارد، اما خوردن بیشتر از 1 تا 2 عدد از آن در روز توصیه نمی شود. ضمن اینکه خوردن همین مقدار از خرمالو هم برای کسانی که به یبوست مبتلا هستند، مناسب نیست؛ چون تانن موجود در آن یبوست را تشدید می کند.

نکته: مصرف این میوه به صورت گس و نرسیده چندان مناسب نیست و بهتر است خرمالوی رسیده و شیرین را برای خوردن انتخاب کنید.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits