دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه پنیر پیتزا به روش جدید
11
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پنیر پیتزا را خودتان درست کنید : پنیر همیشه گران‌ قیمت‌ترین ماده اولیه برای تهیه پیتزاست پس اگر بشود این پنیر را در خانه آماده كرد در هزینه‌ها تا حد زیادی صرفه‌جویی خواهد شد.

طرز تهیه پنیر پیتزا کش دار در منزل (پنیر پیتزا خانگی)

پیتزا غذایی است که دیگر همه آن را دوست دارند؛ غذایی کامل و بسیار خوشمزه! و البته خیلی ها مثل خود ما ترجیح می دهند پیتزا را در خانه درست کنند نه اینکه از بیرون تهیه کنند…

تهیه این غذا نیازمند مقدار زیادی پنیر پیتزا است که البته اگر به تازگی سری به فروشگاه های مواد غذایی زده باشید متوجه افزایش قیمت شدید آن شده اید. حال اگر ما بتوانیم پنیر این غذا را نیز خودمان در خانه درست کنیم هم در هزینه ها صرفه جویی کردیم و هم پیتزایمان کاملا خانگی می شود. با دلگرم همراه شوید.

طرز تهیه پنیر پیتزا با بهترین روش در منزل

روش اول : طرز تهیه پنیر پیتزا با سرکه

مواد لازم :

  • شیر پاستوریزه کامل ۲ لیتر
  • سرکه یا جوهر لیمو یک تا دو قاشق غذاخوری
  • نمک کمی
  • پارچه نازک یا توری

طرز تهیه :

شیری که برای این کار استفاده می کنید حتما باید شیر کامل باشد. شیری که لاکتوز آن گرفته شده باشد یا استریلیزه و هموژنیزه باشد برای تهیه پنیر مناسب نیست ولی پاستوریزه بودن شیر حرف اول را می زند.

  1. شیر را روی حرارت گذاشته و صبر می کنیم تا جوش آید. برخی فکر می کنند اگر شیر را بجوشانیم تا غلیظ شود کیفیت پنیر بهتر می شود ولی جوشاندن شیر هیچ تاثیری در کیفیت پنیر ندارد.
  2. وقتی شیر جوش آمد شروع به اضافه کردن سرکه یا جوهر لیمو می کنیم تا و اجازه می دهیم که شیر به جوشیدن خود ادامه دهد.
  3. در همین زمان است که شیر شروع به سفت شدن می کند. هر وقت که شیر شروع به سفت شدن کرد دیگر نیازی به اضافه کردن سرکه نیست. حال می گذاریم شیر سفت شده ۳ تا ۴ دقیقه بجوشد.
  4. به وسیله توری آب اضافی پنیر را گرفته و پارچه را فشار می دهیم.
  5. کمی آب نمک درست کرده و این پارچه را با محتویاتش درون آن قرار می دهیم.
  6. پس از اینکه پنیر چند دقیقه در آب نمک ماند آن را از پارچه جداکرده و دوباره در قابلمه قرار می دهیم و روی اجاق می گذاریم.
  7. حرارت نباید خیلی زیاد باشد. حدود ۱۰ دقیقه پنیر را می پزیم. هرچه بیشتر پنیر را بپزیم میزان کش آمدن پنیر بیشتر می شود. البته اگر زیاد این کار را انجام دهیم باعث سوختن و از بین رفتن بافت پنیر می شود.
  8. پس از این ۱۰ دقیقه اجازه می دهیم پنیر سرد شود تا خودش را بگیرد.
  9. آن را رنده کرده و در فریزر برای استفاده های بعدی قرار می دهیم.

طرز تهیه پنیر پیتزا در خانه به ۲ روش اصولی + عکس

separator line

روش دوم : طرز تهیه پنیر پیتزا با قرص پنیر

مواد لازم:

  • شیر(خیلی هموژنیزه و استریلیزه نباشه!) 2 لیتر
  • قرص مایه پنیر 1/4
  • جوهر لیمو 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه :

  1. شیر رو به دمای 60 درجه برسونین و 30 دقیقه حرارت بدین .جوهر لیمو رو به شیر اضافه کنین (ترجیحا" توی مقدارکمی آب حلش کنین)
  2. همچنان شیر رو حرارت بدین. قرص مایه پنیر رو توی 1/4 فنجون آب حل کنین و به شیر اضافه کنین و هم بزنین
  3. چند دقیقه شیر رو با همین حرارت هم بزنین. به شیر10 تا 15 دقیقه زمان بدین تا دلمه بشه (منعقد بشه)
  4. بعد با یه کارد تیز دلمه هارو ببرین. حالا نوبت مهم ترین قسمت یعنی پختن پنیره!
  5. زیاد حرارت دیدن پنیر توی این مرحله باعث از بین رفتن کیفیت و مزه می شه. تقریبا" 15 دقیقه کافیه.
  6. تیکه های پنیر رو توی صافی بریزین تا آبش بیرون بیاد که با قاشق چوبی تخت و بهتر از اون با دست باید خوب ورزش بدین!!
  7. کمی نمک هم تو این مرحله اضافه کنین (اگه مایلین ) ادامه بدین!!هنوز ورز دادن می خواد!!
  8. اونقدر کش و قوس بیارین پنیر بی زبون رو تا کاملا" یه تیکه بشه! پنیرو توی یه ظرف آب که چند تا تیکه یخ داخلش انداختین بذارین یه ساعتی بمونه این کار باعث می شه پنیر منسجم تر بشه .
  9. برای تازه موندن پنیر توی نایلون بپیچین و بذارین توی یخچال ویا فریزر.

طرز تهیه پنیر پیتزا در خانه به ۲ روش اصولی + عکس

بیشتر بخوانید :

دستور تهیه پنیر برشته شمالی مرحله به مرحله

پنیر ماسکارپونه : دستور تهیه پنیر ماسکارپونه در منزل

آموزش تهیه ۶ مدل پنیر خوشمزه و سالم خانگی + عکس

separator line

طرز تهیه پنیر پیتزا به روش صنعتی

با توجه به افزایش علاقه‌ی مردم به مصرف غذاهای آماده یا همان Fast food و در نتیجه مصرف پنیرهای پیتزا و پروسس (فرآوری شده) در غذاهای روز دنیا و با توجه به تنوع تولید این محصول و افزایش کارخانجات تولید پنیر پیتزا، برای آگاهی از خصوصیات این فرآورده و آشنایی بیشتر با شرایط تولید و تشخیص کیفیت پنیر پیتزا به توضیح و بررسی ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

پنیر موزارلا از مهم‌ترین پنیرهای گروه پاستا فیلا (Pasta filata) یا دلمه کشیده شده محسوب می‌شود ( پاستافیلا در زبان ایتالیائی = پنیرهای خمیری نرم و کشدار).

انواع مهم پنیرهای موزارلا عبارتند از: پنیرهای رسیده پروولون (Pro vollone)، کایسیوکاوالو (کاشکاوال) (Caicio cavallo)، رومانو (Romano)، و گرانا (Grana).

از هر 8/9 تا 10 کیلوگرم شیر، 1 کیلوگرم پنیر موزارلا حاصل می‌گردد.

تعریف پنیر : پنیر حاصل رسوب پروتئینی در شیر به نام کازئین می‌باشد که پس از جداسازی سرم شیر از سل کازئین در اثر افزودن استارتر کالچر + کلسیم کلراید + مایه پنیر، لخته حاصل می‌گردد.

کلسیم کلرایددر اثر حرارت دیدن شیر نمک‌های کلسیم موجود به میزانی رسوب می‌نمایند و در نتیجه در لخته بافتی نامستحکم به دست می‌آید که فاقد کیفیت مطلوب و راندمان واقعی می‌باشد.

به همین جهت برای رفع این مشکل از کلسیم کلراید استفاده می‌گردد زیرا مولکول‌های آن به عنوان هسته‌ی مرکزی ایجاد لخته در پنیر ایفای نقش می‌نمایند.

چند نکته درباره پنیر پیتزا

  1. پنیر پیتزا را حتی‌ الامکان تازه مصرف کنید و در صورتی که کمی از آن اضافه آمد از قرار دادن در فریزر خودداری کرده و تکه اضافه مانده را داخل کاغذ آلومینیومی (فویل) گذاشته و در سردترین قسمت یخچال قرار دهید.
  2. چنانچه نیاز به پنیر پیتزای رنده شده دارید و برای این منظور از رنده می‌خواهید کمک بگیرید. توصیه می‌کنیم ابتدا توسط قلم مو یا قلم نقاشی کمی روغن مایع یا روغن زیتون روی رنده بمالید. در این صورت هم رنده کردن و هم شستن رنده بسیار ساده خواهد شد.
  3. توجه داشته باشید وقتی پنیر رنده شده را روی غذای مورد نظر مثلاً پیتزا پاشیدید، باید غذا را روی حرارت ملایم قرار بدهید تا پنیر ذوب شود و اگر دما از اندازه لازم بیشتر باشد، پنیر رشته رشته شده و حالت کیفی خود را از دست می‌دهد.
  4. در آخر توصیه می‌کنیم. همراه با پنیر پیتزا همیشه کمی هم کره رنده شده به غذای مورد نظر اضافه کنید تا بر لذیذی آن بیفزاید.

طرز تهیه پنیر پیتزا در خانه به ۲ روش اصولی + عکس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits