دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمایی در خصوص سرفه کودکان
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
راهنمایی در خصوص سرفه کودکان - انواع سرفه کودکان، دلیل آن و روش درمانش را بشناسی-راهنمایی-خصوص-سرفه-کودکان
انواع سرفه در کودکان

انواع سرفه کودکان، دلیل آن و روش درمانش را بشناسید تا زودتر بتوانید بیماری فرزندتان را معالجه نمائید.

کودکتان آسم دارد؟

هر چند سرفه باعث ناراحتی شما و کودکتان می‌شود، اما به‌‌ همان اندازه فایده مهمی دارد: دکتر توماس فرکول(Thomas Ferkol)، مدیر آلرژی کودکان و پزشکی ریه(pulmanory medicine) در دانشگاه واشنگتن می‌گوید: "خروج با قدرت هوا خلط، باکتری و سایر محرک‌ها ی آزاردهنده را از مجرای تنفسی خارج می‌کند. با اینکه فایده زیادی دارد، اما چیزی که همه به دنبال آن هستند آسودگی است."

کلید حل این مشکل پی بردن به عامل آغاز کننده آن است؟ جدول زیر شما را به مسیر آرامش راهنمایی می‌کند. در ضمن حواستان به علائم خاص خطر باشد. در صورتی که کودکتان بیش از ۲ هفته است که سرفه می‌کند یا تب او بالا است، او را به نزد پزشک اطفال ببرید. اگر در تنفس مشکل دارد و رنگ او کبود می‌شود یا نمی‌تواند چیزی را ببلعد یا بخورد مستقیم به اورژانس بروید. اگر وسوسه شده‌اید که به او داروی سرفه بدون نسخه بدهید، دست نگهدارید. مطالعات نشان می‌دهند که این دارو‌ها موثر نبوده و گاهی اوقات می‌توانند مضر باشند.

سرفه خیس و حجیم

یعنی:خلط دارد که باید از سر راه مجرای تنفسی‌اش کنار برود یا دارای ترشح پشت بینی است.

عامل احتمالی:عفونت (مانند: سرماخوردگی، سینوزیت یا التهاب ریه) یا حساسیت

برای آسودگی او:از قطره نمکی بینی استفاده کنید و مایعات زیادی به او بدهید تا خلط او رقیق شود. اگر به همراه سرفه تب هم دارد، با پزشک او تماس بگیرید تا از عفونت جدی تری جلوگیری کنید.

سرفه خشک و خراش دار

یعنی:قسمتی از مجرای تنفسی او خراش دارد.

عامل احتمالی:عفونت، حساسیت یا سایر محرک‌ها از قبیل: گردو غبار، گرده افشانی یا دود که باعث تولید مخاط بسیار ناچیز یا عدم تولید آن می‌شود.

برای آسودگی او: مانند آنچه که در سرفه خیس گفته شد با قطره بینی و نوشیدن مایعات زیاد، بیماری او را تسکین بدهید. اگر حدس می‌زنید که حساسیت عامل سرفه‌های اوست، ‌‌نهایت تلاش خود را برای محدود کردن قرار گرفتن او در معرض عوامل حساسیت زا به کار گیرید و منتظر حل این مشکل باشید.

سرفه شبیه پارس کردن خوک آبی یا سگ

یعنی:راه تنفسی او تنگ و یا ملتهب شده است.

عوامل احتمالی:خروسک، عفونت ویروسی که معمولاً در طول شب بد‌تر می‌شود.

برای آسودگی او:همراه با او برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در حمام بخار آلود بمانید و یا اگر هوا خنک است (نه سرد)، بیرون بروید. درصورت وجود مشکل حاد تنفسی به اورژانس بروید.

سرفه همراه با خس خس

یعنی:در مجرای تنفسی او خلط وجود دارد که باید پاک شود و یا دارای ترشح پشت بینی است.

عامل احتمالی:آسم یا برونشیت، عفونت مجراهای کوچک ریه‌ها که معمولاً در کودکان زیر ۳ سال دیده می‌شود.

برای آسودگی او:به نزد پزشک بروید تا ببینید که دقیقاً چه چیزی دارد اتفاق می افتد. اگر کودکتان آسم دارد برای درمان او شاید به tweaking نیاز باشد. در صورت وجود عفونت نیاز به آنتی بیوتیک خواهد داشت.

سرفه شدید به همراه صدایی شبیه جغد

یعنی:تمام هوا را با سرفه از شش‌هایش خارج می‌کند و سپس نفس عمیقی می‌کشد.

عامل احتمالی:سرفه جغدی (whooping cough)، عفونت باکتریایی به نام پرتوسیس (pertussis یا سیاه سرفه)

برای آسودگی او:‌‌ همان لحظه با پزشک تماس بگیرید. ممکن است برای او آنتی بیوتیک تجویز کند تا مسری بودن آن را کمتر کند. اما این‌ها سرفه او را درمان نکرده و یا دوره آن را کوتاه‌تر نمی‌کند. این عفونت در کودکان می‌تواند خطرناک باشد، به همین دلیل است که واکسن سیاه سرفه اینقدر اهمیت دارد.

تفاوت آلرژی با سرماخوردگی در کودکان را بشناسید. برای درمان سرماخوردگی فرزندتان حتماً مطالعه کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits