دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چند راه آرام کردن نوزاد بهانه گیر
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
چند راه آرام کردن نوزاد بهانه گیر - شاید گریه نوزادتان در اوایل برایتان مثل آهنگی دلن-آرام-نوزاد-بهانه
گریه نوزاد

شاید گریه نوزادتان در اوایل برایتان مثل آهنگی دلنشین باشد، ولی بعد از مدتی ممکن است خودتان هم با او به گریه بیفتید!

اولین باری که صدای گریه نوزادتان را می‌شنوید، تجربهٔ هیجان انگیزی است؛ گریه نشان دهندهٔ این است که او سالم و با یک جفت شُش بی‌عیب و نقص پا به دنیا گذاشته است! اما با گذشت هفته‌ها این هیجان ممکن است تبدیل به نگرانی شود.

به مرور زمان متوجه خواهید شد که نوزادتان زیاد گریه می‌کند. گاهی اوقات دلیل آن روشن است: گرسنه است، جای او خیس شده، یا خسته می‌باشد و می‌خواهد نیاز خود را به شما بفهماند. گاهی اوقات هم ساکت کردن او به این سادگی‌ها نیست. برای همین است که ساکت کردن او زمانی که هیچ دلیلی برای ناراحتی او نداریم، مهم جلوه می‌کند.

هرچند یک شیوه در همه کودکان موثر نیست، اما خیلی زود گنجینه‌ای از شیوه‌های موثر را به دست خواهید آورد. ضمناً ایده‌های زیر را که امتحان شده‌اند، بخوانید تا نوزاد نق نقویتان را آرام کنید:

تکان دادن

سپری نمودن ۹ ماه در شکم مادر برای کودک مثل زندگی در خانه‌ای متحرک است. حتی زمانی که درخواب هستید، بدن شما تکان می‌خورد؛ بنابراین وقتی کودک وارد دنیا می‌شود، آرام گرفتن در یک گهوارهٔ ثابت برای او عجیب و غریب است و تکان دادن او می‌تواند او را آرام کند.

  • کودک را تکان بدهید: کودک را درآغوش بگیرید، بایستید و پا‌هایتان را کمی (به اندازه عرض شانه) باز کنید و به آرامی جلو و عقب بروید. اگر کودک را نزدیک خود بگیرید، تکان بیشتری می‌خورد. وقتی خسته شدید از صندلی گهواره‌ای استفاده کنید.
  • تاب تاب تاب: با تاب دادن کودک، تکان‌های ریتمیکی به او می‌دهید که به آرام شدن او کمک می‌کند. فقط حواستان باشد از تاب مخصوص نوزاد استفاده کنید، زیرا در صورت استفاده از تاب بزرگ‌تر، ممکن است نوزاد زمین بیافتد.
  • کمک گرفتن از وسایل منزل: لرزش ماشین لباس شویی و یا خشک کن به بسیاری از پدر و مادر‌های درمانده کمک کرده است. کودک را در صندلی نوزاد قرار دهید و آن را روی دستگاه (ماشین لباس شویی یا...) قرار دهید و محکم نگه دارید تا صندلی سر جای خود قرار بگیرید.
  • اطراف خانه را با ماشین بچرخید: حرکت آرام و یک نواخت ماشین یا کالسکه بچه، به علاوهٔ آسایش و راحتی صندلی ماشین، بسیاری از نوزادان نق نقو را به خواب می‌برد.

آغوش بزرگ پدر

  • پدر سلطان است؛ وقتی نوبت به ساکت کردن بچه می‌رسد، بسیاری از خانم‌ها همین حرف را می‌زنند. شاید به خاطر این است که بازوان قوی پدر او را سریع‌تر تکان می‌دهد، شاید به خاطر اینکه پدر او را محکمتر بغل می‌کند یا شاید فقط به خاطر اینکه او بزرگ‌تر و گرم‌تر است. اما حالا با دلیلش کاری نداشته باشید، از او کمک بخواهید و به خودتان استراحت بدهید.


پیچیدن نوزاد

رحم مادر خانهٔ بزرگی نیست. کودک شما به قرار گرفتن در یک محیط گرم و نرم و کوچک عادت کرده است. با فراهم کردن مکانی مشابه، به گریه‌های او خاتمه دهید.

  • کودک را در یک پتوی مناسب محکم بپیچید. پیچیدن کودک در یک پتوی نازک و سبک در حالی که بازو‌هایش روی سینه قرار گرفته‌اند، تاثیر آرام بخش زیادی دارد. کودکی که پیچیده شده است، اغلب خیلی آرام‌تر و بیشتر می‌خوابد.
  • آرامش را به او هدیه کنید. این شیوه مخصوصاً برای کودکانی که زود‌تر از نه ماه متولد شده‌اند (preemies)، خوب است. لباس نوازدتان را در آورید، دراز بکشید و او را به پوست برهنه‌تان بچسبانید و یک پتوی گرم و نرمی را روی هر دوتان بیاندازید.
  • از بند مخصوص حمل نوزاد (Baby sling) استفاده کنید: تعجب آور نیست که آرامش گرم و تاریک این وسیله او را آرام می‌کند و به علاوه می‌توانید هر جا زیر یک پوشش به او شیر بدهید.


خانه را ساکت نگه ندارید

شکم باردارتان پناهگاه آرامی نیست. نوزاد در آنجا صدای ضربان قلب، جریان خون، و صدای شکمتان را می‌شنید. برای برخی از نوزادان مکانی ساکت مکان خوبی نیست.

  • پنکه را روشن کنید: صدای وزوز آرام پنکه برای گوش‌های نوزاد نق نقو یتان مثل یک آهنگ است.
  • جاروبرقی بکشید: برخی از کودکان با صدایی‌هایی که با لرزش همراه است، آرام می‌شوند.
  • با آوای آرام «هیسسس» او را ساکت کنید: این آوای شما شما شبیه صدایی است که او در شکمتان می‌شنید، مستقیم در گوش او بار‌ها و بار‌ها بگوید.
  • از صدایی استفاده کنید که پیوسته و آرام باشد. هر دستگاهی با صدای آرام و پیوسته، تاثیر آرام بخشی دارد؛ ضبط صدای امواج ساحل، صدای باران یا صدای آبشار نیز کمکتان می‌کند.

رها شدن از دست گاز معده

اگر فکر می‌کنید که نوزاد شما از گاز معده رنج می‌برد، راه کارهای زیر را امتحان کنید:

  • او را روی زانو‌هایتان بخوابانید و آرام پشت او را مالش دهید.
  • وقتی به پشت خوابیده پا‌هایش را دوچرخه وار حرکت بدهید.
  • با پزشک خود راجع به استفاده از قطره نفخ نوزاد صحبت کنبد.


ممکن است دچار کولیک «Colic» شده باشد؟

یک پنجم نوزادان قولنج می‌شوند. و ۳ یا بیش از سه ساعت در روز به مدت سه هفته یا بیشتر گریه می‌کنند. این گریه‌ها هفته ششم به اوج خود می‌رسد و بعد از ۳ ماه رفع می‌شود.
مواظب رژیم غذاییتان باشید. اگر شیر خودتان را به او می‌دهید و نکات گفته شده کمکتان نمی‌کند، سعی کنید غذاهای زیر را از رژیم غذاییتان حذف کنید.

  • لبنیات
  • کافئین
  • پیاز
  • سایر غذا اهایی که احتمالاً آن را بد‌تر می‌کنند.


این کار را امتحان کنید: نوزاد را روی ساعدتان بخوابانید طوری که شکم او روی ساعدتان قرار گیرد و او را مثل گهواره جلو عقب ببرید.

پستانک؟

بسیاری از مادر‌ها نمی‌دانند که آیا پستانک کمکشان می‌کند یا نه؟ آیا می‌توانم از آن استفاده کنم یا کودکم بد عادت می‌شود؟

به او پستانک بدهید. طبق نظر آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (AAP)، دادن پستانک به کودک هیچ ایرادی ندارد. برخی از بچه‌ها نیاز شدیدی به مکیدن دارند و با یک پستانک خیلی زود ساکت می‌شوند. بسیاری از بچه‌ها خودشان حدود ۷ ماهگی پستانک را کنار می‌گذارند. اگر کودک شما هنوز آن را کنار نگذاشته است، نگران نشوید. AAP می‌گوید احتمال ندارد که پستانک بر رشد او تاثیری بگذارد.

هیچ چیزی اثر نگذاشته! خب حالا چه کار کنیم؟

همه راه‌ها به رویتان بسته نشده است؟ هنوز راه حل‌هایی هستند که می‌توانید با بکارگیری آن‌ها نوزادتان را از بدخلقی درآورید.

  • بروید بیرون: تغییر منظره می‌تواند حواس او را پرت کند و آرامش کند.
  • او را ماساژ دهید: برخی از نوزدان با ماساژ و نوازش آرام می‌شوند.
  • نور را کم کنید و تلویزیون را خاموش کنید: تحریکات بیش از حد ممکن است اعصاب نوزاد را بر هم بزند.
  • دمای خانه را اندازه گیری کنید: دمای بدن نوزادتان ممکن است خیلی سرد یا خیلی گرم باشد.
  • لباس او را بررسی کنید: گرما، تنگی لباس و لباس‌هایی که به او فشار وارد می‌کنند، می‌تواند اشک او را در بیاوند.

تمامی مطالب گفته شده فقط یک توصیه است. همیشه دربارهٔ هر مسائله ای در خصوص سلامتی خود یا فرزندتان، مستقیماً نظر پزشکتان را بپرسید.

برای اطلاع از عوامل دیگر گریه نوزاد و شیوه رفع آن به مطالب ، 8 دلیل جالب گریه نوزاد و هفته پنجم تقویم نوزاد مراجعه کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits