دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل گریه ی نوزادان چیست؟
5
زمان مطالعه: 16 دقیقه
دلایل گریه ی نوزادان چیست؟ گریه کودکان: گاهی وقت‌ها صدای گریه نوزاد شما حالتی غیرعادی به خود می‌گیرد. گریه‌ای که هرگز نظیرش را نشنیده‌اید. در چنین شرایطی بعد از این‌که نیازهای اولیه نوزاد را به سرعت بررسی کردید و با مشکل مواجه شدید حتما سراغ پزشک او...

با گریه های شدید نوزادان چه کنیم؟علت این گریه ها چیست؟

مقدمه ای در مورد گریه ی نوزادان

علت گریه ی کودکان چیست؟

گریه کودکان: گاهی وقت‌ها صدای گریه نوزاد شما حالتی غیرعادی به خود می‌گیرد. گریه‌ای که هرگز نظیرش را نشنیده‌اید. در چنین شرایطی بعد از این‌که نیازهای اولیه نوزاد را به سرعت بررسی کردید و با مشکل مواجه شدید حتما سراغ پزشک او بروید.


بچه‌ها گریه می‌کنند و پدر و مادر‌ها دست و پایشان را گم می‌کنند. مشکل اینجاست که آن‌هایی که به تازگی به جمع والدین اضافه شده‌اند از چم و خم کار بی‌خبرند. در واقع آن‌ها نمی‌دانند هنگامی که نوزاد گریه سر می‌دهد می‌خواهد چیزی به پدر و مادرش بگوید. راحت‌تر این‌که گریه، زبان نوزاد است.

مهم است که به عنوان پدر و مادر بدانید بچه‌ها هیچ‌وقت بی‌دلیل گریه نمی‌کنند. یعنی اصلا نوزادی وجود ندارد که از سر دلخوشی فریادش به آسمان بلند شود.گریه نوزاد امری طبیعی است اما وقتی گریه‌کردن‌ها با بی‌قراری و ناآرامی و ناراحتی بیش از حد نوزاد همراه باشد، بحث کولیک به میان می‌آید.

اما گاهی پیش می آید والدین آنها نمی توانند دلیل گریه آنها را تشخیص دهند و بچه ها هم که زبان ندارند تا دردشان را بگویند.

اما اگر حتی توان تشخیص دلیل گریه های فرزند خود را نداشتید نیز می توانید با چند روش باعث ساکت شدن او و آرامش مغز خود شوید.

روش های زیر در نتیجه تجربه والدین به دست آمده و کاملا کاربردی هستند با دلگرم همراه باشید.

علت گریه ی نوزادان چیست؟

گریه‌های شدید و طولانی و غیرقابل کنترل نوزاد

گریه‌های شدید و طولانی و غیرقابل کنترل نوزاد


در واقع کولیک گریه‌های شدید و طولانی و غیرقابل کنترل نوزاد است که هم در نوزادان پسر و هم دختر رخ می‌دهد، معمولاً 20 درصد نوزادان شیرخوار دچار کولیک می‌شوند. کولیک در نوزادان بسیار شایع است و بسیاری از نوزادان به آن مبتلا می‌شوند.

علت گریه ی نوزادان چیست؟

علت ایجاد کولیک چیست؟

علت خاصی برای آن پیدا نشده است، اما برخی ژنتیک را دخیل می‌دانند و برخی، بعضی غذاهایی که مادر می‌خورد ماند ادویه، سیر، پیاز و نوشابه را مؤثر می‌دانند.

چراکه روده‌های نوزاد هنوز کامل رشد نیافته است، بنابراین هنگام حرکت مواد غذایی و هوا درون روده‌ها بسیار حساس است؛ اما به طور کلی علت ایجاد آن ناشناخته است و خود به خود نیز بهبود پیدا می‌کند.

نوزادانی که شیرخشک یا شیرمادر مصرف می‌کند هر دو ممکن است به کولیک مبتلا شوند. گاهی اوقات نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به علت وجود یک ماده خاص در غذای مادرشان مبتلا به کولیک می‌شوند.

در اینگونه موارد توصیه می‌شود برای چند روز از خوردن غذاهایی مانند شیر گاو، گوشت و لبنیات و غذاهای نفاخ مانند حبوبات، کلم و بادمجان خودداری کنند. اگر گریه کودک بهتر شد مادر تا مدتی از خوردن این مواد خودداری کند و اگر تأثیری در گریه‎های شدید نوزاد نداشت، مادر تغذیه خود را تغییر ندهد.

ممکن است لازم باشد شیرخشک عوض شود. همچنین بعد از خوردن شیر، چه شیر خشک چه شیر مادر، نوزاد باید بادگلو بزند.

علت ایجاد کولیک چیست؟

علت گریه ی نوزادان چیست؟

لطفاً این پولیور را در بی‌آورید؟

اینکه هوای بیرون کمی سرد است، دلیل نمی‌شود که مثل سورتمه سواران سیبری به او لباس بپوشانید. والدین معمولاً به نوزادان زیاد لباس می‌پوشانند و نوزاد هم موقعی که گرم و عرق ریزان می‌شود، شروع به نق زدن می‌کند، درست مثل بزرگ‌تر‌ها.

راه حل: خودتان هر چند لایه لباس که می‌پوشید، به کودکتان هم همان‌قدر لباس بپوشانید. اگر نمی‌دانید که آیا خیلی گرمش شده یا سردش است، دست‌تان را روی شکم یا پشت او بگذارید تا دمای بدنش را اندازه بگیرید. دکتر شارلوت می‌گوید: «گونه‌ها و پاهای نوزاد معمولاً حتی زمانی‌که دمای بدن او خوب است، خنک باشد.»

علت گریه ی نوزادان چیست؟


نمی‌توانید یک جورایی کنار بی‌آیید؟

نوزادان جملاتی مانند «باورم نمی‌شود که فراموش کرده‌ای...» یا «چرا همیشه باید یادت بی‌اندازم تا آشغال‌ها را جلوی در بگذاری؟» را متوجه نمی‌شوند، اما می‌فهمند که مامان و بابا دارند دعوا می‌کنند. الن شومن، پزشک اطفال در کلینیک مارشفیلد، می‌گوید: «اگر در خانه داد و فریاد و ناراحتی باشد، نوزاد نیز همین طوری بار می‌آید و ایراد گیر می‌شود.»

راه حل:‌گاه‌گاهی با همسرتان بحث‌تان می‌شود (مخصوصاً به خاطر کار سخت مراقبت از بچه)، اما سعی کنید احساس‌تان را با خونسردی بیان کنید تا محیطی آرام برای او فراهم کنید. جر و بحث‌های داغ‌تان را نگه دارید برای موقعی که کودک‌تان به رختخواب رفته است.

علت گریه ی نوزادان چیست؟

دلایل گریه ی کودکان

گـرسنـگی


شاید گرسنگی اولین احتمالی باشد که به واسطه گریه نوزادتان در نظر بگیرید. بهتر است روش پیشگیری را در این مورد یاد بگیرید. پیشگیری از گریه نوزادان به دلیل گرسنگی نیاز به دانستن زمان گرسنگی آن‌ها دارد. برای این امر هم حتما لازم نیست جیغ و فریاد راه بیندازند. شما باید علائم گرسنگی آن‌ها را دریابید.


نوزادان گاهی در این شرایط است که حتی دستشان را می‌خورند. اگر در آغوش باشند سرشان را به نشانه شیرخوردن به سمت سینه مادر می‌چرخانند. بچه‌ها گاهی اوقات بابت گرسنگی فقط نق می‌زنند و البته بعضی وقت‌ها هم ملچ و ملوچ راه می‌اندازند که این‌ها همگی می‌توانند نشانه‌های گرسنگی نوزاد باشند؛ پیش از آن‌که بابت بی‌توجهی شما به همه این علائم صدای گریه‌شان به آسمان بلند شود.
پوشک کثیف!


بعضی ا ز بچه‌ها به محض این‌که پوشک خود را کثیف می‌کنند داد و فریاد راه می‌اندازند. بعضی دیگر اما پر تحمل هستند و صدایشان هم درنمی‌آید. اگر نوزاد شما جزء دسته دوم است بهتر است خودتان زود به زود پوشک او را نگاهی بیندازید تا مانع از سوختگی پا‌هایش شوید.


خواب آلودگی


آیا بچه‌ها خوشبخت نیستند؟ آن‌ها وقتی خسته هستند به راحتی می‌توانند بخوابند؛ هر زمانی که بخواهند و هر جایی که باشند. خب! این شاید تصور شما باشد. در واقعیت ماجرا اما خوابیدن بچه‌ها به این راحتی‌ها هم نیست که شما فکر می‌کنید.

آن‌ها همیشه هم بابت خواب‌آلود بودن چشم‌هایشان را نمی‌مالند بلکه نق می‌زنند و گریه سر می‌دهند. آن‌ها را بلند کنید. شعری دلنشین را به آرامی هر چه تمام‌تر در گوششان زمزمه کنید و آهسته آهسته تکانشان دهید. اگر هم شعر بلد نیستید بهتر است با جملات دلنشین آن‌ها را خواب کنید. شما از کجا می‌دانید، شاید آن‌ها کلمه به کلمه حرف‌های شما را متوجه شوند!

تولد دندان‌ها


یکی از دلایل شایع گریه کردن‌های بیش از حد بچه‌ها تولد دندان‌های آن‌هاست. یادتان باشد که هر یک دندانی که قرار است از میان لثه‌های حساس نوزاد شما بیرون بیاید کلی درد برای او به همراه دارد. بعضی از بچه‌ها حین دندان درآوردن درد بیشتری را نسبت به بعضی دیگر تحمل می‌کنند.

به طور کلی اگر گریه‌های نوزاد شما امانتان را بریده و قطع هم نمی‌شود و البته شما هم دلیلش را پیدا نمی‌کنید با انگشتان خود به آرامی لثه او را لمس کنید. اگر به قسمت سختی رسیدید بدانید که مشکل از ظهور دندان‌هاست. به طور معمول اولین دندان نوزاد در فاصله زمانی ۴ تا ۷ ماه متولد می‌شود. البته همواره این احتمال وجود دارد که دندان‌ها زود‌تر خودشان را نشان بدهند. بنابراین اصلا از این بابت تعجب نکنید.


وقتی کسی درکشان نمی‌کند!


بهتر است بعضی مواقع بچه‌ها را درک کنید. آن‌ها گاهی بابت سرو صدای زیاد دور و اطرافشان کلافه می‌شوند. گاهی برای این‌که زیاد بغلشان می‌کنند، کلافه می‌شوند. گاهی برای این‌که زیاد بغلشان می‌کنند، عصبانی می‌شوند.

بوسه‌ها دیوانه‌شان می‌کند! بنابراین بعضی وقت‌ها گریه‌های از ته دل نوزاد یعنی این‌که «لطفا این همه محبت دیوانه‌کننده را بس کنید!» در چنین مواقعی بهتر است مادر یا پدر، نوزاد را به گوشه خلوتی ببرند و او را در آرامش برای دقایقی در آغوش بگیرند و به آرامی تکانش دهند.


وقتی احساس آرامش نمی‌کند!


اگر همه نیازهای اولیه نوزاد را بررسی کرده‌اید و بابت همه چیز مطمئن شده‌اید اما او همچنان گریه می‌کند، ممکن است مشکلی داشته باشد که این چنین آرامشش را از دست داده. دمای بدنش را کنترل کنید چون شاید تب کرده و این تب می‌تواند نشانه یک بیماری باشد. شاید یک سرماخوردگی ساده است که او را کلافه کرده است.

شاید هم به توجه شما احتیاج دارد. یادتان باشد بچه‌ها گاهی صرفا برای جلب توجه شما اشک می‌ریزند. گاهی نیاز دارند شما آن‌ها را در آغوش بگیرید و به آن‌ها توجه کنید. پس لطفا به اندازه کافی به‌آن‌ها توجه کنید حتی بعضی وقت‌ها بیش از اندازه به آن‌ها توجه کنید.

دلایل گریه ی کودکان

علت گریه ی نوزادان چیست؟

دیگر دلایل گریه ی نوزادان

خیلی اضطراب دارم!

سر و صدا، تکان‌های زیادی و نور زیاد در فروشگاه، رستوران‌های شلوغ و پر سر وصدا یا یک میهمانی خانوادگی، می‌تواند اشک نوزادتان را دربی‌آورد و بعد از مدتی هر نوع تحریکی، حتی قرار گرفتن در ژاکت بیرون از خانه به مدت ۲۰ دقیقه یا اسباب بازی‌های زیاد در اطراف او، می‌تواند ناراحتش کند.

راه حل: هر کودکی از یک چیزی ناراحت می‌شود، بنابراین دقت کنید ببینید نوزادتان چگونه بر ناراحتی خود غلبه می‌کند. زمان خرید از فروشگاه‌های شلوغ را کم کنید، در زمان‌های خلوت به رستوران بروید و اسباب بازی‌های جدید را کمتر به او بدهید. همچنین بعد از گردش زمان ساکتی را برای او برنامه ریزی کنید تا نوزاد آشفته‌تان آرام شود.


شکمم درد می‌کند

ناراحتی شکمی نوزادتان دلایل کمی ندارد؛ ممکن است نفخ کرده یا یبوست داشته باشد. نوزادانی که شیر خشک مصرف می‌کنند، ممکن است نسبت به شیر حساسیت نشان دهند یا آلرژی شیری داشته باشند که هر دو این‌ها می‌توانند باعث دل پیچه به همراه مدفوع شل شوند. شاید هم رفلاکس معده داشته باشد، در این حالت محتوی معده وارد مری می‌شود.

چیزی برای مکیدن

مکیدن باعث تپش آرام و مظم قلب و تسکین درد شکم کودک می شود. برای ساکت کردن کودک گریان، پستانک یا انگشت خود را در دهان او بگذارید تا بمکد و آرام شود.

موسیقی

برای کودک لالایی بخوانید یا برای او موسیقی پخش کنید و در اتاق با هم برقصید. برای این منظور می توانید انواع مختلف موسیقی را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام نوع مورد علاقه فرزند شماست و به او آرامش می دهد. رقصاندن کودک در آغوشتان باعث می شود تا بدن کودک کمی ورزش کند و آرام شود و ممکن است منجر به خواب او شود.

آب گرم

همچون هوای تازه، آب گرم هم می تواند موجب آرامش کودک و بند آمدن گریه او بشود. همچون زمانی که کودک را حمام می کنید، او را زیر شیر آب گرم نگه دارید و اجازه دهید آب گرم روی بدن او حرکت کند.

صدای چند بسامدی

شاید از نظر شما صدای جاروبرقی به هیچ وجه آرامش بخش نباشد اما نوزادان از شنیدن چنین صداهای چند بسامدی که دیگر صداهای محیط را از بین می برند، خوششان می آید. این صدا درست شبیه صدایی است که آنها 9 ماه داخل رحم مادر می شنیده اند. یا مثلا بعضی از مادرها می گویند، فرزند آنها با صدای جریان آب آرام می شود.

یا حتی برخی ادعا می کنند صدای هواکش حمام نیز حس آرامش به کودک آنها می دهد به همین دلیل، برای ساکت کردن، او را در آغوش خود چند دقیقه داخل حمام می برند و هواکش را روشن می کنند.

هوای تازه

گاهی باز کردن پنجره یا در خانه و ایستادن در مسیر جریان هوا، باعث ساکت و آرام شدن کودک می شود. اگر این روش پاسخگو بود، می توانید هنگامی که او را در بالکن یا کنار پنجره در آغوش گرفته اید، با او در مورد آسمان و محیط اطراف خانه صحبت کنید.

نوزاد شما آغوش شما را می‌خواهد!


نوزادان بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید به نوازش و آغوش شما احتیاج دارند. این نکته مهم را هرگز از یاد نبرید که نوزادان به شدت دوست دارند صورت پدر و مادرشان را از نزدیک ببینند صدای آن‌ها را از نزدیک بشنوند و البته به صدای تپش قلبشان گوش بدهند.

نوزادان حتی دوست دارند بوی تن پدر و مادرشان مشام آن‌ها را پر کند؛ بویی که فقط مختص پدر و مادر آن‌هاست و نه هیچ‌کس دیگری. گریه آن‌ها شاید دلیلش این باشد که آغوش پدر و مادرشان را می‌خواهند. شاید پیش خودتان فکر کنید زیادی در آغوش گرفتن بچه‌ها آن‌ها را لوس می‌کند اما حداقل در چند ماه اول نوزادی اصلا چنین اتفاقی نخواهد افتاد و به واقع آغوش پدر و مادر برای بچه‌ها یک نیاز ضروری است.


مشکلات شکمی


نفخ معده نوزادان از جمله مشکلاتی است که گریه‌های پر سرو صدای بچه‌ها را در پی دارد. یادتان باشد مشکل نفخ معده بچه‌ها اگر حل نشود ممکن است در طول هفته ۳ تا ۴ بار بچه‌ها را چنان آزار دهد که صدای گریه آن‌ها به آسمان بلند شود.

اگر کوچولوی شما به طور معمول بعد از غذا خوردن گریه سر می‌دهد، شک نکنید که او با مشکل هوای معده که منجر به درد می‌شود، مواجه است. بهتر است قبل از این‌که سرخود از شربت‌هایی مانند گریپ‌میکسچر استفاده کنید حتما پزشک فرزندتان را در جریان بگذارید و در صورت تایید او سراغ چنین داروهایی بروید.

به طور کلی روش طبیعی برای رفع نفخ معده نوزاد و جلوگیری از گریه‌های بی‌امان او این است که در چنین صورتی نوزاد را روی شکم بخوابانید و آرام آرام پشت او را مالش دهید. همچنین می‌توانید پاهای او را در همین حالت به دست بگیرید و به آرامی هر چه تمام‌تر مانند رکاب زدن دوچرخه حرکت دهید تا مشکل نفخ معده‌اش حل شود.


کمک کنید آروغ بزند!


خالی کردن هوای معده یا به زبان ساده‌تر‌‌ همان آروغ زدن یک الزام نیست اما اگر کوچولوی شما بعد از غذا خوردن گریه می‌کند، شاید به کمکتان نیاز دارد تا هوای معده‌اش را از طریق آروغ زدن خالی کند. بچه‌ها معمولا وقتی از سینه مادر یا بطری شیر می‌خورند مقداری هوا را هم همراه شیر قورت می‌دهند و همین سبب می‌شود بعدا به آروغ زدن احتیاج پیدا کنند و اگر این اتفاق نیفتد صدای گریه‌شان در می‌آید!


یا خیلی گرمشان است یا خیلی سرد


مواظب باشید! اگر همواره حین عوض کردن پوشک بچه لباس او را در می‌آورید و آن وقت است که فریادش به آسمان بلند می‌شود تصور نکنید صرفا از عمل تعویض پوشک و لباس شاکی است و بابت آن گریه می‌کند بلکه ممکن است کوچولوی شما آنقدر سردش شده باشد که گریه‌اش درآمده و این اشک‌ها به واقع نشانه اعتراض باشد.

یادتان باشد نوزادان معمولا دوست دارند لباس کافی به تن داشته باشند و گرم بمانند و البته نه زیادی گرم! برای این‌که در سرما و گرمای بچه‌ها دچار اشتباه نشوید، بهتر است یک نکته را به عنوان قانون همواره به یاد داشته باشید. یک نوزاد باید همیشه یک لایه لباس بیشتر از شما به تن کند. بنابراین دمای بدن او را با توجه به سرما و گرمای خودتان و میزان لباسی که می‌پوشید، تنظیم کنید.

بچه‌ها به طور معمول به خاطر گرما کمتر شکایت می‌کنند اما بابت سرما حسابی شاکی می‌شوند و گریه راه می‌اندازند.


یک چیز کوچولو


گاهی اوقات هر چه تلاش می‌کنید متوجه علت گریه نوزاد خود نمی‌شوید. در این مواقع بهتر است در بدن او سراغ یک مشکل کوچک بگردید. ممکن است یک تار موی ظریف دور انگشت شست پایش پیچیده باشد و آ‍زارش بدهد

. ممکن است یک تکه از نخ لباسش به بدن او چسبیده باشد. ممکن است مارک لباسش اذیتش کند؛ یک دلیل کوچک که شاید به راحتی با چشم شما قابل رویت نباشد. تلاش کنید علت را پیدا کنید چون در غیر این صورت ساعت‌ها با چشمان معصوم و البته اشک‌آلود او مواجه می‌شوید!

ماساژ

بیشتر کودکان دوست دارند لمس شوند. بنابراین، ماساژ می تواند چاره کار باشد. مهم نیست که اصول ماساژ را می دانید یا خیر، مهم این است که به آرامی دست و پای کودک خود را بمالید تا احساس آرامش کند و آرام بگیرد.

راهکارهای دیگر

اگر برای آرام کردن کودک گریان خود همه راه ها را امتحان کرده اید و همچنان گریه می کند، به دنبال راهی باشید که در این جور مواقع به کمکتان می آید. مطمئن باشید بالاخره روشی هست که کودک شما با آن آرام می شود.

برای اطمینان، لباس های او را درآورید، پوشکش را عوض کنید، پاهایش را با محلول ها و کرم های آرامش بخش ماساژ دهید، لباس بپوشانید، سفت در آغوش خود بگیرید و اگر همچنان گریه می کرد به او شیر بدهید.

علت گریه ی نوزادان چیست؟

راه حل: سعی کنید کودکتان بیشتر آروغ بزند. می‌توانید با ماساژ دادن شکم او به آرامی یا حرکت دوچرخه‌ای پا‌هایش، گاز معدهٔ او را کم کنید. اگر شیر خودتان را به او می‌دهید، سعی کنید در کل زمان شیردهی از یک سینه به او شیر بدهید و آن‌را عوض نکنید. شیری که اول از سینه بیرون می‌آید، نسبت به شیری که بعد از سینه بیرون می‌آید لاکتوز بیشتری دارد.

برای نوزادانی که از شیشه شیر استفاده می‌کنند، از سر شیشه‌هایی استفاده کنید که شیر کمتری از آن بیرون می‌آیند تا هوای کمتری وارد شکم نوزادتان شود. اگر این کار موثر واقع نشد، پوشک کثیف او را به پزشک نشان دهید و از او بپرسید که آیا باید از شیر دارای حساسیت کم «hypoalergil» یا شیر سویا استفاده کنید؟

اگر‌گاه‌گاهی نوزادتان بالا می‌آورد، نگران نشوید. اما اگر نشانه‌های مزمنی دارند یا کودکتان در ظاهر ناراحتی دارد، با پزشک‌تان صحبت کنید. شاید لازم باشد بعد از غذا او را بنشانید، یا شیر او را با نشاسته برنج غلیظ کنید و یا اگر رفلاکس معدی روده‌ای دارد، داروی کاهنده اسید معده به او بدهید. برای اطلاعات بیشتر در مورد بالا آوردن نوزاد به مطلب بالا آوردن و استفراغ نوزاد مراجعه کنید.

علت گریه ی نوزادان چیست؟

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (5 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۴ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    نازنین زهرا | ۷ سال پیش
    سلام ممنون بابت زحماتتون خیلی مفید بود .سپاس
    0
    0
    گوگوش | ۷ سال پیش
    با عرض ادب.خسته نباشید.مطلب خیلی مفیدی بود تشکر از دلگرم
    0
    0
    شهاب | ۷ سال پیش
    خیلی راه کارهای خوبی بود تشکر
    0
    0
    سودابه | ۷ سال پیش
    سلام من نرم افزار خواب یار رو از بازار روی گوشیم نصب کردم فوری جواب داد به شما هم توصیه می کنم.ممنون از دلگرم
    0
    0
    
    hits