دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کدام بهتر است: سزارین یا زایمان طبیعی؟
9
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ما در اينجا به طور خلاصه در مورد سزارين و عوارض آن ، فوايد زايمان طبيعي و اينکه آيا مادر مي تواند بعد از عمل سزارين ، زايمان طبيعي داشته باشد ، صحبت مي کنيم .

زایمان طبیعی یا سزارین

شما ماردان باردار حتما" در مورد انجام زايمان فکر کرده ايد . در مورد اينکه کدام روش زايمان ( طبيعي يا سزارين ) مناسب تر است ؟ کدام يک عوارض کمتري دارند ؟ ما در اينجا به طور خلاصه در مورد سزارين و عوارض آن ، فوايد زايمان طبيعي و اينکه آيا مادر مي تواند بعد از عمل سزارين ، زايمان طبيعي داشته باشد ، صحبت مي کنيم .

سزارین یا زایمان طبیعی

زایمان طبیعی یا سزارین

شما ماردان باردار حتما" در مورد انجام زايمان فکر کرده ايد . در مورد اينکه کدام روش زايمان ( طبيعي يا سزارين ) مناسب تر است ؟ کدام يک عوارض کمتري دارند ؟ ما در اينجا به طور خلاصه در مورد سزارين و عوارض آن ، فوايد زايمان طبيعي و اينکه آيا مادر مي تواند بعد از عمل سزارين ، زايمان طبيعي داشته باشد ، صحبت مي کنيم .

سزارين :
سزارين روشي است که نوزاد از طريق يک برش جراحي که بر روي شکم و رحم مادر داده مي شود متولد مي گردد . به خاطر اينکه عمل سزارين يک عمل جراحي است در نتيجه مي تواند براي مادر عوارض داشته باشد که اين عوارض را به سه دسته عوارض جسمي ، روحي و جنيني تقسيم مي کنند .

عوارض جسمي سزارين :‌
1- احتمال عفونت رحم بيشتر از يک زايمان طبيعي است که اين حالت به علت باز شدن شکم و رحم مي باشد .
2- عفونت هاي ادراري در سزارين بعلت ضربه و صدمه ايکه به سيستم ادراري در حين عمل وارد مي شود بيشتر است .
3- ميزان خونريزي در سزارين تقريبا" دو برابر زايمان طبيعي است .
4- بعلت از دست رفتن حجم زياد خون ،‌احتمال نياز به تزريق خون نيز افزايش دارد که خود تزريق خون مي تواند عوارض داشته باشد .
5- خطرات ناشي از بيهوشي نيز وجود دارد .
6- خطر عفونت محل بخيه ها را نيز بايد در نظر داشت .
7- احتمال ايجاد يبوست به علت استفاده از داروهاي بيهوشي در سزارين بيشتر از زايمان طبيعي است .
8- خطر پارگي رحم بعلت باز شدن محل بخيه ها در حاملگي هاي بعدي وجود دارد .
9- در مادران سزارين شده،احتمال چسبیدن جفت به محل بخیه های رحم در حاملگی های بعدی وجود دارد،در نتیجه خطر برداشتن رحم در مادران سزارینی بیشتر از مادران با زایمان طبیعی است.
10-طول مدت بستری در بیمارستان در مادران سزارین شده بیشتر است.در نتیجه از یک طرف احتمال عفونت ها بیشتر میشود و از طرف دیگر از نظر اقتصادی هزینه بیشتری نسبت به زایمان طبیعی دارد.
11-در خانمهای سزارین شده،احتمال سزارین های بعدی افزایش می یابد.
12- عوارضی هم ممکن است بعد از گذشت چند هفته ، چند ماه و یا حتی چندسال بعد از سزارین دیده شود.شامل دردهای شکمی بعلت نفخ شکم،انسداد روده بدلیل چسبندگی ناشی از جراحی و باز شدن محل برش جراحی در حاملگی های بعدی.

عوارض روحی سزارین:


1- مادر سزارین شده،احساس خستگی و خواب آلودگی بیشتری دارد که می تواند بعلت داروهای بیهوشی باشد.
2- اختلالات خلقی مادر مثل:افسردگی،سرزنش خود و احساس گناه در این مادران بیشتر از مادری است که زایمان طبیعی داشته است.
3- مادران سزارین شده ممکن است یک احساس جدایی از دیگران مخصوصا همسر داشته باشند.
4- احساس شکست و ناامیدی نیز یکی از این عوارض است.
5- این مادران فکر میکنند احساس زنانگی شان کم شده است.
6- مادران سزارینی احساس می کنند قدرتشان را از دست داده اند و دیگر نمی توانند مثل گذشته کارهایشان را انجام دهند.
7- همچنین احساس ترس از بیهوشی و جراحی نیز وجود دارد.
8- مادران سزارین شده یک حالت ترس و نگرانی از حاملگی بعدی خود نیز دارد.
9- این مادران نمی توانند یک ارتباط عاطفی مناسب و زودهنگامی با نوزادشان داشته باشند (بعلت حالت بیهوشی و درد زیاد بعد از عمل) بطور کلی میزان مرگ و میر در عمل سزارین بعلت خونریزیها،عفونت ها و یا خیلی از موارد دیگری که ممکن است در حین عمل پیش آید ،7تا 8 برابر زایمان طبیعی است.

عوارض جنینی سزارین:


1- داروهای بیهوشی میتواند روی جنین عوارض داشته باشند،چون میدانیم استفاده از هر دارویی می تواند برای جنین مضر باشد.
2- احتمال مشکلات تنفسی در نوزادانیکه به طریق سزارین متولد شده اند نسبت به نوزادان متولد شده از طریق زایمان طبیعی بیشتر است.
3- احتمال بروز صدمات جنینی مانند شکستگی جمجمه جنین یا سایر استخوانهاو فلج بازو در سزارین هم ممکن است ایجاد شود.
4- میزان مرگ و میر شیر خواران نیز نسبت به زایمان طبیعی بیشتر است.
بنابراین بعلت عوارض زیاد سزارین باید گفت : سزارین تنها در موقعی کاربرد دارد که زایمان طبیعی برای مادر و جنین با خطر همراه باشد در غیر این صورت مادر می تواند یک زایمان کاملا طبیعی و ایمن داشته باشد.

زایمان طبیعی:


بطور کلی زایمان طبیعی یک فرایند کاملا طبیعی است و فقط نیاز به اقدامات پیشگیری و حمایتی دارد و نسبت به زایمان سزارین دارای مزایای بیشتری هم برای مادر و هم برای جنین و نوزاد میباشد.

مزایای انجام زایمان طبیعی:
1- خطرات زایمان و عوارض بیهوشی در زایمان طبیعی وجود ندارد درحالیکه در سزارین احتمال ایجاد خطرات بالاست.
2- در زایمان طبیعی درصد ابتلاء مادران به عفونت خیلی کمتر از سزارین است.
3- حجم خونی که مادر از دست می دهد تقریبا نصف سزارین است.
4- بعلت اینکه در حین زایمان طبیعی مادر کاملا هوشیار است در نتیجه در جریان روند زایمان قرار می گیرد و لذت زایمان را تجربه میکند.
5- طول مدت بستری و بازگشت به کارهای روزمره بعد از زایمان طبیعی خیلی کمتر از سزارین است و مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند زودتر به خانواده خود ملحق میشوند.
6- از نظر اقتصادی زایمان طبیعی به نفع مادر،بیمارستان و جامعه است.
7- مادرانیکه زایمان طبیعی داشته اند میتوانند شیردهی زودرسی برای نوزادشان داشته باشند و آغوز را که بعنوان اولین واکسن برای نوزاد است زودتر به بدن او برسانند و این مادران در شیردهی به نوزاد خود موفق تر از مادران سزارینی می باشند.در نتیجه این مادران می توانند هرچه سریعتر ارتباط عاطفی با نوزادشان برقرار کنند. 8- مادری که زایمان طبیعی داشته تناسب اندام خود را با انجام ورزشهای مناسب خیلی سریعتر از مادران سزارین شده بدست می آورد.
9- مادری که زایمان طبیعی داشته است زودتر ازسلامت نوزادش مطمئن میشود،چون مادر هوشیار است و دقایقی بعد از زایمان میتواند نوزادش را ببیند و از سلامت او مطلع شود.

زایمان طبیعی بعد از سزارین:
امروزه به دلیل خطرات احتمالی عمل سزارین بسیاری از خانمها که در حاملگی قبلی خود سزارین شده اند تشویق میشوند که زایمان طبیعی داشته باشند،زیرا همانطور که گفته شد زایمان طبیعی دارای مزایای بسیار و به همان اندازه خطرات کمتری می باشد.حتی خانمهایی که بیش از یکبار سزارین شده اند نیز میتوانند در مواردی زایمان طبیعی و ایمن داشته باشد.برای دستیابی به این هدف شما باید به اتفاق پزشکتان و با راهنمایی او تمام جزئیات وضعیت قبلی و فعلی خود را مرور نمائید.

ممنوعیت­های زایمان طبیعی بدنبال سزارین:
1- نوع برش رحم: در سزارین قبلی بسیار مهم است و پزرشک باید اطلاعات کاملی در مورد سابقه سزارین قبلی شما داشته باشد و بداند کدام برش روی رحم زده شده است .ندانستن نوع برش قبلی سزارین ممکن است موجب پارگی رحم در حین زایمان طبیعی شود که در اینصورت خطر هم مادر و هم نوزاد را تهدید میکند.باید توجه داشت که نوع برش روی پوست شکم با نوع برش ایجاد شده بر روی رحم ممکن است تفاوت داشته باشد،در نتیجه تنها با دیدن حمل برش شکم نمیتوان برش روی رحم را تشخیص داد پس شما حتما باید کارت عمل مربوط به سزارین قبلی را همراه داشته باشید.
2- لگن کوچک،نوزاد بزرگ: زمانی که اندازه نوزاد بزرگتر از حدی است که بتواند به سلامت در موقع زایمان از لگن مادر عبور کند.
3- حاملگی چند قلو:یعنی حاملگی با دو یا چند جنین.
4- نمای بریچ(ته):وضعیتی است که پاهای جنین در قسمت پایین رحم قرار گرفته است.
5- مشکلات دیگر حاملگی:مانند ابتلاء مادر به فشار خون بالا،بیماری قند(دیابت) و غیره که گاهی ضرورت انجام عمل سزارین را ایجاب مینماید.
ذکر این نکته ضروری است که سابقه سزارین قبلی،هم اکنون شما را در گروه مادرانی که حاملگی آنها پرخطر محسوب میشود قرار میدهد به همین دلیل پس از ارزیابی تمامی علل طبی و در نظر گرفتن تمایل شخصی شما ،پزشک اجازه زایمان طبیعی را خواهد داد.برای جلوگیری از بروز هر مشکلی باید حتما زایمان شما در بیمارستان و توسط متخصصین زنان و زایمان انجام شود و در تمام مدت زایمان تحت مراقبت ویژه قرار داشته باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits