دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز درباره رفلاکس ادراري (برگشت ادرار) در كودكان
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
رفلاکس ادراري در كودكان يك بيماري بسيار مهم و شايع است؛ به طوري كه 3 تا 5 درصد دختران و 1 درصد پسران عفونت ادراري را تجربه مي‌كنند

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با رفلاکس ادراری در کودکان آشنا شوید

رفلاکس ادراری در اثر برگشت ادرار باعث عفونت ادراری و وارد شدن باکتری ها به کلیه ها شده و به کلیه آسیب می رسانند و با تکرار این برگشت میزان آسیب ها افزایش یافته تا حدی که ممکن است کلیه ها از کار بیفتد. کودکانی که مکرر به عفونت ادراری مبتلا می شوند زمینه مساعدتری برای ابتلا به رفلاکس ادراری وجود دارد.

رفلاکس ادراری در کودکان تا بیش از یک سالگی در پسران بیشتر است در پسرهای ختنه نشده ۱۵ برابر بیشتر از پسرهای ختنه شده است اما با افزایش سن کودک در دوران مدرسه و بلوغ عفونت ادراری در دخترها بیشتر دیده می شود

علائم رفلاکس ادراری (برگشت ادرار) در کودکان

در کوکان زیر 2 سال

  1. تب
  2. بوی تندو بد ادرار
  3. بی حالی
  4. بی اشتهایی
  5. وزن نگرفتن

در کودکان بالای دوسال علاوه بر نشانه های فوق

  1. درد در ناحیه پهلوها
  2. اسهال
  3. استفراغ
  4. تکرر ادرار
  5. سوزش ادرار

در ۸۰ درصد موارد این بیماری با دارو برطرف شود اما باید توجه داشت که دوره درمان طولانی ( یک سال و نیم) است حتما دوره درمان کامل شود در موارد بسیار حاد به کمک جراحی مشکل بیمار برطرف میشود

رفلاکس ادراری چیست؟

به برگشت ادرار از مثانه به حالب هنگام دفع ادرار رفلاکس ادراری گفته می شود و عموماً به علت غیرطبیعی بودن محل اتصال حالب به مثانه است.

دستگاه دفع ادرار شامل کلیه ها حالب ها مثانه و مجاری ادرار می شود و در شرایط طبیعی هیچگاه ادرار از درون مثانه به طرف بالا (حالب) نمی رود.

انواع رفلاکس ادراری

  1. اولیه
  2. ثانویه

رفلاکس ادراری اولیه:

در رفلاکس ادراری اولیه حالب نوزاد در مرحله جنینی خوب تکامل نیافته و ادرار به طرف بالا برگشت دارد که اگر این ریفلاکس خفیف باشد نوزاد و تکامل اندام های دستگاه ادراری مشکل برطرف می شود

رفلاکس ادراری ثانویه:

رفلاکس ادراری ثانویه در اثر انسداد مسیر خروج ادرار و یا افزایش فشار درون مثانه به علتی مثل وارد آمدن ضربه که باعث برگشت ادرار به طرف حالب ها می شود به وجود می آید در این بیماری در اثر برگشت ادرار "عفونت ادراری" ایجاد میشود

علت رفلاکس ادراری چیست؟

علت این بیماری نقص مادرزادی در محل اتصال حالب به مثانه است. البته در بعضی از کودکان علت آن وجود اختلال و بی‌نظمی در تخلیه ادرار است. زمینه ارثی نیز در ایجاد رفلاکس ادراری اهمیت دارد . خواهر و برادر کودک مبتلابه این بیماری باید ازلحاظ ابتلا به رفلاکس ادراری بررسی شود زیرا احتمال درگیر شدن آنها دراین موارد 30 در صد است.

آیا عفونت ادراری با رفلاکس ارتباط دارد؟

عفونت ادراری به عفونت دستگاه کلیه و مجاری ادراری گفته می‌شود که می‌تواند مثانه، کلیه و یا هردو را گرفتار کند به طوریکه مطابق آمار ها 30 در صد از کودکان مبتلابه عفونت ادراری بیماری رفلاکس ادراری هم دارند.


سریع ترین و بهترین درمان خانگی عفونت مثانه


رفلاکس ادراری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

رفلاکس ادراری در کودکان قبل از تولد نوزاد و از دوره جنینی قابل‌کشف است و در اغلب کودکان بین سنین 2 تا 3 سالگی تشخیص داده می‌شوند.

رفلاکس ادراری به‌وسیله گرفتن عکس رادیولوژی به نام VCUG تشخیص داده می‌شود که گرفتن این عکس حدود 20 دقیقه طول می‌کشد.

تشخیص رفلاکس ادراری در کودکان

رفلاکس ادراری در کودکان باعث عفونت مکرر در کودک شده و این عفونت باعث آسیب های غیر قابل برگشت به کلیه می گردد از عکس رنگی VCUG جهت تشخیص استفاده می شود

برگشت ادراری زمانی که بیمار به عفونت مجرای ادرار دچار می‌شود مورد توجه قرار می‌گیرد. پزشک در مورد سابقه علائم کودک سؤالاتی پرسیده و وی را معاینه می‌کند.

درصورت احتمال ابتلا به عفونت ادراری، پزشک دستور انجام آزمایش‌های زیر را می‌دهد:

  1. کشت ادرار برای بررسی عفونت ادراری
  2. سونوگرافی از کلیه: در این آزمایش با استفاده از امواج صوتی سایز و شکل کلیه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. با این آزمایش می‌توان پی به وجود عارضه برگشت ادراری برد.
  3. سیستواورتروگرام (سیستوگرام): که پس از این که عفونت ادراری درمان شد انجام می‌شود. با این آزمایش می‌توان وجود برگشت ادراری را تشخیص داده و میزان شدت آن را مشخص کرد. برای انجام سیستوگرام حین ادرار، عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس از مجرای ادرار هم انجام می‌شود. مثانه با رنگ پر می‌شود و از آن در زمان پر بودن و پس از خالی شدن عکس گرفته می‌شود.

برگشت ادراری می‌تواند از والدین به کودکان به ارث برسد. اگر یکی از کودکان شما به برگشت ادراری مبتلا شده باشد باید از پزشک بخواهید که فرزندان دیگرتان را برای وجود احتمالی بیماری برگشت ادراری معاینه کند. بررسی و معاینه خواهران و برادران فرد مبتلا به برگشت ادراری بسیار مفید است به خصوص اگر فرزندان دیگر شما به عفونت ادراری هم مبتلا شده باشند.

چه کسانی به رفلاکس یا برگشت ادراری مبتلا می‌شوند؟

رفلاکس ادراری در نوزادان و خردسالان بسیار شایع است اما کودکان و بزرگسالان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. تخمین زده شده که حدود 32 درصد از خواهران و برادران افراد مبتلا به رفلاکس ادراری هم دچار این بیماری می‌شوند.
برگشت ادراری معمولاً به پنج دسته از 1 تا 5 تقسیم‌بندی می‌شوند. برگشت ادراری دسته اول خفیف‌ترین نوع این بیماری بوده و دسته پنجم سخت‌ترین و شدیدترین نوع رفلاکس ادراری است

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits