دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راز های مبارزه با بدخوابی کودکان
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خوابیدن، مانند غذا خوردن، از عوامل مهم رشد در کودکان است. خواب خوب و کافی، تاثیر زیادی بر رشد کودک دارد و بدخوابی و نداشتن استراحت کافی می‌تواند اثر مخربی بر این روند گذاشته و عامل ایجاد اضطراب و...

خوابیدن، مانند غذا خوردن، از عوامل مهم رشد در کودکان است. خواب خوب و کافی، تاثیر زیادی بر رشد کودک دارد و بدخوابی و نداشتن استراحت کافی می‌تواند اثر مخربی بر این روند گذاشته و عامل ایجاد اضطراب و نگرانی برای والدین شود.

راز های مبارزه با بدخوابی کودکان

ویژگی‌های خواب كودكان

با در نظر گرفتن ساعت‌های مختلف خواب در کودکان، نوزاد، از تولد تا سه ماهگی، بین 16 تا 17 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد. این میزان، از سه تا شش ماهگی، به هفت ساعت در شب می‌رسد. از شش تا 9 ماهگی، شب‌ها را كامل می‌خوابند. از 9 تا 12سالگی، بچه‌ها معمولا هفت ساعت در شب می‌خوابند و دو ساعت در روز استراحت می‌كنند. پاره‌ای از عوامل محیطی و ذاتی هم وجود دارد که می‌تواند ریتم خواب در کودکان را برهم زند.

چرا بدخوابی؟

اگر از کولیک که یکی از عوامل مهم بروز درد و کلافگی و در نتیجه، بدخوابی در میان نوزادان است، بگذریم، در کودکان بالای چهار ماه که بعد از بیدار شدن و در آغوش گرفته شدن، بلافاصله آرام می‌شوند، این بدخوابی، نوعی امتیاز گرفتن از والدین محسوب می‌شود.

خوردن غذاهایی با کالری بالا، شکلات، کودک را دچار بدخوابی می‌کند.

یکی دیگر از علل بدخوابی در کودکان، مقاومت و ترس آن‌ها به‌خاطر جدا خوابیدن از والدین است. این حالت باعث می‌شود که کودک، خواب منقطع و ناآرامی داشته باشد.

در كودك و بیماری‌های جسمانی از جمله بیماری‌های تیروییدی و بعضی اختلالات خونی هم ممكن است در كودك، اختلال خواب تولید كنند.

کابوس دیدن، یکی دیگر از عوامل مهم بدخوابی است.. بچه‌ها در سنین سه تا شش سالگی، دچار اضطراب‌هایی می‌شوند كه مشكلات خواب را در پی دارد و معمولا برای خوابیدن، مقاومت می‌كنند.

بهترین برخورد با کودکانی که بدخواب شده‌اند، چیست؟

ریتم خواب و بیداری كودكان، گاهی، به دلایل مختلف، به‌هم می‌خورد. در این شرایط، كودك بدخلق می‌شود و دایم نق می‌زند. یكی از راه‌هایی كه می‌توان این وضع را اصلاح و خود و كودك‌تان را آسوده کنید، این است كه:

1- سعی نكنید هر ساعت از روز، او را مجبور كنید كه بخوابد.

2- در طول روز، سعی كنید با بازی كردن، او را خسته کنید.

3- تا شب صبركنید تا در وقت مناسب و پس از آن‌كه غذایش را خورد، او را به اتاقش ببرید.

4- او را در تخت خودش بخوابانید و چراغ را خاموش كنید.

5- حالا، برایش یك داستان تعریف كنید. بهتراست كه یك داستان تخیلی باشد تا توجه‌اش كاملا جلب شود.

6- از نوازش كردنش، غافل نشوید و توجه داشته باشید كه به‌خاطر بدقلقی كردنش، از كوره در نروید!

منبع : سلامت نیوز



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits