دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه ی آزمایش های مورد نیاز نوزادان از تولد تا چهار سالگی
14
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آزمایشات کودک تازه متولد شده حتما باید به موقع انجام شود. بلافاصله پس از اینکه کودک شما به دنیا آمد، یک پوشه مخصوص سوابق درمانی او به شما داده خواهد شد. این پوشه شامل بخش های مختلفی است که با رنگ های متفاوتی مشخص شده.

آزمایشات نوزاد تازه متولد شده

آزمایشات بدو تولد نوزاد

آزمایش نوزاد بسیار مهم است. بلافاصله پس از اینکه کودک شما به دنیا آمد، یک پوشه مخصوص سوابق درمانی او به شما داده خواهد شد. این پوشه شامل بخش های مختلفی است که با رنگ های متفاوتی مشخص شده. این مسئله راهکاری است برای تحت نظر قرار دادن شرایط کودک شما. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

هر جایی که باشید و یا هر اتفاقی که برای نوزاد تان بیافتد در این پرونده ثبت میشود و هر زمان که نیاز باشد پزشک میتواند به این سوابق دسترسی داشته باشد.

زمانی که به بیمارستان، درمانگاه و یا هر مرکز درمانی دیگری مراجعه میکنید، مسئول مربوطه وضعیت سلامت کودک شما مانند قد و وزن و واکسن های تزریق شده او را چک کرده و در پرونده ثبت میکند.

حتی خودتان نیز میتوانید این اطلاعات را وارد کنید مواردی مانند بیماری هایی که فرزندتان داشته یا دارو هایی که به او دادید. فراموش نکنید که هر زمان به مراکز درمانی مراجعه میکنید، مخصوصا برای واکسیناسیون، پوشه سلامت فرزندتان را به همراه داشته باشید.

رشد کلی کودک

زمانی که به پزشک مراجعه میکنید وی از شما در ارتباط با شرایط فرزندتان و اینکه آیا نگرانی در مورد او دارید، خواهد پرسید. اگر فرزند شما زود تر از موعد بدنیا آمده باشد، بجای تاریخ واقعی بدنیا آمدن، سن رشد را از 9 ماه در نظر میگیرند. (یعنی مانند کودکی که به موقع بدنیا آمده باشد)

وزن کودک در سنین 1 تا 13 ماهگی و هنگام واکسیناسیون بصورت منظم بررسی میشود. اگر نگرانی های خاصی در مورد وزن وجود داشت باشد، معمولا در فواصل کمتری کنترل وزن کودک صورت میگیرد.

آزمایشات کودک
برای اطمینان از سلامت کودک باید آزمایش ها لازم را انجام داد

چه زمان هایی باید کودک چک شود ؟

وضعیت سلامت و رشد کودک باید در این زمان ها بررسی شود :

- هنگام تولد
- 1 تا 4 هفتگی
- 6 تا 8 هفتگی
- 6 تا 9 ماهگی
- 18 ماهگی
- 2 سالگی
- 3 سالگی
- 4 سالگی

حتما در این سنین کودک را باید دکتر ببرید تا وضعیت او چک شود. اگر کودک مشکل خاصی دارد، باید در فواصل زمانی کوتاه تر به پزشک مراجعه کنید. (زمان تولد و اوایل زندگی کودک مشخص میشود که آیا مشکل خاصی دارد یا خیر)

آزمایشات نوزادی
آزمایش های دوره ای کودکان را به موقع انجام دهید!

پس از تولد

خدمات زایمان که در مراکز درمانی ارائه میشود شامل آموزش های شیر دهی، مراقبت از کودک و آموزش های مخصوص والدین میباشد.

نوزاد بلافاصله توسط پزشک آزمایش میشود و تعدادی تست و آزمایش همچون آزمایش شنوایی برای او تجویز میشود. استفاده منظم از ویتامین K و تزریق واکسن هپاتیت ب توصیه میشود.

هفته اول تا هفته چهارم

ارزیابی های لازم از وضعیت کودک توسط خانواده، پزشک و ماما صورت میگیرد. کادر پزشکی معمولا به شما آموزش هایی در ارتباط با نحوه شیر دهی به کودک، توانایی هایی که والدین باید داشته باشند و اقدامات لازم جهت رشد وی را میدهند.
برخی از مراکز تخصصی مراقبت از کودک حتی خدمات در منزل ارائه میدهند.

هفته ششم تا هفته هشتم

در این زمان کودک شما تعدادی آزمایش را باید انجام دهد و یک بررسی فیزیکی (جسمانی) کامل نیز انجام خواهد شد.

آزمایش هایی که تجویز میشود با این هدف هستند که فرزند شما مراحل رشد خودش را به خوبی پشت سر بگذارد و یا اگر مشکلاتی بوجود آمد بتوان خیلی سریع آن را برطرف نمود. برای مثال وضعیت شنوایی، بینایی، رشد، قد، وزن و وضعیت رشد سر (جمجمه) آزمایش و بررسی میشوند.

واکسن های مخصوصا هفته ششم در این دوره تزریق میشوند.

چهار ماهگی

طبق برنامه واکسیناسیون انجام خواهد شد. همچنین موقعیت خوبی است تا درمورد نگرانی هایی که ممکن است داشته باشید از دکتر سوال کنید.

اگر در هر زمان دیگری هم سوالی برایتان پیش آمد، از یک پزشک یا مراکز درمانی بپرسید.

6 ماهگی تا 9 ماهگی

در این زمان پزشک وزن، وضعیت رشد، بینایی و سلامت کلی کودک را بررسی میکند. در ملاقاتی که در این سن انجام میشود، پزشک توصیه هایی را در جهت بهبود توانایی های شناختی کودک، بازی های کودکانه، برقراری ارتباط و حرف زدن به شما میگوید.

واکسن های مخصوص ماه ششم در این دوره تزریق میشود.

آزمایشات بچه تازه متولد شده
با انجام آزمایش های توصیه شده بچه سالمی داشته باشید

12 ماهگی

در این سن نوبت دیگری از واکسن ها تزریق میشود و باز هم فرصتی دیگر وجود دارد تا اگر مشکل و یا نگرانی دارید با پزشک خود در میان بگذارید.

پس از یک سالگی

آزمایش های بعدی بررسی سلامت کودک در 18 ماهگی، 2 سالگی، 3 سالگی و 4سالگی انجام میشود.

قبل از ورود به مدرسه حتما کودک خود را برای یک بررسی دیگر به یکی از مراکز درمانی ببرید. همچنین اگر خود تان یا خود کودک و یا معلمش نگرانی هایی در مورد وضعیت سلامتی وی دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید. همه کودکان باید یک آزمایش دندان پزشکی نیز قبل از مدرسه داشته باشند تا از وضعیت سلامت دندان ها اطمینان حاصل شود.

توصیه میشود قبل از ورود به دبیرستان نیز یک دوره آزمایش های کامل مانند آزمایش بینایی و شنوایی نیز انجام شود.

بطور کلی واکسن ها در 18 ماهگی و 4 سالگی تزریق میشود. البته واکسن های مخصوص 4 سالگی را میتوان زمانی که کودک سه سال و نیم هم دارد، تزریق کرد.


امیدوارم از این مطلب راضی بوده و با آزمایش های مورد نیاز برای سلامت نوزادان آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits