دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا دندان در آوردن باعث اسهال در کودکان می شود؟
57
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دندان در آوردن باعث اسهال کودک می شود؟ اسهال ناشی از دندان درآوردن در کودکان، ۳ علت اصلی دارد ، با دلگرم همراه باشید تا با این عارضه و درمان آن آشنا شوید.

دندان درآوردن ربطی به اسهال نوزاد و کودکان دارد؟

دندان در آوردن است به طور کلی با ناراحتی لثه و فک همراه است دندان در زیر سطح بافت لثه حرکت می کند این منطقه ممکن است کمی قرمز و متورم به نظر برسد گاهی اوقات یک منطقه پر از مایع شبیه به یک “تاول خون” ممکن است بر روی دندان در حال درآمدن دیده شود برخی از دندان ها ممکن است زمانی که در حال در آمدن هستند حساس تر از دیگران باشند دندان آسیا ممکن است به علت سطح بزرگتر خود سبب ناراحتی بیشتر شود .

علائمی که با دندان درآوردن رخ می دهد عبارتند از:

  • لثه در محل دندان قرمز و متورم است.
  • یاوه سرایی کردن بیش از حد معمول در اکثر نوزادان است.
  • برخی از نوزادان ممکن است ایرادگیر شوند.
  • در برخی نیز ممکن است افزایش خفیفی در درجه حرارت بدن (کمتر از 101 درجه فارنهایت) یا 38.3 درجه سانتیگراد رخ دهد.
  • سرازیر شدن آب از دهان.
  • بی قراری و یا کاهش خواب به علت ناراحتی لثه.
  • امتناع از خوردن مواد غذایی به دلیل درد در منطقه لثه.
  • ایراد گیری که می آید و می رود.
  • دست به دهان آوردن.
  • بثورات خفیف در اطراف دهان به علت سوزش پوست، ثانویه به سرازیر شدن آب بیش از حد.
  • مالش گونه یا منطقه گوش به عنوان یک نتیجه از درد راجعه در طول درآمدن دندان آسیا.

اسهال ناشی از دندان درآوردن

اسهال ناشی از دندان درآوردن در کودکان، ۳ علت اصلی دارد:

علت اول: در هنگام بیرون زدن دندان از لثه، ترشحات التهابی حاصل از شکافته شدن لثه همراه با شیر مکیده می‌شود و به معده می‌رود. همین اتفاق، شیر را فاسد می‌کند.
علت دوم: قسمت عمده توجه و اهتمام طبیعت بدن کودکان در این شرایط، معطوف به تشکیل و رویش دندان می‌شود و در پی آن هضم غذا هم از روند عادی و همیشگی خودش بازمی‌ماند. درنتیجه هضم نادرست برای کودک اسهال ایجاد می‌کند و او را آزار می‌دهد.
علت سوم: با توجه به درد و التهاب لثه، طبیعت و ارواح و قوا متوجه آن ناحیه می‌شوند و درنتیجه از هضم غذا غافل می‌مانند و کودک را دچار اسهال می‌کنند.

اگر اسهال شدید نیست، نباید از داروی ضداسهال برای بند آوردن آن استفاده کنید، زیرا این مشکل با بیرون زدن و رویش کامل دندان‌ها خودبه‌خود برطرف می‌گردد. اگر اسهال به‌علت وارد شدن ترشحات التهابی از لثه به معده و فساد شیر شکل گرفته باشد، باقی ماندن این مواد در بدن به بیمار شدن کل بدن منجر می‌شود.

چگونه درد دندان درآوردن کودک خود را مدیریت کنیم؟

  1. برای کمک به مدیریت دندان درآوردن کودک خود از این چند راه حل در دندان درآوردن استفاده کنید
  2. سعی کنید زمانی که کودک درد دارد برای حمایت در دسترس باشید.
  3. ناراحتی کودک خود را با ارائه چیزی سرد برای جویدن (مانند یک لیف حمام مرطوب و یا پستانک سرد یا حلقه دندان درآوردن) کاهش دهید حلقه دندان درآوردن باید به لباس کودک باشد نه در اطراف گردن او زیرا ممکن گره خورده و باعث خفگی کودک شود.
  4. سعی کنید از اشیاء منجمد که ممکن است سبب یخ زدگی شود استفاده نکنید.
  5. هیچ غذای سختی مانند هویج خام به کودک خود ندهید ممکن است باعث خفگی شود.
  6. سعی نکنید به کودک خود بیسکویت دندان درآوردن بدهید زیرا ممکن است حاوی مقدار زیادی قند باشد.
  7. هنگام دندان درآوردن لثه کودک خود را با انگشت تمیز، ماساژ دهید زیرا به ظهور و خروج دندان از شکاف کمک کند.
  8. استامینوفن یا قرص می تواند به تخفیف درد و ناراحتی مداوم دندان درآوردن کمک کند اما با دکتر خود قبل از ارائه هر گونه درمان مشورت کنید.
  9. ژل بدون نسخه، دندان درآوردن که شامل ضد درد موضعی است می تواند به کاهش درد کمک کند اما باید با احتیاط و تنها با نظر یک دکتر استفاده شوند.
  10. التهاب لثه قبل از فوران کامل از تاج دندان ممکن است سبب درد موقت شود اما معمولا در عرض چند روز فرو خواهد نشست لازم نیست تا پوشش لثه روی دندان برای کمک به پدیدار شدن دندان حذف شود.

اسهال به خاطر دندان در آوردن

روش‌های قدیمی چقدر موثر است؟
بعضی‌ها گردنبندهای خاصی برای کاهش درد دندان‌درآوردن دارند و می‌گویند اگر آن گردنبند را به گردن کودک بیندازید، هیچ مشکلی نخواهد داشت. باورش کمی سخت است، اما هستند کسانی که از این روش‌ها هم کمک می‌گیرند. در حالی که دکتر صادقیان می‌گوید چنین روش‌هایی هیچ پایه و اساس علمی ندارد و نمی‌تواند صحیح باشد.
گروه دیگری هم هستند که به روش‌های دیگری روی می‌آورند؛ مثلا یک تکه گوشت کباب‌شده یا برشی از لیمو‌ترش را به کودک می‌دهند تا به لثه‌اش بکشد و آرام‌تر شود که این روش هم به گفته دکتر صادقیان صحیح نیست، زیرا ممکن است کودک این مواد غذایی را ببلعد یا خوراکی‌ها آلوده شود و کودک ماده آلوده را به لثه‌اش بکشد. برهمین اساس، وی توصیه می‌کند از ژل‌های نیمه‌متراکمی که با همین هدف ساخته شده استفاده کنید تا این خطرات هم برای کودک پیش نیاید.

حتماً بخوانید:
نوشابه برای اسهال کودک : آیا نوشابه برای اسهال خوب است ؟

نوشابه برای اسهال کودک : آیا نوشابه برای اسهال خوب است ؟

نوشابه برای اسهال کودک آیا نوشابه برای اسهال خوب است ؟ با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با نوشابه و درمان اسهال آشنایی پیدا کنید. ادامه مقاله را…

این دندان‌ها را به حال خود نگذارید
با خودتان نگویید دندان شیری برای خراب شدن است، باید خراب شود، بیفتد و جای آن دندان اصلی دربیاید. این دندان‌ها هم ممکن است بپوسد، خراب شود و در نتیجه مشکلات بیشتر و بزرگ‌تری برای کودک به وجود می‌آورد. پس آنها را به حال خودشان رها نکنید و به فکر رعایت بهداشت دندان‌های شیری هم باشید. متخصصان توصیه می‌کنند زمانی که دندان‌های کودک در حال رویش است، با استفاده از دستمالی تمیز و مرطوب لثه‌اش را پاک کنید و زمانی که دندان از لثه بیرون می‌آید هم از یک مسواک نرم و مرطوب که مخصوص کودک است، کمک بگیرید. البته یادتان باشد در این سنین نیازی به استفاده از خمیردندان هم نیست.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (57 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits