دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مضرات تلویزیون دیدن بیش از حد کودکان
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آیا تماشای تلویزیون برای کودکان مضر است؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا مضرات تماشای بیش از حد تلویزیون برای کودکان آشنا شوید.

آیا تماشای تلویزیون برای کودکان مضر است؟

اما در نهایت جهان واقعی، خودش را نشان می‌دهد و کودک شما که تازه وارد اجتماع شده، درباره شخصیت‌های مختلف کارتون‌ یا فیلم‌ها از شما سوال خواهد کرد. در این شرایط چگونه می‌توانید حس طبیعی کنجکاوی او را بدون تماس با تصاویر مضر هدایت کنید؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا مضرات تماشای بیش از حد تلویزیون برای کودکان آشنا شوید.

ضرر تلویزیون برای کودک و 8 نکته باریک تر از مو

مضرات تماشای بیش از حد تلویزیون در کودکان

«این به شما بستگی دارد. تماشای زمان محدودی تلویزیون به کودکان این امکان را می‌دهد تا از برنامه‌ها آگاهی یابند و بتوانند با همکلاسی‌هایشان درباره آن صحبت کنند. اگر برنامه‌ای را نامناسب دانستید، به او توضیح دهید چرا تماشای آن را دوست ندارید. شما حق دارید که به او نه بگویید.»

تو یک تاپیک راجع به مضرات نگاه گردن تلویزیون برای کودکان صحبت شده بود ، من دو تا تحقیق پیدا کردم ، نمی دونم این تحقیقات با اون شنیده ام که تو تلویزیون راجع به سرعت پخش تصاویر و اینکه کودکان نمی تونند چنین تصاویری رو تجزیه ، تحلیل کنند و چه مضراتی داره براشون یک هست یا نه

1- کودکان زیر 2 سال نباید تلویزیون تماشا کنند

تماشای تلویزیون برای کودکان زیر 2 سال اثرات منفی بسیاری دارد؛ از این رو تماشای آن برای این کودکان توصیه نمی‌شود.بر اساس پیش‌نویس راهبردی دولت استرالیا، کودکان 2 تا 5 ساله نباید بیش از یک ساعت در روز تلویزیون تماشا کنند.طبق آمار در این کشور، نوزادان 4 ماهه به طور متوسط 44 دقیقه در روز تلویزیون تماشا می‌کنند و کودکان زیر 4 سال حداقل 3 ساعت در روز را در برابر صفحه تلویزیون می‌گذرانند؛ هم‌اکنون 6 تا 8 درصد دانش‌آموزان استرالیایی چاق هستند.

بر اساس تحقیقات اخیر، بهتر است کودکان زیر 2 سال تلویزیون و هیچگونه رسانه الکترونیک از جمله رایانه و بازی‌های الکترونیک را تماشا نکنند.مدت نمایش این برنامه‌ها ممکن است زمانی را که کودکان باید به بازی، ارتباط اجتماعی با دیگران و شانس برای بهبودزبان خود اختصاص دهند، کاهش دهد؛ همچنین ممکن است رشد حرکات کامل چشم و مدت زمان تمرکز آنها را کاهش دهد.


2-تماشای تلویزیون برای کودکان زیر سه سال مضر است

ICTPRESS- نتیجه یک تحقیق جدید نشان می دهد دیدن برنامه های تلویزیونی حتی برنامه های آموزشی برای کودکان زیر سه سال مضر است و آنها را از یادگیری بسیاری مهارت ها بازمی دارد .بتحقیقات صورت گرفته از جانب "ماری ایوانس" یکی از محققان مرکز سلامتی کودکان در بوستون بر روی 800 کودک زیر سه سال نشان می دهد هر چه کودکان در این دوره بیشتر تلویزیون تماشا کنند کمتر در مهارت های گفتاری و حرکتی توانایی دارند .

گزارش ها حاکی است طبق این تحقیق اغلب کودکان در این سن حداقل روزانه 2/1 ساعت تلویزیون تماشا می کنند که هر چه این زمان در مورد یک کودک بیشتر باشد رشد او در مهارت های رفتاری ، حرکتی و گفتاری کمتر است .گفتنی است در این تحقیق به نقش مادر در این روند نیز اشاره شده و آمده است : در صورتی که کودکان روزانه مدت زمان بیشتری را با مادر و برقراری ارتباط رفتاری و گفتاری با وی بگذراند کمتر تحت تاثیر تلویزیون قرار می گیرد و توانایی هایشان بیشتر رشد می کند .

عوامل تاثیرگذار

محققان در مطالعات و بررسی های خود دریافتند که علاوه بر تلویزیون و تماشای آن توسط کودکان در سنین زیر 2 سال ، عوامل دیگری نیز بر کاهش دقت و توجه کودکان تاثیر گذارند که عبارتند از شرایط محیط زندگی کودک و وضعیت روحی مادر، بدین معنا که اگر محیط زندگی کودک آرام و بدون تنش باشد و روابط سالم اجتماعی در آن وجود داشته باشد، مشکل کمتری برایش ایجاد خواهد شد.

در ضمن یکی از مهمترین عوامل وضعیت روحی مادر است ، که نخستین تکیه گاه کودک در این سنین به شمار می رود و آرامش مادر بر وضعیت جسمی و روحی و حتی میزان دقت او بسیار تاثیر دارد و این تاثیر درباره مادرانی که شیر خود را به فرزندشان می دهند، بویژه تا یک سالگی بیشتر می شود.

به طوری که توصیه شده اگر مادر در وضعیت روحی مناسبی نیست سعی کند شیردادن را کمی به تاخیر بیندازد، تا آرامش یابد، چرا که تنش و ناراحتی فکری مادر در زمان شیر دادن بسیار سریع به کودک منتقل می شود.
اما از نظر تاثیر تلویزیون ، دانشمندان معتقدند نیاز به تحقیقات بیشتری است ، چرا که شاید حضور یکی از والدین یا هردوی آنها کنار کودک در زمان تماشای تلویزیون بر میزان دقت و توجه او موثر باشد.

 تماشای تلویزیون در کودکان

عوارض صرف وقت زیاد برای تماشای تلویزیون در کودکان چه هستند؟

وقتی کودک بمدت طولانی بیشتر از چهار ساعت وقت خود را صرف تماشای وسایل دیجیتالی و تلویزیون می کند، به احتمال بیشتری مبتلا به افزایش وزن، چاقی و در نهایت بلوغ زودرس می شود.

نکته خطرناک و بسیار مضر در تماشای وسایل دیجیتالی و تلویزیون این است که دیدن برنامه های خشن و ترسناک موجب تهییج احساسات خشونت بار در کودک شده و زمینه ساز انجام فعالیتهای خشن در کودک می شود. محققان دانشگاه کورنل گزارش می دهند که رابطه اماری کافی بین تماشای تلویزیون در کودکان زیر سه سال و بیماری اوتیسم وجود دارد. این تحقیقات به این معنی نیست که دلیل ابتلا به اوتیسم پیدا شده است، اما تحقیقات نشان میدهد که تماشای تلویزیون می تواند باعث تحریک این بیماری در کودکی شود.

تحقیقات در موسسه پزشکی کودکان در امریکا نشان می دهد که تماشای تلویزیون در کودکی خطر ابتلای کودکان را به بیش فعالی و عدم توجه و تمرکز در سالهای بعدی زندگی را افزایش میدهد. دکتر دیمیتری کریستاکسی با تحقیق روی ٢٠٠٠ کودک نشان داد که کودکان به ازای هر ساعت تماشای تلویزیون، ده درصد بیشتر مبتلا به بیش فعالی شده اند. طبق تحقیقات دکتر دیمیتری، حرکت سریع و نور و نقطه ها در صفحه دیجیتالی تلویزیون باعث تحریکات شدید و سریع مغز می شود و این تحریکات باعث صدمه به مغز کودک و عوارض بعد از آن مانند کمبود توجه کودک در کتاب خواندن و درس خواندن خواهد شد.


خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب مضرات تماشای تلویزیون برای کودکان

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد

منبع:نی نی سایت

-----------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits