دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پیشگیری علائم و درمان رودل کردن کودکان
23
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پیشگیری علائم و درمان رودل کردن کودکان:دل درد (رودل کردن)کودکان و درمان آن/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا یا راه های مناسب برای درمان رودل کردن کودکان آشنا شوید.

دل درد (رودل کردن)کودکان و درمان آن

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا یا راه های مناسب برای درمان رودل کردن کودکان آشنا شوید.

درمان رودل کردن در کودکان

رودل کردن یعنی چه و علل و درمان آن چیست؟

احتمالا شما هم بارها واژه رودل کردن را شنیده اید. اصطلاحی که بیشتر اوقات افراد پا به سن گذاشته از آن استفاده می کنند. از نظر پزشکی، رودل همان اسپاسم روده بزرگ است که با نفخ بروز می کند و متخصصان به آن دردهای کولیکی یا قولنج گوارشی می گویند.رودل بیشتر در مورد بچه ها به کار برده می شود. حال اگر مشکل رودل کودک فقط ناشی از پرخوری باشد، معمولا این حالت بعد از چند ساعت برطرف می شود. حتی، دادن آب داغ و نبات و مایعات سبک مثل چای کمرنگ به کودک، می تواند تحریک پذیری معده را کم کند.

از طرفی برای پیشگیری از رودل کردن علاوه بر این که باید مراقب باشیم که پرخوری نکنیم، مصرف کاکائو، قهوه، چای پررنگ، نوشابه، غذاهای کنسروی، غذاهای تند، ترش و چرب بخصوص فست فودها را نیز باید کاهش داده و به مرور از برنامه غذایی حذف کنیم. نفخ ناشی از رودل کردن یک عارضه شایع است.

کسانی که زمینه نفخ دارند، مواد غذایی که شکسته نمی شوند مانند نخود، لوبیا، باقلا و ماش و... را باید کمتر مصرف کنند و در صورت نفخ می توانند یک قاشق عرق نعنا بخورند که ضدنفخ است. وجود زیره سیاه داخل کباب یا برنج نیز می تواند جلوی نفخ را بگیرد. همچنین نفخ اگر یک یا دو بار باشد، مشکلی نیست، ولی در سنین بالا باید بررسی شود.

رودل کردن اصطلاح عامیانه ای است که مردم درباره سوءهاضمه های موقت و خفیف به کار می برند و معادل علمی آن دردهای کولیکی یا قولنج گوارشی است. خیلی ها در توصیف این دردها می گویند: دلم درد می گیرد و ول می کند. پرخوری یکی از مهم ترین علل دردهای کولیکی است، اما می تواند علل جدی تری هم داشته باشند.

رودل کردن

دل دردهای همراه با استفراغ کودک

متخصصان گوارش می گویند كه بیماری های دیگری هم چه در كودكان و چه در بزرگسالان باعث دل درد خواهد شد كه می تواند شامل سندرم روده تحریك پذیر، زخم معده و اثنی عشر به دنبال عفونت معده و مسمومیت های غذایی باشد.بعضی از بیماری های مهم مثل سوراخ شدن یا پیچ خوردگی روده هم در اول با درد همراه می شوند ؛ بنابراین در صورت شدید بودن درد شكم و همراهی آن با استفراغ، كاهش فشار خون و رنگ پریدگی كودك نیاز به آزمایش ها و پیگیری جدی دارد.

رودل کردن

رودل كردن همیشه ناشی از پرخوری نمی باشد

اگر كودك نتواند غذای خورده شده را هضم نماید با دردهای نه چندان شدید شكم و اختلال در اجابت مزاج همراه می باشد، یعنی دچار رودل شده است؛ اما دكتر شیروانی تمی گوید كه خوردن غذاهای سنگین و زیاد یا مصرف چند نوع غذا با هم یا رعایت نكردن نظم در خوردن می تواند باعث این حالت شود؛ ولی پرخوری عاملی است كه احتمال رودل را زیاد می كند.

خانم دكتر شیروانی در جواب به این سوال كه اگر مشكل كودك فقط بخاطر پرخوری باشد، بعد از چه مدتی برطرف خواهد شد ، می گوید: این امر بستگی به نوع و مقدار غذای خورده شده و سن كودك و عادات اجابت مزاج مودک دارد؛ ولی این زمان به هرحال نباید بیش از بیست و چهار ساعا تا چهل و هشت ساعت طول بکشد؛ مگر آن كه همراه با التهاب معده و روده باشد یا كودك سابقه زخم معده داشته باشد.

رودل کردن

پیشگیری علائم و درمان رودل کردن کودکان

رودل کردن

درمان خانگی کودک با عرقیجات گیاهی

اما آیا درمان رودل یا نفخ در کودک با استفاده از عرقیجات گیاهی و دقیق‌تر بگوییم «عرق نعناع» روشی درست و مورد تائید متخصصان اطفال است؟ دکتر شیروانی چنین پاسخ می‌دهد: تمام گیاهانی که رایحه دارند مثل نعناع، گشنیز، زیره و بادرنجبویه، محرک معده و موثرترین داروهای گیاهی برای درمان سوءهاضمه هستند.

این داروها که برای رفع اسپاسم یا گرفتگی ماهیچه استفاده می‌شوند، به صورت قطره در تمام داروخانه‌ های معتبر وجود دارند و بدون نسخه می‌توان آنها را تهیه کرد.این داروها را از دوران نوزادی تا بزرگسالی می‌توان به کودک داد، اما میزان مصرف آنها باید براساس میزان توصیه شده باشد.

همچنین می‌توان از برخی داروهای ضدیبوست گیاهی استفاده کرد. این داروها برای کودکان زیر ده سال به شکل روغن‌های گیاهی مثل بادام و زیتون است. بارهنگ یا اسفرزه که امروزه قرص، کپسول و پودر آنها هم وجود دارد و شربت انجیر که قدرت متوسط تا پایین‌تری دارد، برای بچه‌ها مناسب است.

شیر خشت و ترنجبین هم برای درمان یبوست به‌کار می‌روند و چون ضرری ندارند و خیلی قوی نیستند، می‌توانند به عنوان مسهل ضعیف به‌کار برده شوند.دکتر شیروانی می‌افزاید: مصرف زیاد هر ماده غذایی ممکن است با اختلال گوارشی همراه باشد و اگر کودک تکه‌های بزرگ سیب یا خیار را با پوست بخورد، ممکن است ناراحت‌کننده باشد.

رودل کردن

مصرف انواع غذاها در یک وعده، ممنوع

واقعیت آن است که حجم غذا هم در ایجاد رودل موثر است. به خصوص متخصصان اطفال تاکید می‌کنند، کودکی که روده تحریک‌پذیر دارد، نباید انواع غذاها را در یک وعده بخورد؛ یعنی والدین باید به فرزندشان یاد دهند تنوع غذا در سفره برای احترام به ذائقه‌های مختلف است و لازم نیست از تمام خوراکی‌ها بخورند. والدین خودشان هم باید این الگوی تغذیه‌ای را رعایت کنند. مصرف انواع غذاها در یک وعده باعث کشش خون به معده می‌شود و در نتیجه فرد احساس خمودگی، خستگی و کم‌حوصلگی می‌کند.

نکته مهم‌تر آن است که کودکانی که زیاد رودل می‌کنند باید انواع کاکائو، قهوه، چای پررنگ، نوشابه، غذاهای کنسروی، غذاهای تند، ترش و چرب را کمتر مصرف کنند. غذاهای مختلف در یک زمان به مقدار زیاد نخورند و زمان مناسب را برای خوردن غذا رعایت کنند.فست‌فود نیز به علت داشتن چربی زیاد با سرعت کمتری هضم می‌شود و مدت بیشتری در معده باقی می‌ماند به همین علت خوردن مقدار زیاد آنها همراه با نوشابه‌های گازدار که محرک معده است به ایجاد رودل کمک می‌کند.

رودل کردن

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (23 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits