دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت صافی پشت سر نوزادان
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
علت صافی پشت سر نوزادان:پهن شدن سر نوزاد (علل و پيشگيري)/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان پهنی پشت سر نوزاد آشنا شوید.

پهن شدن سر نوزاد (علل و پيشگيري)

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان پهنی پشت سر نوزاد آشنا شوید.

صاف شدن سر نوزاد

مقدمه ای در مورد پهننی و صافی پشت سر نوزاد

پهن شدن وضعيتي سر نوزاد در روزهاي اول زندگي به علت نوع خواباندن او، ممکن است رخ دهد يکي از علت ‌هاي اين پهن شدن سر، خواباندن نوزاد به پشت است. در دهه 1990 ميلادي، يک بررسي بزرگ نشان داد که خواباندن نوزاد روي شکم، احتمال وقوع " نشانگان مرگ ناگهاني نوزاد" را بالا مي‌برد. از آن هنگام به بعد به والدين توصيه شد که براي جلوگيري از اين عارضه، نوزادان را به روي شکم نخوابانند و به پشت بخوابانند. در نتيجه به موارد " پهن شدن وضعيتي سر نوزاد " افزوده شده است.

با توجه اين که ايمني نوزاد شما در صدر اولويت‌ ها قرار دارد، شما بايد همچنان نوزادتان را به پشت بخوابانيد، هر چند که سر او به طور گذرا تغيير شکل پيدا کند.وقتي کودک شما به اندازه کافي بزرگ شد که خودش روي شکم‌ اش بچرخد، مي ‌توانيد به او اجازه دهيد در اين وضعيت بماند اما حتي در اين موقع هم بايد او را در ابتدا به پشت بخوابانيد.

برخي از موارد اين نوع تغيير شکل جمجمه نوزاد نياز به درمان دارد. براي درمان از وسيله‌ اي به نام " باند جمجمه‌اي " استفاده مي ‌کنند که مانند يک کلاه ‌خود کوچک روي سر نوزاد گذاشته مي‌ شود اما در بسياري از نوزادان اين تغيير شکل سر با رشد بيشتر سر و متحرک شدن بيشتر نوزاد خود به خود برطرف مي ‌شود.شایع ترین علت صافی سر نوزاد وضعیت خواب است. از آنجا که نوزادان ساعات زیادی را به پشت می خوابند، سر در یک نقطه صاف می شود.

قرار دادن نوزادان در وسایلی که در طول روز پشت به آنها می خوابند مانند صندلی ماشین، کالسکه و... این مشکل را تشدید می کند. نوزادان نارس بیشتر مستعد سر صاف هستند چون جمجمه نرم تری نسبت به نوزادان ترم دارند. آنها زمان زیادی را به پشت می خوابند بدون آنکه جابه جا شوند یا بلندشان کنند چون باید در دستگاه باشند یا وسایل پزشکی به آنها متصل است و باید در بخش مراقبت های ویژه نوزادان باشند.

 پهن شدن سر نوزاد (علل و پيشگيري)

چرا سر صاف می شود؟

نکته جالب اینجاست که اگر لگن مادر در زمان بارداری به جمجمه کودک فشار بیاورد یا مادر دوقلو باردار باشد، نوزاد ممکن است قبل از تولد کم کم دچار صافی سر شود. در واقع بسیاری از نوزادانی که از زایمان های چندقلویی به دنیا می آیند سر صافی دارند. تنگ بودن رحم مادر هم می تواند به سر صاف منجر شود. نوزادان تورتیکولی یا نوزادانی که گردن کج دارند، به دلیل سختی عضلات در یک طرف گردن، به سختی می چرخند و بنابراین سرشان را به سختی می چرخانند و در وضعیت درازکش سر را به یک طرف متمایل می کنند و همین منجر به سر صاف می شود. به این ترتیب بسیاری از نوزادانی که سندروم سرصاف دارند، ممکن است دچار تورتیکولی هم شوند چون به سختی می توانند سرشان را برگردانند.

 پهن شدن سر نوزاد (علل و پيشگيري)

از کجا بفهمید سر نوزاد صاف است؟

سندروم سر مسطح معمولا برای والدین قابل تشخیص است. به طور معمول پشت سر کودک یا همان استخوان پس سر در یک طرف تخت است و اغلب در همان سمت موی کمتری هم می روید. اگر فردی به سر نوزاد نگاه کند، ممکن است گوش در سمت مسطح کمی به جلو آمده باشد. در موارد شدیدتر ممکن است سر در طرف مقابل سمت مسطح، برآمده شود و پیشانی نیز ناهمواری پیدا کند. اگر علت تورتیکولی باشد گردن، فک و صورت هم ممکن است دچار ناهمواری شوند.

 پهن شدن سر نوزاد (علل و پيشگيري)

شاید مشکل چیز دیگری باشد

پزشکان معمولا به سادگی سندروم سرصاف را تشخیص می دهند. برای بررسی تورتیکولی یا کجی گردن ممکن است پزشک حرکات سر و گردن نوزاد را بررسی کند و آزمایش، رادیوگرافی و سی تی اسکن تجویز کند. پزشک اغلب چندین بار نوزاد را معاینه می کند تا چگونگی تغییرات سر را بررسی کند. در صورتی که با جابه جایی موقعیت خواب، وضعیت صافی سر کودک بهبود پیدا کند مشکل احتمالا سندروم سرصاف است. اما اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد.

مانند کرانیوسینوستوزیس یا جوش خوردن و اتصال زودتر از موعد درزهای جمجمه که یک بیماری مادرزادی است. رشد مغز در این شرایط محدود شده و باعث تغییر شکل جمجمه می شود. کودکان مبتلا به این بیماری نیاز به درمان برای رفع مشکل دارند. اگر پزشک به کرانیوسینوستوزیس یا وضعیت های دیگر مشکوک باشد کودک باید نزد جراح مغز و اعصاب و جراح پلاستیک سر و صورت برود تا آزمایش های تخصصی برای او انجام شود.

 پهن شدن سر نوزاد (علل و پيشگيري)

روش های جلوگیری از صاف شدن سر نوزاد

دستورات زیر کمک می کنند که هم خطر بروز سندروم مرگ ناگهانی کم شود و هم سر نوزاد صاف نشود:
1. از وقتی که بچه به دنیا می آید به طور متناوب جهت سر او را تغییر دهید.

2. بعد از چند هفته اول، وقتی که نوزاد قادر شد خودش سرش را بچرخاند، هر شب او را در جهت مخالف در گهواره اش بخوابانید. اگر گهواره اش کنار دیوار است، او به طور طبیعی سرش را به سمت اتاق برمی گرداند. به همین خاطر باید هر شب او را به گونه ای بخوابانید که سرش همیشه در یک جهت نماند.

3. وقتی نوزاد شیر مادرش را می خورد، مادر به صورت ناخودآگاه او را جا به جا می کند و هر از چند گاهی او را به چپ یا به راست برمی گرداند. توجه کنید زمانی هم که با شیشه به کودکتان شیر می دهید هر از چند گاهی او را جا به جا کنید تا مدت زمان زیادی را روی یک جهت از سرش یا به پشت سرش نخوابیده باشد.

4. نوزاد را زمانی که در صندلی اش در ماشین، صندلی نوزاد، گهواره و هر جای دیگری که مدت ها بدون حرکت روی یک نقطه، سرش ثابت می ماند، تنها نگذارید.

5. در طول روز که نوزاد بیدار است او را روی شکم قرار دهید. اگر این وضعیت را دوست ندارد، به تدریج عادتش دهید، اول با یک یا دو دقیقه شروع کنید؛ البته به شرطی که قادر باشد برای این مدت سرش را نگه دارد. قرار دادن بچه روی شکم، در هفته های اول موجب قدرت گرفتن گردنش می شود.

6. برای نوزادانی که پلاژیوسفالی موضعی حاد دارند، پزشک یک کلاه سفارشی یا هدبند دست ساز تجویز می کند. این کلاه ها زمانی اثربخش هستند که از 4 تا 6 ماهگی به نوزاد پوشانده شوند، زیرا رشد جمجمه نوزاد در این ماه ها سرعت بالایی دارد و بعد از 10 ماهگی این کلاه ها عملاً فایده ای ندارند. اثر این کلاه ها بدین ترتیب است که فشار ملایم و مداومی بر جمجمه در حال رشد نوزاد وارد می کنند تا جهت رشد را تصحیح کنند.

 پهن شدن سر نوزاد (علل و پيشگيري)

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رسول | ۶ سال پیش
ممنون از اطلاع رسانی خوب این بخشتون در دلگرم.ببخشید برای درمان باید چیکار کرد در این باره چیزی نگفتید؟!ممنون
2
0
زهرا | ۶ سال پیش
با سلام
من 25 سالمه و دچار صافی سر هستم. آیا درمانی وجود داره؟
ممنون از دلگرم
1
0
رها | ۶ سال پیش
سلام.من۲۰سالمه و از مشکلی که سال های ساله دارم خیلی عذاب میکشم .پس سرم صافه و خیلی بد فرمه آیا میشه با عمل درستش کرد
0
0

hits