دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز درباره دندان‌های شیری
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
 مجله شهرزاد: معمولا هنگامی که کودک 6 ماهه است اولین دندان‌های شیری در دهان او ظاهر می‌شود. رویش بقیه این دندان‌ها تا پایان 2 یا 3 سالگی طول می‌کشد.

مجله شهرزاد: معمولا هنگامی که کودک 6 ماهه است اولین دندان‌های شیری در دهان او ظاهر می‌شود. رویش بقیه این دندان‌ها تا پایان 2 یا 3 سالگی طول می‌کشد.


مجله شهرزاد: معمولا هنگامی که کودک 6 ماهه است اولین دندان‌های شیری در دهان او ظاهر می‌شود. رویش بقیه این دندان‌ها تا پایان 2 یا 3 سالگی طول می‌کشد. تعداد دندان‌های شیری در هر فک ۱۰ عدد و در تمامی دهان ۲۰ عدد است. متاسفانه بسیاری از پدر‌ها و مادر‌ها فکر می‌کنند که زود خراب شدن دندان‌های شیری و کشیدن آن‌ها مهم نیست چرا که دندان‌های دائمی به جای آن‌ها خواهند رویید. به این ترتیب با عدم مراقبت کافی باعث پوسیدگی زودرس و از دست رفتن آن‌ها می‌شوند که نتیجه آن رویش نابجا یا عدم رویش دندان‌های دائمی زیرین است. در صورتی که توجه به دندان‌های شیری مهم است.
دندان‌های شیری کودکان
دندان‌های شیری کودکان معمولا از ۶ سالگی شروع به افتادن می‌کند. افتادن دندان‌های شیری از ۲ دندان جلویی بالا و پایین شروع می‌شود. گاهی ممکن است دندان‌های شیری کودکان ۶ ماه زود‌تر بیفتد یا ۶ ماه دیر‌تر، ولی به صورت کلی در 5 و نیم سالگی باید یک عکس از دندان‌های کودک گرفته شود و با تشخیص دندانپزشک مشخص می‌شود که این دندان لق می‌شود یا کج در می‌آید. در ۵ سالگی با مراجعه به دندانپزشک و معاینه او اگر دندان از آن نوع باشد که فرم طبیعی ندارد باید کشیده شود. دندان شیری اگر تا ۷ سالگی لق نشود ممکن است از داخل دربیاید. در نتیجه با به موقع عکس گرفتن از دندان‌ها توسط دندانپزشک تشخیص داده می‌شود، در غیر این صورت دندان جای مناسب درنمی‌آید.

از ۵ سالگی به بعد دندان‌ها شروع به افتادن می‌کنند. در بعضی از کودکان این اتفاق زود‌تر می‌افتد و در بعضی دیگر دیر‌تر. نکته مهم این است که دندان‌های دائمی سرجای طبیعی خودشان قرار بگیرند. در نتیجه ۶ ماه دیر افتادن یا ۶ ماه زود افتادن دندان مهم نیست. مهم‌ترین نکته این است اگر دندان سرجای اصلی خود در نیاید ممکن است به صورت کج در بیاید. دندان‌های دائمی باید زیر دندان‌های شیری در بیایند.

اگر به این حالت نباشد دندان‌های دائمی در سمت داخل دندان‌های شیری درمی‌آیند و آن هنگام است که مادر متوجه می‌شود دندان‌ها سرجای خودشان در نیامده‌اند. اگر این حالت به وجود بیاید دندان شیری لق نمی‌شود و با فشاری که همیشه به سمت بالا وارد می‌کنند ریشه دندان تحلیل می‌رود یعنی عملا ریشه‌ای برای دندان باقی نمی‌ماند. توصیه می‌شود حتما به دندانپزشک مراجعه کنند چون با گرفتن عکس بزرگ از دندان مشخص می‌شود که دندان سر جای اصلی خود قرار گرفته است یا نه؟ اگر دندان سرجای اصلی خود نباشد و آن ‌را به موقع بکشند سرجای خود برمی‌گردد، ولی اگر رویش دندان‌های شیری تمام شده باشد دندان سر جای خود برنمی‌گردد، یعنی عمل بیرون آمدن دندان شیری و رویش دندان سر جای اصلی همزمان با هم انجام نمی‌شود. وقتی رویش دندان تمام شود با کشیدن دندان آن هرگز سرجای اصلی خود قرار نمی‌گیرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits