دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش تربیت کودکان،علت دزدی در کودکان و روش برخورد با دزدی کودکان
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
علت دزدی در کودکان-روش برخورد با دزدی کودکان-علل دزدی در کودکان-برخورد با دزدی کودکان-دزدی کودک-دلیل دزدی کردن کودک-روشهای برخورد با دزدی در کودک-عوامل دزدی کوک-چرا کودک دزدی میکند-دزدی کردن کودک-رفتار با دزدی در کودک-آموزش تربیت کوکان

علت دزدی در کودکان:عمل دزدی یا بی اجازه برداشتن پول و وسایل دیگران ، کاری نسبتاً رایج در بین برخی کودکان است که نیازمند راهنمایی و آموزش شما برای ترک این عادت هستند . در بیشتر مواقع دزدی در کودکان به علت هیجان ناشی از این کار یا عدم آگاهی نسبت به بد بودن این عمل است که شما به راحتی می توانید ـ بدون اعمال خشونت ـ این رفتار ناپسند را از وی دور نمایید .

علت دزدی در کودکان و روش برخورد با دزدی کودکان

علت دزدی در کودکان و روش برخورد با دزدی کودکان

عمل دزدی در نظر ما بزرگترها کاری بد به حساب می آید و کودک بی توجه به بد بودن این عمل ، تنها خواهان وسیله ای است که در دست کودکی دیگر دیده است .البته این عمل با در نظر گرفتن سن کودک ، برداشتهای متفاوتی خواهد داشت ، به طور مثال این کار کودک دو ساله ، چندان بد به نظر نمی رسد ولی نوجوانی که دست به دزدی می زند ، مورد توبیخ و تنبیه های گاهاً سخت نیز قرار می گیرد .

آموزش کودکان در این زمینه اگر از سنین زیر 5 سال به طور جدی و با پیگیری و توجه والدین دنبال شود ، به طور یقین کودک در دوران نوجوانی و جوانی تمایل چندانی به این کار در خود نمی بیند .

علت دزدی در کودکان دلایل گوناگونی دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1. علت دزدی در کودکان:علل مادی مانند گرسنگی ، نیاز به پول برای درمان یکی از نزدیکان و یا خرید یک شی .

2. علت دزدی در کودکان:علل روانی مانند احساس تنهایی بیش از حد ، عصیان نسبت به فضای پیرامون به ویژه محیط خانواده ، رفع اضطرابهای شدید روحی و یا نیاز به هیجان .

3. علت دزدی در کودکان:علل عاطفی مانند عدم احساس امنیت کافی ، وجود حس حسادت و خشم های درونی ، انتقام از والدین و ...

4. علت دزدی در کودکان:علل فرهنگی مانند دوستان ناباب و خلافکار ، محیط نامناسب زندگی ، وسوسه های تبلیغاتی از قبیل فیلم و ...

علت دزدی در کودکان و روش برخورد با دزدی کودکان

اگر کودک شما دست به دزدی می زند ، در وهله اول نباید با خشونت با کودک برخورد کنید . ابتدا بر روی علل احتمالی این مساله با توجه با فضا و محیط زندگی خود بپردازد و پس از بررسی صحیح موقعیت و تجزیه و تحلیل شرایط موجود و در صورت نیاز با کمک گرفتن از یک مشاور متبحر ، به صحبت با او و یا تنبیهات و محرومیت های مناسب این کار بپردازید امّا در حین این کار حتماً او را از عشق و علاقه خود نیز نسبت به وی ، آگاه سازید . البته گذر کردن از این مساله بی آنکه حساسیت چندانی نیز نشان دهید ، پیشنهاد نمی شود زیرا کودک حتماً باید به نادرستی کار خود پی برده و در صورت تکرار این عمل برخوردهای جدی تر با وی گردد .

بر اساس گروه سنی کودکان ، بچه های زیر 5 سال عموماً به دلیل علاقه آنی نسبت به یک شیء ، اقدام به برداشتن آن می کنند . والدین باید از همان اوان کودکی وی را با مفهوم اجازه گرفتن آشنا سازند .

در سنین دبستان ، اگر کودک در سن پایین تر آموزش صحیح را دریافت نکرده باشد ، به این کار مبادرت می ورزد البته تفاوتی که با کودک کم سن و سال تر از خود دارد ، این است که تا حدی با مفهوم پرداخت پول جهت کسب یک شی ء آگاه است و به ناخودآگاهی کودکان زیر 5 سال ، اقدام به این کار نمی کند .

در سنین نوجوانی ، کودک کاملاً به بد بودن این امر واقف است امّا به دلیل عدم کنترل کافی برخود و یا مشکلات و استرس های موجود در محیط زندگی و نیاز به هیجانات کاذب ، دست به این عمل می زند که در صورتی که خانواده به سرعت جلوی کار وی را نگیرند ، با عواقب بدی روبه رو شده و حتی گاهی در موارد حاد نوجوان دستگیر و تحویل پلیس داده می شود .

اگر کودک شما بی اجازه دست به وسایل دیگری زد و آنها را برداشت ، حتماً او را از بد بودن کارش آگاه سازید و تنها اقدام به گرفتن آن شیء بدون توضیحات کافی در این زمینه نکنید ، مثلاً اگر فرزندتان خوراکی ای از مغازه برداشته ، حتماً او را به مغازه برگردانید و از او بخواهید در حین پرداخت پول آن خوراکی از فروشنده نیز عذرخواهی کند یا اگر وسیله دوستش را بدون اجازه برداشته و به خانه آورد ، حتماً با او در این مورد صحبت کنید و از او بخواهید که در صورت امکان به او تلفن کرده و عذرخواهی نماید و یا فردا آن شیء را به دوستش پس دهد .

علت دزدی در کودکان و روش برخورد با دزدی کودکان

روش برخورد با دزدی کودکان و جلوگیری از آن:

:: روش برخورد با دزدی کودکان:محیط زندگی فرزندتان را از دوستان و معاشران ناباب پاکسازی کنید .

:: روش برخورد با دزدی کودکان:به کودک خود عزت نفس و خودباوری کافی را بیاموزید تا بدون داشتن برخی از وسایل نیز ، احساس کمبود نکند .

:: روش برخورد با دزدی کودکان:محبت و علاقه خود را بی دریغ به فرزندتان نثار کنید تا هیچ گونه خلأ عاطفی سبب ساز این مساله نگردد .

:: روش برخورد با دزدی کودکان:با او در مورد زشت بودن این مساله صحبت کرده و او را از عواقب این کار آگاه سازید .در واقع شما به عنوان الگویی مناسب ، می توانید کودک را با اصول و ارزش های اخلاقی آشنا ساخته و رفتارهای پسندیده و درست را از همان دوران کودکی به وی بیاموزید .

:: روش برخورد با دزدی کودکان:گر فرزندتان چند بار این کار را انجام داد ، او را با صفات تو همیشه دزدی می کنی یا بچه بسیار بدی هستی مورد خطاب قرار ندهید . این مساله موجب تشدید این عمل و باور کودک می گردد .

:: روش برخورد با دزدی کودکان:از همان کودکی ، به فرزند خود پول تو جیبی داده و او را با مفهوم پس انداز کردن نیز آشنا سازید .

:: روش برخورد با دزدی کودکان:اوقات فراغت فرزند خود را به گونه ای پر سازید که انرژی وی در راههای سازنده و خلاق تخلیه گردد نه اینکه برای تامین هیجانات زندگی ، به کارهای خلاف رو بیاورد .

:: روش برخورد با دزدی کودکان:اگر کودک شما دست به دزدی زده ، با تعریف این عمل در جلوی دوستان و آشنایان مختلف و همچنین تحقیر وی آبروی او را نبرید . این مساله را در محیط خانواده حل کرده و به عنوان یک راز خانوادگی ، آن را در بین خود حفظ کنید و او را نیز از افشا نشدن این مساله مطمئن بسازید .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits