دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پسر یا دختر؛ پرورش کدام یک دشوار تر است؟
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پسر یا دختر؛ پرورش کدام یک دشوار تر است؟ - همیشه این پرسش مطرح بوده که بین دختر و پسر، بزر-دختر-پرورش-کدام-دشوار

همیشه این پرسش مطرح بوده که بین دختر و پسر، بزرگ‌کردن کدام یک دشوارتر است؟ و تقریباً هیچ‌گاه پاسخ دقیقی برای آن پیدا نشده است.

پسر یا دختر؛ پرورش کدام یک دشوار تر است؟

معمولاً بسیاری از مادرها، از پسرهای خردسال خود شکایت دارند و بسیاری دیگر هم از مشکلات ارتباطی دخترها در سنین نوجوانی‌شان ناراضی هستند.

"دیوید استین"، استاد دانشگاه ویرجینیا می‌گوید: "ما با شیوه‌های متفاوتی با دخترها و پسرها برخورد می‌کنیم. معمولاً ارتباط پدر و مادرها با دخترها ملایم تر است، در حالی که ارتباط با پسرها با جدیت و تحرک بیشتری همراه است."

واقعیت این است که مغز دخترها و پسرها با سرعت متفاوتی تکامل پیدا می‌کند و همین عامل باعث می‌شود شیوه رفتار آن ها متفاوت باشد. اما همیشه این پرسش بین پدر و مادرها مطرح بوده که نگهداری از دخترها دشوارتر است یا پسرها؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش، می‌توانیم این موضوع را دسته‌ بندی کنیم و از زاویه های گوناگون به آن بپردازیم:

نظم و انضباط

پژوهش ها نشان داده قدرت شنوایی پسر‌ها مانند دختر‌ها تکامل پیدا نمی‌کند و تفاوت آن ها زمانی که بزرگ‌تر می‌شوند بیشتر هم می شود. دختر‌ها به دامنه فرکانس صدا حساس‌ترند و مرکز کلامی در مغز آن ها سریع‌تر تکامل پیدا می‌کند. دقیقاً به همین دلیل است که دخترها به تشویق‌های کلامی بسیار بهتر از پسرها پاسخ می‌دهند. اما قدرت شنوایی پسر‌ها مانند دختر‌ها قوی نیست و آن ها بیشتر تمایل به بازیگوشی و جنب ‌وجوش دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پسرها تا پنج برابر بیشتر از دخترها به ناهنجاری‌های رفتاری و ارتباطی مانند بیش‌فعالی، توجه ناکافی و اختلالات نافرمانی دچار می‌شوند.

امنیت فیزیکی

پسرها غیرقابل کنترل تر از دخترها هستند. پژوهش ها نشان می‌دهد انجام کارهای خطرناک باعث احساس لذت در مغز آن ها می‌شود.

به همین دلیل، بسیاری از مادرها می‌گویند باید بیشتر از دخترانشان مراقب پسرها باشند و همیشه زخم‌های سر و صورت آن ها را پانسمان کنند.

اما این ماجراجوبی‌ها برای شخصیت بچه‌ها خصوصاً پسرها بسیار مفید است و خودباوری آن ها را بیشتر می کند.

ارتباطات

در آغاز تولد، نوزاد‌های دختر تمایل بیشتری به نگاه‌ کردن به رنگ‌ها و نوشته‌ها و توجه به صورت انسان‌ها دارند، اما پسر‌ها بیشتر تمایل به حرکت دارند. دخترها بیشتر مردم گرا هستند در حالی که پسر‌ها عمل گرا و اهل زد و خورد و درگیری هستند. به این دلیل که دختر‌ها بیشتر به صورت توجه می‌کنند، بهتر علائم شنیداری مثل آهنگ صدا را می‌فهمند. پسر‌ها، نه تنها دیرتر از دختر‌ها حرف زدن را یاد می‌گیرند بلکه از واژه های کمتری در گفت و گوهای خود استفاده می‌کنند و مشکلات بیشتری در بیان احساسات خود با استفاده از واژه ها دارند.

دختر‌ها خیلی راحت احساسات و جزئیات رویداد‌های زندگی خود را بیان می‌کنند اما پسر‌ها این جزئیات را چندان مهم نمی‌دانند.

با این حال، زمانی که دخترها به هشت سالگی می‌رسند ارتباط کلامی با آن ها دشوار‌تر می‌شود و این جا است که مادرها لب به شکایت از این شیوه رفتاری دخترها می‌گشایند.

خودباوری

خودباوری، یکی از مهم ترین نیازها برای پیشرفت و ترقی در هر انسانی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد دخترها بیش از پسرها در خودباوری مشکل دارند.

دختر‌ها بیشتر به دنبال خشنود کردن دیگران و جلب نظر مثبت آن ها هستند تا این که از خواسته های خود پیروی کنند و این به خاطر خودباوری کمتر در آن ها است.

مدرسه

معمولاً پسرها شیوه کنونی آموزش را نمی‌پسندند. آن ها چندان محیط دربسته آموزشی و نشستن در کلاس را دوست ندارند و به همین دلیل است که پسر‌ها در توجه بهتر، کنترل بدن و رفتار خود و مهارت‌های زبانی از دخترها عقب تر هستند. معمولاً معلمان در مدرسه با پسرها بیشتر مشکل دارند و باید تلاش بیشتری برای جلب توجه آن ها به درس و کلاس به کار بگیرند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits