دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آمادگی برای رفتن به کلاس اول
16
زمان مطالعه: 9 دقیقه
راه‌های آماده سازی کودک برای ورود به کلاس اول دبستان:از نظر روانشناسی همواره اولی بودن و كسب تجربه در آغاز هر كاری همراه با كمی فشار روحی و روانی است .

راه‌های آماده سازی کودک برای ورود به کلاس اول دبستان

از نظر روانشناسی همواره اولی بودن و كسب تجربه در آغاز هر كاری همراه با كمی فشار روحی و روانی است . اولین روز ورود به مدرسه نیز برای كودك كلاس اولی تجربه ای تازه و جدید است و كودكان به میزان متفاوتی سطح اضطراب را تجربه می كنند و در عین حال یكی از به یادماندنی ترین خاطرات كودك می باشد. در ادامه از دلگرم به ارائه راهكارهایی می پردازیم كه به شما به عنوان والدین كمك می كند تا گذر از این دوره مهم را برای كودك كلاس اولی خود توأم با آرامش و خاطره ای خوش نماید.

 راه‌های آماده سازی کودک برای ورود به کلاس اول دبستان

دانش‌آموزان کلاس اولی

دانش‌آموزان کلاس اولی، کودکانی هستند که به سن تحصیل در مدرسه رسیده‌اند و توسط والدین به نزدیک‌ترین دبستان محل زندگی برای ثبت‌نام معرفی می‌شوند.متولدین نیمه دوم سال و نیز متولدین نیمه اول سال و استثنائا متولدین اول مهر می‌توانند در پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی 96ـ1395 ثبت‌نام کنند.

کودکان متولد نیمه دوم سال 13 و نیز متولدین نیمه اول سال 1396 که متقاضی استفاده از کلاس‌های دوره پیش دبستانی هستند، در سال تحصیلی 96ـ1395 در دوره یک ساله آمادگی پذیرفته می‌شوند. ثبت‌نام از دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی باید با حضور اولیاء و بر اساس اصل شناسنامه و تطبیق شرایط ثبت‌نام صورت گیرد؛ این در حالی است که مدیران مدارس دولتی ملزم هستند از دانش‌آموزان میان پایه بدون حضور اولیاء، در فرصت مقرر ثبت‌نام به عمل آورند.

در سال تحصیلی 96ـ1395 نیز مانند سنوات گذشته، «برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی» نوآموزان بدو ورود به دبستان با همکاری آموزش و پرورش (مدیریت استثنایی) و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به اجرا در خواهد آمد و ارائه شناسنامه سلامت تأیید و مهر شده سنجش به عنوان شرط ثبت‌نام نوآموزان در پایه اول ابتدایی تلقی خواهد شد.دانش‌آموزانی که از پایه ششم به هفتم می‌روند، با توجه به تعیین محدوده جغرافیایی و ضوابط موجود، ثبت‌نام خود را در مدارس متوسطه اول انجام می‌دهند و این در حالی است که ثبت‌نام برای پایه هشتم بدون نیاز به مراجعه اولیاء، توسط خود مدارس انجام می‌شود و همچنین ثبت‌نام در پایه‌های دوم و سوم متوسطه دوم نیز توسط مدرسه انجام می‌شود.

 کودکان متولد چه سالی می‌توانند امسال به کلاس اول بروند؟/ جزئیات ثبت‌نام مدارس

در تابستان كتابهای داستانی برای كودك خود بخرید و بخوانید كه در آن شخصیت اصلی داستان به مدرسه می رود و با اتفاق های جالبی مواجه می گردد.سعی كنید كتاب دارای تصاویر رنگی و جذاب باشد . این كار به كلاس اولی شما كمك می كند خود را در غالب شخصیت داستان قرار دهد و با مدرسه و فضای آن از نظر ذهنی ارتباط برقرار كند .از همین امروز اقدام به آموزشهایی به فرزند خود نمائید كه منجر به كاهش اضطراب در كودك شما شود . آموزشهایی كه در آن شیوه برخورد با اطرافیان ، چگونه آماده شدن سریع برای رفتن به مدرسه ، پوشیدن لباس كودك توسط خودش ، پوشیدن كفش ، بستن بند كفش ، دستشویی رفتن و غیره در نظر گرفته شود. آشنا كردن كودك با این نكات به ظاهر ساده اضطراب مدرسه را در ذهن كودك كاهش می دهد .

 کودکان متولد چه سالی می‌توانند امسال به کلاس اول بروند؟/ جزئیات ثبت‌نام مدارس

یك ماه قبل از آغاز مدرسه برای خرید لوازم التحریر ، كیف و لباس با كودك خود به بازار بروید . این كار باعث می شود كودك كلاس اولی شما احساس آرامش بیشتری كند و به تأخیر انداختن كارها و خریدها برای روزهای پایانی شهریور كودك را دچار استرس می كند.

در شهریور ماه كم كم مقداری از اسباب بازیهای كودك را جمع كنید و كتابخانه ی كوچكی برای او تهیه كنید و در آن كتاب ، دفتر و .... بگذارید تا كودك در فضای مسئولیت مدرسه قرار گیرد و متوجه شود دیگر كار او بازی به تنهایی نیست .عادات تغذیه ای سالم را پایه ریزی كنید . كودك خود را عادت دهید كه صبحانه ای كامل و مقوّی میل كند زیرا كودكی كه صبحانه مناسب میل نمی كند اشتهای خوردن غذای سالم را از دست می دهد و در رشد آموزشی و تربیتی هم با مشكل مواجه می شود.

در ایام تابستان كم كم ساعت خواب كودك را نظم ببخشید.با این كار به صورت تدریجی كودك خود را با نظم پذیری عادت می دهید.مهارت گوش دادن را در كودك خود افزایش دهید نوآموز كلاس اولی اطلاعات و دانسته های خود را از طریق گوش دادن به دست می آورد . سعی كنید كتابهای مصور داستانی و قصه هایی را برای او بخوانید كه شامل چند فصل باشد تا او بتواند ماجرایی نسبتاً طولانی را دنبال كند . اینكار گنجینه لغات كودك شما را افزایش می دهد، گوش دادن را در او فعال می كند، او را تبدیل به شنونده خوب سر كلاس می نماید و با قوانین مربوط به مكالمات مثل رعایت نوبت ، جمله سازی و بیان صحیح ساختار عبارات آشنا می سازد.

مهارت دست ورزی را دركودك خود تقویت نمایید . كودك شما برای ورود به كلاس اول نیاز به تقویت ماهیچه های دست وانگشتان دارد . شما می توانید خمیر های بازی یا گل رس در اختیاراو قرار دهید تا با آنها شكل های متنوع بسازد هر چه خمیر سفت تر باشد به تقویت این مهارت كمك بیشتری می كند ، سازه های مختلفی در اختیار كودك قرار دهید تا با آنها ماشین ، هواپیما و.... بسازد ، همچنین از كتابهایی كه حروف واشكال نقطه چین دارند استفاده كنید تا كودك نقطه چین ها را به متصل كند .

مهارت صحبت كردن را در كودك خود تقویت نمایید. كودك خود را تشویق كنیدتا با شما صحبت كند ، از احساسات خود بگوید و داستان هایی را كه برای او تعریف می كنید دوباره برای شما باز گو كند . به خاطر بسپارید نوآموز كلاس اولی نیاز دارد كه مهارت گوش دادن و مهارت صحبت كردن را به خوبی فرا بگیرد .كودك خود را از معلمان و مدرسه نترسانید . خیلی از كودكان به دلیل این ترس ها دچار اضطرابهای روان تنی می شود و علائمی مانند كم اشتهایی ، تكرّر ادرار و تهوع و استفراغ صبحگاهی می شوند كه این اضطراب كودك است كه بر جسمش اثر می گذارد.

 کودکان متولد چه سالی می‌توانند امسال به کلاس اول بروند؟/ جزئیات ثبت‌نام مدارس

  • ساعات خواب كودك را یك ماه قبل از آغاز مدرسه تنظیم نمائید. به این نكته توجه كنید كه كودكانی كه دیر وقت می خوابند در اثر كم خوابی با مشكلاتی مانند عدم توجه ، بیحالی، خستگی و اشكال در یادگیری مواجه می شوند .
  • دادن مسئولیتهایی حتی كوچك به كودك او را آماده می سازد تا با توانی بیشتر با اولین مسئولیت جدی زندگی خود كه بحث مدرسه و درس می باشد مواجه گردد.
  • خیلی از كودكان به دلیل ناآشنایی با راننده سرویس دچار اضطراب می گردند. سعی كنید نوآموز خود را قبل از فرستادن به مدرسه با راننده سرویس آشنا كنید .
  • اجازه بدهید كودك از احساسات و نگرانیهای خود از كلاس اول و مدرسه برای شما بگوید .
  • با كودك خود همدلی كنید به او بگویید شما هم در روز اول مدرسه همان استرس ها را داشته اید اما بعد متوجه شده اید مدرسه بهتر از آنچه فكر می كرده اید بوده است .
  • به كودك خود آموزش دهید مدرسه خانه دوم او است و آموزگارش خیلی مهربان است و او را حمایت خواهد كرد.
  • كلاس اولی شما شب قبل از مدرسه باید شامی سبك میل نماید . به موقع به رختخواب برود ، حتماً در روز اول مدرسه شیشه آبی را در اختیار او قرار دهید تا بتواند آب كافی بنوشد زیرا در این روز به دلیل اضطرابی كه كودك دارد زود تشنه می شود .
  • برای بیدار كردن كودك از محرك بویایی استفاده كنید، یعنی قبل از صدا كردن او از خوشبوكننده در فضا استفاده كنید سپس با صدایی مهربان او را صدا كنید به این صورت كودك شما راحت تر بیدار می شود .
  • میان وعده ها یی سبك مفید و مناسب در اختیار كودك قرار دهید . ساندویچ پنیر و سبزی ، پنیر و گردو، كره و عسل ، انواع مغز ها و میوه های تازه بهترین میان وعده ها محسوب می گردند.
  • در روز اول مدرسه به موقع حاضر شوید . فراموش نكنید دیر رسیدن یا زود رسیدن و منتظر شدن باعث استرس كودك می گردد.
  • لیوان ، دستمال، و وسایل شخصی را همراه كودك خود كنید.به كودك آموزش دهید اینها وسایل شخصی او هستند و دوستی و همكاری با بچه های دیگر به معنای استفاده از وسایل شخصی هم نمی باشد.
  • اسم فرزند تان و شماره تلفن های ضروری را بر روی یك كاغذ بنویسید و در جیب كودكتان یا درون كیف مدرسه اش جای دهید این كار به كودك كلاس اولی احساس امنیت و آرامش می دهد و اضطراب او را كاهش می دهد.
  • به او اطمینان دهید اگر مشكلی پیش بیاید شما در اولین فرصت نزد او می آیید.
  • ساعت شروع و پایان كلاسهای درسی را به كودك خود آگاهی دهید تا او احساس نكند درشرایطی مبهم قرار دارد .
  • با اولیای مدرسه در تعامل باشید ، به توصیه های آنها عمل كنید از درخواستهای غیر منطقی بپرهیزید . تعارضات میان خانه و مدرسه اثرات سوئی بر شخصیت كودك می گذارد . سعی كنید تا حد امكان از این تعارضات بكاهید.
  • در طول سال تحصیلی ، ارتباط خود را با انجمن اولیا و مربیان مدرسه و معلمان حفظ كنید و در جلسات به صورت مستمر و فعال شركت كنید.
  • به برنامه ی ملاقاتی كه آموزگاران و مدیریت مدرسه برای شما تهیه كرده اند توجه كنید و از حضور بی موقع در مدرسه خودداری كنید.
  • از غیبتهای مكرر دانش آموز در طی سال تحصیلی بپرهیزید .
  • برای دیدار با آموزگار و مسائل انضباطی حتماً با معاون پایه خود هماهنگ باشید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب آماده سازی کودک برای ورود به کلاس اول

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (16 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits