دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا برخی از کودکان ناخن های خود را میجوند؟!
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
چرا برخی از کودکان ناخن های خود را میجوند؟!:علل ناخن جویدن در کودکان و راههای درمان/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه حل های موثر برای ترک ناخن جویدن کودکان آشنا شوید.

علل ناخن جویدن در کودکان و راههای درمان

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه حل های موثر برای ترک ناخن جویدن کودکان آشنا شوید.

علل ناخن جویدن در کودکان و راههای درمان

چطور از ناخن خوردن کودکان جلوگیری کنیم؟

بسیاری از والدین زمانی که می بینند فرزندشان در حال جویدن ناخن هایش است ناراحت، آزرده و خشمگین می شوند و مدام به او تذکر می دهند که «ما نگران سلامتی و بهداشت تو هستیم و نمی خواهیم در آینده انگشتانی زشت داشته باشی.» بیشتر آنان بر این باورند که کودکانی که ناخن می جوند، دچار فشار عصبی و اضطراب شده اند و سعی دارند با این عمل خود تشویش و دلهره خود را کاهش دهند. آنها همچنین نگران این موضوع هستند که این رفتار در کودکانشان به صورت عادتی درآید که در آینده به سختی بتوانند آن را ترک کنند. منظور از عادت، رفتاری مقاوم شده است که بارها و بارها تکرار می شود.

یک عادت ممکن است گاه به عنوان یک سرگرمی و گاه راهی برای رهایی از اضطراب های روزانه کودک انتخاب شود. اغلب کودکان و نوجوانان طی دوران رشد خود، عادات و رفتارهای گوناگونی را تجربه می کنند که مورد تایید والدین و اطرافیان شان نیست؛ مثل مکیدن شست، انگشت در بینی کردن، مو تاب دادن و چرخیدن های متوالی در اتاق. آنان این عادات را کاملاً غیر ارادی و ناخودآگاهانه انجام می دهند و به هیچ وجه قصدشان آزردن و برانگیختن دیگران نیست. در این گونه موارد انتخاب شیوه مقابله و رویارویی با آن مشکل از اهمیت ویژه یی برخوردار است زیرا می تواند تاثیر زیادی بر روند درمان یا وخیم تر شدن اوضاع بگذارد.

 چطور از ناخن خوردن کودکان جلوگیری کنیم؟

علت چیست؟

یکی از باورهای رایج این است که فشارهای عصبی و تنش های روزانه موجب ناخن جویدن در کودکان و نوجوانان می شود، این باور که تا حد زیادی نیز درست است موجب شده گروهی از روان شناسان بر این باور باشند که نفس «جویدن ناخن» عادتی زشت و ناپسند نیست، بلکه تنها راهکاری برای رهایی از تنش و استرس در کودک است.

عصبانیت بیش از حد ناشی از فشارهای روحی و اضطراب برای تسکین ناراحتی ها، دلواپسی و تضاد های فکری، بلا تکلیفی به خاطر درگیری با والدین، امتحانات، پاسخ دادن به معلم، تماشای فیلم های ترسناک، تقلید از دیگران، والدین، دوستان،هیجان بیش از حد و عکس العمل خصومتی در مقابل والدین و دیگران از دیگر علل جویدن ناخن محسوب می شود.

با توجه به عوارض جویدن ناخن، پیش گیری و درمان آن اهمیت زیادی دارد. اما پرسش هایی که در این زمینه مطرح می شود این است که چگونه می توان از این اختلال پیشگیری و آن را درمان کرد و نقش بزرگ ترها در کمرنگ شدن این عادت چیست؟ باید گفت والدین هرگز نباید فرزند خود را برای ناخن جویدن تنبیه کنند، زیرا خود تنبیه ترس و اضطراب کودک را بیشتر می کند.

 چطور از ناخن خوردن کودکان جلوگیری کنیم؟

راه کارهای عملی


1 - برای کمک به این کودکان می توان از ناخن آسیب دیده تصویری تهیه کرد و وضعیت آن را با ناخن سالم مقایسه کرد. همچنین هنگامی که کودک مشغول جویدن ناخن است بدون این که متوجه شود، از او فیلم تهیه کنید و سپس برای او به نمایش بگذارید. احتمال دارد با مشاهده فیلم به خود بیاید و این عادت را کنار بگذارد.

2 - قرار دادن آیینه جلوی کودک او را متوجه این عادت ناپسند می کند. کودک را تشویق کنید در مجلات، تصویر دست های زیبا را جست وجو کند یا روی کتاب یا آینه بچسباند تا مرتب تصویر این دست ها را با دست های خود مقایسه کند.

3 - اقدام دیگری که در این زمینه مفید است، شناسایی مکان و زمانی است که این رفتارها در او بیشتر می شود.
به عنوان مثال، شاید کودک با ایجاد موقعیت های خاص به ناخن جویدن می پردازد. این حالت را که در او استرس ایجاد می کند شناسایی و کاری کنید که در موقعیت های استرس زا قرار نگیرد. اگر کودک هنگام تماشای برنامه تلویزیونی ناخن می جود، شیئی به دست او بدهید تا سرش گرم شود. به مکان هایی که این عادت کودک زیاد می شود نیز دقت کنید تا علت این اختلال را بفهمید.

 چطور از ناخن خوردن کودکان جلوگیری کنیم؟

هنگامی که این عادت کم شد، با تعیین پاداش، این رفتار خوب او را تقویت کنید. به عنوان مثال، برای تشویق هر بار ناخن نجویدن ستاره ای به جدول برنامه های روزانه او اضافه کنید و به ازای هر ۱۰ ستاره به او هدیه دهید. اگر فرزند شما دختر است به او لاک یا دستکش هدیه کنید تا با استفاده از آن جویدن ناخن را فراموش کند. اگر پسر است به او ناخن گیر یا ذره بین بدهید تا با استفاده از آن به آسیبی که به ناخن و اطراف آن رسانده است، توجه کند و ناخن های خود را کوتاه کند.

در صورت آسیب رسیدن به دندان های کودک به دندان پزشک مراجعه کنید. اگر این عادت با اضطراب شدید همراه باشد، حتما از متخصصان بهداشت روان کمک بگیرید. گاهی رفتار والدین یا اطرافیان، زمینه اضطراب کودک را زیاد می کند.

 چطور از ناخن خوردن کودکان جلوگیری کنیم؟

راه جلوگیری علل ناخن جویدن در کودکان و راههای درمان

  • علت را رفع کنید

منتظر پاسخ کودکتان که چرا ناخن هایش را می جود نباشید و او را به خاطر انجام این عمل سرزنش نکنید،. توجه کنید کودکتان درچه موقعیت هایی این عمل را انجام می دهد. جست جو کنید که چه مساله ای باعث شده است آرامش و امنیت کودکتان را به هم بزند. آن را دریابید، این تلاش شما برای پی بردن به مشکل کودک و توجه به حل آن می تواند بزرگترین گام برای از بین بردن اختلال ناخن جویدن باشد.

  • ناخن کودک را کوتاه کنید

کوتاه کردن ناخن های بلند به کودکان در زمینه ترک این عادت بسیار کمک می کند. ناخن های کوتاه شده کمتر جویده می شوند، سعی کنید هرچند روز یک بار ناخن های کودک را بگیرید و سوهان بزنید.

  • دعوا نکنید

هیچگاه کودک را بخاطر ناخن جویدن دعوا نکنید بلکه توجه او را از جویدن ناخن دور کنید. کودک باید احساس خوبی نسبت به خود پیدا کند.شرمنده کردن سرزنش، تحقیر، تهدید و تنبیه کودک هیچ اثری درمانی ندارد بلکه عادت را تشدید می کند و باعث اختلالات دیگر نیز می شود. به جای این کار به او اعتماد به نفس بدهید.

  • حواس کودک ر ا پرت کنید

سعی کنید حواس کودک را هنگام جویدن ناخن پرت کنید، از او کارهایی بخواهید که مجبور شود از انگشتانش استفاده کند درست کردن کاردستی یا کشیدن نقاشی روش خوبی برای این کار است.

  • فلفل نزنید

کارشناسان معتقدند پاشیدن فلفل یا مالیدن مواد تلخ به انگشتان و ناخن کاربردی در درمان این مشکل ندارد.

 چطور از ناخن خوردن کودکان جلوگیری کنیم؟

درمان ناخن جویدن کودکان

  • منحرف کردن حواس در هنگام جویدن ناخن

سعی کنید حواس کودک را هنگام این عمل پرت کنید، از او کارهایی بخواهید تا مجبور شود از انگشتهایش استفاده کند. مثل : درست کردن کاردستی، کشیدن نقاشی و ....

  • چسب زدن به روی انگشتان

شما میتوانید چسب های زخم رنگی به روی انگشتانش بزنید.
به یاد داشته باشید تهدید تنبیه پاشیدن فلفل و دارو به روی انگشتانش نه تنها تأثیری ندارد بلکه میتواند مشکلات را تشدید کند.
همینطور سعی کنید هرگز بچه ها را نترسانید. به عنوان مثال : اگر ناخت را بخوری درخت ناخن در شکمت رشد میکند.

  • به دنبال علت بگردید

شما بهتر است منتظر پاسخ کودکتان که چرا ناخنش را میجود نباشید و او را به خاطر انجام این عمل سرزنش نکنید. سعی کنید به دنبال علت باشید و توجه کنید که کودکتان در چه مواقعی این عمل را انجام میدهد. مثلا : موقعی که میخواهد در مورد مسأله مهمی با شما صحبت کند یا در هنگام تماشای فیلم های وحشتناک.
جست و جو کنید که چه چیزی باعث شده آرامش و امنیت او به هم بخورد. این تلاش و کاوش شما برای پیدا کردن مشکل کودکتان و حل آن میتواند بزرگترین گام برای از بین بردن اختلال جویدن ناخن باشد.

 چطور از ناخن خوردن کودکان جلوگیری کنیم؟

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مقدس | ۷ سال پیش
سلام پسر من تازه 3سالش تموم شده وقتی جلوتلوزیون میشینه شروع به ناخن جویدن میکنه خیلی ازاین کارش ناراحت میشم خواهشا راهنمایی کنید. ممنون از دلگرم
0
0
لیلا | ۷ سال پیش
سلام عزیز. من هم مشکل شما رو داشتم. دقیقا تا 15 سالگی ناخن می جویدم و این ناشی از استرس و ترس هایی بود که تو وجودم بود. البته اون موقع فکر می کردم بی دلیل ناخن می خورم ولی الان که 31 سالمه می دونم چرا اینکار رو می کردم. خدا رحمت کنه پدربزرگم رو. ایشون فوت کردن و من برای مدت چند روز برای کمک به خانواده مجبور بودم دائم مشغول باشم طوری که اصلا فکر نمی کردم به ناخن جویدن. بعد اون چند روز دیدم ناخن هام بلند شدن و خیلی زیبا به نظر می رسن. آخه تا اون موقع ان قدر می جویدمشون که انگشتام زخم می شد. حتما خودت رو مشغول کن به کاری، تنهایی و بیکاری یکی از موثرترین راه ها برای ادامه ی این رونده. شروع کن و پیگیر استعدادهات باش . با اون ها سر خودت و شلوغ کن. این تجربه ی منه بعد از 16 سال حالا که روانشناسی خوندم و می دونم مشکلم چی بوده.
0
0
مینا | ۷ سال پیش
تو رو خدا کمکم کنید من ۲۷ سالمه ولی نتونستم این عادت زشتو ترک کنم وقتی بهش فکر میکنم از خودم متنفر میشم خیلی سعی و تلاش کردم یکم موفق شدم ولی باز روز از تو روزی از نو خیلی شنیدم که ناخن بکارم عادتش از سرم بیفته ولی برای نماز خوندن و غسل کردن دل چرکینم واقعا نمیدونم چه کار کنم کمکم کنید خواهشا
0
0
میترا | ۷ سال پیش
سلام من دختر دو ساله دارم یک هفته هست داره ناخن میخوره نمیدونم برای چی لطفا راهنمایی کنید .البته من یکم عصبی هستم
0
0
دلارام | ۷ سال پیش
سلام.من٢٨سالمه و تا ١٨ سالگی ناخن میخوردم.ده ساله دیگه اینکارو نمیکنم..علتشم نمیدونم چی بود ولی خیلی راحت یکدفعه تصمیم گرفتم ناخن نخورم و بزارم بلند بشن..موفق هم بودم.ولی دوتا برادر زاده دارم یکی دختر ١٣ساله یکی پسر٩ساله ناخن میخورن و راه حلی برای اینکارشون پیدا نکردیم
0
0

hits