دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برطرف کردن گاز گرفتن کودک
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
برطرف کردن گاز گرفتن کودک:آیا می دانستید حتی گازگرفتن کودکان هم علت دارد؟ وآنها با این کار می خواهند پیامی به شما برسانند؟ا اگر می خواهید دلیل آن را بدانید با دلگرم همراه باشید.

چرا کودک دلبندمان گاز می گیرد؟

با دلگرم همراه باشید تا با منشا و علت گاز گرفتن کودک آشنا شوید.

گاز گرفتن کودک نشانه چیست؟

منشا و علت گاز گرفتن کودک در چیست؟


آیا می دانستید حتی گازگرفتن کودکان هم علت دارد؟

وآنها با این کار می خواهند پیامی به شما برسانند؟

اگر می خواهید دلیل آن را بدانید با دلگرم همراه باشید.


تا به حال، به این نکته فکر کرده‌اید که چرا بچه‌ها، گاهی به گاز گرفتن متوسل می‌شوند؟

بعد از یک روزی کاری خسته‌کننده، پشت کانتر آشپزخانه، مشغول خرد کردن کاهو بودم که احساس کردم پشت پایم می‌سوزد.یک لحظه از فکر این‌که حشره‌ای چیزی نیشم زده، حسابی وحشت کردم، ولی وقتی سرم رو پایین گرفتم و پسر سه ساله‌ام را دیدم، بیش‌تر از دیدن هر حشره یا جانور دیگری، جاخوردم.اولین بار بود که کسی را گاز می‌گرفت؛ البته آخرین بار هم نبود. از یک طرف خوشحال بودم که من قربانی این رفتار کم‌وبیش خصمانه بودم، نه خواهر کوچک‌تر یا یکی از دوستانش و از طرف دیگر، ذهنم پر از سوال شده بود و دوست داشتم بدانم بهترین برخورد با این اتفاق چیست.

علت گاز گرفتن کودکان

علت گاز گرفتن

برخی از کودکان عادت بد گاز گرفتن دارند و این رفتار، والدین آنها را آزرده می کند. جلوگیری از ادامه این رفتار در کودک بسیار مهم است زیرا اگر این رفتار در این دوران کنترل نشود بعدها کودک و خانواده را با مشکلات جدی تری روبه رو می کند. والدین برای مقابله با این رفتار در کودک باید نکاتی را رعایت کنند. و قبل از هر چیزی باید بدانندحتی گازگرفتن کودکان هم علت دارد.

دلیل کودکان برای این کار متفاوت است و این وابسته به سن آنها می‌باشد.
کودکان بین سنین 5 تا 7 ماه: کودکان در این سن اطرافیان خود را گاز می‌گیرند به خصوص اگر احساس ناراحتی در اطراف دهان خود داشته باشند وی ا گر به دلیل دندان در آوردن دچار درد باشند. در این حالت اغلب پرستار خود یا مادر را در هنگام شیردهی گاز می‌گیرند. خبر خوب اینکه در چنین مواقعی به محض دیدن و یا شنیدن عکس العمل اطرافیان یاد می‌گیرند که دیگر گاز نگیرند.
کودکان بین سنین 8 تا 14 ماهگی: این کودکان معمولا اطرافیان خود را گاز می‌گیرند تا هیجان خود را بروز دهند. در این حالت بیشتر پرستار و یا کودکان دیگر در اطراف خود را هدف قرار می‌دهند که البته با شنیدن کلمه "نه" از این کار دست می‌کشند.

اگرچه گاز گرفتن كار ناخوشايندي است، ولي بد نيست بدانيد اين كار بخشي از روند طبيعي رشد كودكان است. معمولا شيرخواران به‌دليل كنجكاوي يا درد موقع دندان در آوردن دوست دارند هر چيزي را گاز بگيرند، اما كودكان نوپا به دلايل مختلفي اين كار را مي‌كنند. دكتر كلر كاپ، نويسنده كتاب گام‌هاي كودكانه، درباره رشد اجتماعي و رواني بچه‌ها در 2 سال نخست زندگي، مي‌گويد: «عوامل زيادي مانند خلق‌وخو، عصبانيت يا آزردگي، جنسيت كودك، مهارت‌هاي كلامي، حساسيت پدرومادر و حتي مواقع خاص شبانه‌روز مي‌توانند در عادت گاز گرفتن بچه‌ها موثر باشند. بچه‌هايي كه گاز مي‌گيرند، يك شخصيت يا ويژگي خاص ندارند.»

  • كنجكاوي
  • جلب توجه
  • گرسنگي
  • استرس يا اضطراب
  • ترس يا دفاع از خود
  • عصبانيت يا خستگي ناشي از تحريك‌هاي بيش‌ازحد محيط
  • دندان در آوردن
  • نشان دادن محبت!

کودکان بین سنین 15 تا 36 ماهگی: کودکانی که در این فاصله سنی گاز می‌گیرند اغلب به دلیل عصبانیت و یا تنها به خاطر داشتن قدرت کنترل دیگران این کار را انجام می‌دهند. در این سن اغلب کودکان دیگر را گاز می‌گیرند و کمتر پرستار مورد هدف قرار می‌گیرد. کودکان دراین سن بعد از آموزش یاد می‌گیرند که این رفتار صحیح و مورد قبولی نیست.
بعد از سه سالگی: کودکان هنگامی که احساس ضعف و یا ترس کنند گاز می‌گیرند. مثلا موقعی که در جنگ و جدالی بازنده شوند و یا زمانی که از اسیب و ازار دیگران بترسند.کودکانی که در این سن به طور مرتب دیگران را گاز می‌گیرند نیاز به توجه و درمان دارند. این نوع گاز گرفتن در این سن می‌تواند دال بر داشتن مشکل در بروز احساسات کودک باشد و یا عدم توانایی در کنترل خویشتن.

شاید از کودکان بزرگ تر در این باره الگو گرفته است.

علت گاز گرفتن کودکان

روش های دفاعی در برابر دندان های کوچک!

علت گاز گرفتن کودکان

۱. ابتدا توجه خود را به فردی معطوف می کنیم که گاز گرفته شده است؛ به خصوص اگر کودک باشد و وی را آرام می کنیم.

۲. سریع، ولی با آرامش، مداخله کنید. کودک را از جمع دور کنید. هرگز برای تلافی، او را گاز نگیرید. قاطعانه، به وی بگویید «گاز نگیر. گاز گرفتن، آسیب می رساند و من به تو اجازه نمی دهم گاز بگیری و به کسی آسیب برسانی.»

۳. اثر گاز گرفتن وی را توضیح دهید؛ مثلا بگویید «علی گریه می کند؛ چون تو، او را گاز گرفته ای و به او آسیب رسانده ای.»

۴. برطرف کردن علل احتمالی گاز گرفتن. استرس هایی نظیر شلوغی، سروصدا، گرسنگی، خستگی، خواب آلودگی، نبودن اسباب بازی، بی توجهی یا توجه زیاد به کودک، می تواند او را در این حالت قرار دهد.

۵. بر حسب سن کودک، برای مدت زمانی، وی را از جمع دور کرده، در یک اتاق خلوت، دور از هرگونه عامل خطر یا محرک قرار می دهیم و به وی می گوییم که در صورت تکرار گاز گرفتن، این کار را برای وی تکرار می کنیم.

۶. به کودک خود آموزش دهید که برای بیان احساسات، به جای کارهای این چنینی، از لغات استفاده کند؛ البته پس از فروکش کردن هیجانات منفی وی.

علت گاز گرفتن کودکان

برطرف کردن گاز گرفتن بچها

  1. سریع، ولی با آرامش، مداخله کنید. کودک را از جمع دور کنید. هرگز برای تلافی، او را گاز نگیرید. قاطعانه، به وی بگویید «گاز نگیر. گاز گرفتن، آسیب می رساند و من به تو اجازه نمی دهم گاز بگیری و به کسی آسیب برسانی.»
  2. به کودک یاد بدهیم که برای ابراز خشم و ناراحتی خود، راه های درستی وجود دارد. به او، مهارت گفتن «نه» یا استفاده از جمله «این مال منه» یا «بس کن» را یاد بدهید.
  3. به کودک خود آموزش دهید که برای بیان احساسات، به جای کارهای این چنینی، از لغات استفاده کند؛ البته پس از فروکش کردن هیجانات منفی وی.
  4. ابتدا توجه خود را به فردی معطوف می کنیم که گاز گرفته شده است؛ به خصوص اگر کودک باشد و وی را آرام می کنیم.
  5. اثر گاز گرفتن وی را توضیح دهید؛ مثلا بگویید «علی گریه می کند؛ چون تو، او را گاز گرفته ای و به او آسیب رسانده ای.»
  6. بر حسب سن کودک، برای مدت زمانی، وی را از جمع دور کرده، در یک اتاق خلوت، دور از هرگونه عامل خطر یا محرک قرار می دهیم و به وی می گوییم که در صورت تکرار گاز گرفتن، این کار را برای وی تکرار می کنیم.
  7. برطرف کردن علل احتمالی گاز گرفتن. استرس هایی نظیر شلوغی، سروصدا، گرسنگی، خستگی، خواب آلودگی، نبودن اسباب بازی، بی توجهی یا توجه زیاد به کودک، می تواند او را در این حالت قرار دهد.
  8. مراقب باشید که این موضوع را به عنوان یک اتفاق بامزه و جالب تلقی نکنید. او باید بداند که در محیط زندگی اش، این کار، عملی ناپسند و قبیح به حساب می آید.

علت گاز گرفتن کودکان

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits