دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از دلیل تا پیشگیری نفخ نوزادان
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
از دلیل تا پیشگیری نفخ نوزادان-پیشگیری نفخ نوزادان-نفخ نوزادان- دلایل نفخ نوزادان-علت نفخ نوزادان- پیشگیری از نفخ نوزادان- درمان دارویی نفخ نوزادان

دلایل و پیشگیری نفخ نوزادان ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

دلایل و پیشگیری نفخ نوزادان

دلایل و پیشگیری نفخ نوزادان

نفخ یا دل پیچه نوزادان از مشکلاتی است که باعث ناراحتی های زیادی در خانواده می شود. گریه مداوم اینگونه نوزادان، یک تراژدی است که شادی ناشی از بچه دار شدن را تا حدّی تحت الشّعاع قرار می دهد.

یکی از دلایل گاز معده این است که هنگام شیر خوردن هوا هم وارد معده نوزاد می شود، شاید هم شما غذایی خورده باشید که شیرتان را نفخ آور کرده است.

برخی از نوزادان در طول روز به طور مرتب گاز معده تولید می کنند، اما گاهی اوقات این گاز در روده کوچک گیر کرده و تولید حباب می کند که آنان را ناراحت خواهد کرد.

نوزادتان از درد جیغ می کشد و پاهایش را به سمت شکمش جمع می کند. در این موارد باید او را آرام کرده و کاری کنید که این گاز از معده اش خارج شود و تدبیری بیندیشید تا چنین چیزی دیگر تکرار نشود. اگر فرزندتان از بطری شیر می خورد و به طور متناوب دچار این مشکل می شود می توانید

از شیشه شیرهای ضد نفخ استفاده کنید. پیش از شیردهی با این شیشه ها هوا را از درون آن خارج می کنید که این کار احتمال ایجاد گاز در معده نوزاد را کاهش می دهد. همچنین سر بطری را تعویض کنید

شاید سر شیشه زیادی کوچک باشد و وقتی نوزاد آن را در دهانش می گذارد و می مکد هوا هم وارد معده اش می شود. در وسط فرآیند شیردهی نوزاد را وادار کنید آروغ بزند.

اگر نوزادتان گاز زیادی از معده اش خارج می کند، این کار را دو تا سه بار هم می توانید انجام دهید. پس از اتمام شیردهی نیز باز او را بغل کرده تا آروغ بزند. اگر بعد از یکی دو دقیقه خبری از آروغ نشد به تلاش خود ادامه دهید.

دلایل و پیشگیری نفخ نوزادان

اگر کودک از شیر شما تغذیه می کند باید چند روزی حواس تان به هر چه می خورید باشد تا ببینید کدام غذا باعث ایجاد گاز در معده نوزاد می شود و آن را از رژیم غذایی تان حذف کنید، برای مثال: لبنبات (شیر، پنیر و بستنی)، یادتان باشد برای اینکه بتوانید شیر دهید لازم نیست شیر بخورید. غذاهای پر ادویه مثلا غذاهای سیر دار، غذاهای تحریک کننده سیستم عصبی مثل کافئین


غذاهای نفاخ (کلم بروکلی، نخود و لوبیا یا برنامه غذایی پر از سبزیجات)، هر گروه غذایی را برای چند روز مصرف نکنید و ببینید وضعیت معده کوچک فرزندتان چطور است. همه این غذاها را با هم از رژیم غذایی تان حذف نکنید چرا که در این صورت متوجه نمی شوید کدام شان باعث ایجاد نفخ در نوزاد شده است.

اگر هیچ کدام از این کارها فایده نداشت و فرزندتان همچنان نفخ می کند با پزشک کودک تماس بگیرید و از او راهنمایی بخواهید. شاید دارو ضد نفخ (قطره های خوراکی سایمتیکون) تجویز کند. هر چند که تاثیر این دارو از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت است. علاوه بر این شاید پزشک از شما بخواهد مارک و نوع شیر خشکی را که به نوزاد می دهید عوض کنید.

دلایل و پیشگیری نفخ نوزادان

یک تجربه گرانقدر


وقتی خداوند متعال، بر سر من و همسرم منّت گذاشت و فرزند دوّممان را به ما هدیه داد، با مشکلی مواجه شدیم و آن هم نفخ بیش از اندازه و غیر طبیعی او بود؛ به نحوی که تمام نسخه هایی که برای بیماران خود می پیچیدم را برای نوزاد خود اجرا کردم؛

امّا نتیجه ای حاصل نشد. در این گونه مواقع که تیر دانسته های طبّی من به سنگ می خورد، به تجربه دریافته ام که راه حل را باید پیش قدیمی ترهای فامیل جستجو کرد و خدا را شکر، این بار هم به چشم خود دیدم که طبّ افواهی ما چه گنجینه سرشاری از راه حل های درمانی را در خود ذخیره کرده است.

به تمام مادرانی که فرزندانشان نفخ های شدید و غیرعادی دارند و به درمان های معمول پاسخ خوبی نمی دهند توصیه می کنم روش ذیل را تجربه کنند. حتّی در نفخ های عادی هم می توان این روش را به عنوان راهی برای وصول سریع تر به نتیجه درمانی مطلوب به کار بست.


۱- به مدّت ۳- ۲ شب، قبل از خواب، بالا تنه نوزاد(شکم، قفسه سینه، سرشانه ها و تمام ناحیه پشت) را به خوبی با روغن کرچک ماساژ دهید – به نحوی که روغن، جذب پوست شود – و سپس کودک را به حالتی مانند قنداق کردن کاملاً ببندید و به خصوص مواظب باشید که در معرض باد و سرما قرار نگیرد.

دلایل و پیشگیری نفخ نوزادان


۲- در طول روز، ۲- ۱ بار ناحیه زیر ناف نوزاد را با روغن کرچک به خوبی ماساژ دهید.


۳- روزی ۲- ۱ بار، یک گلوله کوچک پنبه(به اندازه یک لوبیا) را با روغن کرچک آغشته کرده و برای نوزاد شیاف بگذارید. راه دیگر این است که یک گوش پاک کن را با روغن کرچک آغشته کرده به آرامی، چند بار داخل مقعد نوزاد جلو و عقب ببرید تا باد شکمش خالی شود.


موارد ۲ و ۳ را تا بهبودی نوزاد ادامه دهید که البته این روند معمولاً چند روزی بیشتر طول نمی کشد. با انجام این روش خواهید دید که کودک دلبندتان از دست این نفخ آزار دهنده خلاص شده و خواب خوب و آرامی را تجربه خواهد کرد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits