دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چطور شیر کوچولو های مردادی را مهار کنید!
5
زمان مطالعه: 9 دقیقه
چطور شیر کوچولو های مردادی را مهار کنید!,شیر کوچولو های مردادی ,کودکان مردادی, کودک مرداد ماهی, کودک پیشرو ,کوچولوی حکمران ,شیر های مغرور, رییس کوچولو ,ریسک پذیر, خوش مشرب ,مردادی ها

آیا پدر و مادر یک کودک مرداد ماهی هستید؟

در یک بعدازظهر معمولی صرفا برای رفع کسالت، به نزدیک‌ترین پارک به منزل خود رفته‌اید و روی یک نیمکت خوشرنگ نشسته‌اید و بازی بچه‌ها را نگاه می‌کنید.

چطور شیر کوچولو های مردادی را مهار کنید!

چیزی که مقابل چشمانتان اتفاق می‌افتد، بسیار جالب توجه است. در جمعی کودکانه همه بچه‌ها دنباله‌رو یکی از دوستان کوچک خود هستند.

آن یک کودک خاص شاید جثه ریزی داشته باشد اما کمی که دقیق‌تر می‌شوید به خوبی درمی‌یابید‌‌ همان کوچولوی مورد نظر که پیشروست و بقیه هم دنباله‌روی او، چنان به حکمران مطلق این جمع کودکانه تبدیل شده که در واقع کسی جرات نمی‌کند در مقابل خواسته‌های او جز تسلیم، واکنش دیگری نشان دهد.

خب! شاید موضوع برایتان جالب شده باشد و بخواهید در این مورد بیشتر بدانید اما در حقیقت اولین چیزی که لازم است بدانید این است که شک نکنید آن کودک پیشرو یک کوچولوی مردادی است!

شیرکوچولویی که ریاست و حکمرانی در او یک امر ذاتی است!

شیرهای مغرور!

با دم شیر بازی نکنید! حتی اگر پدر و مادرش هستید. بچه‌های متولد مرداد ذاتا مغرور هستند. اوضاع برای آن‌ها تا زمانی روبه راه است که همه چیز بر وفق مرادشان باشد، در غیر این صورت درست مانند یک شیر واقعی چنان می‌غرند که ممکن است هر کسی در اطرافشان از این همه خشم و عصبانیت وحشت کند.

چطور شیر کوچولو های مردادی را مهار کنید!

در چنین مواقعی بهتر است برای نشان دادن جذبه پدر و مادری راه معقولی را انتخاب کنید. در این راه عاقلانه یک نکته را فراموش نکنید، غرور این بچه‌ها را هرگز نشکنید. هیچ‌وقت در جمع آن‌ها را بابت رفتارشان سرزنش نکنید چون به واقع غرورشان را خرد کرده‌اید و این‌‌ همان چیزی است که یک بچه شیرحتی با وجود سن و سال کم خود نمی‌تواند با آن کنار بیاید و در ‌‌نهایت برایش صدمات روحی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

چطور شیر کوچولو های مردادی را مهار کنید!

رئیس کوچولو!

بهتر است با این قضیه کنار بیایید که فرزند مردادی شما ذاتا حس ریاست را در خود دارد و اتفاقا از بروز چنین احساسی اصلا شرمسار نخواهد شد. اگر قصد دارید این حس را در او سرکوب کنید باید بدانید که راه اشتباهی را انتخاب کرده‌اید. شما به عنوان والدین اول به آینده او فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید.

این حس ریاست دوران کودکی که گاهی شما را در برابر دیگران شرمنده می‌کند (چون گاهی شکل زورگویی به خود می‌گیرد) می‌تواند در آینده از فرزند شما یک رئیس تمام عیار بسازد و در واقع آینده شغلی او را تضمین کند. پس بهتر است به جای سرکوب چنین حسی در جهت تقویت آن به شیوه‌ای صحیح و اصولی گام بردارید.

وقتی از او تعریف می‌کنید...

این بچه عاشق تعریف و تمجید دیگران از خودش است. در واقع کودکان متولد مرداد دوست دارند جایی بنشینند که در معرض دید همه باشند و البته خودشان هم کاملا بر دیگران تسلط داشته باشند، آن وقت آماده‌اند تا قربان صدقه رفتن‌ها و تعریف‌های اغراق شده از خود را بشنوند.

در این مواقع لبخند می‌زنند و خودشان را برای دیگران لوس می‌کنند. این یک نوع خودنمایی است که البته بهتر است خیلی به آن پر و بال ندهید اما نه به این معنی که نباید از کوچولوی خود تعریف کنید و قابلیت‌هایش را به زبان بیاورید.

چطور شیر کوچولو های مردادی را مهار کنید!

اتفاقا برعکس، شما هم باید مثل هر پدر و مادر دیگری از فرزند خود بگویید و با قربان صدقه رفتن به او محبت کنید اما جایی که احساس کردید این اتفاق تبدیل به حربه‌ای برای خودنمایی او شده یک توقف کوتاه را در برنامه قرار بدهید و موضوع را برایش روشن کنید که قابلیت‌هایش نباید به وسیله‌ای برای خودنمایی برابر دیگران تبدیل شود.

البته بهتر است این موضوع را هم به طور خصوصی با او در میان بگذارید چون اگر در جمع این بچه‌ها را سرزنش کنید قطعا با یک نتیجه معکوس روبه‌رو خواهید شد!

یک ریسک‌پذیر واقعی

مواظب باشید! این بچه‌ها به خاطر اعتماد به نفس بالایی که دارند و بابت‌‌ همان هم خودشان را رئیس بقیه می‌دانند، خیلی راحت خطر می‌کنند! با این وصف در سنین پایین‌تر باید حسابی مراقب رفتار آن‌ها باشید چون تا زمانی که نتوانند خطر را از بی‌خطر تشخیص بدهند ممکن است ریسک‌های وحشتناکی بکنند.

خوش مشرب‌های کوچک!

درست است که بچه‌های متولد مرداد ناخوآگاه خودشان را رئیس می‌دانند و بقیه را زیردست! اما این دلیل نمی‌شود که خلق و خوی تندی داشته باشند. این بچه‌ها اتفاقا بسیار خوشرو و خوش مشرب هستند طوری که همیشه هم سن و سال‌هایشان از معاشرت با آن‌ها لذت می‌برند.

شیرهای کوچولو حکمرانی می‌کنند اما در عین حال با دوستان خود صمیمی هستند و از ارائه هیچ کمکی به آن‌ها دریغ نمی‌کنند. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند در آینده به روسای محبوبی برای کارمندان خود تبدیل شوند.

البته این بین پیش می‌آید که زور بگویند و از همین طریق بقیه بچه‌ها را تحت سلطه خود دربیاورند اما همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد این یک خصوصيت ذاتی است که بالاخره باید به نوعی با آن کنار آمد!

چطور شیر کوچولو را مهار کنید!

خب! در تقابل با دیگران این بچه‌ها می‌خواهند رئیس باشند و معمولا هم موفق هستند. اما آیا در مقابل پدر و مادر‌ها هم ممکن است چنین اتفاقی بیفتد؟

طبیعی است که اگر والدین اجازه بدهند، این اتفاق هم خواهد افتاد اما واقعیت اینجاست که شما در قامت پدر و مادر باید وقار و متانت خود را حفظ کنید.

بنابراین سیاست افراط و تفریط را کنار بگذارید و صرفا یک میانه‌رو باشید چون در غیر این صورت آنچه در خانه شما حاکم می‌شود نه یک روال معقول بلکه رویه‌اي غیرطبیعی است که در راس آن کوچولوی مردادماهی شما قرار دارد!

خب راهش این است که گاهی به عنوان والدین غذایش را در سینی بگذارید و برایش به اتاق ببرید اما این روند را یکسره تکرار نکنید مثلا هر 2 روز یکبار این کار را بکنید چون شاید اگر 3 روز پشت سر هم این اتفاق تکرار شود آن وقت ناگهان شما به گماشته او تبدیل شده‌اید و او در قواره یک رئیس به شما دستور می‌دهد! حالا انتخاب با خودتان است.

مردادی‌ها در مدرسه

باید امیدوار باشید که معلم صبور نصیب فرزند مردادماهی شما شود چون وقتی گاهی اوقات درست در مدرسه حس ریاست به سراغ این بچه‌ها می‌آید فقط یک آموزگار با صبر و حوصله می‌تواند اوضاع را در کنترل خود دربیاورد و به قول معروف شرایط را اداره کند.

به خصوص که بچه‌های مردادی خیلی هم برای درس خواندن وقت نمی‌گذارند و از این رو بعید نیست که به لحاظ تحصیلی هر از گاهی با آن‌ها دچار مشکل شوید.

البته از آنجا که برای هر چیزی راه‌حلی وجود دارد، بنابراین بابت این موضوع هم نباید خیلی نگران باشید. اینجاست که می‌توانید غرور بی‌حد و حصر او را تحریک کنید و از علاقه‌مندی‌اش به قدرت استفاده کنید.

به او یادآور شوید که اگر خوب درس بخواند و نمره‌های مقبولی را به دست بیاورد نه تنها باعث سربلندی شما شده بلکه خودش هم در رتبه کلاسی بالا‌تر از بقیه قرار می‌گیرد. همین تذکر کوچک کافی است تا تغییر و تحول شگرفی را در زمینه درسی در او شاهد باشید.

در ضمن این بچه‌ها شاید همیشه نتوانند شاگرد زرنگ کلاس باشند اما از آنجا که به لحاظ معاشرتی بسیار کم نقص هستند و خلق و خوی گرمی دارند، همواره برای معلم خود جزو شاگردهای محبوب کلاس خواهند بود.

خلاصه این‌که از بابت مدرسه آن‌ها نباید نگران بود چون به راحتی قادر هستند گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

به آن‌ها زور نگویید

بهتر است درباره یک موضوع با خودتان روراست باشید. درست است که به عنوان پدر و مادر باید گاهی اوقات به بچه‌ها تحکم کرد و برخورد جدی با آن‌ها داشت اما درباره بچه‌های متولد مرداد اوضاع کمی متفاوت است.

این بچه‌ها هرگز زیر بار موضوعات تحمیلی نخواهند رفت. شاید در ظاهر ماجرا وانمود کنند که حرف شما را پذیرفته‌اند اما بهتر است این نکته را بدانید که در قاموس زندگی آن‌ها هیچ اتفاقی که به ایشان تحمیل شود پذیرفتنی نیست!

به خصوص اگر قرار باشد این تحمیل با ضرب و زور انجام شود. بنابراین بهتر است راه تعامل با این بچه‌ها را پیدا کنید. زبان خوش قطعا اولین گام است و البته گاهی هم می‌توانید از‌‌ همان حس غرور و ریاست استفاده کنید تا آن‌ها را به سمت بهتری سوق بدهید.

با شیر کوچولو مدارا کنید!

اگر پدر و مادر یک کودک مرداد ماهی هستید باید تا به حال متوجه شده باشید که این بچه‌ها کم و بیش بچه‌های سختی هستند. به این ترتیب شاید راه بزرگ کردن آن‌ها خیلی هم هموار نباشد اما مطمئن باشید این راه یک جنگ نیست که در آن مجبور شوید هر تاکتیکی را امتحان کنید تا به نتیجه برسید.

فقط باید بتوانید حس ریاست ذاتی آن‌ها را در راه صحیحی پرورش دهید. به آن‌ها یاد دهید غرورشان را کنترل کنند و البته تفاوت غرور و خودنمایی را برای‌شان روشن کنید. این بچه‌ها اگر در چارچوب آرامش قرار بگیرند همه حرف‌های شما را می‌پذیرند و آرام آرام به همانی تبدیل می‌شوند که شما می‌خواهید.

یادتان باشد که سرکوب غرور و حس ریاست آن‌ها همواره نتیجه بدی در پی خواهد داشت. پس همه چیز را برایش روشن کنید و کنارش باشید تا در چارچوب‌‌ همان آرامش یاد شده کمک حالش باشید.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود آنگاه در آینده که او بر صندلی ریاست یک شركت بزرگ و موفق نشسته و قابلیت‌های کاری‌اش زبانزد خاص و عام شده این شمایید که به داشتن چنین فرزندی به خودتان افتخار خواهید کرد.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits