دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین زمان دندان در آوردن نوزادان
24
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دندان در آوردن نوزاد:بهترین زمان دندان درآوردن نوزادان:سن کودک منهای عدد 6 تعداد دندان‌ها در آن سن را نشان می‌دهد. مثلا اگر سن بچه 12 ماه باشد، این عدد را منهای 6 می‌کنیم بنابر‌این او باید در این سن 6 دندان داشته باشد.اما باید بدانید.....

زمان دندان درآوردن نوزاد

با ما در مجله دلگرم همراه شوبد

دندان درآوردن نوزاد : لثه‌های بچه‌ها از حدود 3 ماهگی شروع به خاریدن می‌کند و آب دهانشان می‌ریزد که این ریزش آب دهان می‌تواند به دلیل ریفلاکس بیولوژیک نیز باشد. معمولا اولین دندان بچه‌ها در 7 ماهگی در می‌آید اما این فرایند ممکن است از 4 ماهگی تا 13 ماهگی نیز طول بکشد. فاکتور‌های ژنتیکی در دندان درآوردن بچه‌ها بسیار مهم هستند.

بسیاری از مردم معتقدند اگر دندان‌های بچه دیر در بیایند بهتر است و سیاه نمی شوند.

ولی طبق آخرین تحقیقات انجام شده دیر یا زود درآوردن دندان در جنس دندان‌های آینده شیرخوار تأثیری ندارد

شاید دلیل اعتقاد مردم این باشد که قطره آهن دیرتر با دندان ‌های بچه تماس پیدا می‌کند و میزان سیاه شدن آنها را کاهش می‌دهد

در صورتی که سیاه شدن دندان بستگی به جنس آن دارد و دیر یا زود درآوردن دندان ربطی به سیاه شدن آن ندارد

برخی نوزادان هنگام تولد یک دندان دارند، عده‌ای پیش از 4 ماهگی دندان درمی‌آورند و بقیه نیز پس از 12 ماهگی صاحب دندان می‌شوند. اما نخستین مروارید درخشان حدود 6 ماهگی در دهان اکثر نوزادان دیده می‌شود. البته نشانه‌های دندان در آوردن نوزاد قبل از رویش نخستین دندان مشاهده می‌شود.

دیر دندان درآوردن

بچه‌هایی که با دندان به دنیا می‌آیند، مورد نادری هستند

دیر دندان درآوردن نوزاد:

دیر دندان درآوردن نوزاد نباید پدر و مادر را نگران کند بچه‌ها تا 13 ماهگی برای دندان درآورن فرصت دارند.

اما اگر کودکان بعد از این سن هنوز یک دندان هم نداشته باشند، باید چک‌آپ شوند و شاید حتی لازم باشد از دهانشان عکس‌برداری شود تا مشخص شود که جوانه دندان دارند یا نه.

البته کمبود ویتامین D و مشکلات تیروئیدی هم ممکن است باعث دیر شدن این فرایند شوند

درد هنگام در آوردن دندان:

یکی از نکات مهم این است که دندان درآوردن و خارش لثه‌ها هیچ دردی ندارد.حتی دندان درآوردن و خارش لثه‌ها برای بچه‌ها آزار‌دهنده نیست.

اما بسیاری از والدین با خیال درد زیاد کودکان در این دوران، راهکار‌هایی را برای درمان این درد در پیش می‌گیرند و اقداماتی را انجام می‌دهند که به جای کمک کردن به این فرایند بیولوژیک، به آن ضربه می‌زنند.

استفاده از ژل دندان درست یا غلط؟

یکی از شایع‌ترین روش‌هایی که هنوز هم دیده می‌شود، استفاده از ژل دندان و شربت دیفن هیدرامین ساده است که تأثیر چندانی ندارد. چون هنوز تأثیرشان ثابت نشده،

بنابر‌این استفاده از آنها توصیه نمی‌شود.والدین باید بدانند که بچه‌ها خودشان خارش لثه‌ها را به نحوی برطرف می کنند و معمولا این کار را با خوردن انگشتانشان انجام می دهند.باید بدانید هرچقدر کودک در محیطی آرام‌تر قرار داشته باشد و پدر و مادر استرس کمتری داشته باشند، فرایند رشد بیولوژیک و طبیعی کودک راحت‌تر سپری می‌شود

رویش دندان‌های شیری تقریبا از سن ۴ تا ۶ ماهگی آغاز می‌شود و تا ۳ سالگی ادامه می‌یابد. در پایان این سن کودک باید ۲۰ دندان شیری داشته باشد. البته والدین نباید نگران دیر و زود شدن این مساله باشند چون ۶-۵ ماه تاخیر یا تقدم در رویش دندان‌ها طبیعی است و نشانه کمبود ریزمغذی‌هایی مثل کلسیم محسوب نمی‌شود.

دندان نوزادان
استفاده از لثه گیر به جای ژل دندان

فرمول تقریبی برای دندان درآوردن بچه وجود دارد:

سن کودک منهای عدد 6 تعداد دندان‌ها در آن سن را نشان می‌دهد. مثلا اگر سن بچه 12 ماه باشد، این عدد را منهای 6 می‌کنیم بنابر‌این او باید در این سن 6 دندان داشته باشد. اما باید بدانید که این فرمول تقریبی است و متوسط فرایند دندان درآوردن را در جامعه نشان می‌دهد و نمی‌توان آن را قطعی و برای همه دانست.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

از بین بردن لکه های سیاه روی دندان کودکان بر اثر قطره آهن

دانستنی هایی درباره ی لق شدن دندان کودکان

divider

تهیه شده وگردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (24 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits