دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه کودک قد بلند داشته باشیم ؟
30
زمان مطالعه: 5 دقیقه
برخی از مطالعات نشان میدهند که رشد قد انسان در یک سن مشخص متوقف میشود به همین دلیل استفاده کودکان و نوجوانان از بعضی غذاها باهدف بلند شدن قد تاکید میشود

چگونه کودک قد بلند داشته باشیم

کودک قد بلند : اين روزها شايعه شده که رشد قد ايرانيان رو به کاهش گذاشته. اين گفته، هر پدر و مادري را به صرافت مي اندازد که مراقب مسائل رشدي فرزند خود باشد و هرگونه عامل ناخواسته و تاثيرگذار که جلوي رشد کودکش را مي گيرد از بين ببرد. با مجله دلگرم همراه باشید در عين حال هميشه پدر و مادرها مي خواهند فرزندانشان قد بلندتري داشته باشند چرا که فکر مي کنند قد بلند نشانه سلامت است ودر ورزش و همين طور زمينه هاي مختلف زندگي به موفقيت بيشتر منجر خواهد شد.براي همين سراغ چند متخصص رفتيم تا ببينيم بچه ها براي داشتن قد مناسب نياز به چه مراقبت هايي دارند.

مادرهای نگران بخوانند

شير مادر کامل ترين و مهم ترين منبع غذاي کودک در 6 ماه اول است. بعد از 6 ماه مي توانيد به او غذاي مکمل هم بدهيد. تا 3 سالگي کودکتان سعي کنيد 6-5 وعده در روز به او غذا بدهيد و در غذاي او از شير مادر، ميوه ،سبزي هاي زرد ،نارنجي، سبز کدو حلوايي و ... طالبي ،خرما ،آلو، زردآلو و ... استفاده کنيد.اگر کودکتان به بيماري مبتلا شد،بايد براي جبران رشد به تعويق افتاده اش يک وعده اضافي به او غذا بدهيد.سعي کنيد به کودکتان ابراز علاقه و عشق کنيد ،زيرا بهبود عاطفي عاملي موثر بر رشد جسمي و ذهني است.

استاندارد قد کودکان چه قد است

95 درصد نوزادان کامل قدي بين 55-45 سانتي متر دارند که دريک سال اول زندگي 30-25 سانتي متر افزايش قدي خواهند داشت.در سال دوم ميزان رشد بدن کاهش يافته و حدود 4 سانتي متر در سال است. در سنين قبل از مدرسه هر سال افزايش قد ثابت است و 8-6 سانتي متر در سال است. يعني کودک 3 ساله قدي حدود 91 سانتي متر و کودک 4 ساله قدي حدود 101 سانتي متر خواهد داشت. از 4 سالگي تا شروع سنين بلوغ رشد قدي کودک 7-5 سانتي متر است. در نوجواني رشد قد بسته به جنسيت کودک تغيير مي کند. متوسط افزايش قد در دختران 12-8 ساله 8 سانتي متر و در پسران 14 ساله 10 سانتي متر در سال است. اين تغييرات ابتدا با طويل شدن اندام ها شروع شده و با افزايش طول قطر تنه همراه است.

نکته:رشد طولي عمومي بين 22-17 سالگي با بسته شدن صفحات رشدي و يکنواخت شدن استخوان ها پايان مي يابد.

صبحانه و رشد قدی کودکان

چگونه کودک قد بلند داشته باشیم ؟

صبحانه یکی از مهم ترین و اصلی ترین وعده های غذایی است که کمک به رشد و سلامتی کودکان می کند اما متاسفانه درصد زیادی از کودکان به بهانه های مختلف از خوردن صبحانه امتناع می کنند. به دلیل صرف زمان زیاد برای خواب، بدن کودک نیاز مبرم به املاح و ویتامین پیدا کرده در صورتی‌که این مواد معدنی تامین نشود، عوارضی همچون عدم رشد کافی، کوتاهی قد و کم خونی را در پی دارد.

به تعویق افتادن صبحانه باعث ورود ناگهانی انرژی زیاد به بدن در وعده های دیگر شده و فشار زیادی را به منظور هضم غذا به معده وارد می کند و این حجم زیاد کالری منجر به ذخیره چربی و در نهایت موجب بروز بیماری های مرتبط با چاقی همچون دیابت، فشار خون و کبد چرب در دراز مدت می شود.

فرمولی برای محاسبه قد کودک

77+(6×سال)=اندازه طبيعي کودک (2 تا12) سال

ژن ها مسئول تعیین طول قد انسان هستند

ما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که برخی ازغذاها به افزایش رشد و طول انسان کمک می کنند، همچنین برخی از مطالعات نشان می دهند که رشد قد انسان در یک سن مشخص متوقف می شود، به همین دلیل همواره بر استفاده کودکان و نوجوانان از بعضی غذاها با هدف بلند شدن قد آن ها تاکید می شود.اما 5 نوع ماده غذایی وجود دارد که تاثیرزیادی دراین زمینه دارد که درزیر به آن ها اشاره می شود

divider

1.شلغم

ماده غذایی است که دارای هورمون رشد در بدن است و مصرف این ماده غذایی می تواند به بلند قد شدن کودکان کمک کند، این ماده همچنین دارای مواد معدنی و فیبر است و باعث تحریک هرمون های رشد در بدن می شود.

چگونه کودک قد بلند داشته باشیم ؟

2.تحم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین است که نقش مهمی در افزایش قد ایفا می کند، بنابراین ، کودک هر روز باید این ماده غذایی را مصرف کند تا بدن سالم و قد متناسب داشته باشد

چگونه کودک قد بلند داشته باشیم ؟

3.شیر

شیر منبع اصلی کلسیم است که باعث تقویت استخوان ها و نیز رشد قد کودک می شود ، بنابراین نوشیدن 3 لیوان شیر درهرروز برای سلامت بدن ضروری است

چگونه کودک قد بلند داشته باشیم ؟

4.میوه

بسیاری از میوه ها مانند انبه و هلو سرشار از ویتامینA هستند و افزایش مصرف این میوه ها رشد قد کودک یا نوجوان را تضمین می کند، این میوه ها همچنین ایمنی بدن را تقویت و استخوان ها را محکم می کند.

چگونه کودک قد بلند داشته باشیم ؟

5.غلات

غذاهای سرشار از غلات، بسیار برای افزایش قد انسان مفید هستند و گندم بهترین نوع غلات است، گندم سرشار از ویتامین ب و آهن است و می توان برای تضمین رشد قد به نان های تهیه شده از دانه های غلات کامل نیز ماکارونی تهیه شده از غلات اعتماد کرد.

چگونه کودک قد بلند داشته باشیم ؟

در این رابطه بیشتر بدانید:

معجونی برای افزایش قد کودک

علل تاخیر در رشد کودکان

divider

تهیه و گرد آوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (30 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits