دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
وفات جمال ‏الدين خوانساری؛ از علمای بزرگ شیعی (1125ق)
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وفات جمال‏ الدين خوانساری؛ از علمای بزرگ شیعی

جمال‏ الدين فرزند محقق خوانساري معروف به آقاجمال «محقق خوانساري» يکي از بزرگ‏ترين علماي شيعه در قرن دوازدهم جمال ‏الدين خوانساریهجري است. وي در بيت علم و حکمت، نشو و نما نمود و سنوات عمر خود را در اصفهان سپري نمود.

آقاجمال از محضر پدر دانشمند خويش و محقق سبزواري و ديگر اساتيد اصفهان به کمالات علمي نائل آمد. وي در علم کلام، منطق، فلسفه، حکمت، فقه، اصول، تفسير و... پس از پدر، يگانه عصر خويش گشت؛ معظم‏ له نيز به محقق خوانساري معروف است و با مدقق شيرواني معاصر و در يک ترازو. آقاجمال را برادري عالم و فاضل به‏نام رضي‏ الدين محمد بود که با برادر در دروس علمي شريک بودند؛ هرچند شهرت آقاجمال از آقارضي بيش‏تر گشت.

علامه خوانساري صاحب روضات مي‏نويسد: آقاجمال در روزگار خود رياست تدريس را به عهده داشت و از برکات انفاسش گروهي از فضلا و اعيان به عالي‏ترين مقامات علمي نائل آمدند. او دانشمندي ظريف، خوش ‏طبع، نيکوچهره، جليل‏ القدر و با انديشه متنفذ و بزرگوار بود و آني از اشتغال به علم غافل نبود...

محصلين خويش را به درس مدام تشويق مي‏نمود و به آن‏ها مي‏گفت عزيزان من بدانيد در سايه پشتکار و اشتغال به تحصيل، شما از آقاجمال کم‏تر نيستيد. معاصرش شيخ حر عاملي در کتاب امل او را به‏ عنوان حکيمي دانشمند و فقيهي فاضل ستوده و محدث نوري و محدث قمي نيز در آثار خود به‏ دنبال جمال معنوي‏اش رفته ‏اند.

آقاجمال شرحي بر "شفا" و "اشارات" ابن سينا نوشت و "شرايع"، "معالم"، "شرح لمعه"، "تهذيب" و "مختصرالاصول" را نيز حاشيه زد و شرحي فارسي بر "مفتاح ‏الفلاح" در ادعيه زد. آقاجمال، قرآن مجيد و صحيفه سجاديه را ترجمه نمود و شرحي نيز بر غرر و درر آمدي زد. آقاجمال حاشيه ‏اي بر من لا يحضره الفقيه نيز نوشت و فصول مختار سيدمرتضي را ترجمه نمود و در اصول دين (و امامت نيز) کتابي مفيد به رشته تحرير درآورد.

آقاجمال دانشمندي خوش‏ ذوق، پرحافظه، خوش ‏محضر و عالمي حاضرجواب بود. در فکاهيات و مطائبه ک م‏نظير بود. هيچ‏گاه سخن يا مزاح کسي را به خانه نبرد. آقاجمال ‏الدين خوانساري اين دانشمند نيکو صورت و نيکو سيرت در بيست و ششم رمضان ‏المبارک سال ۱۱۲۵ هجري قمري به حضور مولايش شتافت.

قبر او در تکيه خوانساري در تخت فولاد اصفهان واقع گرديده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits