دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱ آبان ماه روز ملی اطلاع رسانی ویروس هپاتیت
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اول آبان روز ملی اطلاع رسانی درباره بیماری هپاتیت و همچنین هفته آشنایی با بیماری هپاتیت نام گذاری شده است، بیماری که مثل ویتامین ها انواع مختلفی دارد. طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود 400 میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس هپاتیت B هستند.

روز ملی اطلاع رسانی هپاتیت

هپاتيت به معنى التهاب بافت کبد است و در ميان عوام مردم به يرقان و زردی مشهور است. کبد کارخانه شيميايی بدن است و نقش آن در حذف مواد و سموم اضافی حاصل از سوخت و ساز مواد غذايی بسيار حياتی است.

کبد بزرگترين اندام داخلی بدن است و نقش مهمی در تنظيم پديده‌های حياتی بر عهده دارد. ورود عوامل بيگانه مختلف از جمله نوعى ويروس مى تواند موجب التهاب كبد شود.

از آنجايى كه سيستم دفاعى بدن در مقابل التهاب در هر قسمت از بدن با بسيج گلبول هاى سفيد و ديگر عوامل ايمنى عكس العمل نشان مى دهند و اين عكس العمل دفاعى در كبد كه به منظور حفظ كبد در مقابل عوامل بيگانه صورت مى گيرد در بعضى موارد موجب تخريب نسج كبد و در نهايت نارسايى كبد مى شود.

تاکنون شش نوع ويروس هپاتيت شناخته شده است که شايع‌ترين آنها ويروس‌های هپاتيتA ،BوCهستند. عوامل ديگری مثل داروها، بيماري‌های ارثی، خود ايمنی و مصرف مشروبات الکلی نيز می تواند موجب بروز هپاتيت شوند.

اگر هپاتيت كمتر از 6 ماه طول بكشد آن را هپاتيت حاد و اگر بيشتر از آن به طول بينجامد آن را هپاتيت مزمن می گويند. هپاتيت حاد ويروسی با علایمی نظیر احساس ناراحتی، خستگی، بی اشتهايی، تهوع، استفراغ، درد عضلانی، سردرد و يک تب خفيف همراه است. حتی گاهی اين بيماری در ابتدا خود را با علايم سرماخوردگی نشان می دهد.

افراد سيگاري مبتلا به هپاتيت حاد غالبا نسبت به سيگار تنفر پيدا می كنند. بعد از اين دوره‌ی چند روزه است كه يرقان يا زردی ايجاد می شود. معمولا همزمان با ايجاد زردی، حال عمومی بيمار رو به بهبود می رود و حتی تب او قطع می شود. اما اين ها نشان دهنده‌ بهبود بيماری نيستند، بلكه درست برعكس، قسمت اصلي بيماری از اينجا شروع مي‌شود.

طبق آخرين گزارشات سازمان بهداشت جهانی (WHO) هپاتيتBپس از بيماری های سل و مالاريا، شايع‌ترين بيماری مسری عفونی است.

1 آبان ماه روز ملی اطلاع رسانی هپاتیت

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits