دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۳ مهرماه روز ملی مبارزه با سل
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیست و سوم مهرماه روز ملی سل نامگذاری شده که شعار امسال آن هم پیمان تا پایان سل می باشد

بیست و سوم مهرماه روز ملی سل نامگذاری شده که شعار امسال آن هم پیمان تا پایان سل می باشد.سل بیماری عفونی حاد یا مزمنی است که باعث گرفتاری ارگان های مختلف بدن به ویژه ریه ها می شود وعلائم عفونت سل فعال شامل سرفه طولانی آغشته به خون ،تب،تعریق شبانه وکاهش وزن می باشد.

هر ساله حدود ۹ میلیون نفر از مردم جهان به بیماری سل مبتلا می شوند و ۱٫۵ میلیون نفر در اثر این بیماری می میرند و بیش از ۹۵% مرگ های ناشی از سل در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می افتد تعداد مبتلایان در شهرستان پاوه در سال۱۳۹۴ پانزده مورد در سال۱۳۹۵ ۹نه مورد و در ۶ماهه اول سال۱۳۹۶ پنج مورد تشخیص و تحت درمان قرار گرفته اند.

23 مهرماه روز ملی ریشه کن کردن سل

روز ملی مبارژه باسل

سل يا توبرکولوز (TB) بيماري عفوني ناشي از ميکروبي به نام ميکوباکتريوم توبرکولوز است که عمدتاً ريه ها را درگير مي کند، ولي گاهي به ساير قسمت هاي بدن نيز حمله و آنها را نيز درگير مي کند که به آن سل خارج ريوي مي گويند.

سل به راحتي قابل تشخيص و درمان است، ولي در صورت عدم تشخيص و درمان به موقع مي تواند نتايج مصيبت باري به وجود بياورد.

اين بيماري مشابه سرماخوردگي از راه هوا منتقل مي شود. فقط افرادي که مبتلا به سل ريوي هستند، قابليت انتقال بيماري به ديگران را دارند. اين افراد از طريق سرفه، عطسه، صحبت، بزاق، خنديدن يا آواز خواندن، ميکروب بيماري را (که تحت عنوان باسيل شناخته مي شود) در هوا پخش مي کنند. زماني که فرد سالم، هواي حاوي ميکروب را استنشاق مي کند، آلوده مي شود، ولي بيمار نمي شود.

23 مهرماه روز ملی ریشه کن کردن سل

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits