دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا ۱۱ شهریور را روز صنعت چاپ نامیدند ؟
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یازدهم شهریور ماه، روز صنعت چاپ، یادآور تلاش مستمر و زحمت مداوم جمع بزرگی از اهل هنر، ادب و فن ،چه کسی توانست 11 شهریور را روز صنعت چاپ را نامگذاری کند

یازدهم شهریور ماه، روز صنعت چاپ، یادآور تلاش مستمر و زحمت مداوم جمع بزرگی از اهل هنر، ادب و فن این سرزمین پرگُهر است که نتیجۀ آن، عمری دویست ساله برای صنعت چاپ و اعتباری بزرگ برای هنرمندان و صنعتگران حوزه چاپ ایران زمین است. به همین مناسبت به اهالی صنعت چاپ، روز صنعت چاپ را تبریک می گوییم و برای آنها آرزوی سلامت و موفقیت داریم.

واژ‌هٔ چاپ و صورت قدیمی‌تر آن «چهاپ» را برگرفته از واژ‌هٔ مغولی چاو دانسته‌اند که به معنای «فشردن سطحی بر سطح دیگر» است. چاپ در لغت به‌معنای نقش، اثر، مُهر و نشان آمده است و در متون مختلف کلمات طبع، باسمه، و تافت به‌عنوان مترادف آن به‌کار رفته است.

چاپ در اصطلاح، به عمل، فن، و صنعت تکثیر صورت و نقش‌های دوبعدی مانند حروف، ارقام، خط‌ها، تصویرها، و… به‌وسیلهٔ انداختن اثر این نقش‌ها بر کاغذ، پارچه، یا مواد دیگر، به‌ویژه چاپ مواد خواندنی، با تصویر یا بدون تصویر بر روی کاغذ گفته می‌شود

چه کسی توانست 11 شهریور را روز صنعت چاپ نامگذاری کند

نامگذاري روز 11 شهريورماه به‌عنوان روز ملي صنعت چاپ در تقویم در سال 1382 و با تلاش‌ اسدالله جامي (مدير كل وقت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) انجام شد. در آن زمان اهالی صنعت چاپ به شوراي فرهنگ عمومي درخواست‌ دادند و توضيحات بسياري براي لزوم ورود اين روز در تقويم مطرح کردند

تا در نهايت اين شورا به اين جمع‌بندي رسيد كه روز ملي صنعت چاپ به رسميت شناخته شود و این‌گونه 11 شهریورماه به‌عنوان روز ملی صنعت چاپ در تقویم نامگذاری شد. از آن پس همه ساله وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با برگزاری مراسم و نکوداشت پیشکسوتان در استان‌ها و همچنین برگزاری مسابقات چاپی در تهران ، به تشریح وضعیت صنعت چاپ در سال گذشته می پردازد.

این در حالیست که امسال بدنبال انعقاد تفاهمنامه بین وزارتخانه های ارشاد و صنعت ، برگزاری این دوره از جشنواره در هاله ای از ابهام فرورفته است، تا آنجا که در کمتر از دو ماه مانده به 11 شهریور، نه تنها فراخوان مسابقه آثار چاپی منتشر نشده ،بلکه هیچ جلسه ای بابت شورای سیاست گزاری جشنواره نیز برگزار نگردیده است.

11 شهریور روز صنعت چاپ

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits