دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کشف پنی سیلین توسط الكساندر فلمينگ (1928م)
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کشف پنی سیلین توسط الكساندر فلمينگ

الكساندر فلمينگ كشف شد. فلمينگ پزشك و محقق انگليسي اين ماده شفابخش را از كپك‌هايي به‌دست آورد كه در محيط  پنی سیلین كشت طبي براي رشد ميكرب استافيلوكوك مهيا كرده بود.

سر الكساندر فلمينگ پزشك و كاشف معروف انگليسي در ۶ اوت ۱۸۸۱م در خانواده ‏اي كشاورز در شهر لاچفيلد فارم در غرب اسكاتلند به‌دنيا آمد. او پس از طي تحصيلات متوسطه راهي لندن شد و به‌همراه برادرش به كار مشغول گرديد. با اين حال از سن بيست سالگي تصميم به ادامه تحصيل گرفت و پس از پنج سال موفق به اخذ مدرک پزشكي شد.

فلمينگ پس از آن وارد تحقيقات پزشكي شد و به مطالعات ميكروب‏ شناسي علاقه ‏مند گرديد. او در جريان جنگ جهاني اول، در بهداري ارتش انگليس به خدمت مشغول بود. فلمينگ در آن مدت متوجه شد كه عده زيادي از سربازان درنتيجه عفونت زخم مي‏ميرند و اين امر باعث تأثر و وحشت در او شد.

فلمينگ مشاهده مي‏كرد كه حتي بهترين وسائلي كه علم جراحي در آن زمان فراهم آورده است، قادر نيست بيماران مبتلا به عفونت را از مرگ نجات دهد. وي از همان زمان مصمم شد تمام عمر خود را در راه تحقيق و مطالعه درباره باكتري معمولي كه موجب عفونت زخم مي‏شود، صرف كند.

درنهايت، ده سال پس از پايان جنگ، در چهارم اکتبر ۱۹۲۸م، يك اتفاق تصادفي و يك مطالعه دقيق و موشكافانه باعث شد كه فلمينگ براي از بين بردن باكتري‏هاي توليدكننده عفونت زخم، موفق به كشف پني‏سيلين گردد كه براي بافت‏هاي انساني اثرات نامطلوبي در پي نداشت.

اين كشف در تاريخ طب بي ‏نظير بود و نشان مي‏داد كه نتايج ناشي از آن، انقلابي در تاريخ پزشكي به‌وجود خواهد آورد. پني‏سيلين بدان‌صورت كه فلمينگ كشف كرد كاربردي نداشت؛ تا اين‏كه يازده سال بعد در سال ۱۹۳۹م با كمك دو دانشمند ميكروب‌شناس و زيست‌شناس به نام‏هاي هوارد فلوري و ارنست چين، اين آنتي‌بيوتيك به‌صورت داروي ضد عفونت عرضه شد.

در طي جنگ جهاني دوم، آنتي ‏بيوتيك‏ها كاربرد وسيعي پيدا كردند و جان ميليون‏ها نفر را نجات دادند. فلمينگ، ۱۷ سال پس از كشف پني‏سيلين، در سال ۱۹۴۵م، به دريافت جايزه نوبل پزشكي نائل آمد و به لقب بهترين خدمت‏گزار كشور مفتخر گرديد.

سر الكساندر فلمينگ سرانجام در يازدهم مارس ۱۹۵۵م در سن ۷۴ سالگي درگذشت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits